شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار چگونه انجام می‌شود؟ | بهبود امنیت در معامله آنلاین

بهبود امنیت در معامله آنلاین

0

شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار موضوعی است که تعدادی از کاربران و به‌خصوص خانم‌ها با آن درگیر هستند. افرادی که به قصد آزار وارد گفت‌وگو با کاربران در چت دیوار می‌شوند، مقاصدی مثل دزدی اطلاعات و فیشینگ با استفاده از کد ملی، کد ورود به انواع اپلیکیشن‌ها و اطلاعات بانکی و حتی تماس به قصد مزاحمت دارند.

دیوار برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها، امکان گزارش دادن را برای کاربران فراهم کرده است و چنین مواردی را به‌سرعت پیگیری می‌کند.  

آزارگری آنلاین چیست؟

پیش از توضیح درمورد شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار باید بدانیم این آزارگری آنلاین چطور است. اینترنت، فضای جدید و امکانات بسیاری را برای ارتباطات انسان‌ها پدید آورده و هر چند سال یکبار هم اتفاقات خوب و گاه بدی باعث بیشتر شدن این ارتباطات می‌شود؛ مثل ظهور شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک اتفاق خوب و پاندمی کرونا در ۲ سال اخیر به‌عنوان اتفاقی بد. اینها مثال‌هایی هستند که تأثیر و کارایی اینترنت را بیشتر نمایان کردند، اما این افزایش ارتباطات، سویه منفی هم دارد و آن آزارگری آنلاین است.

افراد آزارگر با وجود اینکه دسترسی فیزیکی به قربانیان خود ندارند، اما با اقداماتی مثل ارسال پیام‌های تحقیر یا تهدیدآمیز، هتاکی‌های کلامی، درخواست‌های غیراخلاقی و همین‌طور تلاش برای نفوذ در کامپیوتر و موبایل افراد به منظور سرقت اطلاعات و فیشینگ، سعی در عملی کردن نیات خود دارند. تمامی این اقدامات در زیرمجموعه آزار آنلاین قرار می گیرد و جرم محسوب می‌شود.

بااین‌حال، همان طور که مجازات و تنبیه در دنیای واقعی مجرمان را از ارتکاب جرم باز نمی‌دارد، در فضای آنلاین هم چنین است و چه بسا به دلیل پنهان بودن آزارگران، ترس از مجازات و قانون تأثیر زیادی روی آنها ندارد. 

شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار چگونه انجام می‌شود؟

آزار و اذیت اینترنتی می‌تواند از طریق پیامک، متن و برنامه‌ها یا به‌صورت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌های گفت‌وگو یا بازی‌های آنلاینی اتفاق بیفتد که افراد می توانند محتوای آنها را ببینند، در این بازی‌ها شرکت داشته باشند و یا محتوایی را به اشتراک بگذارند. 

مهم‌ترین شکل‌های آزارگری آنلاین 

  • نام بردن اهانت آمیز؛
  • عورت نمایی؛
  • ارسال تصاویر غیراخلاقی؛
  • خجالت‌زده کردن عمدی؛
  • تعقیب کردن؛
  • تهدیدات فیزیکی؛
  • آزار و اذیت جنسی.
البته آزار آنلاین تنها به افراد و کاربران حقیقی محدود نمی‌شود و کسب‌وکارهای آنلاین هم می‌توانند از این موضوع آسیب ببینند. مطلب «اقدامات کسب‌وکارها برای مقابله با آزارگری آنلاین چیست؟» می تواند دید کاملی نسبت به آزارهای آنلاین در مورد کسب و کارها و راه‌های مقابله با آن به شما بدهد. 

ایجاد مزاحمت و آزارگری آنلاین به چه منظور انجام می‌شود؟

آزارگران اینترنتی ممکن است اهداف مختلفی از جمله اعمال زور، ارضای کمبودها، برتری‌جویی و فیشینگ، سرقت اطلاعات و کلاهبرداری در سر دارند. افراد آزارگر با دانستن اینکه شاید طرف مقابل ابزار قویی‌ای برای مقابله نداشته باشد یا تهدیدات وی چنان قوی است که باعث اضطراب و ترس آزاردیده می‌شود، به کار خود ادامه می‌دهد تا آنچه را که می‌خواهد به دست بیاورد.

گاهی چنین آزار و خشونت‌های تنها به قصد دیده شدن انجام می‌پذیرد، اما مهم‌ترین دلیل را می‌توان در درخواست‌های غیراخلاقی و دزدی اطلاعات دید. متأسفانه میزان آزار و اذیت اینترنتی که متوجه خانم‌هاست، به مراتبی بیشتر از آزارهای آقایان است. 

آزارگری‌های اینترنتی می‌تواند به صورت نصب بدافزارها یا اپلیکیشن‌های ردیابی (Tracking) هم باشد. به این ترتیب که فرد آزارگر با دسترسی فیزیکی به موبایل یا کامپیوتر قربانی یا ارسال پیامک و لینک‌های جعلی، چنین برنامه‌هایی را نصب می‌کند و با دسترسی گرفتن به اطلاعات کاربران و با تهدید آنها به افشای اطلاعات، از آنها اخاذی کرده یا خواسته‌های غیراخلاقی مطرح می‌کند. 

آزارگری آنلاین؛ روی سیاه زندگی در فضای مجازی، مطلبی است که دیوار برای آگاه‌سازی کاربران اینترنت منتشر کرده است. مطالعه آن می‌تواند در جلوگیری از این آزارها، مفید باشد.

آزارگری در چت دیوار چگونه اتفاق می‌افتد؟

چت در پلتفرم برای برقراری ارتباط به منظور معامله صورت می‌گیرد و بستری برای ارتباط‌های خصوصی و گفت‌وگوهای شخصی نیست. نوع دیگری از آزارگری را می‌توان در پلتفرم‌هایی دید که امکان گفت‌وگو را فراهم می‌کنند. دیوار به عنوان بستری برای خرید و فروش انواع کالا، امکان ارتباط بی‌واسطه خریدار و فروشنده را ایجاد کرده است. متأسفانه گاهی افراد آزارگر از این بستر برای ایجاد مزاحمت و آزار سایر کاربران استفاده می‌کنند.

به این ترتیب که در قسمت چت دیوار، گفت‌وگویی را آغاز می‌کنند و در ادامه با روش‌های مختلف، در پی آزار افراد هستند. آنها سعی می‌کنند که شماره تماس یا سایر اطلاعات کاربران را با روش‌های مختلف به دست آوردند یا با صحبت‌های غیرمرتبط و غیراخلاقی، آنها را مورد آزار قرار می‌دهند. امکان شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار برای رسیدگی به این موضوع ابجاد شده است.

شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار چگونه است؟

شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار چگونه انجام می‌شود؟

بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی دیوار، بیش از ۱۰۰۰ شماره در روز در این پلتفرم به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات دیوار یا گزارش کاربران مسدود می‌شود. بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۰ تعداد مکالمات متنی انجام شده در دیوار، بیش از ۶۹۵ میلیون بوده است.

در همین سال هم بیش از ۷۶۹ هزار شماره تلفن، به صورت موقت تعلیق شدند یا امکان چت آنها برای همیشه در دیوار مسدود شده است. این آمار نشان می‌دهد که دیوار پیگیری گزارش‌ها و بررسی شکایات را در مورد رعایت نکردن شرایط و قوانین و ایجاد مزاحمت، بسیار جدی می‌گیرد و به دنبال ایجاد فضایی امن در این پلتفرم است و امکان شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار را برای کاربران فراهم کرده است.

  • گزارش در دیوار:

دیوار همیشه کاربران خود را تشویق می‌کرده که در صورت مشاهده چنین رفتارهایی، فورا آنها را گزارش کنند. فرایند گزارش چنین مواردی بسیار آسان است؛ 

برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

۱. در تنظیمات (سه نقطه) را انتخاب کنید.

۲. سپس گزینه گزارش مسدودسازی را انتخاب کرده و بسته به نوع آزار (کلاهبرداری، رفتار غیراخلاقی، ارائه اطلاعات غلط یا هر رفتار ناهنجار دیگر)، یک گزینه را انتخاب کنید.

تیم کارشناسان دیوار به سرعت به شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار رسیدگی می‌کند. 

علاوه بر چت‌ها، آزارگران ممکن است از طریق ارسال پیامک اقدام به آزار یا سوءاستفاده کنند. به همین منظور دیوار سرویس پستچی را راه‌اندازی کرده است. 

  • پستچی دیوار:

برخی آزارگران یا کلاهبرداران ممکن است با ارسال پیامک ادعا کنند که از سوی دیوار با شما تماس گرفته‌اند؛ اما این‌طور نیست. دیوار تمامی پیام‌ها را با عنوان پستچی که رنگ صفحه مکالمه آن با سایر پیام‌ها متفاوت است، ارسال می‌کند. به سایر پیامک‌هایی که با عنوان دیوار ارسال می‌شوند و لینکی برای کلیک دارند، اعتماد نکنید.

دیوار برای جلوگیری از این آزارها و مجازات آزارگران چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

علاوه بر امکان گزارش و شکایت از کاربران آزارگر در چت دیوار و سرویس پستچی برای ایجاد بستر امن، دیوار امکان مخفی کردن شماره تلفن را فراهم کرده است تا آزارگران دسترسی به شماره تلفن کاربران را نداشته باشند. 

در صورتی که دیوار گزارشی را مبنی بر آزار یا موارد مشابه دریافت کند، به‌سرعت موضوع را بررسی و پیگیری می‌کند. تیم دیوار حساب شخص آزارگر را به‌طور موقت تعلیق می‌کند یا برای همیشه آن را مسدود می‌سازد و شخص آزارگر دیگر به‌هیچ‌‌عنوان امکان فعالیت در این پلتفرم را نخواهد داشت. 

شما در مورد برخورد خود با آزارگران در دیوار، تجربه‌ای دارید؟ به نظر شما دیوار چگونه می‌تواند اقدامات امنیتی خود را افزایش دهد؟ پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.