استخدام مرمت‌گران آثار تاریخی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

استخدام مرمتگر برای آثار تاریخی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری روز گذشته و طی مراسمی در موزه ایران باستان، از استخدام مرمتگر در این وزارتخانه خبر داد. این فرصت برای ۱۲۰۰ نفر ایجاد شده است.

آیین آغاز هفته گردشگری با یک خبر خوب برای مرمتگران آثار تاریخی و فعالان فرهنگی حوزه میراث فرهنگی همراه بود. در این مراسم که روز دوشنبه در موزه ایران باستان و با حضور رئیس‌جمهور و وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، از برنامه این وزارتخانه برای استخدام مرمتگر رونمایی شد.

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری یک وزارتخانه نوپاست که از دولت دوم حسن روحانی تشکیل شد و در دولت سید ابراهیم رئیسی هم سکان هدایتش به عزت‌الله ضرغامی سپرده شد.

ضرغامی که سابقه مدیریت سازمان صداوسیما و همچنین رقابت انتخاباتی با سید ابراهیم رئیسی در انتخابات گذشته را دارد، در یک سال اخیر تلاش کرده تا دامنه فعالیت‌های این وزارت‌خانه را گسترش دهد. در همین راستا او روز گذشته از استخدام ۱۲۰۰ مرمتگر در این وزارتخانه خبر داد.

مرمتگران از ذیل قراردادهای طرحی خارج می‌شوند

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری روز گذشته گفت که هماهنگی‌های لازم برای استخدام ۱۲۰۰ مرمتگر با مراجع ذی‌صلاح در دولت انجام شده است. او همچنین اشاره کرد که در حال حاضر، چیزی حدود ۱۲۰۰ مرمتگر با این وزارتخانه به صورت طرحی همکاری می‌کنند.

سابقه همکاری این مرمتگرها با این وزارت‌خانه که پیش‌تر سازمان بوده به دو دهه می‌رسد. از این رو و با توجه به اهمیت این شغل در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و همچنین به دلیل سابقه طولانی همکاری این گروه‌ها با این وزارتخانه تصمیم بر این شده تا آنها به استخدام دولت درآیند.

ضرغامی همچنین در ادامه گفت:

«رئیس جمهور دستورات لازم را دادند و سازمان امور استخدامی هم همکاری کرد تا همه آنها از قالب نیروهای طرحی و عمرانی خارج شوند و به عضویت وزارتخانه درآیند.»

وی در ادامه اشاره کرد:

«از ۸ هزار نفر کارکنان وزارت میراث فرهنگی، ۲ هزار نفر یگان حفاظت هستند. ما بزرگ‌ترین مجموعه حفاظتی را از میراث فرهنگی در این وزارتخانه داریم. آثار ارزشمندی که به‌هیچ‌وجه قابل قیمت‌گذاری نیست. امروز رئیس جمهوری از یک مخزن  بازدید کرد که زیورآلاتی با بیش از ۳هزار سال قدمت را در خود جای داده بود.»

چالش‌های مرمتگری

مرمتگری آثار تاریخی یکی از شاخه‌های معماری است.مرمتگر فردی است که در رشته مرمت بناهای تاریخی ،یکی از زیر مجموعه های معماری، تحصیلات آکادمیک دارد.

علاوه بر این، مرمتگر در زمینه هنر و بناهای تاریخی، تحقیقات و پژوهش های گوناگونی انجام داده و در نتیجه با نوع و ساختار بنا آشنایی کامل دارد و به‌راحتی می‌تواند تصمیم بگیرد که از چه روش مرمتی برای یک بنای خاص استفاده کند. همچنین، مرمتگر باید اطلاعات هنری کافی در مورد بافت بناها داشته باشد.

این شغل در کشورهایی با پیشینه تاریخی، اهمیتی قابل‌توجه دارد. چرا که صنعت گردشگری بسیاری از کشورها به‌واسطه نگهداری و نمایش آثار تاریخی‌شان پررونق می‌شود. این شغل در ایران هم سابقه‌ای طولانی دارد و خیلی زود بعد از شکل‌گیری دانشگاه‌های امروزی در ایران به جمع رشته‌های دانشگاهی اضافه شده است.

با این حال، مرمتگران در سال‌های اخیر از کمترین حمایت‌های صنفی برخوردار بودند. شرایط سخت کاری آنها نیازمند در نظر گرفتن برخی ملاحظات و تسهیلات برای مرمتگران از قبیل پوشش‌های بیمه‌ای قابل‌توجه است. با این حال در سال‌های اخیر کمتر به این مسئله توجه می‌شده و مرمتگران در شرایط سختی در حال فعالیت بودند.

شکل‌گیری خانه مرمتگر در چند سال اخیر موجب شده تا فعالیت‌های صنفی مرمتگران سرو شکلی بهتر به خود بگیرد و آنها پیگیر امور صنفی خود شوند. اگرچه گشایش‌هایی در امور صنفی مرمتگران شکل‌ گرفته اما آنها هنوز با شرایط آرمانی فاصله دارند.


انواع آگهی مشاغل را در دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *