صفر تا صد شکایت از کلاهبرداری اینترنتی | اگر در دیوار کلاهبرداری شود، چطور پولمان را پس بگیریم؟

مراحل ثبت شکایت در دیوار

0

نحوه شکایت از کلاهبرداری در دیوار موضوعی است که کاربران باید از آن اطلاع داشته باشند؛ چراکه ممکن است حتی با وجود تمهیدات اندیشیده‌شده از سوی دیوار، باز هم موارد سوءاستفاده پیش بیاید. در این مطلب از بلاگ دیوار قصد داریم نگاهی داشته باشیم به کلاهبرداری، نحوه پیشگیری، شکایت و پیگیری آن در صورت اتفاق افتادن و پروسه‌ رسیدگی و پس گرفتن پول. با ما همراه باشید. 


کلاه‌برداری در دیوار چگونه اتفاق می‌افتد؟

دیوار پلتفرمی است که امکان خرید و فروش و انجام معاملات هر نوع کالا و خدماتی را فراهم کرده است. کاربران زیادی با اعتماد به دیوار، در بستر امن آن فعالیت می‌کنند. همین تعداد زیاد کاربر و نداشتن دقت برخی از آنها، کلاهبرداران و سودجویان را به فکر سوءاستفاده می‌اندازد و متأسفانه برخی کاربران با رعایت نکردن موارد امنیتی، ضرر و زیان می‌بینند. عمده تخلفاتی که در دیوار صورت می‌گیرد، عبارتند از: 

  • ساخت فیش واریز جعلی: کلاهبرداران با ارسال فیش جعلی، ادعا می‌کنند که وجه کالا را پرداخت کرده‌اند و از فروشنده می‌خواهند که کالا را ارسال کنند.  
  • ساخت فیش واریزی جعلی ساتنا و پایا: باتوجه‌به اینکه جابه‌جایی وجه از طریق پایا و  ساتنا چند ساعتی طول می‌کشد، افراد کلاهبردار با جعل این فیش‌ها، درخواست ارسال کالا یا انجام خدمات را دارند و پس از دریافت آن، ناپدید می‌شوند. 
  • دریافت بیعانه و پاسخ ندادن به مشتری: سودجویان در قبال ارسال کالا یا خدمتی که وجود ندارد، از خریدار طلب بیعانه می‌کنند و پس از دریافت وجه، ارتباط خود را با خریدار قطع می‌کنند.
  • فروش اجناس تقلبی: افراد متقلب با ادعای اینکه کالای آنها اصل است، پول کامل را از خریدار می‌گیرند و در ازای آن، کالای تقلبی تحویل می‌دهند. 
  • فروش کالای قاچاق به جای وارداتی: کالاهای قاچاق، غیر استاندارد و غیرقانونی هستند و کلاهبرداران پول کالای قانونی را دریافت می‌کنند و کالای قاچاق در اختیار خریدار قرار می‌دهند. 
  • زورگیری از فرد در زمان تحویل کالا: برخی مجرمان با فریب افراد، خود را به عنوان خریدار یا فروشنده معرفی می‌کنند و در زمان ملاقات با فرد، به زور کالا یا دارایی‌های وی را به سرقت می‌برند.
  • ارائه تصاویر غیرواقعی از کالا: در این شرایط، فرد کلاهبردار تصویر جعلی و غیرواقعی به خریدار نشان می‌دهد و در ازای پول کالای اصل، کالای تقلبی یا بی‌کیفیت تحویل می‌دهد. 

شرکت دیوار در تلاش است تا با ارائه توضیحات و راهکارهایی برای آگاهی کاربران خود اقداماتی را برای جلوگیری از کلاهبرداری در این بستر انجام دهد. فعال‌سازی سیستم پرداخت امن بیعانه و تأیید هویت کاربران، از جمله این اقدامات است. در ادامه نحوه شکایت از کلاهبرداری در دیوار را توضیح می‌دهیم.

برای آگاهی از امکان پرداخت بیعانه، مطلب «از امروز، با خیال راحت بیعانه پرداخت کن!» را مطالعه کنید. 

نحوه شکایت از کلاهبرداری در دیوار چگونه است؟

نحوه شکایت از کلاهبرداری در دیوار چگونه است؟

دیوار امکانی را برای کاربران فراهم کرده که بتوانند موارد غیرقانونی یا مشکوک را در آگهی‌ها گزارش کنند. تیم دیوار پس از دریافت چنین گزارش‌هایی، به سرعت موضوع را بررسی می‌کند و در صورت وجود مشکل در آگهی، آن را به سرعت حذف می‌کند. همچنین دیوار در قسمت پشتیبانی خود، راهکارهایی را برای ثبت شکایت و تسریع در روند رسیدگی به مشکلات قرار داده است که در بخش چطور شکایت خود را ثبت کنم؟ قابل بررسی هستند.

به طور خلاصه، برای این کار شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ۱. در سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir ثبت‌نام کنید.
  • ۲. باتوجه‌به نوع شکایت خود، در سایت nobat.kdke.ir نوبت خود را دریافت کنید.
  • ۳. در همین وب‌سایت، نزدیک‌ترین دفتر قضایی به محل سکونت خود را انتخاب کنید. سپس نوبت شما بر همین اساس مشخص می‌شود.
  • ۴. پس از اینکه نوبت شما ثبت شد، در زمان مشخص‌شده به دفتر خدمات قضایی مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید.
  • ۵. در آخرین مرحله، پرونده شما باتوجه‌به کیفری یا حقوقی بودن شکایت، به مرجع مربوطه ارجاع داده می‌شود. تمامی مراحل، ابلاغیه‌ها و نتیجه شکایت را هم می‌توانید در سامانه ثنا مشاهده و پیگیری کنید. 

 در مرکز پستیبانی دیوار، مراحل شکایت از کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته در پلتفرم دیوار، به‌طور کامل توضیح داده شده است که مطالعه آن کمک زیادی به ثبت شکایت و پیگیری کلاهبرداری می‌کند.

پس گرفتن پول در صورت کلاهبرداری در دیوار چگونه است؟ 

از آن جایی که دیوار هیچ‌گونه منفعت مالی از معاملات انجام‌شده در پلتفرم خود ندارد، الزامی هم به جبران خسارت واردشده به کاربران ندارد. افرادی که به دلیل عدم آگاهی یا بی‌دقتی خود مورد سوء‌استفاده و کلاه‌برداری قرار گرفته‌اند، باید از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا شکایت خود را اعلام کنند و پیگیری و پرداخت پول آنها پس از رسیدگی‌های این نهادها انجام خواهد شد. جبران خسارت و پرداخت پول افراد هم به عهده کلاهبردار و مجرم خواهد بود که با دستور قضایی صورت می‌گیرد. 

کلاهبرداران در دیوار با چه مجازاتی روبه‌رو می‌شوند؟

تا اینجای مطلب، درباره نحوه شکایت از کلاهبرداری در دیوار توضیح دادیم؛ اما مجازات کلاهبرداران چیست؟ تمامی کاربران دیوار باید قوانین و مقرراتی را که برای فعالیت در این پلتفرم نیاز است، رعایت کنند در صورت رعایت نکردن این قوانین، دیوار می‌تواند آگهی‌های آنها را حذف کند. اما اگر رعایت نکردن این قوانین به معنای کلاهبرداری و سوءاستفاده باشد، دیوار می‌تواند حساب کاربری آنها را تعلیق کند یا برای همیشه ببندد. همچنین حق شکایت از این کاربران برای دیوار محفوظ است. از سوی دیگر، دیوار برای اعاده حقوق کسانی که مورد کلاهبرداری و سوءاستفاده قرار گرفته‌اند، با مراجع قضایی همکاری می‌کند. 

کلاهبرداران در دیوار با چه مجازاتی روبه‌رو می‌شوند؟

همچنین دیوار مجازات‌های سنگینی برای کابران متخلف و کلاهبرداران در نظر گرفته است که تعلیق چت کاربر و مسدود کردن حساب کاربر برای همیشه، از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود. مسدود کردن دائمی حساب کاربر به این معنی است که وی هرگز نمی‌تواند از خدمات دیوار استفاده کند؛ حتی اگر بخواهد با شماره تماس دیگری اقدام کند؛ چراکه اطلاعات هویتی وی در دیوار ثبت شده‌ است. در بخش بعدی این مقاله، به طور کامل این موارد توضیح داده شده‌اند.

مدت زمان رسیدگی به شکایات کلاه‌برداری چقدر است؟

تیم پشتیبانی دیوار به محض دریافت گزارش در مورد یک آگهی، آن را بررسی می‌کند و در صورت مشکل‌دار بودن، آن را به سرعت حذف می‌کند تا سایر کاربران آسیبی نبینند. علاوه بر این، دیوار مجازات‌های سنگین و محرومیت‌های بسیار جدی‌ برای افراد کلاهبردار و متخلف در نظر گرفته است؛ از جمله:

  • تعلیق چت کاربر:

این اقدام زمانی انجام می‌شود که کاربران دیگر تخلف یا آزار یک فرد را در دیوار گزارش کنند. اگر تخلف پس از بررسی کارشناسان اثبات شود، کاربر متخلف تعلیق‌ شده و برای مدت محدودی امکان استفاده از چت دیوار را نخواهد داشت. مدت زمان تعلیق چت، بر اساس نوع تخلف بین ۳ تا ۳۰ روز است و چنانچه کاربر تخلف خود را ادامه دهد، این زمان تمدید می‌شود. در غیر این صورت، پس از اتمام زمان تعلیق، امکان استفاده از چت به‌صورت خودکار برای کاربر فعال خواهد شد.

  •  مسدود کردن حساب:

اگر کاربری تخلفات زیادی داشته باشد و بعد از پایان زمان تعلیق چت، همچنان به تخلف خود ادامه دهد، دیوار امکان استفاده از پلتفرم خود را از کاربر، برای همیشه سلب می‌کند.

در مرکز پشتیبانی دیوار و بخش سؤالات پرتکرار، دلایل مسدود شدن چت دیوار و تعلیق کاربر، به طور کامل توضیح داده شده است.

در صورتی که کلاهبرداری یا سوءاستفاده‌ای در این پلتفرم صورت بگیرد که مقصر آن دیوار نباشد، کاربر متضرر باید نسبت به طرح شکایت از طریق مراجع قانونی اقدام کند. پلیس فتا و دادسرای مبارزه با جرائم اینترنتی مسئول رسیدگی به جرائم اینترنتی هستند و پیگیری چنین شکایاتی در حوزه وظایف آنهاست. این نهادها به سرعت موضوع را پیگیری می‌کنند و زمان رسیدن به نتیجه و احقاق حقوق کاربران متضرر، به مدارک و اسناد ارائه‌شده و شدت پیگیری آنها بستگی دارد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.