هر آنچه درباره نظافت و نگهداری از مبل چرم باید بدانید

0

در میان تمام انواع مبلمان، مبل چرمی طرفداران بسیاری دارد. از افرادی که دنبال یک ست مبلمان چرمی مناسب برای محل کار خود هستند گرفته، تا آن‌هایی که دست کم یک‌دست از مبلمان خانه‌شان باید مبل چرمی باشد. نگهداری از مبل چرم برای اینکه جلوه زیبای خود را حفظ کند از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

زیرا این نوع مبلمان اصلاً ارزان نیست و برای همین نگهداری از آن یک اصل مهم به‌حساب می‌آید. اما هرچقدر هم که از مبل‌هایمان نگهداری کنیم، کثیف‌شدن آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است، چون ما روی مبل‌ها زندگی می‌کنیم. وقت زیادی از زمان خود را رویشان صرف می‌کنیم، حتی گاهی روی مبل می‌خوابیم یا غذا می‌خوریم. برای همین هم چند لکه بد و زشت، می‌تواند ظاهر کلی یک مبل چرمی کلاسیک نازنیمان را خراب کند. به‌خصوص اگر روش درست تمیزکردن آن را ندانیم، می‌تواند به‌صورت‌کلی مبل را غیرقابل‌استفاده کند.

با این راهنمای ساده در مورد تمیزکردن و نگهداری از مبل‌ چرم، می‌توانید یاد بگیرید که کیفیت و زیبایی مبل خود را تا سال‌های آینده حفظ کنید.

نکات پیش‌گیری از کثیف‌شدن مبل

از قدیم شنیده‌ایم که می‌گویند: «پیشگیری بهتر از درمان است». یکی از راه‌های مراقبت و نگهداری از مبل چرمی هم همین پیشگیری از کثیف‌شدن آن است. حالا چطور این کار را کنیم؟ بسیار ساده است. روتین مراقبت و تمیزکردن مبل داشته باشید تا به یکباره با یک مبل چرمی کثیف، لکه‌دار یا خش‌دار مواجه نشوید. یادتان باشد قبل از تمیزکردن یک مبل چرم، حتما دستورالعمل‌های مختلف را بخوانید، یک تمیزکاری اشتباه می‌تواند عمر مبل چرم عزیزتان را به پایان برساند. 

به‌طورکلی، تمیزکردن و نگهداری از مبل چرم نسبتاً ساده است و فقط به پاک کردن گردوغبار گاه‌به‌گاه نیاز دارد. همیشه برای نگهداری از مبل چرم، آن‌ را با یک پارچه یا اسفنج مرطوب پاک کنید، فراموش نکنید که سپس آم را کاملاً خشک کنید. این کار گردوغبار را ازبین می‌برد و از مسدود شدن منافذی که چرم برای تنفس به آن‌ها نیاز دارد، جلوگیری می‌کند. شما حتی واقعاً نیازی به استفاده از تمیزکننده مبلمان چرمی ندارید، اگرچه داشتن یک تمیزکننده برای نگهداری از مبل چرم مفید است، اما خیلی هم نمی‌خواهد حساسیت به‌خرج دهید.

اما به‌طور‌کلی یک نرمکننده چرم برای افزایش طول عمر چرم توصیه می‌شود، به خصوص اگر مبلمان شما با الکل یا صابون تماس داشته باشد، چون صابون  می‌تواند باعث خشک‌شدن و ترک‌خوردن مبلمان چرم شما بشود. تا حد امکان از ریختن محصولات قلیایی (بی‌کربنات نوشابه، صابون زین و غیره) اجتناب کنید. زیرا این مواد باعث ازبین‌رفتن تاروپود مبل می‌شوند و چربی‌ها به داخل مبل نفوذ می‌کنند.

اگرچه باید فوراً با لکه‌ها برخورد کرد، اما صبر و حوصله در درمان آن‌ها قطعاً یک فضیلت است. در مواردی که رنگ‌ها و سفیدکننده‌ها روی مبل چرمی شما ریخته است، یادتان باشد که پاک کردن غیرحرفه‌ای می‌تواند لکه را عمیق‌تر کرده و آن را بیشتر پخش کند.

نحوه شستشوی مبل چرمی

نکته مهم قبل از نظافت مبل چرمی

همه مبلمان‌های چرمی به‌طور یکسان ساخته نمی‌شوند. به این معنی که هیچ نسخه یکسانی برای پاک کردن لکه‌ها از روی یک مبل چرمی وجود ندارد. اما با شناخت کلی متوجه شدیم که اکثر مبل‌های چرمی از این دو نوع جنس ساخته می‌شوند:

  • چرم رنگ شده با آنیلین
  • چرم رنگدانه

چرم رنگ‌شده با آنیلین به‌عنوان “چرم ناتمام” شناخته می‌شود، این ماده از نظر ظاهری طبیعی‌تر است، چون پوشش تکمیلی روی آن نمی‌آید. همچنین چرم رنگ‌شده با آنیلین نرم‌تر و رنگ آن پررنگ‌تر است.

چرم‌های رنگدانه هم با آنیلین رنگ می‌شوند، اما سطوح آن‌ها با رنگدانه پوشانده شده است. برای همین به اندازه چرم رنگ‌شده با آنیلین نرم نیستند، اما به‌نسبت بادوام‌تر هستند.

روش ضدعفونی مبل‌های چرمی

حالا با ظهور کرونا دو سالی می‌شود که ضدعفونی کردن هم بخشی مهمی از روزمره‌های زندگی‌مان شده. حتی اگر کرونا هم نباشد، شیوه پاکیزگی به‌دلیل زندگی در دوران پاندمی، تغییر می‌کند و شاید ضدعفونی کردن هم یکی از عادت‌های عادی زندگی ما خواهد شد.

مبل‌های چرمی به‌علت جنس‌ خاصی که دارند، برای ضدعفونی کردن بسیار مناسب هستند. با مخلوط کردن مقادیر مساوی آب و سرکه در یک کاسه، می‌توانید یک محلول پاک‌کننده بی‌ضرر برای ضدعفونی کردن مبل چرمی درست کنید. این محلول را می‌توانید با پارچه روی محل نیازمند ضدعفونی بکشید و بعد با پارچه خشک همان محل را خشک کنید.

روش‌های تمیزکردن مبل چرمی

خوب رسیدیم به اصل مطلب که با چه روش‌هایی می‌توانیم مبلمان چرمی را بدون آسب‌زدن تمیز و نگهداری کنیم.

  • تمیز کردن با جاروبرقی
  • تمیز کردن با آب و سرکه
  • تمیز کردن با آب و صابون
  • شستشو با بخارشوی؟

تمیز کردن با جاروبرقی

 یکی از این راه‌ها، تمیزکردن با جاروبرقی است. در واقع این‌کار برای از بین‌بردن آشغال‌های احتمالی است که در لابه‌لای درزهای مبل، لانه کرده است. ابتدا سر جارو را به قسمت‌های مختلف مبل بکشید تا خیالتان راحت شود که آشغال‌ها راه‌شان را از مبل چرمی جدا کرده‌اند. بعد با یک دستمال، گرد و غبار نشسته روی مبل را کنار بزنید. این روش، در واقع ساده‌ترین راه برای تمیزکردن مبل چرمی است. البته می‌تواند به‌عنوان یک روتین روزانه یا هفتگی هم مناسب باشد.

تمیز کردن مبل چرمی با جارو برقی

تمیز کردن با آب و سرکه

یک راه دیگر، استفاده از لیمو و سرکه سفید برای تمیزکردن سطح مبل چرمی است. کافی است ۱۵ قطره آبلیمو را در ۲ فنجان سرکه بریزید و سطح مبل چرمی را به آرامی با آن تمیز کنید. این روش بسیار پرطرفدار است؛ چرا که آلودگی‌های سطح مبل را به‌راحتی پاک می‌کند.

تمیز کردن با آب‌وصابون

اما راه راحت‌تری هم برای تمیزکردن سطح مبل چرمی وجود دارد و آن هم استفاده از آب و صابون برای سطح مبل است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده طولانی‌مدت از این محلول، ممکن است به بافت مبل آسیب بزند.

در برخی موارد، به‌دلیل وسواسی که کاربران برای تمیزکردن مبل خود دارند، رویه چرم به‌مرور ازبین می‌رود و ترک ترک می‌شود.

شست‌وشو با بخارشوی

شاید همان اولی که صحبت از شست‌وشوی مبل شد، به فکر شستن مبل با بخارشوی افتاده باشید؛ اما بهتر است بگوییم که فکر این راه را از سرتان بیرون کنید. دلیلش هم ساده است: آب داغ مورداستفاده در بخارشوی، چرم را خراب کرده و به‌مرور آن را پوسته پوسته می‌کند.

البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که از فرچه یا وسایل زبر هم نباید برای کنار زدن گرد و خاک مبل چرمی استفاده کنید، چرا که به‌سادگی باعث ایجاد خراش روی مبل می‌شوند.

برای دیدن آگهی‌های مبل چرم کلیک کنید

ترک خوردن مبل چرمی

نکات مهم در نگهداری از مبل چرم

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، علاوه‌بر مراقبت‌هایی که برای پاک و تمیز کردن مبل چرمی به‌کار می‌رود، نگهداری از مبل چرمی در طول زمان هم اهمیت بسیاری دارد و طول عمر مبل شما را بالا می‌برد. سعی کنید روتین تمیزکردن مبل را داشته باشید و لکه‌ها را طولانی‌مدت به‌حال خود رها نکنید.

نکته دیگر، توجه به استفاده از مواد نگهدارنده بافت چرم است. معمولا برای تمیزکردن لکه‌ها از هر روشی که استفاده کنید، یک پای قضیه به آب وصل می‌شود. استفاده مداوم از آب برای تمیزکردن مبل چرمی، باعث ازبین‌رفتن روغن‌های طبیعی چرم می‌شود و به‌مرور مبل چرمی شما را ترک ترک می‌کند.

هشدار؛ یک محلولی که می‌توانید به‌صورت روتین برای مراقبت از مبل چرمی استفاده کنید، ترکیب یک‌سوم سرکه سفید و دو سوم روغن برزگ یا کتان است. این ترکیب را با یک دستمال پارچه‌ای روی مبل بکشید. سعی کنید آخر شب این کار را انجام دهید تا چند ساعت روی مبل بماند. 

چند نکته را هم در استفاده از مبل چرمی به‌خاطر داشته باشید. چرم باید دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود و نباید در معرض تابش نور آفتاب باشد. سعی کنید که مبلمان چرم خود را در قسمت‌های خنک‌تر خانه که تابش مستقیم نور آفتاب ندارد، قرار دهید. زیرا آفتاب باعث خشکی چرم و تغییر رنگ آن به‌مرور زمان می‌شود.

اگر هم به‌دلیل کوچک بودن فضا ناچار به استفاده از آن کنار پنجره هستید، حتما از پرده ضخیم استفاده کنید. این نکته را هم به‌خاطر داشته باشید که هنگام تمیزکردن مبل، آن را به‌صورت حرکات دایره‌وار تمیز کنید تا بافت چرم مبلتان آسیب نبیند.

انواع لکه را چطور تمیز کنیم؟

اما حالا که درباره نحوه تمیزکردن مبل چرمی گفتیم، ممکن است این سوال مطرح شود که لکه‌های خاص را چطور از مبل چرمی پاک کنیم؟

ممکن است بعد از یک مهمانی متوجه شوید که مبل چرمی شما، لکه‌هایی از قهوه یا چربی به‌خود گرفته و دنبال راهکاری برای تمیزکردن آن باشید. در ادامه لکه‌های مختلف و راهکارهای هر کدام را باهم مرور می‌کنیم.

  • نحوه پاک کردن لکه غذا
  • نحوه پاک کردن لکه چربی
  • نحوه پاک کردن لکه آدامس
  • نحوه پاک کردن لکه شکلات
  • نحوه پاک کردن لکه سوختگی
  • نحوه پاک کردن لکه جوهر
  • نحوه پاک کردن لکه قهوه

نحوه پاک‌کردن لکه غذا 

نشاسته ذرت یا پودر تالک راه نجات شما برای پاک کردن لکه غذا از روی مبل چرمی است. این پودرهای معجزه‌آسا را را روی لکه بپاشید و بگذارید یک شب روی مبل باقی بماند. بیست‌وچهار ساعت بعد پودر را پاک کنید تا ببینید لکه ازبین رفته است یا نه؟ در غیراین‌صورت، این فرآیند را تکرار کنید یا از مایع ظرفشویی استفاده کنید. پس از پاک‌شدن لکه، استفاده از نرم‌کننده چرم را فراموش نکنید. با استفاده از یک پارچه میکروفایبر تمیز و خشک، تا جایی که می‌توانید چربی را از روی مبلمان پاک کنید.

نحوه پاک‌کردن لکه چربی

 یکی از متداول‌ترین لکه‌ها، لکه چربی است. اما نیاز به نگرانی نیست. لکه چربی به‌سادگی قابل پاک شدن است. قدری جوش‌شیرین را با نوک انگشتان خود بردارید و روی محل لکه چربی بریزید. اجازه دهید جوش‌شیرین چندساعتی روی لکه بماند. وقتی احساس کردید که چربی لکه از روی مبل پاک شده، جای لکه را با دستمال نرم و تمیز پاک کنید. جوش‌شیرین چربی را به‌خود گرفته و برای همیشه لکه‌های چربی را از روی مبل شما پاک می‌کند.

نحوه پاک‌کردن لکه آدامس

این لکه معمولا بعد از مهمانی‌هایی است که کودکان رفت‌وآمد بیشتری کرده‌اند و احتمالا تکه‌ای از آدامس روی مبل چرمی شما افتاده است. برای پاک کردن لکه آدامس، ابتدا به این نکته توجه کنید که آدامس هنوز حالت تازگی و لزج بودن خود را دارد یا خیر. اگر تازه است می‌توانید با یک دستکش پلاستیکی آن را از روی مبل بردارید. اما قطعا تکه‌هایی از آدامس روی مبل باقی می‌ماند.

برای پاک کردن آخرین اثرهای آدامس، کافی است تکه‌ای یخ بردارید و آن را روی بقایای آدامس قرار دهید. به‌مرور این کار باعث انجماد تکه‌های لزج آدامس شده و آن را از مبل جدا می‌کند. اگر هم آدامس روی مبل شما خشک شده بود، احتمالا راحت‌تر می‌توانید آن را پاک کنید.

نحوه پاک‌کردن لکه شکلات

همانطور که قبل از این اشاره کردیم، لکه چربی به‌راحتی با جوش‌شیرین قابل پاک شدن است. برای تمیز کردن لکه شکلات هم قدری جوش‌شیرین را روی لکه بریزید و چندساعت به‌حال خود رها کنید. سپس با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید.

 راه دیگر استفاده از محلول خانگی ترکیب مایع ظرفشویی با کمی آب گرم است. برای این کار، ابتدا لکه شکلات را از مبل جدا کنید و بعد محلول درست شده را با مسواک نرم و به آهستگی روی لکه بکشید. بهتر است مسواک را از بیرون به سمت درون لکه بکشید تا چربی و آلودگی به دیگر نقاط مبل سرایت نکند. در نهایت هم با یک دستمال آن را پاک کنید و برای خشک شدن، از سشوار استفاده کنید.

نحوه پاک‌کردن لکه سوختگی

شاید راهکارهای مختلفی برای پاک کردن لکه سوختگی را روی مبل چرم ارائه شود؛ اما واقعیت این است که کاری نمی‌توان برای لکه سوختگی کرد. چون سوختگی باعث سوراخ شدن مبل می‌شود. تنها راهی که وجود دارد قراردادن یک تکه چرم شبیه به پارچه مبل در زیر ناحیه سوراخ‌شده و قراردادن اندکی چسب روی آن است. در نهایت قدری سشوار را از فاصله دور به آن بگیرید تا ناحیه سوخته و سوراخ شده، پوشیده شود. 

لکه سوختگی روی مبل چرم

نحوه پاک‌کردن لکه جوهر

اگر لکه جوهر به‌صورت اتفاقی روی مبل چرمی شما ریخت، برای پاک کردنش بیشتر از هر چیزی عجله لازم است. برای پاک کردن این لکه باید یک پنبه بردارید و قدری الکل روی آن بریزید. سپس به آرامی پنبه را روی قسمت‌هایی که لکه جوهر دارد بکشید و پشت آن یک دستمال خشک استفاده کنید تا رطوبت آن به‌طور کامل پاک شود.

مراقب باشید که زیاد از الکل استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است قسمت‌های دیگر مبل هم خیس شود.  دقت کنید که پنبه را محکم روی محل بکشید و سعی کنید با مالش پنبه روی جوهر، باعث گسترش جوهر روی مبل نشوید.

نحوه پاک‌کردن لکه قهوه

اگر شما هم عشق قهوه هستید، بهتر است این بخش از مقاله را با دقت بیشتری بخوانید؛ چون بالاخره یک روز به کارتان می‌آید. اگر هنگام نوشیدن قهوه یا چای، قطره‌هایی روی مبل چرمی آن ریخت، خیلی زود سطح مبل را خشک کنید. ابتدا همه مایع ریخته شده روی مبل چرمی را با یک پارچه بردارید و اگر دیدید هاله‌ای هنوز روی مبل چرمی باقی مانده، قدری محلول پاک‌کننده آب و صابون را به پارچه‌ای تمیز بزنید و روی آن بکشید. در نهایت هم جایی که تمیز کردید را خشک کنید تا رطوبتی باقی نماند.

ازبین‌بردن خش‌افتادگی روی مبل چرمی

عاشقان مبل چرمی خوب می‌دانند که این نوع مبل استعداد زیادی برای خش‌افتادگی دارد. بهترین کار برای ترمیم خش‌افتادگی روی مبل، تمیزکردن روتین و مرتب آن است. بهتر است مبل را با روغن چرب کنید. برای این کار از روغن‌بچه استفاده کنید.

پنبه‌ای را به روغن‌بچه آغشته کنید و به‌صورت ملایم و دایره‌وار روی آن بکشید. سپس قدری صبر کنید تا محل خشک شود. این کار باعث می‌شود تا خش‌افتادگی قدری محو شود و به‌مرور خش‌های کمتری روی مبل شما پیدا شود.

شست‌وشوی مبل چرم سفید

فرآیند تمیز کردن مبل چرمی سفید همان روشی است که برای تمیزکردن مبل تیره چرمی به‌کار می‌رود. در واقع شما به یک محلول تمیز کننده ملایم نیاز دارید (ما سرکه و آب را توصیه می کنیم). نکته مهمی که هنگام تمیزکردن مبل چرم سفید باید به‌خاطر بسپارید این است که مراقب رطوبت باشید. چون یک پارچه خیلی خیس می‌تواند لکه‌های آب را روی به داخل مبل نفوذ دهد و باعث پوسیدگی مبل چرمی بشود، بنابراین یک پارچه تقریبا خشک، تمام چیزی است که برای پاک کردن سریع مبل چرمی سفید خود نیاز دارید.

روش خوش‌بو کردن مبل چرمی

روی مبل چرمی جوش‌شیرین بپاشید. جوش‌شیرین یک عامل جذب‌کننده قوی است، بنابراین باقی‌گذاشتن یک‌مشت کوچک روی ناحیه بو (به مدت پانزده دقیقه) می‌تواند به جذب بوی بد کمک کند. وقتی پانزده دقیقه تمام شد، جاروبرقی بکشید و اینجا دیگر کارتان تمام شده!

از صابون ملایم نیز می‌توانید استفاده کنید. صابون ملایم را با آب رقیق کنید. به آرامی ناحیه مورد نظر را با پارچه‌ای که با محلول مرطوب‌شده، پاک کنید و سپس با حوله خشک کنید. در صورت نیاز، از جاروبرقی برای حذف رطوبت باقی‌مانده استفاده کنید.

خوشبو کردن مبل چرمی

نحوه برق‌انداختن مبل چرمی

علاوه بر تمیزکردن و لکه‌بری مبل چرمی، بسیاری از کاربران این نوع مبل دوست دارند با روش‌های برق‌انداختن مبل چرمی نیز آشنا شوند. برای این کار می‌توانید از مواد مخصوص موجود در بازار استفاده کنید. البته خودتان هم می‌توانید به‌راحتی این نوع مواد را در خانه تهیه کنید.

برای این کار، روغن زیتون و سرکه را باهم ترکیب کنید. این ترکیب به براق‌شدن مبل چرمی شما، کمک بسیاری می‌کند. راه دیگر، استفاده از کف صابون، تمیز کردن و در نهایت خشک کردن مبل است.

استفاده از موادشیمیایی در نظافت

اگرچه اکثر مواد شیمیایی برای پاک کردن مبل به‌دلیل سازگاری با چرم انتخاب شده‌اند، اما همیشه عاقلانه است که ابتدا آزمایش نقطه‌ای انجام شود. کافی است تکه‌ای از چرم را پیدا کنید که به آن آسیبی نمی‌رسد. (مثلاً روی درز داخلی، زیر یک سجاف یا جایی که چرم دور از دید پیچیده شده است.) یک نقطه کوچک از ماده شیمیایی را با استفاده از یک پارچه تمیز بمالید و ده دقیقه صبر کنید. مواد شیمیایی را با یک پارچه تمیز پاک کنید. اگر پارچه همان رنگی است که لکه را زده‌اید و رنگی روی پارچه وجود ندارد، می‌توانید از مواد شیمیایی روی مبل یا سایر وسایل چرمی خود نیز استفاده کنید.

نگهداری از مبل چرمی

خطاهای رایج در نگهداری از مبل چرم

حالا که نکات و روش‌های مختلف نگهداری و تمیز کردن مبل چرمی را باهم مرور کردیم، به برخی از خطاهای رایج در نگهداری از مبل چرمی اشاره می‌کنیم.

  • اولین خطای رایج، استفاده زیاد از آب، صابون و حلال‌ها برای تمیزکردن مبل چرمی است. بهتر است به‌جای این کار، از واکس مبل چرمی استفاده کنید. پیش از این هم گفتیم که استفاده زیاد از آب موجب ازبین‌رفتن بافت چرم در طول زمان می‌شود.
  • خطای دیگر، استفاده از تمیزکننده‌های قوی مثل آمونیاک برای ازبین‌بردن لکه‌هاست. هیچ‌وقت سراغ چنین موادی نروید؛ چرا که بافت مبل چرمی شما به‌راحتی با این مواد از بین می‌رود.
  • خطای رایج دیگر، درست در زمانی است که مبل چرمی را می‌خرید. بهتر است هنگام خرید، چرم باکیفیت را بشناسید و سعی کنید از چرم مرغوب برای مبل چرمی خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا تمیزکردن و نگهداری آن راحت‌تر و ماندگاری آن بیشتر شود.

در مجموع این نکته را به‌خاطر داشته باشید که مبل چرمی جلوه بسیاری دارد و به‌طور قطع دکوراسیون خانه شما را صدچندان زیباتر می‌کند. اما قبل از خرید با خودتان کنار بیایید که آیا حوصله مراقبت دائمی و روتین از این نوع مبل را دارید یا باید قید خرید آن را بزنید؟ 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.