بررسی و مقایسه انواع هیوندای توسان در ایران

آشنایی با تیپ‌های هیوندای توسان

0

بهترین مدل هیوندای توسان کدام است؟ در میان کراس‌اوورهای هیوندای، توسان یکی از مطرح‌ترین‌هاست. خودرویی که بعد از موفقیت هیوندای سانتافه در سال ۲۰۰۴ به بازارهای جهانی معرفی شد. هیوندای نام توسان را از یکی از شهرهای آریزونای آمریکا وام گرفته است. اولین نسخه انواع هیوندای توسان ابتدا به بازارهای آمریکا معرفی شد و سپس در سال ۲۰۰۷ وارد بازار ایران شد. هیوندای این خودرو را بر روی فرم تغییر یافته پلتفرم هیوندای النترا ساخته است.

این کمپانی بزرگ کره‌ای می‌خواست که موفقیت سانتافه را با یک کراس‌اوور دیگر تکرار کند. بعد از تولید نسل اول، هیوندای ۳ نسل دیگر از این خودرو را هم به بازارهای جهانی عرضه کرد. تمامی این خودروها در زمان خودشان، در میان بهترین خودروهای هم کلاس خود بوده‌اند. هیوندای توسان در ۳ نسل و ۴ تیپ به بازار ایران وارد شده است.

بررسی و مقایسه انواع هیوندای توسان

در این مطلب هدف ما آشنایی با تیپ‌های هیوندای توسان است و به بررسی تفاوت‌ انواع توسان خواهیم پرداخت.

۱. هیوندای توسان ix35 از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰

نسل اول از انواع هیوندای توسان در سال ۲۰۰۴ تولید شد، اما ۳ سال طول کشید تا این خودرو وارد بازار ایران شد. هیوندای توسان، طراحی بدنه بسیار ساده‌ای داشت. در مقایسه با هیوندای سانتافه که در آن زمان به‌عنوان بهترین و پرفروش‌ترین کراس‌اوور ایران تمامی بازار را قبضه کرده بود، توسان زیادی ساده و بدون هیچ نقطه جذابی بود.

در نمای ظاهری این خودور، نوار پهن پلاستیکی سیاه‌رنگی که مانند یک فریم دور تا دور خودرو را در برگرفته، بیشتر از هر چیزی به چشم می‌آید. چراغ‌های کوچک و پهن جلو، در کنار جلو پنجره ساده و مشبک، یک ترکیب یکنواخت و ساده را بوجود آورده‌اند که در نمای جانبی هم ادامه دارد. تنها یک خط برجسته و صاف روی بخش جانبی خودرو، کمی از سادگی این بخش کم کرده است. در نمای عقب هم چراغ‌های عمودی در تخت صندوق و فرم شیشه عقب، خیلی تأثیری در زیباتر شدن ترکیب کلی خودرو ندارد.

کابین هم به همین میزان ساده و قدیمی طراحی شده است. فرمان هیدرولیکی ۴ شاخه این خودرو، با روکش چرمی، دکمه‌های کنترلی و حساس به سرعت ندارد. خبری از مانیتور هم در میانه کنسول نیست. داشبورد ساده و بدون هیچ تزیینات خاصی طراحی شده و پنل آمپرها هم ترکیبی کلاسیک دارد. صندلی‌ها با روکش چرمی، نشیمن به‌نسبت خوب و اندازه مناسبی دارد. اما متریال به‌کاررفته در داخل کابین خیلی چنگی به دل نمی‌زند.

این نسل از انواع هیوندای توسان یک پیشرانه ۶ سیلندر با حجم ۲٫۷ لیتر دارد که قدرت ۱۷۵ اسب بخار آن با کمک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک به ۴ چرخ خودرو منتقل می‌شود. توسان با شتاب ۱۰٫۵ ثانیه‌ای خود، حدود ۱۰٫۹ لیتر بنزین به صورت میانگین می‌سوزاند.

کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایرها، اتولایت، مه شکن، ورود بدون کلید، سیستم تهویه دستی، ۶ کیسه هوا، آینه الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن از جمله امکانات رفاهی این خودرو است.

بر اساس داده‌های موجود در آگهی‌های دیوار، قیمت خرید و فروش هیوندای توسان ix35 در بازار در اواخر ۱۴۰۱ حدود ۷۵۰ میلیون تومان است.

خرید و فروش هیوندای توسان IX35 ۲۷۰۰ سی‌سی

جدیدترین آگهی‌های هیوندای توسان ۲۷۰۰ سی‌سی

۲. هیوندای توسان ix35 از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳

در ادامه بررسی مقایسه انواع هیوندای توسان به سراغ هیوندای توسان ix35 می‌رویم. نسل دوم از انواع هیوندای توسان در سال ۲۰۱۱ با نام توسان LM، وارد بازار ایران شد. نسل جدید هم به لحاظ ظاهری و هم از نظر فنی یک خودروی کاملاً متفاوت بود. در نمای ظاهری با کشیده‌تر شدن چراغ‌ها و اضافه شدن خطوط برجسته و تیز، خودرو کمی حالت تهاجمی گرفت و به زبان طراحی خودروهای جدید نزدیک شد.

در طراحی هیوندای توسان نسل دوم علاوه بر تغییر در فرم چراغ‌ها، خطوط روی بدنه هم ترکیب بهتری را ایجاد کرده‌اند. پلاستیک پهن سیاه رنگی که در نسل اول زیاد توی چشم می‌زد، حالا در بدنه این خودرو وجود ندارد. تنها در بخش پایین درها، یک بخش کوچک پلاستیکی در نظر گرفته شده که از اتفاق، نمای بهتری هم به بخش جانبی این خودرو داده است. شیب ملایم سقف ترکیب شیشه‌ها را به زیبایی تغییر داده است. نمای عقب خودرو هم هماهنگ با دیگر بخش‌ها، تصویری زیبا را از این نسل هیوندای توسان نشان می‌دهد.

این تغییرات جذاب در داخل کابین هم دیده می‌شوند. استفاده از قطعات کرومی بر روی فرمان و کنسول، نمایی لوکس به کابین هیوندای توسان داده است. فرم طراحی دریچه‌های هوا در کنار مانیتور و سیستم صوتی، ترکیبی زیبا را به وجود آورده است. صندلی‌ها هم با روکش چرمی، دربرگیرندگی خوب و ارگونومی مناسبی با بخش‌های دیگر کابین دارند. اما به دلیل ضعف سیستم تعلیق، هنگام سواری با این خودرو، حس خشکی در داخل کابین وجود دارد.

این تیپ از هیوندای توسان، دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۲٫۴ لیتر است که قدرت ۱۷۶ اسب‌بخار تولید می‌کند. این قدرت با کمک یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک به ۴ گوشه خودرو منتقل می‌شود. این نسل هیوندای توسان با شتاب ۱۰٫۴ ثانیه میانگین مصرف ۹٫۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارد.

کروز کنترل، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایرها، اتولایت، مه شکن، فرمان برقی، دوربین عقب، ۲ کیسه هوا و آینه جانبی با تنظیم برقی، از جمله امکانات و تجهیزات این خودرو هستند. البته که امکان سفارش بسیاری از آپشن‌های روز برای این خودرو وجود دارد.

بر اساس داده‌های موجود در آگهی‌های دیوار، قیمت خرید و فروش نسل دوم هیوندای توسان ix35 در بازار در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

خرید و فروش نسل دوم هیوندای توسان ix35

۳. هیوندای توسان ix35 از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵

در میان انواع هیوندای توسان در بازار ایران، نسل دوم با دو چهره ظاهر شده است. فیس‌لیفت هیوندای توسان LM خیلی زود و در سال ۲۰۱۴ به بازار ایران رسید. تیپ جدید تغییرات کمی در چراغ‌های جلو داشت. حالا دیگر چراغ‌های LED روشنایی روز و تغییر در گرافیک چراغ‌ها ظاهر خودروی جدید را زیباتر کرده است. بعضی از انواع این هیوندای توسان با جلو پنجره متفاوتی از سمت اروپا وارد ایران شد که به دلیل شباهت با هیوندای سانتافه به هیوندای توسان فیس سانتافه هم شهرت پیدا کرد. خطوط کلی طراحی این خودرو کاملاً شبیه به مدل قبلی است. 

همان ظاهر خوب و کیفیت مناسب متریال کابین در این خودرو هم دیده می‌شود. کابین هم تفاوت زیادی با فیس‌لیفت قدیم این خودرو ندارد. کابین جادار هیوندای توسان، یک ویژگی خوب برای این خودرو است. هر چند هنوز هم خشکی سیستم تعلیق، کمی آزار دهنده است. این تیپ از نظر فنی هم تفاوت با تیپ قبلی ندارد.

همان پیشرانه ۴ سیلندر ۲٫۴ لیتری با قدرت ۱۷۶ اسب بخار برای این خودرو هم در نظر گرفته شده است. این خودرو علاوه بر امکانات نمونه‌های قبلی، مانیتور ۴٫۳ اینچی لمسی و سردکن صندلی‌های جلو هم به این خودرو اضافه شده است.

بر اساس داده‌های موجود در آگهی‌های دیوار، قیمت خرید و فروش فیس لیفت نسل دوم هیوندای توسان در بازار حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

آگهی‌های خرید و فروش فیس‌لیفت هیوندای توسان

جدیدترین آگهی‌های هیوندای توسان ۲۴۰۰ سی‌سی

۴. هیوندای توسان ix35 از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸

آخرین نسل از انواع هیوندای توسان در ایران، نسل سوم این خودرو است که در سال ۲۰۱۶ با کد TL معرفی شد. هیوندای توسان توسط کرمان موتور و آسان موتور وارد بازار خودروی کشورمان شده است. تفاوت انواع توسان وارداتی این نسل در تعداد آپشن‌های آنهاست. بنابراین قبل از خرید این نسل از هیوندای توسان باید متوجه باشید که از کدام کمپانی خودرو می‌خرید. علاوه بر این موضوع، نسل جدید در بعضی نسخه‌های تک دیفرانسیل هم عرضه شده که به لحاظ قدرت فنی، طراحی و امکانات تفاوتی با مدل ۲ دیفرانسیل ندارد.

نسل جدید از نظر طراحی ظاهری کاملاً با فاکتورهای طراحی امروز خودروها هماهنگ است. چراغ‌های کشیده جلو در کنار جلوپنجره پهن و بزرگ این خودرو، نمای قدرتمندی به این نسل هیوندای توسان داده است. فرم چراغ‌های مه‌شکن جلو هم به روز و مدرن شده است. خطوط حجم دهنده و تیز روی بدنه، حالتی تهاجمی به توسان داده‌اند. نمای عقب هم با طراحی زیبا، هماهنگ با سایر قسمت‌ها به جذابیت خودرو افزوده است. گرافیک زیبای چراغ‌های عقب، در کنار فرم کشیده شیشه و چراغ‌های مه‌شکن، تصویری زیبا از این نما از هیوندای توسان ساخته است.

کابین این نسل از هیوندای توسان هم مدرن و امروزی شده است. فرمان برقی ۳ شاخه با کلیدهای کنترلی، طراحی زیبا و قطعات کرومی، خوش‌دست و راحت به نظر می‌رسد. چیدمان تجهیزات مختلف مانند مانیتور، دریچه‎‌های تهویه هوا، سیستم صوتی و دیگر بخش‌های کنترلی در قسمت میانی کنسول، فضایی مرتب و خوشایند را پیش روی مخاطب قرار داده است. صندلی‌ها روکش چرمی با کیفیت و نشیمن خوبی دارند. در این نسل جدید با ارتقا کیفیت سیستم تعلیق، دیگر خبری از خشکی کابین نیست.

پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری این خودرو، قدرتی برابر با ۱۵۵ اسب‌بخار را با کمک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک به ۴ چرخ این خودرو متقل می‌کند. شتاب ۱۱٫۸ ثانیه‌ای توسان برای خودرویی با این وزن به نظر شتاب خوبی است. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم ۸٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.

این نسل از انواع هیوندای توسان از نظر امکانات رفاهی لیست کاملی را در اختیار دارد. در بخش کمکی راننده، کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی و سرعت در سرازیری، مدیریت پایداری خودرو، سنسورهای عقب و جلو، سنسور باران و سنسور فشار باد تایرها برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، ورود و استارت بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌ها، ۶ کیسه هوا، مانیتور ۸ اینچی، دوربین عقب و بسیاری امکانات و تجهیزات دیگر که یا به صورت فابریک یا سفارشی برای این خودرو در نظر گرفته شده است، یک کراس‌اوور کامل و فول آپشن را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. مدل‌های فول آپشن، همه دارای رادار نقطه کور هستند. اما در بعضی دیگر رادارهای تغییر لاین و تصادف وجود دارد و در بعضی دیگر به صورت سفارشی نصب می‌شود.

برای آشنایی با تیپ‌های هیوندای توسان در نسل سوم، باید کاتالوگ این خودروها را با دقت بررسی کرد.

بر اساس داده‌های موجود در آگهی‌های دیوار، قیمت نسل سوم هیوندای توسان به صورت صفر در بازار در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیارد تا ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلون تومان است.

آگهی‌های خرید و فروش نسل سوم هیوندای توسان

آخر بهترین مدل هیوندای توسان کدام است؟

در این مطلب به انواع هیوندای توسان در بازار ایران پرداختیم. تمامی این مدل‌ها حالا فقط در نسخه‌های کارکرده در بازار ایران وجود دارند. اینکه کدام هیوندای توسان را بخریم؟ بستگی به نیاز شما از یک خودرو دارد. به‌طبع مدل‌های جدیدتر هم به واسطه طراحی بهتر و هم به دلیل وجود آپشن‌های بیشتر ارزش خرید بیشتری دارد. علاوه بر اینکه بسیاری از مشکلات تیپ‌های قدیمی در نسل‌های جدید رفع شده‌ است. اما شاید مدل‌های قدیمی توسان هنوز هم برای سفرهای جاده‌ای و آفرود خودروهای مناسبی باشند.

امیدواریم که مطلب مقایسه انواع هیوندای توسان توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشد. نظر شما درباره تفاوت انواع توسان در بازار ایران چیست؟ آیا تجربه سواری با این مدل‌ها را دارید؟ به نظر شما کدام یک از این مدل‌ها بالاترین ارزش خرید را دارند؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.