معرفی هایما S7 پلاس ایران خودرو

1

پس از بیش از ۱ سال خودرویی کراس‌اوور در برنامه فروش یکی از دو خودروساز بزرگ کشور قرار گرفت. ایران‌خودرو برنامه فروش فوق‌العاده خودرو هایما S7 پلاس را اعلام کرد. پس از بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو، رفته‌رفته سهم کراس‌اوورها در سبد محصولات خودروسازان داخلی آب رفت و در برنامه فروش‌ها، خبری از کراس‌اوور نبود.

پس از کش و قوس‌های فراوان و مدت‌ها گمانه‌زنی در ارتباط با هایما S7 پلاس، بالاخره در اواخر سال ۹۹ این خودرو را شرکت ایران‌خودرو به مشتریان عرضه کرد. این محصول جدید ایران‌خودرو با همان ظاهر هایما S7 توربوی معمولی به خریداران تحویل داده می‌شود، ولی چندین تفاوت مختصر هم دارد. همچنین آپشن‌هایش نیز اندکی تغییر کرده و بهتر از قبل شده است.

هایما S7 پلاس ایران خودرو
هایما S7 پلاس از نمای روبه‌رو

هایما S7 پلاس همچنان از همان پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند. این پیشرانه قادر به تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور است که موتور این نیروی تولیدشده را از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت هیوندای پاورتک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و از این نظر هیچ تفاوتی بین این خودرو و نسخه‌های توربوی قبلی مشاهده نمی‌شود. شرکت ایران‌خودرو در فهرست بهبودهای فنی این خودرو به کاهش مصرف سوخت آن به میزان ۱٫۶ لیتری نسبت به نسخه قبلی در ۱۰۰ کیلومتر اشاره کرده است که عددی قابل‌توجه و اتفاقی به‌واقع مثبت است.

در ابتدا قرار بود که هایما S7 پلاس به‌شکل همان نسخه فیس‌لیفت رسمی که کمپانی هایما در چین طراحی کرده است، به خط تولید ایران‌خودرو خراسان بیاید، اما در نهایت، مشخص شد که فعلاً خبری از عرضه مدل فیس‌لیفت نیست و به‌طور موقت این خودرو با همان ظاهر قبلی به دست خریداران می‌رسد.

تنها المان جدید در ظاهر بیرونی S7 پلاس، آینه‌های کناری است که از نوع قدیمی به فرم آینه‌های هایما S5 تغییر فرم داده است. این آینه‌ها نسبت به آینه‌های قبلی آیرودینامیک‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. تغییر ظاهری بعدی که البته چندان هم به نظر نمی‌آید، نصب گل پخش‌کن بر روی گلگیرهای جلو و عقب است.

نکته‌ای که در بخش بیرونی به چشم می‌آید، عدم هم‌رنگی ستون مابین لچکی عقب و پنجره کناری است که پیش‌تر گفته می‌شد این قسمت با یک قطعه پلاستیکی مشکی پوشانده خواهد شد. با گذر از نمای بیرونی به سراغ کابین خودرو می‌رویم؛ جایی که بیشتر تغییرات در آن صورت گرفته است.

هر چقدر که در به‌روزرسانی ظاهر خارجی هایما S7 پلاس کم‌لطفی شده بود، در دیزاین کابین آن تغییرات مثبتی را می‌توان مشاهده کرد. غربیلک فرمان نمونه پلاس زیباتر شده و با طرح پیانو بلک چشم‌نوازتر از قبل است.

هایما S7 پلاس ایران خودرو
نمای داخلی هایما S7 پلاس

صندلی‌های هایما S7 پلاس دوخت‌های چرمی و پارچه‌ای دارند که در بحث جذب گرما و ایجاد تعریق در فصول گرم نسبت به قبل بهتر شده‌ است و خوشبختانه دیگر خبری از چرم نارنجی رنگ و ازمدافتاده نسخه قبلی در نمونه پلاس نیست. صندلی‌ها همچنان به گرمکن ۳ حالته در ردیف جلو مجهز هستند و داستان حذف آپشن گریبان‌گیرشان نشده است. طرح دوخت رودری‌ها، کنسول و … تغییر کرده و کلیدهای کنترلی داخل درها نیز طرح پیانو بلک و زیبایی به خود گرفته‌ است و حالتی جدید دارد.

نمایشگر نمونه جدید هایما S7 همچنان لمسی و افقی است و نکته مثبت در نمونه پلاس این است که نمایشگر ۸ اینچی شده است و برخی ویژگی‌ها و کاربری‌های جدید نیز به آن اضافه شده است؛ اما از لحاظ عملکردی، به ضرر راننده است، چراکه کارکردن با دکمه‌های لمسی هنگام رانندگی مستلزم چشم برداشتن از جاده است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. البته هنوز چند دکمه فیزیکی در پایین نمایشگر به چشم می‌خورد که تعداد آنها کم است.

سیستم تهویه اتوماتیک تک‌کاناله این کراس‌اوور چینی به کل تغییر کرده و نمونه‌ای لمسی بر روی داشبورد نصب شده است که باید گفت به زیبایی و به‌روزشدن کابین نیز افزوده است و کاربری بسیار مناسبی دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت که تغییرات کابین هایما S7 پلاس نسبت به نمونه‌های قبلی مثبت بوده است و کابین خودرو را در سطحی بهتر از نسخه توربو معمولی نشان می‌دهد.

به‌عنوان یک نکته منفی می‌توان از عدم وجود آپشن ترمز پارک برقی و نیز رادار خطی در نمونه پلاس این خودرو یاد کرد که از آپشن‌های قابل نصب این خودرو در سایت رسمی هایما به شمار می‌آید.

از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توان به ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم ترمز ضدقفل (EBD+ABS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ۴ عدد ایربگ، فرمان کمکی برقی، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی، پنل لمسی ۸ اینچی کنترل سیستم تهویه، GPS، کارت SD و بلوتوث، آینه‌های کناری تاشوی برقی، آینه وسط ضدانعکاس نور با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع و نمایش میزان باد لاستیک‌ها، فرمان چرمی با کلیدهای کنترلی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دنده عقب، کروز کنترل، صندلی برقی راننده با ۸ حالت تنظیم، سنسور نور و باران و سیستم استارت و ورود بدون کلید و … اشاره کرد.

هایما S7 پلاس ایران خودرو
نمای پشتی هایما S7 پلاس

هم‌زمان با آغاز نوزدهمین فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو، قیمت رسمی هایما S7 پلاس نیز برای نخستین‌بار مشخص شده است. ایران‌خودرو برای کد کلاس ۵۱۸۰۲ این محصول جدید، قیمت ۶۴۰ میلیون تومانی را اعلام کرده که دقیقا ۱۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت نمایندگی کرمان‌موتور برای جک S5 نیوفیس است. اکنون که عرضه رسمی هایما S7 توربو پلاس آغاز شده است، احتمالاً در آینده‌ای نزدیک، برادر کوچک‌تر این خودرو یعنی هایما S5 پلاس نیز دوباره به بازار ایران برمی‌گردد.

آگهی‌های خرید و فروش هایما S7

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

 

1 نظر
  1. فرهاد مفیدزاده می‌گوید

    من می‌خوام بخرم. هرچند که دلم باهاش نیست اما حس می‌کنم همینه که هست فعلا باید از این ماشینا سوار شیم. کسی نظری نداره؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.