مهم‌ترین ویژگی‌های یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند چیست؟

با استفاده از این نکات

0

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، طراحی و ساخت انواع لپ‌تاپ  با کاربردهای مختلف، دست افراد در انتخاب باز شده است. اگر قصد خرید یک لپ تاپ گیمینگ را داشته باشید، با گزینه‌های زیادی مواجه می‌شوید که هرکدام ویژگی‌های متفاوتی دارند. این خصوصیات قدرت آنها را تغییر داده و روی قیمت‌شان هم تاثیر دارد. قبل از خرید بهترین لپ‌تاپ گیمینگ باید به نکات فنی مهمی توجه کنید که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

لپ‌تاپ گیمینگ با لپ‌تاپ معمولی چه فرقی دارد؟

برای تجربه یک بازی هیجان‌انگیز، با کیفیت صدا و تصویر بالا، بدون نگرانی از داغ کردن سیستم، خرید یک لپ تاپ گیمینگ ضروری می‌شود. این ویژگی‌ها در یک بیشتر لپ‌تاپ‌های گیمینگ لحاظ شده و آنها را از لپ‌تاپ معمولی متمایز می‌کنند.

مجهز بودن به سیستم خنک‌کننده قوی، داشتن کارت گرافیک، کارت صدا، CPU، HARD و سایر سخت‌افزارهای قوی و باکیفیت، باعث شده تا یک لپ‌تاپ، دیگر معمولی نباشد.

به عنوان یک توصیه، اگر بودجه کافی برای خرید لپ تاپ گیمینگ حرفه‌ای دارید، حتی اگر قصد شما از خرید آن فقط گیمینگ نیست، با خرید این سیستم، خیال خودتان را از بابت عمر مصرف طولانی، کیفیت صدای مطلوب، صفجه نمایش باکیفیت، سیستم خنک کننده قوی و سایر تجهیزات راحت کنید.

ویژگی‌های مهم یک لپ تاپ گیمینگ چیست؟

لپ‌تاپ گیمینگ نسبت به یک لپ‌تاپ معمولی، ویژگی‌هایی دارد که آن را برای بازی قدرتمند می‌کند. قبل از خرید، به این نکات توجه داشته باشید:

مجهز به پردازنده مناسب

پردازنده یا CPU لپ تاپ گیمینگ بسیار مهم بوده و باید در قدم اول بررسی شود. پردازنده از این لحاظ اهمیت ویژه‌ای دارد که پایداری سیستم را بالا می‌برد و این پایداری، به بهتر اجرا شدن نرم افزارهای بازی کمک می‌کند. معمولاً CPUهای اینتل از ADMها قوی‌تر و کارآمدترند، هرچند ADMها مقرون ‌به‌صرفه ‌ترند.

درهرحال، پیشنهاد می‌شود که سیستم شما مجهز به پردازنده‌هایی چون: i5 و i7 اینتل یا R5 و R7  ADM باشد تا ضمن ارائه قدرت مناسب، توان اجرای بازی‌های جدید را داشته باشد. هرچند تمامی لپ‌تاپ‌های گیمینگ مجهز به پردازنده‌های قدرتمندی هستند.

مجهز به واحد پردازنده گرافیکی قوی

درمیان بخش‌های سخت‌افزاری یک لپ‌تاپ گیمینگ، بی‌شک کارت گرافیک یا پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. دقیق‌تر اینکه، فقط وقتی یک لپ‌تاپ دارای یکی از تراشه‌های گرافیکی اختصاصی Nvidia یا AMD باشد، می‌توان آن را به‌عنوان یک لپ تاپ گیمینگ پذیرفت.

هرچه کارت گرافیکی لپ‌تاپ قوی‌تر باشد، امکان استفاده از بازی‌های سطح‌بالا (AAA) با رزولوشن بسیار بالا فراهم می‌شود. برای استفاده از بازی‌هایی با ۳۰ فریم در هر ثانیه، داشتن کارت گرافیک ۹۶۰M شرکت انویدیا، و برای افزایش عملکرد و رزولوشن بهتر، کارت ۹۷۰M و ۹۸۰ همین شرکت توصیه می‌شود.

این را در نظر داشته باشید که قدرتمندتر بودن پردازنده‌ گرافیکی لپ‌تاپ، باعث افزایش چشمگیر قیمت آن می‌شود. البته، صرف هزینه برای CPU الزامی‌تر از هزینه برای CPU است و در یک لپ‌تاپ گیمینگ، کارت گرافیکی از اهمیت بیشتری نسبت به پردازنده برخوردار است. 

چگونگی ترکیب پردازنده و کارت گرافیکی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و برای استفاده از هر نوع بازی و یا گروهی از بازی‌های خاص، نوع ترکیب این دو می‌تواند بسیار مهم باشد. همچنین، برخورداری GPU از حافظه اختصاصی (VRAM) برای اجرای بازی‌های پیشرفته الزامی است.

توانمندی و قدرت HARD

باید توجه داشت که بازی‌هایی که امروزه به بازار عرضه می‌شوند، از حجم بسیار بالایی برخوردارند و می‌بایست به فضای ذخیره‌سازی مناسبی دسترسی داشته باشند. توجه به میزان حافظه در هنگام خرید لپ‌تاپ می‌تواند نگرانی‌ بابت نگهداری از بازی‌های محبوبتان را ازبین ببرد. هرچند قیمت هارد دیسک‌ها به‌نسبت SSD پایین‌تر است و الزامی به داشتن ظرفیت آن‌چنانی نیست.

به‌طوری که، در لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای رساندن سرعت راه‌اندازی سیستم به کمترین حد ممکن (درحدود سه ثانیه)، عمدتاً به‌جای استفاده از HARDهای معمول قدیمی از SSDها استفاده می‌شود. ضمناً، مقدار سرعت دوران HARD موردنظر این نوع لپ‌تاپ‌ها ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و پایین‌تر بودن آن موجب عملکرد نامطلوب و اجرای بد بازی می‌شود.

بالا بودن ظرفیت RAM

در این نوع لپ‌تاپ‌ها، کاربران حداقل به RAM 8 گیگابایتی نیاز دارند. کمتر از این مقدار، کاربر را دچار مشکلاتی درحین بازی خواهد کرد. زیرا سرعت و فضای RAM تأثیر زیادی بر اجرای روان و راحت بازی‌ها دارد. درصورت استفاده از RAM 16 گیگابایتی، می‌بایست عملکرد CPU سریع‌تر باشد و یا اینکه، لپ‌تاپ از چیپست گرافیکی بهتری برخوردار باشد.

گفتنی است که در لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید، هنگامی که ظرفیت RAM کارت گرافیکی به‌اندازه کافی نباشد، دستگاه اقدام به استفاده از RAM سیستم می‌کند؛ به‌‌همین‌خاطر، هنگام خرید باید میزان قدرت این بخش لپ‌تاپ را به‌دقت بررسی کرد.

چه نکات دیگری برای خرید لپ تاپ گیمینگ مهم است؟

برای اینکه هنگام بازی با لپ‌تاپ، هیجان و لذت را تجربه کنید، به امکانات و تجهیزات دیگری نیاز دارید که همگی باعث افزایش کیفیت بازی خواهند شد. این امکانات شامل موارد زیر هستند:

  • داشتن کیبورد و تاچ پد مناسب برای افزایش سرعت عمل هنگام بازی
  • حداقل دو فن خنک‌کننده قوی هنگام بازی برای جلوگیری از داغ کردن سیستم
  • مجهز بودن به باتری قوی و با دوام
  • سیستم پخش صدای باکیفیت برای ایجاد ارتباط بیشتر هنگام بازی
  • داشتن سایز ۱۷ یا ۱۸ اینچ برای لپ‌تاپ ثابت و ۱۵ اینچ برای لپ‌تاپی که مدام حمل می‌شود
  • رزولوشن بالای صفحه نمایش برای لذت بردن بیشتر
  • دارا بودن حداقل دو سال گارانتی که به شما اطمینان خاطر می‌دهد که لپ‌تاپ از کیفیت و عمر مطلوبی برخوردار است و…

آیا هر لپ‌تاپی برای گیمینگ مناسب است؟

لپ‌تاپ‌ها کاربردهای متفاوتی با یکدیگر دارند. برخی از آنها صنعتی، برخی کاربرد عمومی و برخی برای بازی هستند. با این وجود، نباید از یک لپ‌تاپ  معمولی که کاربرد عمومی دارد، انتظار اجرای بازی‌های مختلف با کیفیت بالا را داشته باشیم. این لپ‌تاپ‌ها نه تنها توانایی اجرای بازی‌های سطح بالا را ندارند، بلکه گیمینگ با آنها، باعث کاهش عمر و کیفیتشان هم می‌شود.

هشدار: لپ‌تاپ‌‌های معمولی عمدتاً دربرابر اجرای بازی کم می‌آورند و به ‌اصطلاح داغ می‌کنند. چون CPU و کارت گرافیکی آن‌ها ناتوان از پردازش و اجرای جزئیات بازی است. زمانی هم که شما مشغول بازی با لپ‌تاپ معمولی‌تان می‌شوید، تمامی قطعات هم‌زمان به‌کار گرفته می‌شوند؛ درنتیجه، باتری به‌دنبال پشتیبانی مداوم عملکرد قطعات مختلف، عمرش را به‌پای بازی کردن شما می‌گذارد.

همچنین، وقتی تاچ‌ پد و کیبورد لپ‌تاپ‌ شما برای بازی طراحی و ساخته نشده باشد، بی‌شک بازی با آن تیشه به ریشه این قطعات می‌زند و خیلی سریع یک دستگاه معیوب و خراب را روی دستتان می‌گذارد. پس هر لپ‌تاپی برای بازی کردن مناسب نیست.

آیا قیمت لپ‌تاپ گیمینگ زیاد است؟

همه بر این باورند که قیمت لپ‌تاپ‌های گیمینگ زیاد است و هرکسی توانایی خرید آنها را ندارد. با این وجود، شما می‌توانید با در نظر گرفتن سطح انتظار و نیازهای خود، لپ‌تاپی با قیمت مناسب تهیه کنید. 

نکات مهم در خرید لپ تاپ گیمینگ دست دوم

باتوجه به اینکه قیمت لپ‌تاپ‌های گیمینگ بالاست، یکی از راهکارهای کاهش هزینه، خرید سیستم دست دوم است. این موضوع شاید برای برخی افراد نگران کننده باشد اما راهکارهایی برای کاهش این نگرانی‌ها وجود دارد.

با مراجعه به سایت و اپلیکیشن دیوار، می‌توانید انواع لپ‌تاپ‌های دست دوم گیمینگ را انتخاب و با هم مقایسه کنید. بعد از صحبت با فروشنده، از او بخواهید که چند دقیقه به شما فرصت دهد تا یک DVD بازی را در لپ‌تاپ ‌گذاشته و شروع به بازی کردن کنید. در حین بازی می‌توانید  متوجه برخی از مشکلات سیستم شوید.

همچنین بررسی موشکافانه نکات زیر به‌صورت ویژه برای خرید لپ تاپ گیمینگ دست دوم توصیه می‌شود:

  • میزان عمر دستگاه، به‌خاطر عدم ساپورت بازی‌های جدید ازسوی لپ‌تاپ‌های قدیمی
  • سلامت کارت گرافیک و پردازشگر و باتری، به‌دلیل اهمیت بسیار زیاد در این نوع لپ‌تاپ‌ها
  • تست کامل صفحه‌کلید و موس پد به‌دلیل استفاده مستمر در این مدل‌ها
  • نحوه عملکرد فَن و سیستم خنک‌کننده و…

برای دیدن آگهی‌های لپ‌تاپ در دیوار کلیک کنید

باید توجه داشته باشید که تمامی هشدارهای مرتبط با خرید  لپ‌تاپ‌های دست‌دوم دیگر، درمورد لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز صدق می‌کند. بنابراین، پس از انتخاب مدلی متناسب با بودجه و نیازتان و لحاظ کردن نکاتی که در بخش‌های پیشین شرح داده شد.

خرید بهترین  لپ تاپ گیمنیگ

علاوه‌بر بررسی وضعیت فیزیکی و ظاهری لپ‌تاپ، می‌بایست به بررسی دقیق نکات زیر بپردازید:

  • بررسی عدم باز شدن پیچ‌ها و داشتن قفل کلاژدار
  • اطمینان از وجود کارتن دستگاه و تطبیق شماره سریال آن با شماره سریال لپ‌تاپ
  • آزمایش درایور ODD
  • عدم نشت نور از کناره‌های نمایشگر
  • نداشتن پیکسل سوخته در صفحه نمایشگر
  • کنترل عملکرد بلوتوث و وای‌فای
  • بررسی عدم تغییر رنگ مانیتور و بدنه و صفحه‌کلید
  • سالم بودن پورت‌ها و اتصالات
  • تست هارد دیسک
  • بررسی عدم خارج کردن رَم در لپ‌تاپ‌های دارای دو ماژول رَم
  • اطمینان از داشتن گارانتی معتبر و …

اگر فکر می‌کنید که برای بازی کردن مداوم، دیگر این لپ‌تاپی که اکنون در اختیار دارید، به کارتان نمی‌آید و ضعف عملکرد آن مانعی بر سر راه لذت بردن از دنیای پُرهیجان بازی‌های ویدئویی است، پس باید برای خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ برنامه‌ریزی کنید. البته هنگام خرید چنین وسیله ویژه، حساس، دارای نمونه‌های متنوع و گران‌بهایی رعایت نکات فوق الزامی به‌نظر می‌رسد.

با وجود معروف بودن این لپ‌تاپ‌ها به داشتن قیمت‌های بسیار بالا، خریداری که به نکات و توصیه‌های گفته شده عمل کند، بی‌گمان می‌تواند با صرف بودجه‌ای نه‌چندان زیاد، لپ تاپ گیمینگ موردنظرش را درمیان نمونه‌های موجود در سایت دیوار بیابد و احساس رضایت دلنشینی از خرید هوشمندانه‌اش داشته باشد.

***

آگهی‌های انواع لپ‌تاپ را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.