بازی وزن با اسب بخار؛ بررسی تکنولوژی خودروهای مسابقات درگ و درگ استرها

تحلیلی بر تکنولوژی خودروهای مسابقات درگ و درگ استرها به قلم مسیح فرزانه

0

در دنیای امروزه که پرشتاب‌ترین اَبَرخودروهایش مثل مک‌لارن P1 یا فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ اسپایدر از موتورهای الکتریکی (در کنار پیشرانه‌های بنزینی) البته به غیر از بوگاتی شیرون با پیشرانه هیولای ۱۶ سیلندرش و البته موتورهای پیچیده کونیخ‌زگ مثلا روی مدل جسکو سود می‌برند رسیدن به شتاب اولیه (‌۰ تا ۱۰۰) یا ثانویه (۱۰۰ تا ۱۴۰) و زدن رکوردهای ۴۰۰ و ۸۰۰ متر شاید کار آسانی با توجه به غول‌کشی چون نیسان GTR جلو می‌کند ولی خب، گاهی ایده‌آل‌هایی وجود دارند که رسیدن به آن‌ها نیازمند تبحر داشتن در علم مکانیک و شیمی و هندسه است و به قول «دکارت»، فیلسوف فرانسوی صاحب نام قرن ۱۵، که می‌گفت: «به آن چیزی که حواس انسان ارائه می‌دهد نمی‌توان کاملاً و ۱۰۰ درصد اطمینان داشت، بلکه این رفتن راه از طریق مسیرهای عقلانی است که سبب شناخت حقیقی می‌شود.»

اما حالا که داریم صحبت از سرعت و جاذبه می‌کنیم این داستان من را یاد حرف «آیزاک نیتون» در قانون اول از ۳ قانون اصلی‌اش می‌اندازد که می‌گوید: «اگر بر جسمی نیرو وارد شود آن جسم ساکن نمی‌ماند و حرکت یکنواخت بر خط راست آن تا زمانی که نیروی مقاومی در برابرش نباشد، ادامه خواهد داشت».

بازی وزن با اسب بخار؛ بررسی تکنولوژی خودروهای مسابقات درگ و درگ استرهادر هر حال، باید اصل داستان را همین ابتدا بگویم. نهایت مسابقات شتاب در دنیا در قالب خودروهای «درگ استر» خلاصه می‌شود. هیولاهایی با پیک دور موتور ۷۵۰۰، بلوک و سرسیلندر تراش داده شده توسط CNC، پیشرانه‌های ۵۰۰ اینج مکعبی و به بالا که تقریبا توانایی هر یک از سیلندرهای عظیم الجثه‌شان در تولید می‌تواند نزدیک به هزار اسب بخار قدرت برسد.

همچنین، نکته جالب توجه در مورد سوپرشارژر استفاده شده در موتور این درگ استرها این بوده که قدرت تولید فشار ۴۵.۵ Psi را دارند که ۱۵ برابر از۳psi سوپرشارژ میتسوبیشی اوولوشون VIII بیشتر است و در دور موتور بیش از ۱۲ هزار دور نزدیک به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که روی بدنه به نسبت سبکی که دارند به تعریف بی‌نظیری از قدرت به وزن می‌رسند. درگ استرها برای طی کردن مسیر ۴۰۰ متر نیز میل‌لنگشان بیش از ۶۴۰ بار می‌چرخد و در همین، زمان کوتاه سوپاپ‌هایشان حدود ۳۰۰ بار باز و بسته می‌شوند. دمای موتور آن‌ها در این زمان و پس از حدود ۴ تا ۵ ثانیه در بیشینه به بالای ۷۰ درجه می‌رسد و این در حالی است هر پیشرانه درگ استر به ۱۶ عدد شمع ۲ مگنتی ام‌اس‌دی  مجهز است که دقیقا ۱۰ تا ۱۲ شمع دیگر به این موتور اضافه شود، قدرتی اندازه یک دستگاه جوش صنعتی پیدا می کند!

جدیدترین آگهی‌های خودرو

بازی وزن با اسب بخار؛ بررسی تکنولوژی خودروهای مسابقات درگ و درگ استرهامصرف سوخت عجیب و غریبی هم دارند و در شرایط اولیه باز بودن دریچه‌های موتور در هر دقیقه حدود ۲۹۰ تا ۳۰۰ لیتر بنزین پمپ می‌کنند و تنها در شرایط گرم شدن پیشرانه، هرزگردی چرخ‌های عقب مصرف سوخت را به ۱۰ تا ۱۱ لیتر می‌رسد. بنزین این اژدهایان گرسنه ترکیبی از نیترومتان ۸۵ درصدی با۱۵ درصد الکل است که حدودا هر ۱۰۰ لیتر این سوخت اعجاب انگیز، ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار (نزدیک ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان به نرخ امروز دلار ۲۶ تومنی) قیمت دارد. به این‌ها وزن حدوداً ۱۰۰۰ کیلوگرمی، رینگ و تایرهای اسلیک گودیر R36x17.5 هم در عقب قرار می‌گیرند که برای خرید هر حلقه‌اش باید نزدیک ۱۰۰۰ دلار داد را هم باید اضافه کرد.

در این درگ‌استرها شتاب جی (جاذبه) باور نکردنی به راننده و ماشین وارد می‌شود! چیزی نزدیک به ۵ جی که شبیه فشاری است که یه شاتل فضا نورد هنگام کندن از زمین حس می‌کند! در این بین، فقط در عرض ۸۰ صدم ثانیه، شما با آن سرعت ۱۶۰ کیلومتر را تجربه می‌کنید و حتی می‌توانید به سرعت بالای ۵۰۰ کیلومتر با آن دست یابید که سال ۲۰۰۴ تونی شوماخر رکورد ۵۳۶ کیلومتر را ثبت کرد!

در کنار این درگ استرها، خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت طراحی شده برای درگ هم طرفداران بسیار فراوان‌تری دارند و عموما نیسان جی‌تی‌آر و گونه‌های مختلف فورد ماستنگ خیلی پرطرفدار هستند و لوازم فراوانی برای تقویت کردنشان موجود هست. یکی از معروف‌ترین نیسان‌های GTR تا این لحظه معروف به  «پاندای عصبانی» یا Angry Panda (نمونه سفید در عکس ۱ تا ۵) با موتور ۲۸۰۰ اسب بخاری است که اخیرا در مسابقات درگ در پیست بین‌المللی بحرین کولاکی به پا کرد و با رانندگی «راب هارپر» فقط در ۶.۸ ثانیه سرعتش به ۳۴۰ کیلومتر در ساعت رسید!

در هر حال، این بخشی از اعداد و ارقام متحیرکننده‌ای بود که در دنیای خودروهای درگ وجود دارد، اما ماشین‌های درگی که برای رقابت‌های پیست و خیابان طراحی شده‌اند اگرچه خود هیولاهای کوچک و تو جیبی هستند، اما اعداد و ارقام شوکه‌کننده‌ای دارند!

در کشورمان نیز در طی یک دهه اخیر مسابقات درگ در شهرستان‌های مختلف و پریودهای زمانی گوناگون برگزار شده که عموما خودروهای آلمانی از برندهای پورشه و مرسدس بنز و ب‌ام‌و در کنار خودروهای ژاپنی از برند نیسان و میتسوبیشی و پژو ۲۰۶ و پرایدهایی که از نظر فنی کاملا دگرگون شده‌اند در این میدان دیده می‌شوند که در ادامه توجه شما را به گالری و تیزر آخرین مسابقه درگ سال ۱۴۰۰ که هفته گذشته در تهران برگزار گردید، جلب می کنم.

جدیدترین آگهی‌های خودرو

در آخر نیز تیزی که محمدرضا اناری از این مسابقه تهیه کرده است را می‌توانید تماشا کنید:

گالری تصاویر و تیزر از محمدرضا اناری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.