آموزش حرفه‌ای پاک کردن لکه مبل و نظافت کوسن‌ها

0

مبلمان بیشتر از آنچه تصور می‌کنید به مراقبت و نظافت نیاز دارند و به قولی آرامش،‌ راحتی و زیبایی به سادگی به دست نمی‌آید. این کاناپه‌های نازنین همه‌چیز را به خود جذب می‌کنند؛ از عرق و روغن بدن شما گرفته تا بوهای که منشا اصلی آنان از آشپزخانه‌ها است و البته گردوغبار و آلودگی‌های محیطی. در این میان خوشبختانه راه‌حل‌های ساده‌ای برای تمیز کردن مبل وجود دارد تا همیشه در بین دوستان و اعضای خانواده‌تان سرآمد تمیزی باشید. فقط کافی است روش‌های پاک کردن لکه مبل را در این راهنما یاد بگیرید. 

اگر اطلاعات چندانی ندارید، کمتر از پنج‌دقیقه وقت خود را صرف خواندن این مطلب کنید. ما درباره این موارد شما را راهنمایی می‌کنیم: روش‌های خانگی پاک کردن لکه مبل، ابزارهای کارآمد تمیز کردن انواع مبل با بخارشوی، نحوه نظافت مبل و کاناپه پلی‌استر، نظافت کوسن‌ها، روش شست‌وشوی فوم‌ها و … را برای‌تان می‌گوییم.

روش‌های خانگی پاک کردن لکه مبل

مانند هر کار دیگری برای پاک کردن لکه مبل مبل هم بهتر است قبل از شروع، بدانید که چه چیزی در انتظار شماست. در برخی از مواقع تولیدکنندگان از طریق برچسب‌ها، کدهای را در اختیار شما قرار می‌دهند و این علامت‌های اختصاری به شما کمک می‌کنند تا بفهمید از کدام حلال‌ها یا پاک‌کننده‌ها برای پاک کردن و تمیز کردن مبل استفاده کنید.

هنگامی که محلول صحیح را یافتید، آن را روی مبلمان خود اسپری و با یک حوله خشک پاکش کنید؛ هرگز محلول فوق را روی مبلمان عزیزتان نمالید. همین‌طور می‌توانید برای از بین بردن سریع آلودگی، سرکه معجزه می‌کند؛ چند قطره سرکه را به نصف فنجان آب اضافه کنید و با استفاده از یک اسپری، محلول را روی محل مورد نظر خود بپاشید و سپس بدون مالیدن با یک حوله کاغذی خشک آن را پاک کنید تا لکه از بین برود.

از بین بردن لکه مبل - پاک کردن لکه مبل

ابزارهای کارآمد پاک کردن لکه مبل

اما همیشه برای نتیجه بهتر شما به یک سری از ابزار و مواد موثر نیز احتیاح دارید:

  • برس خشک
  • جاروبرقی
  • جوش شیرین
  • بخارشور
  • سرکه
  • آب
  • حوله خشک کن

ابزارهای کارآمد برای از بین بردن لکه مبل - ابزار پاک کردن لکه مبل

چند نکته مهم برای پاک کردن لکه مبل

کدها را بشناسید. کدهایی را که به‌طور معمول روی مبلمان پارچه‌ای نصب می‌شوند، به‌خوبی بررسی و مطالعه کنید. آیا اصلا با این حروف اختصاری آشنایی دارید؟ این‌ها در واقع علامت‌های مهمی هستند و بهتر است حداقل برای یک بار هم شده، از رموز این کدها مطلع شوید:

کدهامعنای کدها
Wاین حرف به این معناست مبل با آب خالی یا بخار آب شست‌وشو شود.
S/wبرای پاکیزگی مبل از محلول پایه آب و مواد شیمیایی استفاده کنید.
Sبهتر است مبل با به روش خشک کردن تمیز شود.
Xبرای تمیز کردن مبل در ابتدا از جاروبرقی استفاده شود. سپس با شامپوهای مخصوص شسته شود.
Oاین حرف به این معناست که پارچه مبل از مواد ارگانیک تولید شده و باید با آب سرد تمیز شود.

 

  • لکه‌ها را به‌حال خود رها نکنید و سریع دست به‌کار شوید. به محض آنکه چیزی روی مبل شما ریخت، فورا آن را تمیز کنید و حتی چند دقیقه معطلی کار شما را سخت‌تر و می‌تواند برای همیشه پشیمان‌تان کند.
  • بهتر است برچسب‌های مندرج شده روی مبلمان را مطالعه کنید. حتماً قبل از خرید، از فروشنده به‌طور کامل اطلاعات کسب کنید. چرا که عدم استفاده از شوینده‌های ایمن، آسیبی دائمی به اثاثیه شما وارد می‌کند و چاره‌ای جز خریدن دوباره آنان نخواهید داشت.
  • برای پاک کردن لکه مبل نه چندان سرسخت و گردوغبار معمولی، از برس خشک استفاده کنید. می‌توانید هرازگاهی با برسی نرم تمام سطح مبل خود را تمیز کنید و لکه‌ها، کثیفی‌های سطحی و خاک‌ها را بزدایید.
  • استفاده از جاروبرقی سهل‌ترین کاری است که حداقل ماهی یک‌بار برای تمیز کردن و از بین بردن لکه مبل باید انجام دهید. اگر برای تماشای تلویزیون از کاناپه‌ها به‌طور خاص استفاده می‌کنید، این کار را هفتگی انجام دهید تا خرده آشغال‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرید. این کار نه تنها باعث روشن شدن مبلمان شما می‌شود، بلکه لکه‌های دردساز را نیز نمایان می‌کند.
  • برای پاک کردن لکه مبل اگر از پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب استفاده می‌کنید، چه از حلال‌های شیمیایی و چه ترکیبی از هر دوی آنان، قبل از تمیزی کل مبلمان، محلول را روی قسمت کوچکی امتحان کنید و از دستورالعمل‌ها پیروی کنید.
  • مبلمان پارچه‌ای خود را با یک حوله نرم خشک کنید تا رطوبت باقی‌مانده جذب شود. برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی این کار را با صبر و آرام انجام دهید.
  • اگر فضای مناسب دارید، اجازه دهید که پس از نظافت و لکه زدایی مبلمان شما در هوا و البته به دور از نور مستقیم خورشید، خشک شود. بنابراین بهتر است آنان را شب بیرون بگذارید و صبح از دیدن یک مبل تمیز و جدید لذت ببرید.

پاک کردن لکه مبل با جوش شیرین

جوش ‌شیرین فقط برای پخت‌وپز نیست و راه‌حل قطعی برای از بین بردن لکه مبل شماست. جوش ‌شیرین هم می‌تواند بوی نامطبوع را از بین ببرد و هم به  پاک کردن لکه مبل کمک شایانی می‌کند. حتی می‌توانید برای رهایی از لکه‌های عمیق و سرسخت از این اکسیر استفاده کنید.

پس برای از بین بردن لکه مبل‌تان، به مقدار مساوی آب و جوش شیرین را باهم مخلوط و اجازه دهید حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی محل مورد نظر باقی بمانند. پس آنکه محلول فوق به‌طور کامل جذب شد، بهتر است با استفاده از جاروبرقی آن را تمیز کنید. البته مانند تمامی محلول‌های خانگی و شیمیایی آماده در بازار، بهتر است قبل از آنکه به سراغ لکه‌ها بروید، محلول موردنظرتان را روی بخشی از مبل که قابل مشاهده نیست، امتحان کنید. 

تمیز کردن لکه آب از روی مبل

از بین بردن لکه آب هم روش‌های خودش را دارد. این نکته را بازهم فراموش نکنید که در هر شرایطی برای از بین بردن لکه مبل اگر به سرعت وارد عمل شوید، با فاجعه روبه‌رو نخواهید شد. در ابتدا مبل خیس‌شده را جاروبرقی بکشید. اگر جاروبرقی‌ شما به مکنده مجهز است، آن روی حالت مایعات تنظیم کنید و برای جذب حداکثری رطوبت از آن بهره ببرید.

پاک کردن لکه مبل با سرکه 

می‌توانید برای پاک کردن لکه مبل از محلول سرکه رقیق‌شده نیز استفاده کنید. اگر با این روش، لکه از بین نرفت، یعنی آب با الیاف پارچه عجین شده و مولکول‌های آب به ذرات و گرد و غبارهای پنهان چسبیده است. بنابراین سرکه می‌تواند به‌عنوان یک محلول نیرومند قوی وارد عمل شود.

اما به شرطی که آن را رقیق کرده و به آرامی اسپری کنید.سپس با یک حوله تمیز محل را خشک کنید؛ ترجیحاً از حوله‌های میکروفایبر که قدرت جذب بالای دارند، استفاده کنید. این حوله‌ها ضدخش نیز هستند و به‌راحتی می‌توانند تا هفت‌برابر وزن خود، آب جذب کنند.

این مطلب را از دست ندهید؛ روش‌های نوین نظافت مبلمان

از بین بردن لکه مبل مخمل - پاک کردن لکه مبل

تمیز کردن مبل از لکه‌های روغنی

هرچند که همگی ما دوست داریم لکه‌ها بر اثر ریخته‌شدن آب یا نهایت نوشیدنی‌های ساده خلق شوند، اما همیشه این‌طور نیست و در برخی از مواقع چربی‌ها دشمن زیبایی مبلمان ما خواهد شد. هرچند از بین بردن این لکه‌ها دشوارتر است، اما پاک‌کردن آنان نیز امکان‌پذیر است. بهترین راهکار برای حذف لکه‌های روغنی پاشیدن جوش شیرین است. بله! همان جوش شیرینی که برای پختن کیک استفاده می‌کنید، بهترین همکار شما خواهد بود.

جوش شیرین جذب بالای دارد و تنها پاشیدن یک مشت از آن روی لکه‌های چرب، می‌تواند آنان را برای همیشه نابود کند. برای تاثیر بیشتر بهتر است ۲۰ دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا جوش شیرین‌ها کاملا خیس و نمناک شوند. سپس با جاروبرقی روی آن را تمیز کنید و با یک حوله نرم و خشک روی سطح مبل را کاملا پاک کنید.

استفاده از بخارشوی برای پاک کردن لکه مبل

داشتن یک بخارشوی خانگی تنها وسیله‌ای است که برای از بین بردن لکه مبل به آن نیاز دارید. اما قبل از استفاده از این وسیله خانگی کاربردی مطمئن شوید که سازنده استفاده از آنان را ممنوع نکرده است و برای مبل شما بی‌خطر هستند. این را هم بدانید که مقاومت مبل شما در برابر آب،‌ به‌معنای ایمن بودن آنان در برابر حرارت نیست و مانند تمامی شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها، همیشه قبل از رفتن به سراغ بخار کامل، یک نقطه کوچک را امتحان کنید.

  • دفترچه راهنما را قبل از شروع به خوبی بخوانید. چرا که پشت دستورالعمل‌های توصیه شده در بروشور بخارشوی شما، حتما دلیل و نیتی وجود داشته است.
  • بهتر است قبل از استفاده از بخارشوی برای از بین بردن لکه مبل ابتدا آن را با جاروبرقی تمیز کنید تا آلودگی و گرد و غبار سطحی از بین بروند و بخارشو بتواند عمیق‌تر و کامل‌تر آنان را تمیز کند.
  • هوا در گردش باشد. روشن کردن پنکه یا بازکردن تمام پنجره‌های اتاق اجازه نمی‌دهد تا رطوبت به درون اثاث و مبلمان شما نفوذ کند و به مرور باعث پوسیدگی شود.
  • ابتدابرای از بین بردن لکه مبل تنها یک نقطه را تمیز کنید؛ این نکته آنقدر مهم و پراهمیت است که تکرار آن را توجیه می‌کند. اگر جنس روی و پشت مبلمان شما یکی است، بهتر است در ابتدا به سراغ قسمت‌های بیرونی و پشت مبل خود بروید.
  • اگر از بخارشوی استفاده می‌کنید، حتما اجازه دهید تا صندلی‌ها و کاناپه‌ها در هوای آزاد خشک شود و اگر حیاط و تراس ندارید،‌ بهتر است پنجره‌ها را باز بگذارید و تا زمانی که آنان کاملا خشک نشدند،‌ روی آنان ننشینید. برای اطمینان از اینکه قسمت‌های داخلی مبل‌تان هم به‌طور کامل خشک شده است یا خیر،‌ بهتر است ۲۴ ساعت استفاده از آنان را به تاخیر بیاندازید.
  • بعد از آنکه مبل شما به خوبی خشک شد، دوباره جاروبرقی بکشید. برای اینکه مجبور نشوید این فرآیند زمان‌بر را دوباره تکرار کنید، بهتر است در زمان استفاده از بخارشورها مطمئن شوید که تمامی لکه‌ها و کثیفی‌ها از بین رفته‌اند. آن وقت قبل از خشک شدن مجددا لکه‌های سرسخت را با بخار آب تمیز کنید.

برای دیدن آگهی‌های مبل‌شویی در دیوار کلیک کنید

استفاده از بخارشو برای شستن مبل - پاک کردن لکه مبل

ضدعفونی مبلمان بعد از شست‌وشو

پس از بین بردن لکه مبل و همچنین ضدعفونی و نظافت مبلمان خود، در گام نخست به یک محلول ضدعفونی‌کننده مناسب پارچه نیاز دارید. برای استفاده بهینه، بهتر است از یک اسپری استفاده کنید و اسانس رقیق‌شده که حاوی مواد ضدباکتریایی است را با کمی الکل مخلوط و به روی مبلمان خود اسپری کنید.

عصاره درخت چای، یک پیشنهاد شگفت‌انگیز برای از بین بردن لکه مبل است که نه تنها مبلمان شما را عاری از باکتری می‌کند،‌ بلکه تمام فضای موجود خانه شما را نیز از هر نوع آلودگی مبری می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجمن میکروبیولوژی بریتانیا،بیش از ۳۴۰ نوع باکتری در هوا و اشیا خانه وجود دارند که هر کدام در دما و شرایط مناسب هر ۲۰ دقیقه یک‌بار تکثیر می‌شوند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که از هر محلولی که برای تمیز کردن مبل استفاده می‌کنید، آن را به آرامی اسپری کنید و بعد از چند دقیقه روی محل مورد نظر را جاروبرقی بکشید.

نحوه نظافت مبل و کاناپه پلی‌استر

شست‌وشوی و پاک کردن لکه مبل و کاناپه پلی‌استر یا اکثر پارچه‌های مصنوعی دیگر بسیار ساده است. البته فراموش نکنید که استفاده زیاد از مواد شوینده و یا نفوذ عمیق آب به درون مبلمان، ظاهر و زیبایی آنان را از بین می‌برد. بهترین راهکار برای نظافت مبلمان و کاناپه پلی‌استر، این است که یک اسفنج نمناک را روی محل مورد نظر البته به آرامی بکشید.

اگر به جنگ لکه‌های چرب یا لکه‌های که تنها با آب محو نمی‌شوند رفته‌اید، می‌توانید از محلول بسیار رقیق‌شده صابون و آب بهره ببرید. اگر برای تمیز کردن مبل از برس‌های برقی استفاده می‌کنید، از فشار دادن آنان یا فشار دادن اسفنج بر روی سطح کار اجتناب کنید. با این روش با خیالی راحت و بدون نگرانی، مبلمان پلی‌استر شما دوباره نو و تمیز خواهد شد.

تمیز کردن مبل و کوسن‌ها

بهترین راه برای تمیزی و پاک کردن لکه مبل شستن روکش‌ها و بالشتک‌های متحرک کاناپه، با ماشین لباسشویی است، البته دستورالعمل‌ها را فراموش نکنید. چرا که در برخی از مواقع، این کوسن‌ها را نباید درون ماشین لباسشویی انداخت. اگر تشک‌ها و بالشتک‌ها از مبلمان شما جدا نمی‌شوند، می‌توانید به آرامی از اسپری سرکه استفاده کنید و سپس روی آنان را جارو برقی بکشید.

در واقع باید گفت که نحوه شست‌وشوی کوسن‌ها شبیه نظافت قسمت‌های اصلی است. همچنین در نظر داشته باشید که کوسن‌ها خیلی دیرتر خشک می‌شوند و بهتر است آنان را در فضای باز قرار دهید تا کاملا و از داخل نیز خشک شوند. اما اگر به مبلمان شما وصل هستند، برای استفاده مجدد از آنان عجله نکنید.

روش شست‌وشوی فوم‌ها

گاهی اوقات کثیفی و لکه‌ها به اعماق مبل‌تان نفوذ می‌کتد؛‌ در چنین شرایطی بهترین روش برای پاک کردن لکه مبل برداشتن تودوزی و رسیدن به خود فوم مبل است. برای شستن داخل کوسن و تشک‌ها بازهم هم می‌توانید از محلول سرکه (حدود نصف فنجان آب با چند قطره سرکه) استفاده کتید. اما این بار محلول فوق را با دست بمالید و محل کثیفی را خیلی خیلی آرام پاک کنید و سپس آن را در مجاورت هوای آزاد بگذارید تا کاملا خشک شوند. اگر روکش‌ها جدا نمی‌شوند، بهتر است از متخصصان این امر استفاده کنید.

معجزه شامپو فرش

برای شما نیز ممکن است این پرسش به‌وجود آمده باشد که آیا می‌توانید از شامپوهای موجود در بازار که بیشتر برای فرش تولید شده‌اند،‌ برای تمیز کردن مبل هم استفاده کنید یا خیر؟ جواب شما، بله است.

از اکثر این شامپوها می‌توان بهره برد. فقط قبل از استفاده از هر شوینده‌ای، ابتدا مطمئن شوید که آنان برای کاناپه شما مضر نیستند و ساده‌ترین راه، استفاده از کدهای مخصوص است که پیشتر به آن پرداختیم. اگر این کدها در دسترس نبود، بهتر است همان نکته طلایی را امتحان کنید و از بین بردن لکه مبل ابتدا محلول را به نقاطی بزنید که دیده نمی‌شوند.

تمیز کردن مبل - پاک کردن لکه مبل

کمک گرفتن از متخصص نظافت

در برخی از مواقع تمامی تلاش‌های شما برای پاک کردن لکه مبل نقش برآب می‌شوند و لکه‌ها همچنان روی مبلمان شما جا خوش می‌کنند. اگر چیزی چسبناک روی پارچه مبل شما ریخت، اگر حیوان خانگی‌تان، مبل عزیزتان را کثیف کرد، اگر به‌مرور زمان اثاثیه شما بدبو شده‌اند و یا هر اتفاق وحشتناک دیگری روی داد، بهتر است از متخصصان و شویندگان حرفه‌ای کمک بگیرید.

این کار هرچند هزینه‌های شما را دوچندان می‌کند اما استرس شما به حداقل می‌رساند. بدون شک در انتها مبلی تمیز و بدون نقص خواهید داشت.

آگهی‌های مبل‌شویی را در دیوار ببینید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.