با خرید نمد، طبیعت را به خانه ببرید!

0

نمد فرش برای کسانی که دکوراسیون به سبک سنتی را می‌پسندند، گزینه خوبی محسوب می‌شود. انواع‌ نمد معمولاً قیمت مناسبی دارند و حسی از طبیعت را در طراحی فضای داخلی خانه به‌وجود می‌آورند. در این نوشتار درباره نمد و مزایا و معایب نمد فرش‌ها در دکوراسیون خانه صحبت می‌کنیم. اگر قصد خرید نمد را دارید، با ما همراه باشید.

نمد چیست؟

نمد یکی از انواع کف‌پوش است که بافته نمی‌‌شود و بدون استفاده از دار تهیه می‌شود. این کف پوش با استفاده از دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن پشم و همچنین با ایجاد رطوبت، حرارت، فشار و مالش، به یک بافت به هم تنیده تبدیل می‌شود و در نهایت به صورت نمد درمی‌آید.  زیرانداز نمدی، به تنهایی و یا بر روی قالی یا گلیم استفاده می‌شود. همچنین از آن برای زیر منقل هم استفاده می‌کنند. 

فرآیند تهیه نمد معمولاً یک روز طول می‌کشد. نکته جالب این است که برای تهیه یک نمد همان‌قدر پشم مورد نیاز است که در بافت قالی به همین ابعاد هم استفاده می‌شود. نمد ساده‌ترین نوع کف‌پوش است و تهیه آن احتیاج به دستگاه خاصی ندارد. تهیه فرش نمدی، ساده‌تر از بافت قالی و گلیم است. با اینکه از لحاظ مقدار مواد اولیه مورد نیاز تفاوت خاصی با قالی و گلیم ندارد، با این‌حال به دلیل سهولت و سرعت عمل تولید، بسیار ارزان‌تر از قالی و گلیم است.

اغلب نمد فرش‌ها در اوایل استفاده به دلیل پرزهای رویی زیاد، کمی حالت زبری دارند که به‌مرور و با پا خوردن و پرزدهی این حالت از بین می‌رود و نرم‌تر می‌شوند. با این حال باز هم انتظار یک فرش کاملاً نرم را از نمد نداشته باشید. البته مزیت نمد در مقایسه با اغلب  فرش‌های ماشینی این است که ضخامت خوبی دارند و برای نشستن و استفاده روی سطوح کف راحت است.

دکوراسیون سنتی با نمد - شرکت طراحی خشت و بنا

مراکز بافت نمد دستباف

مواد اولیه‌ی به‌کاررفته در نمد، پشم بهاره گوسفند با رنگ‌های اصلی است. نمد و محصولات نمدی در بعضی از شهرها بیشتر یافت می‌شوند؛ مثل استان چهارمحال و بختیاری، استان مازندران، استان گلستان، استان خراسان، استان اصفهان به‌خصوص شهرستان سمیرم، در بین این استان‌ها، چهارمحال‌و‌بختیاری و شهر شهرکرد، شهر ملی نمد هستند.  اگر قصد خرید نمد را دارید، ویژگی‌های اصلی نمد دستباف را در این راهنما بخوانید تا در زمان خرید انتخاب مناسبی داشته باشید:

نمد دستباف ست پیدا نمی‌کنید!

شاید شما دوست دارید از یک نمد فرش یک‌جفت یا چند عدد ست تهیه کنید. پس خوب است به این نکته توجه کنید که نمد کار دست است نه ماشین! و به همین دلیل طراحی و رنگ آن‌ها با هم تفاوت‌هایی دارد. البته که به‌نظر طرفداران صنایع دستی، این سبک ناهماهنگی‌ها جذاب است.

به‌دلیل طبیعی و دستباف بودن نمدها، اندازه فرش‌های نمدی چندان دقیق نیستند. این موضوع برای خریدارانی که قصد دارن از نمد در تزیین صندلی و مبلمان‌های پذیرایی یا فضاهایی با ابعاد محدود استفاده‌ کنند، نکته مهمی است. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند که برای خرید یک نمد فرش واقعی دستباف یا ماشینی که اندازه‌های دقیق‌تری دارند، تصمیم بگیرید.

یک نمونه نمد گلستان

انواع طرح و نقش نمد

طرح‌های روی انواع نمدهای دستباف، نقش‌هایی ساده و بدون پیچیدگی‌های زیاد و برگرفته از طبیعت بکر هستند. بنابراین اگر دکوراسیون‌هایی به سبک کلاسیک، دیزاین با طرح‌های انتزاعی پیچیده و تزیینات پر زرق و برق دوست دارید، سراغ خرید نمد نروید. فرش‌های نمدی دستباف، با ساختار کلی دکوراسیون کلاسیک (مثل مبلمان استیل، فرش و پرده های شلوغ) اصلاً هماهنگ نیست.

نمد شهرهای شمالی ایران

شست‌وشو و نظافت نمد

اگر به قصد خرید نمدفرش‌ها را دیده باشید، حتماً مشاهده کرده‌اید که پرز زیادی به نسبت به بقیه انواع فرش‌ها دارند. گاهی لازم است تا نمدها را، مخصوصا در روزهای اول ورود به خانه، جا‌به‌جا و زیر‌و‌رو کنید تا پرز و الیاف آن را تمیز کنید. بعضی از فرش‌های نمدی به‌خاطر مواد به‌کار رفته در آن‌ها، پرزدهی بسیار بالایی دارند. حتماً هنگام خرید نمد به این نکته توجه کنید.

واقعیت این است که نمد فرش‌های واقعی از پشم گوسفندان تهیه می‌شوند. فرش‌های نمد، به خصوص هنگام ورود به خانه بوی گوسفند می‌دهند. رایج‌ترین روش برای از بین بردن بوی نامطبوع این زیراندازهای نمدی شستن آن‌هاست. به این نکته توجه کنید که تنها زیرانداز نمدی را باید با مواد شوینده ضعیف مانند: مایع دستشویی و یا پودرهای کم آنزیم یا مایع ظرفشویی بشویید تا به بافت و رنگ آن آسیبی وارد نشود.

همچنین برای از بین‌بردن بوی نامطبوع و برای شستن نمد احتیاج نیست که از تجهیزات و ابزارآلات سخت استفاده کنید؛ بلکه می‌توانید پس از خیس کردن نمد و کف مالی آن، بر روی آن راه بروید. با این عمل بوی نامطبوع زیرانداز نمدی به‌طور کامل از بین می‌رود. الیاف نمد دستباف را اغلب با رنگ‌های صنعتی، اما به شیوه دستی رنگ‌آمیزی می‌کنند، به همین دلیل باید با احتیاط زیاد و به میزان کم شسته شوند و یا سراغ گزینه شست‌و‌شوی آن‌ها نروید.

اگر در سایت های خرید و فروش آنلاین به عنوان راهنمای خرید فرش نمد جست‌وجو کرده باشید، احتمالا مشاهده کردید که در کاتالوگ راهنما خیلی از نمونه‌های نمد فرش عبارت «قابلیت شست و شو» درج شده‌است، به این معنا که این نمدفرش قابل شست‌وشو است و رنگ‌های آن ثابت است. پس لازم است که موقع خرید نمد از قابلیت شست‌وشوی آن و شیوه صحیح شستن فرشی که خریداری کرده‌اید، مطمئن شوید. البته قابلیت نمد فرش را با مکانی که قرار است در آن پهن شود، بررسی کنید؛ مثلاً نمدی که فقط سالی یکبار باید شسته شود را برای مکان پر تردد، مثل در ورودی خانه انتخاب نکنید. 

در هر حال یک راهنمایی کلی برای شست‌وشوی اغلب نمونه‌های نمد فرش این است که با شوینده به میزان کم، بدون استفاده از وسیله‌هایی مثل برس یا هر ابزار دیگری و تنها با مالش ملایم دست و فشار آب شسته شود

طرح نمد مدرن گلدار

کاربرد نمد

  •     نمد برای نشستن به خصوص در مکان‌های مرطوب و سرد انتخاب خوبی است.
  •     نمد برای کمک به بهبود برخی از بیماری‌ها مثل کمردرد، درمان خارپاشنه، رماتیسم و دردهای عضلانی توصیه می‌شود.
  •     زیرانداز نمدی به دلیل داشتن طرح و نقش‌های زیبا و خاص، به عنوان رومیزی و برای کف اتاق می‌تواند استفاده می‌شود.

کاربرد انواع نمد در دکوراسیون

استفاده از نمد فرش در دکوراسیون خیلی کلاسیک یا خیلی مدرن ممکن است مناسب نباشد؛ ولی در بقیه دکوراسیون‌ها می‌تواند یک اکسسوری مناسب باشد. البته که لازم است از رنگ، طرح و ابعاد درست برای یک فضای مناسب استفاده کنید. مثلاً پهن کردن یک نمد فرش بزرگ در یک آشپزخانه با کابینت‌های های‌گلاس رنگی نمی‌تواند تم سنتی و کلاسیک به فضا بدهد.

از نمد می‌توان در بخش‌های مختلف خانه‌های ویلایی، تراس و بالکن، پادری بخش‌های مختلف خانه، روکش صندلی و مبلمان خصوصا مبل‌های تک‌نفره و راحتی، تزیین و رو‌انداز صندلی‌های تاب و نیمکت‌های راهرو یا میز غذاخوری استفاده کرد. 

از نمد فرش‌های کوچک گرد یا چهارگوش، می‌توانید به عنوان زیرانداز نماز یا فرشی در گوشه دنج خانه و تکیه‌گاهی برای فضای مطالعه یا فضای عصرانه هم استفاده کنید. اگر بخشی از خانه را به دکوراسیون سنتی اختصاص داده‌اید، از نمد می‌توانید به عنوان روانداز تخت‌های چوبی سنتی هم استفاده کنید. اطمینان داشته باشید که نمد حس صمیمی و آرامش برگرفته از طبیعت را به خانه شما می‌آورد .

اما علاوه‌بر نمد دستباف، امروزه انواع نمد ماشینی هم در دسترس است که دارای طرح و رنگ و سایزهای متنوعی بوده و در نوع خود توانسته تمام سلیقه‌ها را به‌خوبی پوشش دهد. این زیرانداز از الیاف طبیعی پشم و ابریشم تشکیل شده و نرمی و لطافت زیادی هم دارد و به راحتی جابه‌جا می‌شود. از بارزترین مشخصات زیرانداز نمدی ماشینی می‌توان به وزن سبک آن اشاره کرد که علاوه بر حمل‌و‌نقل آسان، کارایی راحتی را هم به خود اختصاص می‌دهد.

دکوراسیون با نمد مدرن - نمد دونی

مزایای نمد ماشینی

  • تنوع طرح و رنگ نمد ماشینی بالاست و به راحتی با فضاهای مختلف ست می‌شود و افراد میتوانند با هر سلیقه‌ای خرید کنند.
  • مشخصه دیگر رنگ ثابت نمد ماشینی است که باعث شده تا در زمان کثیف شدن، به راحتی لکه‌گیری شود؛ زیرا قابل شست‌وشو با مواد شوینده است.
  •  بافت متراکم نمد ماشینی باعث شده است تا دچار پارگی و نخ‌کش شدن نیز نشود و به این صورت طول عمر زیادی دارد و با گذشت زمان هم کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.
  • نمد ماشینی دارای سایزبندی است و شما می‌توانید در فضاهایی با مساحت مختلف از آن استفاده کنید.
  • استفاده از نمد در بافت آن‌ها باعث شده تا در مقابل فشار هم مقاومت زیادی داشته باشند.

برای دیدن آگهی‌های نمدفرش کلیک کنید

قیمت زیرانداز نمدی

قیمت زیرانداز نمدی بر اساس اندازه‌ نمد، نوع نقش نمد، اندازه‌ ضخامت نمد، رنگ‌های به‌کاررفته در آن، جنس پشم به‌کاررفته در نمد، نوع مالش و مدت زمان تولید نمد، تعیین می‌شود.

 قیمت زیرانداز نمدی ماشینی بر اساس تولیدکننده‌ای که آن را به بازار عرضه می‌کند، متفاوت است و بر اساس معیارهایی چون سایز و کیفیت تعیین می‌شود. 

 زیراندازهایی که به‌صورت عمده و تعداد بالا به فروش می‌رسند همیشه قیمت کمتری دارند، بدین‌ترتیب مشتری می‌تواند با خرید به‌صورت عمده در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. 

زیرانداز نمدی ( تشک نمدی)

خواص درمانی نمد

شاید جزء افرادی هستید که به علت خواص درمانی که برای نمد در طب سنتی ذکر شده است، دنبال خرید آن هستید. در طب سنتی آمده است که نمد می‌تواند در درمان گرفتگی عضلات، کمردرد و دردهای رماتیسمی نقش موثری داشته باشد. فروشنده‌های نمد خواص دیگری را هم برای آن ذکر می‌کنند؛ مثل اینکه خوابیدن روی نمد فرش‌ها گردش خون را تسریع می‌کند و یا برای استراحت بعد از عمل‌های جراحی مفاصل، از زیراندازهایی از جنس نمد فرش استفاده شود. 

البته منبع علمی و موثق برای تایید این خواص نداریم و این موارد صرف بیان تجربه‌های خریداران و توصیه‌های طب سنتی است. با توجه به اینکه چقدر به طب سنتی اعتقاد دارید و یا تبلیغات موثق هستند، می‌توانید به این توصیه‌ها اعتماد کنید.

***

آگهی‌های نمد را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.