همه چیز درباره جرم مزاحمت در فضای مجازی | چگونه در دیوار ارتباط امن داشته باشیم؟

چگونه در دیوار ارتباط امن داشته باشیم؟

0

جرم مزاحمت در فضای مجازی پدیده‌ای است که کاربران دیوار هم با آن روبه‌رو هستند. دیوار که امکان ارتباط و معامله بی‌واسطه بین خریدار و فروشنده را فراهم کرده، با ایجاد امکاناتی نظیر پنهان کردن شماره تلفن، امکان گزارش آزار و ربات‌های تشخیص آزار در چت دیوار، سعی کرده که این مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهد. در این مطلب، موضوع مزاحمت در فضای مجازی و اقدامات دیوار را برای کم کردن مزاحمت‌ها و جرم مزاحمت در فضای مجازی را بررسی می‌کنیم.

مزاحمت در فضای مجازی، روی سیاه اینترنت

ضرب‌المثلی می‌گوید: «کسی که کشتی را اختراع کرد، همزمان غرق شدن در دریا را هم اختراع کرد.» این نکته به این معناست که هر فناوری و دستاورد جدیدی، یک سویه منفی هم دارد. اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف همزمان که امکان ارتباط بین افراد را آسان کردند، به همان میزان هم بستر مناسبی برای انواع جرم‌ها و مزاحمت‌ها فراهم می‌کنند. متأسفانه همانند دنیای واقعی، افراد مجرم و آزارگر زودتر از آنکه پلتفرم‌ها، کسب‌وکارها و سایر شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات در بستر اینترنت بتوانند سازوکارهای کافی را برای امنیت کاربران فراهم کنند یا قانون، تمهیدات لازم را بیندیشد، مزاحمت‌ها، آزارها و سوءاستفاده‌های خود را شروع می‌کنند. بااین‌حال، برای محدود کردن چنین اقداماتی هرگز دیر نیست. 

چگونه از خود در برابر مزاحمت اینترنتی محافظت کنیم؟

چگونه از خود در برابر مزاحمت اینترنتی محافظت کنیم؟با وجود اینکه هر روز شگردهای جدیدی برای مزاحمت، آزار، سوءاستفاده و کلاهبرداری در اینترنت ابداع می‌شود، اما می‌توان با به کار بستن تمهیدات ساده‌ای از وقوع بسیاری از این اتفاقات جلوگیری کرد. قرار ندادن اطلاعات تماس در همه‌جا، منتشر نکردن عکس‌ها و اطلاعات خصوصی در شبکه‌های اجتماعی برای عموم، استفاده از اپلیکیشن‌های مطمئن و جدی گرفتن توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از افتادن در دام فیشینگ، از جمله اقدامات ساده‌ای است که هر کاربر اینترنت باید آنها را انجام دهد. 

مزاحمان در دیوار از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

دیوار دخالتی در معاملات افراد ندارد و منفعتی از قبل خرید و فروش آنها نصیب این پلتفرم نمی‌شود. دیوار فقط سازوکار و بستر لازم را فراهم کرده و اقدامات لازم امنیتی را هم برقرار کرده است. بااین‌حال کسانی که قصد سوءاستفاده، آزار یا کلاه‌برداری را دارند، با تماس گرفتن با کاربران در خارج از پلتفرم دیوار مثل واتساپ، تلگرام، ارسال اس‌ام‌اس و تماس تلفنی از شماره‌های مختلف، اقدام به ایجاد مزاحمت برای افراد می‌کنند.

بر اساس گزارش دیوار، بیشترین آزار و مزاحمت‌ها در دسته کیف و لباس اتفاق می‌افتد و خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان در معرض چنین مزاحمت‌هایی هستند. زمانی که کاربران دیوار در فضایی خارج از این پلتفرم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند (نظیر تماس تلفنی یا واتساپ)، امکان کنترل و تشخیص آزار از ربات‌های ناظر و تیم پشتیبانی نظارت دیوار گرفته می‌شود. بنابراین اقداماتی که دیوار انجام داده و ویژگی‌هایی مثل تماس امن و گزارش‌ آزار که برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی در بستر خود ایجاد کرده، ناکارآمد خواهند بود. به همین خاطر توصیه دیوار به کاربران این است که خارج از این پلتفرم با یکدیگر ارتباط برقرار نکنند. 

البته آزار و اذیت در چت‌ دیوار یا تماس امن هم اتفاق می‌افتد. اما به خاطر ساز و کار دیوار و گزارش کاربران، به سرعت فرد مزاحم شناسایی شده و به جرم مزاحمت در فضای مجازی دسترسی او به دیوار تعلیق یا به طور دائم مسدود می‌شود. دیوار روش‌های مقابله با مزاحمت‌ها، اقدامات پیشگیرانه و نحوه گزارش دهی را در قالب کمپین نه به آزارگری زنان، منتشر کرده است.

اقدامات دیوار برای جلوگیری از مزاحمت در فضای مجازی

امنیت کاربران و حفظ اطلاعات آن‌ها خط قرمز دیوار است. به همین خاطر انواع اقدامات را انجام داده و ویژگی‌های بسیاری در پلتفرم خود ایجاد کرده تا کاربران با امنیت خاطر، معاملات امنی داشته باشند. در کنار تایید هویت با کد ملی که در مطلب «دیوارِ امن‌تر؛ با کاربران واقعی!» و «تایید هویت در برنامه دیوار چگونه انجام می‌‌شود و چه مزایایی دارد؟» می‌توانید در مورد آن بخوانید، ویژگی‌های زیر هم اضافه شده‌ است؛

  • تماس امن:

از آن جایی که بیشترین مزاحمت‌ها در دسته «وسایل شخصی – کیف و کفش و لباس» اتفاق می‌افتد، دیوار این ویژگی (feature) را مختص این دسته طراحی کرده است. سازوکار آن هم به این ترتیب است که کاربر به جای شماره تماس طرف مقابل، شماره ثابت و همواره یکسان ۰۲۱۹۱۰۹۴۸۸۲ را می‌بیند. وقتی که کاربری تماس امن را فعال می‌کند، شماره شخصی وی مخفی می‌شود سایر کاربران فقط این شماره ثابت دیوار را مشاهده می‌کنند. به این ترتیب، کسی نمی‌تواند برخلاف میل کاربر، به شماره وی دسترسی داشته باشد. 

زمانی که فرد بیننده «دریافت اطلاعات تماس» را انتخاب می‌کند و گزینه «تماس امن با آگهی‌گذار/ تماس با آگهی‌گذار از طریق تماس امن دیوار» را می‌زند، از طریق شماره ثابت دیوار، با آگهی‌گذار تماس گرفته می‌شود. در واقع دیوار به واسطه این شماره ثابت، تماس بین شماره‌ای که آگهی‌گذار در دیوار گذاشته و شماره بیننده آگهی را برقرار می‌کند. البته بیننده آگهی هم باید با همین شماره‌ای که در دیوار اعلام کرده، گزینه تماس امن را بزند. درصورتی‌که آگهی‌گذار پاسخ دهد، گفت‌وگوی بین آن دو برقرار می‌شود؛ در غیر این صورت پیام مشخصی پخش خواهد شد. 

اقدامات دیوار برای جلوگیری از مزاحمت در فضای مجازی

همچنین اگر کاربر اقدام به مزاحمت یا آزار در تماس امنی کند، طرف مقابل باید به سرعت با پشتیبانی تماس بگیرد. تیم پشتیبانی هم ارتباط بین خریدار و فروشنده را بلاک (مسدود) می‌کنند. اگر گزارش آزار یک کاربر بیش از ۴ بار باشد، دیوار حساب کاربر آزارگر را به خاطر جرم مزاحمت در فضای مجازی به طور کامل مسدود (Ban) می‌کند. 

  • چت دیوار:

یکی از دغدغه‌هایی که کاربران در تماس امن دارند، عدم ارتباط فروشنده با خریدار پس از قطع تماس اول است. یعنی هیچ هیستوری (History) یا سابقه‌ای از گفت‌وگوی آنها باقی نمی‌ماند. به همین خاطر توصیه دیوار استفاده از چت دیوار برای ارتباط بیشتر است. همچنین ویژگی چت با استفاده از بات‌های ناظر، امکان تشخیص آزار، فحاشی، الفاظ رکیک و صحبت‌های غیراخلاقی را دارد و کاربر به راحتی می‌تواند با گزارش آزاردهنده، وی را از استفاده از پلتفرم دیوار محروم کند. 

  • پنهان کردن شماره تماس (Hide Phone):

امکان پنهان کردن شماره تماس، یکی‌دیگر از ویژگی‌های امنیتی است که دیوار در اختیار کاربران قرار داده است. در صورت فعال کردن این ویژگی، شماره تلفن کاربران نمایش داده نمی‌شود. به این ترتیب با محدود شدن ارتباطشان به چت دیوار، از آزارهای کلامی و مزاحمت‌های خارج از دیوار مصون می‌مانند و آزارگران نمی‌توانند از شماره تماس آن‌ها سواستفاده کنند. این ویژگی بیشترین استفاده را در بین ویژگی‌های دیوار با ۳۵ درصد در دسته «وسایل شخصی – کیف و کفش و لباس» دارد. در حالی که در سایر دسته‌ها این مقدار حدود ۱۶ درصد است. 

جمع‌بندی

دیوار تلاش دارد با اقداماتی نظیر امکان تماس امن، پنهان کردن شماره تلفن و امکانات مقابله با آزار در چت، آزارها و سوءاستفاده‌ها را تا جای ممکن برای کاربران دسته کالا کم کند. همچنین کاربران می‌توانند آزارها و مزاحمت‌های کلامی را در چت دیوار گزارش دهند و دیوار هم با جدیت جرم مزاحمت در فضای مجازی را بررسی و پیگیری می‌کند. استفاده از این ویژگی‌ها در کنار سایر اقدامات و توصیه‌های امنیتی دیوار، تجربه معامله امن و مطمئنی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

به نظر شما دیوار چه اقدامات دیگری می‌تواند برای افزایش امنیت کاربران و جلوگیری از آزار آنلاین انجام دهد؟ پیشنهادات خود را در بخش‌ نظرات بنویسید.  

برای آگاهی از توصیه‌ها و سایر سازوکارهای امنیتی که دیوار برای کاربران خود ایجاد کرده، بررسی و مطالعه مطالب بلاگ دیوار، مفید خواهد بود.


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.