پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟

۱۰ خودروساز ثروتمند!

0

پردرآمدترین خودروسازان جهان کدام‌ها است؟ با تحول و پیشرفت شگفت‌انگیز خودروها، بشر توانست مسیرهای کوتاه و طولانی را سهل‌تر و سریع‌تر بپیماید. شاید بتوان گفت این را مدیون کارل بنز مهندس آلمانی است که اولین اتومبیل را دو قرن پیش اختراع نمود. این اختراع بسیار مؤثر، در زمان کوتاهی زندگی بشر را تحت‌الشعاع قرار داد. شاید بتوان ادعا کرد که امروزه بدون وسایل نقلیه زندگی بسیار دشوار و حتی غیر ممکن می‌شود. همین دلیل باعث به‌وجود‌آمدن بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنایع و البته پردرآمدترین صنعت روی زمین شد.

در این مطلب مروری بر پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ و میزان درآمد هرکدام خواهیم داشت.

پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟
شرکت فولکس واگن (Volkswagen) آلمان

۱. شرکت فولکس واگن (Volkswagen) آلمان

درآمد: ۲۵۴٫۱ میلیارد دلار

عبارت آلمانی Volk به معنای “مردم” و فولکس واگن به معنی “ماشین مردم” است. این گروه خودروسازی یک تولید کننده وسایل نقلیه آلمانی است که دفتر مرکزی آن در وولفسبورگِ واقع است. شاید خودروی فولکس‌واگن قورباغه‌ای را به خاطر داشته باشید که توسط جبهه کارگری آلمانی تولید می‌شد!

تأسیس این شرکت که یکی از پردرآمدترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود، به سال ۱۹۳۷ باز می‌گردد. این شرکت در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هم بزرگ‌ترین خودروساز شناخته شد. چین بزرگ‌ترین بازار این کمپانی به ‌شمار می‌آید که سودی ۴۰ درصدی برای این شرکت درپی دارد. در سال ۲۰۲۱ پرفروش‌ترین شرکت خودروسازی با ۲۵۴ میلیارد دلار در جهان شد.

این کمپانی پرطرفدار انواع وسیله نقلیه سواری، کامیون و وسایل نقلیه تجاری سبک‌تر مانند اتوبوس طراحی و تولید می‌نماید. تیگوان(Tiguan)، گلف، جِتا و پاسات برخی از اتومبیل‌های مشهور و محبوب این خودروساز بزرگ هستند. بیتل که بسیار طرف‌دار داشت به علت نزولی شدن تقاضا برای این خودروی کوچک‌، فولکس‌واگن تصمیم به توقف تولید آن در سال گذشته گرفت.

از معروف‌ترین برندهای لاکچری که زیرمجموعه فولکس‌واگن هستند، باید به پورشه و آئودی اشاره کنیم. این شرکت آلمانی ۹.۳۰۵.۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۱ به مشتریانش در سراسر جهان تحویل داد.

پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟
تویوتا موتور(Toyota) ژاپن

۲. تویوتا موتور(Toyota) ژاپن

درآمد: ۲۴۹٫۴ میلیارد دلار

ابر شرکت تویوتا که یک شرکت چندملیتی ژاپنی و یکی از پردرآمدترین خودروسازان جهان است، سازنده‌ خودرو،  مینی‌ون، ماشین‌آلات، کامیون، پیشرانه و قطعات خودرو است که در شهر تویوتا ژاپن واقع است. در سال ۱۹۳۷ بود که اولین خط تولید این شرکت توسط کیشیرو تویودا در کارخانه‌ خودروسازی پدر وی راه‌اندازی شد و تویوتا ای‌ای نخستین اتومبیل تولیدی این شرکت بود. برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز زیر مجموعه‌ی شرکت تویوتا هستند. بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو مفتخر هستند که سهام این شرکت موفق را معامله کنند.

این شرکت عظیم با تولید محصولات با کیفیت و استاندارد، تبدیل به نخستین اتومبیل ساز غیر بومی در آمریکا شد که بسیار در بازار این کشور درخشید و فروش خوبی را تجربه کرد. تویوتا کرولا، تویوتا کمری، فوررانر (۴Runner)، تاکوما (Tacoma) و پریوس (Prius) تعدادی از خودروهای محبوب این شرکت هستند. وظیفه تولید اتومبیل‌های لوکس این شرکت را کمپانی لکسوس برعهده دارد. این شرکت بزرگ در سال ۲۰۲۱ موفق به فروش ۱۰,۴۹۵,۵۴۸ دستگاه خودرو در کل جهان شد. 

جدیدترین آگهی‌های خودرو تویوتا
پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟
دایملر(Daimler AG) آلمان

۳. دایملر(Daimler AG) آلمان

درآمد: ۱۷۵٫۹ میلیارد دلار

دایملر آگ یک شرکت چندملیتی آلمانی و سومین مورد از پردرآمدترین خودروسازان جهان است. این کمپانی خودروسازی بزرگ‌ترین کامیون‌ساز جهان هم است. این شرکت جهانی خودروساز و سازنده انواع خودروهای سواری، ون، آفرود و وسایل نقلیه تجاری مانند اتوبوس هم است.

در سال ۱۹۲۴ بود که با ادغام دو شرکت دایملر ـ موتورن ـ گزلشافت و شرکت بنز اند سی، این کمپانی متولد شد. در ۱ فوریه ۲۰۲۲، دایملر اسم شرکت را به گروه مرسدس بنز AG تغییر داد. این شرکت مالک مرسدس ـ آام‌گ، مرسدس بنز، دایملر تراکس و اسمارت می‌باشد. این کمپانی سهامدار شرکت‌های کاماز، ایرباس، رنو  ـ نیسان آلیانس و پکن اتو هم است. در سال ۲۰۲۱ حدود  ۲٫۰۵ میلیون دستگاه خودرو فروش این شرکت بود.

فورد موتور(Ford motor) آمریکا

۴. فورد موتور(Ford motor) آمریکا

درآمد: ۱۲۷٫۱ میلیارد دلار

شرکت فورد موتور که در دیربورن میشیگان واقع است، در ۱۶ ژوئن ۱۹۰۳ توسط هنری فورد تأسیس شد و امروزه خودروهای لوکس با برند لینکلن را هم تولید می‌نماید. فورد همه مراحل تولید اتومبیل‌هایش را خود انجام می‌دهد و طبق گزارش مؤسسه پژوهش Navigant، این شرکت خودروسازی در رتبه اول تولیدکنندگان خودروهای خودگردان در اوایل سال ۲۰۱۷ قرار داشت و یکی از پردرآمدترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود.

شرکت چندملیتی فورد همچنین خودروی سواری، شاسی‌بلند، ون و کامیون روی خط کمپانی خود دارد. غیر از آن خدماتی چون اجاره خودرو و خدمات مالی به مشتریانش ارائه می‌کند. فیوژن، موستانگ، رنجر، اف۱۵۰، اسکیپ (Escape) و اِج مدل‌های معروف این شرکت هستند. این کمپانی در سال ۲۰۲۱ موفق به فروش ۱,۹۰۵,۹۵۵ دستگاه خودرو در جهان شد.

پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟
جنرال موتورز(General Motors) آمریکا

۵. جنرال موتورز(General Motors) آمریکا

درآمد: ۱۲۲٫۵ میلیارد دلار

جنرال موتورز که در زمینه طراحی، تولید، فروش و بازاریابی خودرو و قطعات خودرو همچنین ارائه خدمات مالی فعالیت دارد، با اعلام مرکز پژوهش Navigant در سال ۲۰۱۷ این شرکت بعد از شرکت فورد موتور در رده دوم برترین سازندگان خودروهای خودگردان قرار گرفت و یکی از پردرآمدترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود. با دارا بودن ۳۹۶ کارخانه در ۳۷ کشور، موفق به تولید برندهای مهمی چون شورولت، بیوک، جی‌ام‌سی و کادیلاک شده است.

این شرکت آمریکایی چند ملیتی، ۲ دفتر اصلی در ایالت میشیگان و دیترویت دارد. جنرال موتورز یا همان GM، با ساخت چوی ولت (Chevy Volt) پیشگام ساخت اتومبیل‌های الکتریکی شد. GM در سال ۲۰۲۱ به رقم ۲٫۲ میلیون دستگاه خودرو در فروش سالیانه خود رسید که کاهش ۱۳ درصد نسبت به سال قبل را تجربه کرد.

پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟
هوندا موتور؛ ژاپن

۶. هوندا موتور؛ ژاپن

درآمد: ٫۸۱۲۱ میلیارد دلار

هوندا موتور ژاپن که یک شرکت خوشه‌ای چندملیتی است، با تولید موتورسیکلت، خودرو، موتور خودرو و البته تأمین‌کننده قطعات یدکی خودروها در دنیا معروف است. این شرکت در سال ۱۹۴۸ توسط سوییشیرو هوندا بنیانگذاری شد و از سال ۱۹۵۹ تا الان، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان شناخته می‌شود. این شرکت با تولید موتورهای درون‌سوز جایگاه بزرگ‌ترین سازنده موتور خودرو را با رقم ۱۴ میلیون در سال به خود اختصاص داده است و یکی از پردرآمدترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود.

از دیگر فعالیت‌های هوندا باید به تولید موتورهای هواگرد، هواپیماهای جت، قایق‌های موتوری، پمپ‌های آب، تجهیزات الکتریکی، تیلرها، ژنراتورها، ربات و تجهیزات انتقال برق اشاره کرد. این هوندا بود که برای اولین‌بار اقدام به تولید اتومبیل‌های لوکس با برند اکیورا(Acura) کرد و در پی او شرکت‌های تویوتا(با لکسوس) و نیسان (با اینفینیتی) از او الگوبرداری کردند.

از محصولات معروف این شرکت باید به سیویک، آکورد، اینسایت هیبرید، پاسپورت، ادیسه و فیت اشاره نمود. همچنین این کمپانی خدمات مالی و بیمه‌ای هم به مشتریانش ارائه می‌کند. در سطح جهانی، این شرکت حدود ۴٫۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۱ فروش داشت که نسبت به سال گذشته  حدود ۲۴۴۰۰۰ دستگاه کمتر بود.

پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟
بی ام و(BMW) آلمان

۷. بی ام و(BMW) آلمان

درآمد: ۱۱۲٫۸ میلیارد دلار

Bayerische Motoren Werke AG به نام بِ‌اِم‌وِ(BMW) یک شرکت خودروسازی چندملیتی آلمانی است که یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان به حساب می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت که به شکل موتور ۴ سیلندر طراحی شده، در مونیخ واقع است. تأسیس این شرکت به سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ برمی‌گردد که جهت ساخت موتورهای هواگرد راه‌اندازی شد و فعالیت خود را در این زمینه  تا پایان جنگ جهانی دوم (سال ۱۹۴۵) ادامه داد.

رولز ـ رویس موتور کارز و مینی از زیرمجموعه‌های این شرکت است. کارخانه‌های تولید خودرو BMW در آلمان، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، انگلستان و ایالات متحده آمریکا هستند. غیر از تولید خودرو، این کمپانی قطعات یدکی و لوازم جانبی خودروها را هم به بازار عرضه می‌نماید همچنین خدماتی چون وام خودرو و لیزینگ را هم به مشتریان خود ارائه می‌نماید. برند محبوب BMW دقیقاً ۲۲۱۳۷۹۵ دستگاه خودرو در بازار جهانی فروخت که با ۹٫۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ۲۰۲۱ را تبدیل به بهترین سال فروش مارکت این شرکت کرد. 

جدیدترین آگهی‌های خودروی ب‌ام‌و
پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟
اس‌اِی‌آی‌سی موتور(SAIC Motor)؛ چین

۸. اس‌اِی‌آی‌سی موتور(SAIC Motor)؛ چین

درآمد: ۱۰۶٫۷ میلیارد دلار

شرکت صنایع خودروسازی شانگهای یا SAIC که سومین خودروساز چینی در بین ۵ خودروساز بزرگ این کشور است و یکی از پردرآمدترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود، با شرکت جنرال موتورز در شرکت‌های شانگهای جی‌ام، سیک جی‌ام وولینگ خودرو و مرکز فنی خودروی پان آسیا شریک است. همچنین در شرکت سیک فولکس‌واگن خودرو با کمپانی آلمانی فولکس واگن شراکت دارد.

SAIC Motor به عنوان یک کمپانی بین‌المللی طراحی و تولید اتومبیل با مسئولیت محدود، یکی دیگر از اتومبیل‌سازان بزرگ دولتی چین است. از نظر تولید تا سال ۲۰۲۱، دومین اتومبیل‌ساز بزرگ چینی و دوازدهمین خودروساز عظیم جهان محسوب می‌شود. این خودروساز بیش از ۵٫۴۶ میلیون دستگاه خودرو فروخته که ۵٫۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل خود داشته است و رتبه اول در کشور خود را به مدت ۱۶ سال متوالی حفظ کرده است. 

پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟
استلانتیس(Stellantis N.V)؛ هلند

۹. استلانتیس(Stellantis N.V)؛ هلند

درآمد: ۹۸٫۸ میلیارد دلار

شرکت استلانتیس ان.وی. خودروساز چندملیتی که دفتر مرکزی آن در آمستردام هلند واقع است، در ژانویه ۲۰۲۱ با ادغام دو شرکت پی‌اس‌ای(فرانسوی) و فیات‌کرایسلر(ایتالیایی-آمریکایی) ایجاد شد. زیرمجموعه‌های این کمپانی عبارتند از: آبارت، آلفارومئو، سیتروئن، داج، دی‌اس، فیات، فیات پروفشنال، موپار، جیپ، کرایسلر، لانچیا، مازراتی، اوپل، رم، پژو و واکسول.

وقتی این شرکت تازه تأسیس بود به چهارمین گروه خودروسازی جهان مبدل شد. این شرکت در ۳۰ کشور کارخانه‌های مشغول به تولید خودرو دارد و یکی از پردرآمدترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود. گفته می‌شود این شرکت ۱٫۸ میلیون اتومبیل فروخته است. 

پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ کدام شرکت‌ها بودند؟
هیوندای موتور؛ کره جنوبی

۱۰. هیوندای موتور؛ کره جنوبی

درآمد: ۸۸٫۱ میلیارد دلار

هیوندا موتور کره‌ای توسط چانگ جو ـ یانگ در سال ۱۹۶۷ بنیانگذاری شد. این شرکت و کیا موتورز از شرکت‌های تابعه گروه هیوندای موتور هستند. این شرکت دفتر مرکزی‌اش را در سئول تأسیس کرده است. هیوندا موتور سال ۲۰۱۲ موفق به فروش بیش از ۴٫۴۰۰ میلیون دستگاه خودرو شد و اکنون هم یکی از پردرآمدترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود.

بزرگ‌ترین کارخانه یکپارچه اتومبیل‌سازی جهان که در شهر اولسان قرار دارد، تحت مالکیت هیوندا موتور می‌باشد. با داشتن ۶ هزار نمایندگی رسمی و مرکز فروش در ۱۹۳ کشور، محصولات و خدمات خود را به راحتی عرضه می‌نماید. این شرکت کره‌ای ۳٫۸۹ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۱ فروش داشته است.

جمع‌بندی پردرآمدترین خودروسازان جهان

صنعت خودرو با افزایش تقاضای جهانی برای خودرو، به‌سرعت رشد کرده است که همین موضوع با افزایش فروش خودرو دیده می‌شود. بنابراین دور از انتظار نیست که این خودروسازی از پردرآمدترین صنایع جهان باشد. در فهرست برترین شرکت‌ها، غول‌های خودروسازی مانند تویوتا، جنرال موتورز، فولکس واگن، بی ام و، دایملر، فورد به همراه هوندا، هیوندای، فیات و نیسان وجود دارد و که در بالا ما به ۱۰ مورد از پردرآمدترین خودروسازان جهان اشاره کردیم.

نظر ما درمورد پردرآمدترین خودروسازان جهان چیست؟ جای کدام شرکت خودروسازی در این فهرست خالی است؟ آیا تجربه سواری با محصولات این شرکت را دارید؟ دیدگاه‌های خود را با ما درمیان بگذارید.

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.