۱۰ نکته کلیدی درباره خرید وسایل برقی دست دوم آشپزخانه

 راهنمای خرید وسایل برقی دسته دوم برای اشپزخانه

1

با توجه به رشد بی‌رویه قیمت‌ها در کشورمان و تورمی که امان همه را بریده، برای عده زیادی لااقل تا زمانی که تورم کنترل نشده، به دلایل اقتصادی به صرفه‌تر است که سراغ خرید کالاهای کارکرده بروند. به خصوص در مورد وسایل برقی دست دوم آشپزخانه که معمولاً قیمت نو و آکبند آن‌ها گاه سر به فلک می‌زند و از حد وسع و درآمد خانوارهای متوسط و متوسط رو به پایین فراتر است. 

خرید وسایل برقی دست دوم آشپزخانه و کارکرده به خصوص وسایل الکترونیکی دست دوم، اگر چه ریسک‌های خاص خودش را دارد، ولی با رعایت نکاتی ساده و دقت در استفاده از آن‌ها می‌توان وسایل برقی دست دومی خرید که سال‌ها کار ‌کند و از نظر ظاهری نیز چیزی کم از نمونه آکبند نداشته باشد. می‌پرسید از کجا؟ از قسمت مربوط به “خانه و آشپزخانه” سایت دیوار.

انواع وسایل برقی دست دوم آشپزخانه

  • یخچال و فریزر دست دوم
  • ماشین لباسشویی کارکرده
  • ماشین ظرفشویی دست دوم
  • مایکروفر کارکرده
  • اجاق گاز دست دوم
  • چای‌ساز و قهوه‌ساز
  • پلوپز و آرام‌پز کارکرده
  • آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت
  • سرخ کن
  • تستر

یخچال و فریزر دست دوم

به عقیده کارشناسان تمام وسایل الکترونیکی مثل یخچال عمر مفیدی دارند و بعد از آن به خرج می‌افتند. در مورد یخچال این عمر مفید معمولاً ۵ سال در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که وسایل برقی دست دوم آشپزخانه مانند یخچال گارانتی ندارند، به‌دلیل اینکه معمولاً قیمت بالایی دارد و باید حساسیت بیشتر در مورد آن به خرج داد. در ادامه مواردی که موقع خرید این وسیله باید به آن‌ها توجه کنید را بخوانید؛

  • درباره اینکه آیا یخچال و فریزر مورد نظر قبلا تعمیر شده یا نه سوال کنید.
  • اگر تعمیر در قسمت حساسی مثل موتور صورت گرفته است، از خرید آن اجتناب کنید. چون امکان خراب شدن دوباره آن وجود دارد.
  • ظرفیت یخچال با توجه به نیازی که دارید و جمعیت خانوارتان را مد نظر بگیرید.
  • برچسب انرژی رافراموش نکنید.
  • میزان سروصدای تولیدی (که به صورت دسی‌بل در برچسب راهنمای یخچال درج شده) را بخوانید.
  • در یخچال، لاستیک‌های آن و لامپ‌ها و تایمر از جمله مواردی هستند که باید بی‌نقص باشند و ترجیحاً نشانی از خوردگی در آن‌ها دیده نشود.

ماشین لباسشویی کارکرده

با توجه به اینکه برخی فروشندگان قیمت وسایل برقی دست دوم اشپزخانه خود را هم مشابه قیمت کالای نو درج می‌کنند، با شماست که پیش از خرید هر دستگاه الکترونیکی درباره قیمت نو و کارکرده آن تحقیق کنید. مقایسه قیمت یک دستگاه نو با قیمت دستگاه کارکرده، می‌تواند باعث شود که به اصطلاح سرتان کلاه نرود. 

بهتر است سراغ ماشین لباسشویی‌های ۵ تا ۷ کیلوگرمی بروید که کاربردی‌تر از بقیه‌اند. همچنین ماشین‌هایی که در آن‌ها در قسمت جلو هستند چون آب کمتری مصرف می‌کنند، در نهایت از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر خواهند بود. 

در انتخاب ماشین لباسشویی دست دوم درباره موارد زیر باید حساس باشید؛

  • توجه به دور موتور
  • برنامه‌های ماشین لباسشویی
  • ورودی‌های آب سرد و گرم
  • میزان سر و صدا
  • سرعت خشک‌کن
  • میزان مصرف پودر
  • توان ماشین لباسشویی 
  • سرعت گردش سطل درونی 

ضمناً برخی ماشین‌های لباسشویی کهنه زمانی که روشن می‌شوند و به روی عدد خاصی می‌رسند، حرکت و تکان‌های زیادی دارند که باید این را هم چک کنید. در عین حال ببینید آیا ماشین لباسشویی آب پس می‌دهد یا خیر. اگر ماشین لباسشویی آب پس می‌دهد یا لاستیک دور درب آن خراب است یا مشکلی اساسی دارد که باید به آن توجه داشته باشید.

ماشین ظرفشویی دست دوم

یکی دیگر از وسایل برقی دست دوم آشپزخانه که از قضا این روزها استفاده از آن مانند: نان شب برای خانواده‌های پرجمعیت واجب است، ماشین ظرفشویی است. این روزها با توجه به وقت کمی که خانواده‌ها در اختیار دارند، ماشین‌های ظرفشویی هم جای خود را میان مردم باز کرده‌اند و راحتی زیادی هم به همراه دارند؛ اما در عین حال اگر مشکلی داشته باشند، می‌توانند روز ما را خراب کنند. همانطور که می‌دانید ماشین ظرفشویی از لوازم برقی گرانقیمت آشپزخانه است و بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایمان، یک ظرفشویی کارکرده ولی سالم را از فروشندگان وسایل برقی دست دوم تهیه کنیم.

موقع خرید ماشین ظرفشویی به برنامه‌های دستگاه و نیازتان توجه کنید. اگر می‌خواهید ظروفتان ضدعفونی شود یا میوه‌ها را هم بتوانید با ماشین ظرفشویی بشویید، مطابق نیازتان پیش بروید. قابلیت جابه‌جایی و تنظیم قفسه‌ها از دیگر مواردی ا‌ست که باید موقع خرید ماشین ظرفشویی به آن‌ها توجه کرد. 

یادتان باشد که ماشین ظرفشویی به نسبت وسیله‌ای جدید است و امکان دارد اطلاعات مردم درباره‌ آن کمتر باشد. پس در حقیقت ماشین ظرفشویی جزء وسایلی‌ست که باید قبل از خرید درباره‌اش خوب تحقیق کرد و حتی المقدور یک نفر آشنا را همراه برد.

وسایل برقی دست دوم آشپزخانه - اجاق گاز

مایکروفر کارکرده

در مورد خرید وسایل برقی دست دوم آشپزخانه مثل مایکروفر که باید مدتی کار کنند تا مشخص شود ایرادی دارند یا خیر باید موقع خرید از فروشنده مهلت تست گرفت، تا اگر دستگاه عیب و ایرادی داشت بتوانید آن را مرجوع کنید. دقت کنید که در مایکروفر خوب چفت شود و زنگ‌زدگی و خوردگی نداشته باشد. 

میزان برق مصرفی و ولتاژ (هرچه وات دستگاه کمتر باشد مصرف برق آن هم بالتبع آن کمتر خواهد بود) یک مایکروفر و جای قرار گرفتنش در آشپزخانه‌تان از نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کنید. مایکروفرهای دارای وات‌های بالاتر بهترند. بهرحال با توجه به نیازتان و اینکه در آشپزخانه چقدر جا برای مایکروفر اختصاص داده‌اید، این وسیله‌ی برقی محبوب را خریداری نمایید. 

اجاق گاز دست دوم

یکی‌دیگر از وسایل برقی دست دوم آشپزخانه اجاق گاز است. اگر اجاق گاز برقی می‌خرید نسبت به میزان مصرف انرژی و سالم بودن سیم رابطش حساس باشید. ضمناً اجاق گاز را با توجه به نیازتان خریداری کنید و دقت کنید زمان روشن کردن اجاق گاز تمام شعله‌های آن به خوبی کار کنند و رگلاتور اجاق گاز هم خراب نشده باشد. 

چای‌ساز و قهوه‌ساز

برخی از وسایل برقی دست دوم آشپزخانه مثل چای‌ساز و قهوه‌جوش را باید بارها خاموش و روشن کرد تا از سالم و بدون نقص بودنشان مطمئن شد. چنانچه دستگاه چای‌ساز یا قهوه‌جوش را به برق زدید و دمای بیرون آن به سرعت بالا رفت، از خرید آن اجتناب کنید. 

سالم بودن کلید خاموش و روشن شدن اتوماتیک از مهمترین موارد در خرید این وسیله است. ضمناً چک کنید ترموستات این دستگاه‌ها زمانی که دمای مورد نظر حاصل شد، به شکل خودکار چای ساز یا قهوه‌سازتان را خاموش کند. 

پلوپز و آرام‌پز کارکرده

در مورد دیگر وسایل برقی دست دوم آشپزخانه مانند: پلوپز و آرام‌پز دقت کنید که صفحه نمایش و تایمر (در صورت وجود داشتن) درست کار کنند و کلید روشن خاموش شدن اتوماتیک هم سالم باشد. از سالم بودن سیم‌های پشت دستگاه مطمئن شوید و اگر می‌خواهید پلوپزتان ته‌دیگ خوبی بدهد. دقت کنید که قابلمه آن دچار خط و خش نباشد. ضمناً چک کنید درب پلوپز و آرام‌پز ترک و شکستگی نداشته باشد وگرنه دستگاه شما به خوبی کار نخواهد کرد.

آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت

آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت نباید موقع کار دچار لرزش و حرکت شدید شوند.خرابی لاستیک‌های زیر قرقره‌های در دستگاه آبمیوه‌گیری علت این لرزش‌هاست، پس دقت کنید که سالم باشند. چه در مورد آبمیوه‌گیری و چه چرخ گوشت نسبت به جا رفتن راحت قطعات آن و دهانه ورودی حساس باشید. این موارد را موقع خرید مخلوط کن و آسیاب و خردکن هم مورد دقت نظر قرار دهید.

سرخ کن 

سرخ‌کنی تهیه کنید که چراغ نشان دهنده وضعیت داشته باشد تا بتوانید به راحتی از وضعیت دستگاه در حال کار آگاه شوید. سرخ کن باید دارای صافی‌هایی باشد که تعویض و تمیز کردن آن‌ها ساده باشد، همچنین لایه داخلی این وسیله باید نچسب باشد تا به عنوان مثال، اگر مرغ را در آن سرخ کردید مرغتان به دستگاه نچسبد و کلی زمان از شما جهت جداسازی آن از دستگاه هدر نشود.

تستر

یکی از فروشندگان لوازم دست دوم به‌نام آقای ربیعی که در خیابان زرتشت غربی، دارای مغازه سمساری است در مورد خرید وسایل برقی دست دوم آشپزخانه می‌گوید: هیچ‌وقت به سالم بودن ظاهر یک دستگاه اعتماد نکنید! ولی از فروشنده مهلت امتحان بگیرید که اگر در عرض دو هفته وسیله‌ای خراب شد، بتوانید آن را مرجوع کنید.

موقع خرید حتماْ رسید بگیرید. او به تستر دست دومی که جلویش است اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مثلا در مورد همین توستر. اگر توستر  با در شیشه‌ای می‌خرید، مطمئن شوید که در‌ آن نشکن است. توستر را به برق بزنید، اگر زیاد داغ شد از خریدنش صرف‌نظر کنید.

حرف آخر در خرید وسایل برقی دست دوم آشپزخانه

هر وسیله برقی حتی اگر نو باشد، باید به خوبی چک شود تا مشکلی احتمالی که کارش را مختل می‌کند، نداشته باشد. در مورد وسایل برقی دست دوم آشپزخانه که مدام استفاده می‌شوند، واجب‌تر هم هست. زیرا اگر مثلاً از فروشنده‌ای آنلاین خرید کنید و آن فروشنده موقعیت فیزیکی و فروشگاهی نداشته باشد و یا در شهری دیگر باشد و دستگاه شما اشکالی داشت، ممکن است دسترسی به فروشنده به راحتی برای شما میسر نشود و خرید شما هم خرید موفقی نباشد.

برای همین توجه داشته باشید که در زمان خرید وسایل کارکرده و به ویژه وسایل برقی دست دوم تمام موارد حساس را چک کنید و از فروشنده به رغم ادعاهایی که می‌کند، مهلت تست بگیرید.

برای دیدن وسایل برقی دست دوم آشپزخانه در دیوار کلیک کنید

در سایت دیوار وسایل برقی دست دوم آشپزخانه متنوعی وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به بخش مربوطه لیست آن‌ها و قیمت‌هایشان را ببینید و با چشمان باز خرید کنید.

1 نظر
  1. جمال می‌گوید

    کاملا درسته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.