تجسم آینده الکتریکی جنسیس؛ معرفی جنسیس X Speedium Coupe

نقد طراحی و تحلیلی بر کانسپت X Speedium Coupe به قلم علیرضا محمدزاده

0

کمپانی کره‌ای جنسیس، از جدیدترین خودروی مفهومی خود با نام «X Speedium Coupe» که پیش‌نمایشی از مدل‌های الکتریکی آینده این برند لوکس است در موتورشو نیویورک رونمایی کرد.

اسپیدیوم «Speedium» برگرفته از نام یک پیست اتومبیلرانی در شهر «Inje» کره است و به نوعی اشتیاق طراحان جنسیس به مسابقات «موتور اسپرت» را که الهام بخش آن‌ها در طراحی این کوپه مفهومی بوده را به نمایش می‌گذارد. این نام و عنوان همچنین معرف دیدگاه جنسیس در خصوص خودروهای برقی آینده است که معتقد به قوی ماندن احساس رانندگی در عصر خودروهای الکتریکی بوده و اضافه شدن کلمه کوپه «Coupe» نیز لذت رانندگی را به واسطه طراحی خاص و متمایزش افزایش خواهد داد.

جنسیس X اسپیدیوم از منظر طراحی، تکامل یافته نسخه قبلی خود، یعنی جنسیس X است که سال گذشته معرفی شد و توسط لوک دانکرولکه «Luc Donckerwolke»، مدیر ارشد طراحی و خلاقیت جنسیس و شخصیت سال خودرویی جهان در سال ۲۰۲۲، رهبری شده است که طبق ادعای جنسیس، کانسپت فوق حاصل یک تمرین طراحی آزاد بر اساس جنسیس X کانسپت است که فلسفه طراحی این برند، تحت عنوان «Athletic Elegance» را به صورت پخته و پیشرفته‌تری به نمایش می‌گذارد.

برخلاف کانسپت قبلی، جنسیس X اسپیدیوم کوپه، دارای یک جلوپنجره بسته عریض و کشیده بوده که از طریق چراغ‌های LED با ورودی‌های هوای روی سپر جدا شده است. با این حال، سبک طراحی چراغ‌های «Tow Lines» و نیز رویکرد مینیمالیستی در حجم‌پردازی بدنه کاملا برجسته بوده و جنسیس X اسپیدیوم، به دلیل برخورداری از خطوط تمیز و انحناهای ظریف، از ظاهری پویا، اسپرت و تهاجمی برخوردار است.

جدیدترین آگهی‌های هیوندای جنسیس کوپه

در نمای جانبی، خط شانه «Parabolic» که از جلو تا عقب امتداد یافته، در کنار طراحی بصری به اصطلاح «ضد گوِه‌ای» شکل پیکره کلی این نما، ظرافت خاصی را در این نما به نمایش گذاشته است. در همین حال، در نمای عقب شاهد یک دم بیضی شکل هستیم که کشش بصری به وجود آمده بین سطوح محدب و مقعر را در حالت متعادلی حفظ می‌کند.

همچنین، چراغ‌های ترمز «V» شکل، ضمن ایجاد یک کنتراست بصری قابل توجه که از مشخصه‌های اصلی خودروهای جنسیس است، حالت بیضی شکل ایجاد شده در این نما را قطع می‌کند. رنگ سبز زمردی متالیک این کانسپت نیز با نام «Inje Green» شناخته می‌شود که همانطور که در ابتدا اشاره شد، برگرفته از رنگ منظره کوهستانی اطراف پیست اتومبیلرانی که در شهر«Inje» وجود دارد، است.

دانکرولکه، در ادامه در رابطه با طراحی کانسپت X اسپیدیوم می گوید: «ما به عنصر طراحی، فضایی برای تنفس می‌دهیم. چرا که هدف این نیست که عناصر طراحی با یک دیگر به رقابت بپردازند، بلکه هدف، هماهنگ کردن این عناصر به گونه‌ای است که مکمل یکدیگر باشند و به نوعی به یکدیگر احترام بگذارند».

شایان ذکر است، جنسیس هنوز اطلاعات بیشتری از کانسپت X اسپیدیوم منتشر نکرده است. با این حال و بر اساس اخبار منتشر شده، می‌توان حدس زد که این مدل، صرفا یک مدل نمایشی نبوده و همانطور که اشاره شد، پیش‌نمایشی از خودروهای الکتریکی اسپرت آینده این برند خواهد بود.

خرید و فروش و قیمت هیوندای کوپه

جدیدترین آگهی‌های هیوندای جنسیس کوپه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.