ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار مسکن

0

در بین بازارهای سرمایه‌پذیر بازار مسکن با رشد ۴.۴ درصدی پیشتاز بوده است، آمارها همچنین از رشد تعداد معاملات در دی ماه حکایت دارد. یک کارشناس بازار اقتصاد مسکن درباره این رشد می‌گوید: نااطمینانی از سایر بازارها موجب شده سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار مسکن حرکت کنند.

به نقل از اقتصادآنلاین، بیشتر بازارهای سرمایه‌پذیر در دی ماه افت کرده‌اند. بیشترین افت ارزش در بازار سکه رخ داده و بازدهی منفی هفت درصدی را ثبت کرده است. نرخ دلار دولتی که توسط صرافی ملی اعلام می‌شود نیز در دی ماه ۶.۲ درصد کاهش داشته و قیمت طلای ۱۸ عیار نیز ۶ درصد از قیمت خود را از دست داده است. دارایی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه نیز سه درصد آب رفته، اما دو بازار مسکن و خودرو در دی ماه از افت ارزش در امان مانده است.

بازدهی بازارهای مالی

اگرچه قیمت خودرو ۲.۵ درصد افزایش یافته، اما رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از نزدیک شدن تعداد معاملات به صفر خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد اخبار مذاکرات برجامی معامله در بازارها را متوقف کرده اما در بازار مسکن این اتفاق رخ نداده و این بازار با رشد ۴.۴ درصدی پیشتاز بازارها در دی ماه است.

آمارهای بانک مرکزی از رونق بازار مسکن حکایت دارد. در دی ماه ۹ هزار و ۸۱۶ خانه در تهران خریدوفروش شد، این در حالی است که تعداد معاملات در ابتدای امسال یک پنجم این میزان بود، یعنی دو هزار و ۱۰۰ معامله.

آمارها همچنین از رشد بالای تعداد معامله در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد، تعداد معاملات در دی ماه سال ۱۳۹۹ سه هزار و ۵۰۰ فقره بوده است.

بازار مسکن، مقصد سرمایه‌های دیگر بازارها

یک کارشناس اقتصاد مسکن علت رشد معاملات مسکن را در نااطمینانی سرمایه‌گذاران از سایر بازارها می‌داند. او معتقد است که این نااطمینانی موجب شده است که سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار مسکن حرکت کنند.

آن طور که شهریار شقاقی می‌گوید: در حال حاضر بازار سرمایه وضعیت نامساعدی دارد و قیمت دلار در ایران سیاسی است و دولت‌ها روی این بازار حساسیت ویژه‌ای نشان می‌دهند.

 همچنین بازار جهانی طلا دچار نااطمینانی‌هایی است و همین مساله سرمایه‌های سرگردان مردم را به سمت بازار مسکن سوق داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.