۲۰ نکته مهم در خرید و نگهداری از لپ‌تاپ

12

زمانی که برای خرید لپ تاپ اقدام می‌کنید سوالات زیادی ذهن شما را مشغول خواهد کرد. اگر می‌خواهید لپ تاپ دست دوم خریداری کنید، نگرانی‌هایی هم در مورد سلامت دستگاه و نحوه نگهداری از آن وجود خواهد داشت. بنابراین به عنوان خریدار باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید. ما سعی می‌کنیم در این راهنمای خرید به متداول‌ترین سوالاتی که از سوی کاربران برای خرید لپ تاپ استوک مطرح شده پاسخ دهیم. پاسخ سوالات با راهنمایی مستقیم یک کارشناس حرفه‌ای تدوین شده و می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید و نگهداری لپ‌تاپ هم باشد.

عناوین این مطلب

آیا لپ تاپ دست دوم بخریم؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: بله. در شرایطی که لپ تاپ استوک دارای گارانتی معقولی بوده و قیمت مناسبی داشته باشد، می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید. لپ‌تاپ‌های دست دوم معمولا توسط فروشندگان و اشخاص به فروش می‌رسند و انواع مختلفی دارند.

  • نکته‌ای که در زمان خرید لپ تاپ دست دوم باید به آن توجه کنید سلامت فیزیکی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه است. درست است که لپ‌تاپ‌های دست دوم قیمت پایین‌تری در مقایسه با لپ‌تاپ نو دارند اما در مقابل ممکن است، مشکلاتی داشته باشند که یک شخص عادی متوجه آن‌ها نشود. برای خرید لپ تاپ دست دوم بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.
  • قبل از خرید حتما لپ‌تاپ را تست کنید تا مشکلی نداشته باشد.
  • گارانتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از طرفی نداشتن مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عامل مهمی در انتخاب دستگاهی مناسب است.
  • در زمان خرید دستگاه باید تمامی تجهیزات آن شامل باتری و کابل شارژ و دفترچه راهنما و همین‌طور گارانتی در اختیار شما قرار بگیرد.

چه برندی از لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی پیشنهاد می‌کنید؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: در شغل برنامه‌نویسی، گرافیک لپ تاپ کاربرد چندانی نخواهد داشت. اما در مقابل پردازنده محاسباتی بسیار با اهمیت است. 

لپ‌تاپی را خریداری کنید که دارای پردازنده محاسباتی با قدرت بالایی باشد. نمونه‌های زیادی از لپ‌تاپ‌ها با پردازنده محاسباتی قوی در سایت دیوار وجود دارد. با جستجوی مناسب می‌توانید لپ‌تاپی انتخاب کنید که کاربرد لازم را برای شما داشته و بهترین گزینه برای برنامه‌نویسی باشد.

برای خرید لپ‌تاپ استوک باید به چه نکاتی توجه کرد؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان خرید لپ تاپ استوک باید به آن توجه کنید، عدم شکستگی دستگاه است.

  • از طرفی باید به پیچ‌ها و درزهای قاب بالا و پایین دستگاه توجه کنید تا زیاد دستکاری نشده باشند. 
  • مورد بعدی صفحه نمایش لپ تاپ استوک است. صفحه نمایش را به خوبی بررسی کنید تا خط و خش نداشته باشد.
  • لپ‌تاپ را روشن کنید و از سلامت باتری مطمئن شده و همین‌طور هارد و DVD آن را تست کنید. 
  • در زمان روشن بودن لپ تاپ دست دوم به عملکرد فن دستگاه هم توجه کنید. فن لپ‌تاپ باید روشن شده و دور بگیرد و از همه مهم‌تر بی‌صدا کار کند.
  • پیشنهاد می‌کنیم برای خرید لپ‌تاپ استوک حداقل به مدت ۲۴ ساعت اجازه تست بگیرید و در این مدت عملکرد دستگاه را به‌خوبی بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد.

عمر مفید یک لپ‌تاپ چقدر است؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: بسیاری از کاربران تصور می‌کنند یک لپ‌تاپ تا زمانی که از عهده کارها بربیاید، قابل استفاده خواهد بود. اما باید بدانید که این تصور کاملا اشتباهی است. لپ تاپ ممکن است در اثر استفاده زیاد، دچار مشکل شده و درست زمانی که به آن نیاز دارید، ناگهان خاموش شود و دیگر کار نکند. 

طول عمر یک دستگاه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که شامل نحوه استفاده، مدل‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید، ورود تکنولوژی‌های نوین و عوامل دیگری است. 

به طور میانگین عمر یک لپ‌تاپ بین ۳ تا ۴ سال تخمین زده می‌شود. البته لپ‌تاپ‌هایی مثل اپل طول عمر بیشتری در مقایسه با دیگر برندها دارند.

اگر لپ‌تاپ مستقیم با برق کار کند، مشکلی ندارد؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: خیر. اگر لپ‌تاپ شما به صورت مستقیم با برق کار کند مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. 

فقط توجه داشته باشید که در زمان قطع ناگهانی برق ac ممکن است اطلاعاتی که در آن لحظه روی آن کار می‌کردید، ذخیره نشود؛ چون سیستم بلافاصله خاموش خواهد شد. پس بهتر است برای کار با لپ‌تاپ از باتری استفاده کنید تا اگر برق شهری قطع شد مشکلی برای اطلاعات جاری شما پیش نیاید.

مزیت مک‌بوک در مقایسه با لپ‌تاپ‌های دیگر چیست؟

مزیت‌های یک لپ‌تاپ را باید با توجه به کاربردهای آن سنجید. مک‌بوک سخت‌افزار قدرتمندی دارد و به همین دلیل هم قیمت آن از برندهای دیگر بیشتر خواهد بود. 

در زمان خرید مک بوک باید به این نکته توجه داشته باشید که این وسیله چه کاربری‌ای برای شما دارد. اگر کارهایی که انجام می‌دهید مثلا با یک نوت‌بوک ساده هم قابل اجراست، قاعدتا نیازی نیست هزینه بیشتری را متحمل شوید. 

به طور کلی نمی‌توان گفت که شرکت اپل سرآمد تمام شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ است. باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از شرکت‌ها به دلیل شهرت برند خود هزینه‌های اضافی از خریدار دریافت می‌کنند.

نگهداری لپ‌تاپ - ال سی دی

هزینه تعمیر LCD شکسته لپ‌تاپ ASUS چقدر است؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: ال‌سی‌دی‌ها در نوع پورت‌ها و خروجی تصویر مانند رزولوشن می‌توانند تنوع بسیاری داشته باشند. با توجه به تنوع بالای این قطعه و نگهداری لپ‌تاپ خود بهتر است آن را به یک تعمیرکار معتبر و حرفه‌ای نشان دهید تا با توجه به بودجه شما و همین‌طور با توجه به نوع لپ‌تاپ، LCD مناسب را انتخاب کرده و برای نصب آن اقدام کند.

SSD چقدر در لپ‌تاپ دست دوم اهمیت دارد؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: SSD در لپ تاپ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با نصب یک SSD روی لپ‌تاپ تازه متوجه سرعت بالای پردازش اطلاعات خواهید شد. 

پیشنهاد می‌کنیم لپ‌تاپی را خریداری کنید که دارای SSD باشد. اگر لپ‌تاپ مورد نظر شما SSD نداشت، خودتان می‌توانید یکی تهیه کرده و آن را نصب کنید.

در زمان فول بودن باتری، اگر لپ‌تاپ به برق باشد، ایرادی دارد؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: خیر. همه لپ‌تاپ‌ها سیستم سوئیچینگ هوشمند دارند. به لطف وجود این سیستم، با ۱۰۰% شدن شارژ باتری، جریان برق به صورت خودکار قطع خواهد شد و در نتیجه مشکلی برای لپ‌تاپ پیش نخواهد آمد.

چرا اولین قطعه‌ای که خراب می‌شود، باتری لپ‌تاپ است؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: زمانی که باتری لپ‌تاپ دچار مشکل می‌شود، دو راهکار دارید. یکی اینکه باتری آن را تعویض کنید که بسته به مدل و برند می‌تواند هزینه متفاوتی داشته باشد یا از لپ‌تاپ به‌عنوان یک PC استفاده کنید که در این شرایط عمر دستگاه شما به عنوان یک رایانه همراه به پایان می‌رسد. 

تنها در شرایطی می‌توانید لپ تاپ استوک خود را به PC تبدیل کنید که باتری دستگاه شما در بازار موجود نباشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن برای تعویض باتری لپ‌تاپ اقدام کنید. باتری‌ها عمر مفیدی دارند و با توجه به ساعات روشن بودن دستگاه می‌تواند از عمر مفید آن‌ها کاسته شود. 

باتری به مرور زمان ضعیف شده و ناگهان روزی فرا می‌رسد که دیگر کار نخواهد کرد. پس بهتر است از باتری لپ‌تاپ محافظت کنید و زمانی که کاملا شارژ شد آن را از برق جدا کنید.

نکته: برای اینکه عمر باتری لپ‌تاپ افزایش پیدا کند، پیشنهاد می‌کنیم اگر برای مدت زمان طولانی از دستگاه استفاده می‌کنید، باتری را خارج کرده و بدون باتری کار کنید.

آیا استفاده از محافظ برق برای لپ‌تاپ ضروری است؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: بله. اگر باتری لپ تاپ استوک را خارج کرده‌اید و بدون باتری در حال کار با دستگاه هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای محافظت و نگهداری لپ‌تاپ و همچنین جلوگیری از بروز آسیب به دلیل نوسانات برق در زمان قطعی و وصلی آن، از محافظ برق استفاده کنید.

نوسانات برق و اتصال لپ‌تاپ به جریان مستقیم برق می‌تواند خسارات هنگفتی به دستگاه شما وارد کند.

چطور از آداپتور لپ‌تاپ محافظت کنم؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: بهترین روش استفاده از آداپتور لپ‌تاپ این است که ابتدا آن را به برق متصل کرده و سپس به لپ‌تاپ وصل کنید. نوسانات برق بیشترین میزان آسیب را به آداپتور لپ‌تاپ وارد می‌کنند، بنابراین بهترین کار این است که از یک محافظ برق استفاده کنید. بهتر است از کشیدن ناگهانی و همین‌طور فشردن زیاد آداپتور خودداری کنید. هر کدام از این موارد باعث خرابی آداپتور می‌شوند.

از یک کابل برق باکیفیت برای آداپتور استفاده کنید چون کابل‌های بی‌کیفیت دارای درصد پایینی از مس در آلیاژ بوده و همین‌طور به دلیل نازک بودن به آداپتور آسیب می‌رسانند. سعی کنید از آداپتور در محیطی خشک و به دور از رطوبت و در دمای متعادل استفاده کنید.

آیا امکان تعویض صفحه iPad air 1 شکسته وجود دارد؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: در گذشته اگر چنین مشکلی برای دستگاه پیش می‌آمد باید آن را تعویض می‌کردید؛ اما خوشبختانه در حال حاضر امکان تعویض صفحه نمایش وجود دارد.

نحوه صحیح قرارگیری لپ‌تاپ چگونه است؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: نحوه قرارگیری لپ تاپ یکی از نکات مهمی است که در هنگام استفاده، باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. اولین نکته اینکه هرگز لپ‌تاپ را روی پاهای خود قرار ندهید. بدن شما حرارت تولید می‌کند و از طرفی فن دستگاه نیز باد گرم تولید خواهد کرد. 

برخورد گرمای بدن شما با گرمای فن لپ‌تاپ منجر به ایجاد تبادل گرمایی شده و این امر در طولانی مدت باعث بروز آسیب در دستگاه خواهد شد.

بهتر است لپ‌تاپ را روی رومیزی‌های کرک‌دار، فرش، پتو و موارد مشابه آن قرار ندهید. کرک‌های موجود در فرش، پتو و رومیزی به مرور زمان وارد لپ‌تاپ شده و باعث خرابی‌هایی خواهند شد. پیشنهاد می‌کنیم لپ‌تاپ را روی یک سطح صاف قرار داده و یا سینی‌های خنک‌کننده استفاده کنید.

نگهداری لپ تاپ و راه‌های افزایش طول عمر آن

در صورت آسیب کیبورد و تاچ‌پد چکار کنیم؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: اگر از تاچ‌پد و کیبورد لپ‌تاپ زیاد استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که این بخش‌ها ممکن است خراب شده و هزینه تعمیرات بالایی داشته باشند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از کیبورد جداگانه و موس استفاده کنید. 

در صورت آسیب دیدن کیبورد و تاچ پد لپ تاپ استوک باید برای تعویض آن اقدام کنید. بهتر است برای تعمیر این قطعات به مراکز تخصصی و معتبر مراجعه کنید.

آیا لولای درب لپ‌تاپ خراب می‌شود؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: بله. زمانی که مکرراً از درب لپ‌تاپ استفاده کنید و زیاد آن را باز و بسته کنید یا آن را به صورت صحیح باز و بسته نکنید، لولا یا درب لپ‌تاپ خواهد شکست. 

برای نگهداری لپ‌تاپ و اینکه درب لپ‌تاپ و لولا خراب نشود، درب را از وسط به آرامی باز و بسته کنید و از هر دو دست برای باز و بسته کردن درب لپ‌تاپ استفاده کنید.

علت سرد و گرم شدن لپ تاپ استوک چیست؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: در برخی از موارد که لپ‌تاپ شما روشن نمی‌شود، علت اصلی سرد و گرم شدن لپ‌تاپ است. به این مفهوم که دستگاه را برای مدت طولانی و در تابستان در گرما نگه داشته‌اید. 

روشن کردن لپ‌تاپ در صورت گرمای زیاد به این وسیله آسیب می‌رساند؛ همین موضوع در مورد هوای سرد نیز صدق می‌کند. برای اینکه چنین مشکلی پیش نیاید بهتر است قبل از روشن کردن لپ‌تاپ برای حداقل یک ساعت آن را در دمای متعادل قرار دهید.

کدام بخش لپ‌تاپ در اثر ضربه بیشتر آسیب می‌بیند؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: اگر به لپ‌تاپ فشار زیادی یا ضربه وارد شود ممکن است دچار شکستگی صفحه نمایش یا بدنه شود. اما مهم‌ترین قطعه‌ای که در این شرایط آسیب می‌بیند، هارد خواهد بود.

هاردها بر اساس میزان حافظه قیمت‌های مختلفی دارند و در اثر آسیب، اطلاعات شما نیز قابل دسترس نخواهد بود. پس پیشنهاد می‌کنیم که مراقب فشار زیاد و ضربه‌ها باشید و تلاش کنید طوری از لپ‌تاپ نگهداری کنید که هیچ‌گاه آسیبی به آن وارد نشود. بهترین کار برای مراقبت و نگهداری لپ تاپ این است که برای حمل آن، از کیف مخصوص استفاده کنید که دارای ضربه‌گیر است.

برای دیدن آگهی‌های انواع لپ‌تاپ در دیوار کلیک کنید

آیا آنتی ویروس برای لپ‌تاپ ضروری است؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: بله. همیشه سعی کنید از آنتی‌ویروسی قوی و سبک برای لپ تاپ دست دوم و نو خود استفاده کنید. آنتی‌ویروس سبک در اصل مقدار کمتری از پردازنده سیستم شما را اشغال می‌کند و به این ترتیب سرعت سیستم‌تان کاهش پیدا نخواهد کرد. 

برای نگهداری لپ‌تاپ سعی کنید همیشه از آنتی‌ویروس‌های اورجینال استفاده کنید. نسخه‌های کرک شده مشکلاتی را برای لپ‌تاپ ایجاد خواهند کرد و گاهی مجبور می‌شوید سیستم‌عامل را عوض کنید.

چطور لپ‌تاپ را خاموش کنیم؟

پاسخ کارشناس حرفه‌ای: برای افزایش طول عمر دستگاه و باتری لازم است ابتدا تمامی برنامه‌هایی که باز هستند را ببندید و سپس لپ تاپ را خاموش کنید. این کار تاثیر زیادی روی طول عمر و سلامت باتری و لپ‌تاپ دارد.

حرف آخر در نگهداری لپ تاپ

لپ تاپ یکی از وسیله‌های ضروری برای انجام کارهای روزمره هستند و ما ساعاتی از روز را با این وسیله کار می‌کنیم. بنابراین سلامت فیزیکی و سخت‌افزاری این دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این راهنما به بررسی نکات مهم در خرید و نگهداری لپ تاپ دست دوم و نو پرداختیم. امیدواریم مطالبی که به آن‌ها اشاره شد، راهنمای خوبی در زمان خرید و استفاده باشد. شما برای خرید و نگهداری لپ‌تاپ چه نکاتی را در نظر می‌گیرید؟

***

آگهی‌های انواع لپ‌تاپ را در دیوار ببینید
12 نظرات
  1. سما لپ تاپ می‌گوید

    با سلام
    ضمن تشکر از سایت بسیار عالی و مفیدتون
    بعنوان فروشنده لپ تاپ های کارکرده درخواستی ازتون داشتم که به خریدار های محترم در مورد سال تولید لپ تاپ و نسل پردازنده ها نیز توضیح داده شود.
    چون مشاهده میشه برخی فروشنده های سودجو با سواستفاده از ناآگاهی خریدار اقدام به فروش لپ تاپ هایی با نسل های پایین میکنند.چون فقط کاربر معمولی به اسم i7 یا i5 توجه میکند نه مدل دقیق و مشخصات فنی و سال تولید آنها.
    با تشکر

    1. ناشناس می‌گوید

      آره متاسفانه

    2. mahdi می‌گوید

      دقیقا
      مثلا میگه لپتاپ core i7 هست
      ب طوری که در حد ی core 2 هم نیست و فقط برای فیلم اهنگ هست

    3. مجتبی می‌گوید

      تازه بعضی از فروشنده هام سعی میکنن لپ تاپ های آشغال AMDشونو با سی پی یو های a8 و a10 که فوق العاده گرم میکنه و با خیلی از برنامه ها هم سازگار نیستنو به دروغ به اسم i7 و i5 بفروشن به خلق الله

  2. سمیرا می‌گوید

    سلام ممنون بابت مطالب جذابتون

  3. dehkadeh می‌گوید

    لپ تاپ hp بهتره یا dell?

    1. Ringo می‌گوید

      سوال شما جواب نداره چون hp و dell اسم کمپانین که چندین نوع لپتاپ با ویژگی های خاص و متفاوت میسازند
      بهترین کار بنظرم اینه که کمی اطلاعاتتو بالا ببری و اگه بخوای بخری از یه فروشنده ی معتبر بخری تا سرت کلاه نذاره؟

  4. حامد می‌گوید

    سلام روز همگی بخیر ..
    تشکرمیکنم از شما و تمامی دست اندرکاران دیوار عزیز..

    _ لطفا بنده رو راهنمایی میکنید برای خرید یک iphone se16 که آکبند هست باید چکاری انجام دهم و چه نکاتی را رعایت کنم تا از واقعی بودن پلمب و سلامتی این خرید مطمئن شوم ..؟
    و انتنقال مالکیت در این شرایط به چه صورت است چون آقای فروشنده میگویند بنام خود ایشان است.

    باسپاس از شما حامد

  5. hossein می‌گوید

    چه لپ تابی برای رشته کامپیوتر مناسب هست؟

    1. Ram می‌گوید

      من که بدون لپ تاپ کاردانی کامپیوترو گرفتم ولی بهتره یه معمولیشو داشه باشی تا راحت تر بتونی بگذرونی(منظورم از معمولی لپ تاپ هایی با سی پی یو core i3 هستش.

    2. آرین می‌گوید

      یه لپتاپ با کانفیگ i5 یا i7 با رم ۸گیگو گرافیک ۲تا۴ عالیه.هارد ۵۰۰ جوابگوئه

  6. بهرام می‌گوید

    سلام خسته نباشید بند میخوام بگم یکی از دوستان از دبی برام لب تاب بیار hp omen 15 f به نظر شما بگم بیار بهتر یا از همینجا تهیه کنم بهتر ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.