بهترین میز ناهارخوری برای خانه من کدام است؟

0

در زندگی امروز صندلی و میز ناهارخوری از ضروریات هر خانه‌ای محسوب می‌شوند، به ویژه که این روزها، نسل جدید عادت چندانی ندارد که مثل قبل روی زمین و دور سفره، غذای خود را میل کند. به‌علاوه میز ناهارخوری معمولاً فضای بیشتری از سفره داشته و به دلیل صاف‌تر بودن سطحش، لوازم بهتر روی آن قرار گرفته و جلوه‌ی بهتری هم پیدا می‌کنند. 

اما خرید یک میز ناهارخوری با توجه به تنوعی که در بازار این محصول وجود دارد، مستلزم داشتن اطلاعات کافی است. در این راهنما سعی می‌کنیم نکات ضروری در انتخاب یک میز ناهارخوری مناسب را در اختیارتان بگذاریم.

انواع میزهای ناهارخوری از نظر جنس

انواع میزهای ناهارخوری شامل موارد زیر هستند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

  • میز ناهارخوری شیشه‌ای
  • میز ناهارخوری ام.دی.اف
  • میز ناهارخوری فلزی
  • میز ناهارخوری چوبی
  • میزهای ناهارخوری سنگی
  • میزهای ناهارخوری پلاستیکی و لمینیت

میز ناهارخوری شیشه‌ای

میزهای ناهارخوری شیشه‌ای در واقع میزهای ناهارخوری فلزی یا چوبی هستند که قسمت رویه آن‌ها شیشه‌ای است. البته استثنائاً میزهای ناهارخوری تمام شیشه‌ای هم داریم که چون زیاد استحکام ندارند، بیشتر فانتزی و جهت زیبایی به کار می‌روند. 

  • گاهی در میزهای چوبی وسط آن‌ها را کمی از لبه‌ها پایین‌تر می‌گیرند تا بتوان روی آن شیشه‌ای را گذاشت و محکم کرد.
  • گاهی هم روی پایه‌های چوبی یا فلزی میز شیشه‌ای قرار می‌دهند که به این میزها، میزهای رویه شیشه‌ای می‌گویند. در میزهای رویه‌شیشه‌ای، به دلیل اینکه شیشه روی چوب یا فلز قرار نگرفته، فضا بزرگتر به نظر می‌آید.
این میزها بیشتر مناسب آشپزخانه‌ها و خانه‌های کوچک هستند تا اندازه آن را بزرگتر نشان دهند. پس در صورتی که فضای محدودی دارید و می‌خواهید آن فضای محدود را بزرگتر نشان دهید، سراغ خرید این میزها بروید. 
  • ضمناً میزهای شیشه‌ای به دلیل اینکه شیشه آن‌ها می‌تواند به رنگ‌های مختلف انتخاب شود، با هر دکوراسیونی ست می‌شوند و خود را با دکوراسیون خانه منطبق می‌کنند. به ویژه در محیط‌های کم‌نور جلوه‌ بهتری دارند، چون جلوی تاریکتر شدن فضا را می‌گیرند. 
  • میزهای ناهارخوری شیشه‌ای کلاً گزینه‌ای اقتصادی و بادوام هستند که البته باید مراقبت لازم جهت نشکستن آن‌ها صورت بگیرد.

میز ناهارخوری ام.دی.اف

در زمان انتخاب میزهای ناهارخوری ام.دی.اف دستتان زیاد باز نیست؛ چون این میزها زیاد متنوع نیستند و معمولاً مانند میزهای تخته چندلایه استحکام و دوام میزهای چوبی اصلی را هم ندارند. اما در صورتی که بودجه خرید میزهای چوبی اصل را ندارید، می‌توانند جایگزین مناسبی باشند.

میز ناهارخوری فلزی

میزهای ناهارخوری فلزی کمتر در خانه‌ها استفاده می‌شوند.

  • بیشتر میزهای ناهارخوری فلزی، از جنس استیل، روی و کمتر از برنج هستند که نمونه‌های آن‌ها را در کترینگ‌ها و رستوران‌ها و به ویژه سلف سرویس‌ها دیده‌اید. 
  • بیشترین کاربرد این میزها هم در رستورا‌ن‌هاست. زیرا در برابر رطوبت مقاومند و به همین دلیل می‌توانند در محیط‌های رستوران‌ها کاربردی‌تر باشند. 
  • برخی میزهای آهنی هم هستند که رویه شیشه‌ای دارند. البته چون شیشه با چسب به پایه‌های فلزی میز چسبانده شده، ممکن است به مرور رویه شیشه‌ای آن‌ها از پایه‌ها جدا شود.
  • میزهای ناهارخوری فلزی اثر انگشت و لکه‌ها را به سرعت بیشتری نشان می‌دهند.

میز ناهارخوری چوبی و مینیمال

میز ناهارخوری چوبی

گل سرسبد میزهای ناهارخوری که محبوب‌ترین و متنوع‌ترین و البته گران‌ترین میزها را تشکیل می‌دهند، میز ناهارخوری چوبی هستند.

  • پایه‌های میزهای ناهارخوری چوبی از چوب‌های جنگلی بادوام مانند: افرا، بلوط، راش، توسکا و گردو تولید می‌شوند و در نوع تمام چوبی آن‌ها که کمتر در بازار وجود دارد رویه هم از همین جنس‌هاست. 
  • در نوع دیگر رویه را از ام.دی.اف یا اچ.دی.اف تولید می‌کنند. البته گاهی برای بالاتر رفتن کیفیت، اگر امکان استفاده از رویه تمام چوبی نبود (به دلیل قیمت و وزن بالای میزهای تمام چوبی) از روکش ملچ و سوپر راش در میزهای چوبی بهره می‌برند که میز ناهارخوری حاصل، شباهت بیشتری با میزهای تمام چوبی داشته باشد.
  • در میز ناهارخوری چوبی ممکن است رویه به پایه‌ها پیچ و میخ شده باشد و یا با چسب به پایه‌ها چسبانده شده باشد. یا به طور کامل از پایه‌ها جدا باشد. در هر صورت، هر کدام از این میزها مزیت‌ها و معایبی دارند. 
  • میزهای ناهارخوری چوبی که پایه و رویه در آن‌ها به هم متصل شده‌اند، به همان میزان که در برابر رنگ‌پریدگی پایه‌ها مقاوم‌ترند، اما در عوض، ممکن است میخ و پیچ و یا چسب پایه‌ها در این مدل‌ها شل شده و میز را لق کنند.
هشدار: در میزهای ناهارخوری چوبی که پایه و رویه جدا هستند، قرار دادن و برداشتن و تکان‌های مداوم رویه، می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی پایه‌ها شود.
  • در نظر داشته باشید میزهای ناهارخوری چوبی با وجود تمام مزایا اولاً گران‌تر از میزهای دیگر هستند و ثانیاً نسبت به گرما و رطوبت و به ویژه نور مستقیم آفتاب حساسند.

میز ناهارخوری فلزی

میز ناهارخوری سنگی

میزهای سنگی دو نوع هستند. یا میز به شکل کامل از پایه‌ها و رویه سنگی تشکیل شده است و یا این‌که تنها رویه‌ آن سنگی است. در هر صورت جنس سنگ میزهای ناهارخوری سنگی متفاوت است و می‌تواند کامپوزیت، مرمر، بازالت، تراورتن، مرمریت، سیمان، کوارتز و غیره باشد. در این میان میزهای مرمرین قاعدتاً قیمت بالاتری دارند.

از ویژگی‌های میزهای ناهارخوری سنگی، دوام بالای آن‌هاست که البته در مقابل نگهداری از آن‌ها هم ساده نیست. زیرا سطح اغلب آن‌ها به خاطر متخلخل بودن، تمایل زیادی به جذب لکه‌ها دارد (به جز میزهای مرمرین). در سنگ‌های نامقاوم‌تر، استعداد ترک‌خوردگی زیادی به چشم می‌خورد که باید از این نظر مراقب آن‌ها بود. 

میزهای ناهارخوری پلاستیکی و لمینیت

اگر قیمت ملاک اصلی شما برای انتخاب میز و صندلی ناهارخوری است، این دو متریال می‌تواند انتخاب‌های شما باشند.

  • این میزها کیفیت و قیمت پایینی دارند اما اولاً سبک بوده و ثانیاً نیاز به نگهداری خاصی ندارند. 
  • در نوع پلاستکی امکان لکه‌دار شدن میز زیاد است؛ اما در نوع میزهای ناهارخوری لمینیت این امکان کمتر وجود دارد.

برای دیدن آگهی‌های میز ناهارخوری در دیوار کلیک کنید

میز ناهارخوری سنگی

اشکال مختلف میزهای ناهارخوری

  1. میزهای ناهارخوری مستطیل و مربع
  2. میزهای ناهارخوری گرد و یا بیضی
  3. میزهای ناهارخوری تاشو

بعد از اینکه جنس میز مورد نظر خود را انتخاب کردید، نوبت می‌رسد به انتخاب شکل آن. انتخاب شکل میز ناهارخوری به چند عامل نیاز دارد. ابتدا باید مشخص کنید میز ناهارخوری را برای چه کاری می‌خواهید؟ آیا قصد دارید صرفاً روی آن وعده‌های معمول غذایی را نوش جان کنید و یا قصد دارید از آن برای پذیرایی مهمانان و جشن‌های خانوادگی بهره ببرید؟

  • مطمئناً اگر کسی هستید که مهمانی‌های زیادی دارید، بهتر است سراغ میز ناهارخوری چوبی و یا مرمرین بروید که زیباترند و البته حمل و نقل مشکل‌تری هم دارند. 
  • اگر صرفاً قصد صرف وعده‌های معمول را دارید، می‌توانید هر میزی را که راحت‌ترید و بیشتر دوست دارید و ضمناً فضای کافی برای آن دارید را با توجه به مواردی که گفتیم، انتخاب کنید.
  • این را هم در نظر داشته باشید که برای انتخاب میز ناهارخوری، فضای آشپزخانه یا اتاق شما بسیار مهم است. میزهای ناهارخوری گرد، فضای بیشتری اطراف خود دارند و در واقع از فضا به شکل بهینه‌تری استفاده برده‌اند. اما در مقابل میزهای ناهارخوری مستطیلی معمولاً در دو ضلع باریک‌تر خود (عرض خود) تنها جا برای یک نفر دارند. 
  • باید به این نکته هم توجه کنید که اگر اتاقی یا آشپزخانه‌ای مستطیل شکل و باریک دارید، بهتر است از میز مستطیلی استفاده کنید تا فضا را به بهترین شکلی پوشش دهد.
  • از میز ناهارخوری گرد در فضایی پهن‌تر و یا اتاق هایی به شکل مربع استفاده کنید. تا هم در فضا استفاده بهینه شده باشد و هم طرح و شکل آن به فضای اتاق بخورد. 
  • میزهای ناهارخوری بیضی‌ شکل که تقریباً مانند میزهای مستطیلی هستند، برای فضاهای باریک‌تر مناسب‌ترند.
  • نوعی از میزهای ناهارخوری هم هستند که تاشو هستند و می‌توانید از آن‌ها در جاهایی که فضای کمی دارید استفاده کنید و بعد از استفاده آن‌ها را جمع کنید تا فضا برای کار و رفت و آمد، باز شود. 

فضای مناسب برای جانمایی میز ناهارخوری

  • اگر میز ناهارخوری‌تان را در دفتری مدرن و شیک می‌خواهید، می‌توانید آن را از نوع شیشه‌ای انتخاب کنید و یا از چوب‌های کمرنگ‌تر با روکش شیشه‌ای بهره ببرید.
  • اگر محیط استفاده از میز ناهارخوری شما رستوران است و رستوران‌دار هستید، بهتر است از میز ناهارخوری‌های استیل (یا فلزی دیگر) استفاده کنید. در چنین محیط‌هایی، میزهای چوبی زود از بین می‌روند و میزهای سنگی هم به دلیل سنگینی و عدم امکان حمل و نقل سریع، کاربردی ندارند. میزهای شیشه‌ای هم که اصلاً حرفش را نزنید. تنها نوع میز شیشه‌ای که می‌توان در محیط رستوران استفاده کرد، میز فلزی با رویه شیشه‌ای است.
  • اگر میز ناهارخوری‌تان برای منزل باشد، به مراتب دست شما بازتر است. در منزل می‌توانید بنا به سلیقه، بودجه، فضا، دکوراسیون و تعداد افراد خانوار انتخاب‌های زیادی از میان انواع میزهای ناهارخوری از نظر جنس و شکل داشته باشیم. در منزلی که بخواهیم سر و شکل مدرنی پیدا کند، می‌توانید به سمت انتخاب میزهای شیشه‌ای یا سنگی (به جز مرمر) بروید.
  • اگر بخواهید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، می‌توانید میزهای ام.دی.اف و اچ.دی.اف را انتخاب کنید و برای میز ناهارخوری کودکان هم از میزهای پلاستیکی استفاده کنید. 
  • چنانچه به دنبال دوام بالای میز ناهارخوری باشید، می‌توانید از میزهای تمام فلزی یا فلزی با رویه شیشه‌ای و یا پلیمری استفاده کنید.
  • اما اگر قصد فراهم آوردن فضایی کلاسیک یا اشرافی را داشته باشید، می‌توانید سراغ میزهای با کیفیت چوبی و میزهای مرمرین بروید. میزهای چوبی معمولاً انتخابی بر مبنای سلیقه و بودجه هستند. این میزها کیفیتی بالا داشته و تنوع آن‌ها از تمام متریا‌ل‌های دیگر بالاتر است: اما در عین حال، قیمت بالاتری هم دارند.
  • از نظر شکل هم میزهای گرد و مربع، بیشتر مناسب اتاق‌های مربع شکل هستند. اما میزهای مستطیل می‌توانند اتاق‌های مستطیلی و باریک‌تر را به خوبی پوشش دهند و ضمناً کلاسیک‌تر هم هستند.

در این راهنما تلاش کردیم مواردی که در خرید یک میز و صندلی ناهارخوری مهم هستند را بیاوریم. امیدواریم با مطالعه موارد بالا بتوانید میز مناسب خود را یافته و از آن با شادی استفاده کنید. اگر شما هم تجربه‌ای در خرید ست ناهارخوری دارید، در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

***

آگهی‌های میز ناهارخوری را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.