تاریخچه شرکت هیوندای؛ خودروسازی موفق کره‌ای‌ها

مروری برای تاریخچه کمپانی هیوندای

1

آیا شما از تاریخچه هیوندای چیزی می‌دانید؟ غیر از کشورهای معروف، شناخته‌شده و قدیمی در صنعت خودروسازی دنیا چند سالی است کشورهای جدید به‌خصوص در شرق آسیا نه‌تنها نامی برای خود دست و پا کرده‌اند، بلکه گوی سبقت را از رقبا نیز ربوده‌اند. از تویوتای ژاپن که در سال‌های گذشته عنوان بهترین برند خودروسازی را به خود اختصاص داده است تا شرکت «هیوندای موتور» کره جنوبی که امروز در این رده‌بندی در جایگاه سوم قرار دارد!

دفتر مرکزی هیوندای در شهر سئول قرار دارد. این شرکت در آخرین حرکت‌های خود با خرید بخش بزرگی از سهام گروه «کیا موتورز» و گروه تولیدی «لونیک» هر دو را به‌عنوان زیرمجموعه خود قرار داده است و اکنون این ۳ گروه با نام تجاری «گروه هیوندای موتور» فعالیت دارد.

شرکت هیوندای بزرگ‌ترین تأسیسات تولیدی خودروسازی را در کره جنوبی دارد و با حدود ۷۵ هزار نیروی کاری در بیش از ۱۹۰ کشور جهان، تولید و فروش محصولاتش به‌طور میانگین به بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال می‌رسد.

در مطلب زیر نگاهی به تاریخچه هیوندای و موفقیت‌ها و افتخارات آن در دهه‌های مختلف خواهیم انداخت. 

تأسیس و تولیدات اولیه شرکت هیوندای

یک مهندس به‌نام «چانگ جو یانگ» در سال ۱۹۴۷ یک شرکت ساخت و ساز صنعتی ساختمانی با هدف فراهم‌کردن و ساخت سازه‌های فولادی و همچنین کمک در صنعت کشتی‌سازی به نام «گروه تولیدی هیوندای» را تأسیس کرد. تا حدود ۲۰ سال این کارخانه زیرنظر دولت به پشتیبانی از تولیدات صنعتی و الکترونیکی ادامه داد، تا اینکه در سال ۱۹۶۷ بخش خودروسازی شرکت تأسیس شد.

اولین محصولی را که این گروه ساخت و مونتاژ کرد، مدل «فورد کورتینا» بود که از طریق همکاری با کمپانی فورد صورت گرفت، اما به‌طور کامل در کره جنوبی ساخته شد. بعد از این حرکت، آن‌ها مدیرعامل سابق کارخانه خودروسازی انگلیسی «لیلاند» یعنی «جرج ترنبول» را استخدام کردند. لیلاند در اولین حرکت ۵ نفر از مهندسان برجسته انگلیسی را به هیوندای آورد. ۲ مهندس فنی، ۱ طراح بدنه، ۱ مهندس شاسی و ۱ مهندس ارشد این گروه ۵ نفره را تشکیل می‌دادند.

تأسیس و تولیدات اولیه شرکت هیوندای
فورد کورتینا

تاریخچه هیوندای از سال ۱۹۷۵ پررنگ‌تر شد و هیوندای به‌طور رسمی با معرفی اولین ماشین این شرکت با نام «پونی» شکل گرفت. طراحی این مدل از ماشین‌های ایتالیایی و تکنولوژی پیشرانه آن از میتسوبیشی وام گرفته شده بود. همین اولین محصول تولیدشده جزء اولین موفقیت‌های هیوندای است و به اکوادور، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ صادر شد.

آمار فروش پونی در هیوندای همچنان جزو بهترین‌های تاریخچه هیوندای است. شرکت هیوندای نسل دوم پونی را در سال ۱۹۸۲ ارائه کرد. این خودرو توانست به کانادا و انگلستان برسد و در همان سال حدود ۳۰۰۰ دستگاه در کشور انگلیس فروخته شد. این خودرو نتوانست به بازار آمریکا راه پیدا کند، چراکه در راه کسب مجوز برای استانداردهای آلایندگی آنجا ناموفق بود. تنها چند سال بعد، یعنی در سال ۱۹۸۵ و به مدد حضور خوب در بازار کانادا، موفقیت‌های هیوندای به عدد ۱ میلیون در ساخت خودرو رسید.

تأسیس و تولیدات اولیه شرکت هیوندای
پونی
جدیدترین آگهی‌های هیوندای النترا

شروع موفقیت‌های رسمی و بزرگ‌تر شرکت هیوندای

یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۶، هیوندای با معرفی مدل «اکسل» توانست به آمریکا هم برود. اکنون دیگر نام هیوندای بر سر زبان‌ها افتاده بود و این کمپانی تنها یک شرکت کوچک به‌ حساب نمی‌آمد. در همان سال اکسل توانست از سوی مجله Fortune در فهرست ۱۰ خودروی برتر به‌لحاظ قیمت در آمریکا قرار بگیرد.

شروع موفقیت‌های رسمی و بزرگ‌تر شرکت هیوندای
هیوندای اکسل

خرید و فروش و قیمت خودرو هیوندای اکسل 

در ادامه تاریخچه هیوندای و در سال ۱۹۸۸ این کمپانی شروع به تولیداتی با فناوری منحصر به خود کرد و شروع این کار با هیوندای «سوناتا» شکل گرفت؛ مدلی که حتی همین امروز نیز بسیار معروف و شناخته‌ شده است. سوناتا چه در ایران و چه در دنیا محبوبیت خود را حفظ کرده است.

شرکت هیوندای در سال ۱۹۹۰ با معرفی مدل موفق «النترا» یا همان «آوانته» به عدد ۴ میلیون در رکورد تولیدات خود از آغاز تولید رسید و یک‌سال بعد با ساخت موتور اختصاصی بنزینی ۴ سیلندر آلفا و همچنین گیربکس انحصاری خود توانست در این خطوط تولید هم مستقل شود (چند وقت قبل مطالبی درباره تفاوت مدل‌های هیوندای سوناتا و فرق بین انواع هیوندای النترا منتشر کردیم که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را هم مطالعه کنید).

شروع موفقیت‌های رسمی و بزرگ‌تر شرکت هیوندای
هیوندای النترا ۱۹۹۰

هرچند که قیمت‌های کم خودروهای شرکت هیوندای توانسته بود مشتریان زیادی را جذب کند، اما به‌خاطر کیفیت نه‌چندان خوب و همین‌طور سادگی زیاد در طراحی محصولاتش همواره موردانتقاد قرار می‌گرفت. در سال ۱۹۹۶ اولین کارخانه تولید ماشین‌های هیوندای در کشور هند افتتاح شد.

در سال ۱۹۹۷ روزهای سخت اقتصادی آسیا شروع شد و هیوندای برای جلوگیری از تأثیر این بحران بر شرکت، بخشی از گروه کیاموتورز را خرید و تا سال ۱۹۹۸ سعی کرد با تغییرات جدیدی خود را در سطح یک خودروساز کلاس جهانی معرفی کند. به این ترتیب هیوندای به‌عنوان شرکت مادر برای چند شرکت خوشه‌ای لقب گرفت، اما باز هم این تصمیمات نتوانستند باعث جلوگیری از آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر اقتصادی آن دوران شود.

در این مرحله از تاریخچه هیوندای و بنا بر تصمیم دولت کره جنوبی، بخش‌های مختلف هیوندای باید از هم جدا می‌شد؛ به این ترتیب در سال ۱۹۹۹ گروه خودروسازی این کمپانی با نام هیوندای موتور از گروه تولیدی هیوندای جدا شد و به‌طور مستقل شروع به‌ کار کرد و ریاست آن را «چانگ مونک کو» یعنی پسر «چانگ جو یانگ» به عهده گرفت.

چانگ مونک کو در همان اولین سال‌های ریاست با بهبود کنترل و کیفیت خطوط تولید، سرمایه‌گذاری هنگفتی را در بخش تحقیقات، طراحی و توسعه انجام داد. آنها به محصولات فروخته‌شده خود در آمریکا یک ضمانت‌نامه ۱۰ ساله و یا ۱۰۰ هزار مایل اضافه کردند و با این حرکت، باعث شروع موج چشمگیر و محسوسی از این جنس بین دیگر رقبا شدند.

 خرید و فروش و قیمت خودرو آوانته

خرید و فروش و قیمت هیوندای النترا

خرید و فروش و قیمت هیوندای سوناتا Yf

هیوندای پس از سال ۲۰۰۰ 

گروه هیوندای موتور با خرید گروه کیا موتورز و بعدها هم لونیک، گروه بزرگ‌تر خودروسازی هیوندای را شکل داد. هدف اولیه‌ آنها قرارگرفتن در زمره برترین خودروسازان جهان بود. شروع این حرکات را می‌توان از حامی‌بودن در جام‌جهانی فوتبال سال ۲۰۰۲ و همچنین معرفی نسل چهارم سوناتا دید که خودرویی با چهره‌ای جدید و با استحکام زیاد بود.

در این سال‌ها یکی دیگر از افتخارات هیوندای رقم خورد. در سال ۲۰۰۴ و طبق یک نظرسنجی در آمریکای شمالی، محصولات شرکت هیوندای از نظر کیفیت اولیه در رده دوم قرار گرفت. این حمایت از جام‌جهانی در دوره ۲۰۰۶ آلمان هم ادامه یافت، اما در همان سال ۲۰۰۶ «مونک کو» هدف تحقیقات مالی دولت کره قرار گرفت و در تاریخ ۲۸ آپریل به اختلاسی معادل ۱۰۶ میلیون دلار متهم شد. درنتیجه این اتهامات «کیم دونگ جین» نایب‌رئیس و مدیرعامل شرکت، ریاست هیوندای را بر عهده گرفت. زیر نظر او هیوندای «توماس بورکل» آلمانی را برای ریاست تیم طراحی به استخدام خود در آورد.

بورکل که از قبل با بی‌ام‌و کار کرده بود، فلسفه طرح‌های بعدی هیوندای را با نام «مجسمه مایع» مطرح کرد که هدفش تأثیر و الهام‌گرفتن از طبیعت بود. در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ هیوندای چهار خودروی خود یعنی مدل‌های i10، i20، i30 و جنسیس را معرفی کرد. این محصولات به هدف بازار اروپا و به‌خصوص جنسیس به قصد رقابت با ماشین‌های با ابعاد و اندازه بزرگ دیگر شرکت‌ها در آمریکا ساخته شد.

در سال ۲۰۱۴ هیوندای با اعلام اینکه قصد دارد با تغییر در طراحی شاسی و بدنه و همچنین طراحی داخلی خود راننده را به رهبر ماشین در بیاورد، طوری‌که تمامی امکانات زیر دست و در خدمت او باشد، نایب‌رئیس سابق شرکت بی‌ام‌و یعنی «آلبرت بیرمن» را استخدام کرد. در اکتبر ۲۰۲۰ نوه «چانگ جو یانگ» مؤسس و بنیان‌گذار هیوندای و پسر «چانگ مونک کو» یعنی «ایسان چانگ» ریاست گروه هیوندای را بر عهده گرفت.

شعبات، گسترش تولیدات، رکوردها و افتخارات هیوندای

با مروری بر تاریخچه هیوندای متوجه می‌شویم که هیوندای دارای ۶ شعبه تحقیقات در دنیا است که ۳ شعبه از آن در کره و بقیه در آلمان، هند و ژاپن قرار دارد. هیوندای در سال ۱۹۹۰ یک مرکز طراحی در کالیفرنیا ساخت که مسئولیت تمام فعالیت‌های مهندسی این شرکت را در خاک آمریکا بر عهده دارد. این مرکز که نام آن بعدها به مرکز فنی و طراحی هیوندای تغییر یافت، در سال ۲۰۰۵ به ساختمانی بزرگ‌تر در میشیگان منتقل شد. همچنین در سال ۲۰۰۴ محدوده تست و آزمایش خودروهای برند کیا و هیوندای خود را در کالیفرنیا و به زمینی در صحرای موهاوی با مساحت ۲۸۰۰ متر مربع با بودجه‌ای در حدود ۵۰ میلیون دلار ساخت.

امروزه موفقیت‌های هیوندای به‌دلیل سرمایه‌گذاری که در بسیاری از کشورها کرده است و همین‌طور خط مونتاژ و تولیدی که در این کشورها راه‌اندازی کرده، ادامه دارد. این کمپانی توانست در سال ۲۰۰۴ با فروش بیش از ۵۷ میلیارد دلار به‌عنوان دومین شرکت بزرگ کشور کره جنوبی دست یابد.

یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۵، فروش آنها به بیش از ۲ و نیم میلیون دستگاه در دنیا رسید که ۱۱ درصد بیشتر از سال قبل بود. این رقم در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۴ میلیون رسید؛ بنابراین یکی دیگر از افتخارات هیوندای رقم خورد و این شرکت به‌عنوان چهارمین تولیدکننده خودرو در جهان معرفی شد. امروزه خودروهای تولیدی این شرکت با حدود ۵ هزار نمایندگی در ۱۹۳ کشور جهان ساخته یا به فروش می‌رسد.

در سال ۲۰۱۸ گروه هیوندای نمونه‌ای آزمایشی از نسل بعد نسخه‌های اسپرت را برای کلاس SUV و سدان معرفی کرد که به le Fil Rouge معروف شده است. این طراحی توانست در مراسم جوایز DMI جایزه بهترین طراحی را از آن خود کند. در فوریه سال ۲۰۲۱ اعلام شد که هیوندای و کمپانی Apple در حال مذاکره برای تولید اولین ماشین مستقل اپل هستند که طراحی آن را گروه اپل انجام می‌دهد و ساخت آن در کارخانه‌های هیوندای و در سال ۲۰۲۴ شکل خواهد گرفت؛ اما چند وقت بعد شرکت هیوندای اعلام کرد که مذاکره با اپل متوقف شده است.

پرفروش‌ترین مدل هیوندای بر اساس داده‌هایی که تا سال ۲۰۱۹ وجود دارد، هیوندای الانترا (همان آوانته) است که توانست رکورد فروش ۴۷۱ هزار دستگاه برسد. بیشتر این فروش‌ها در تمام دنیا به‌خصوص در خطوط تولید هیوندای در آمریکا و چین شکل گرفته است. «اکسنت ـ ورنا» مدل موفق دیگری است که علی‌رغم فروش خوبش در خارج از کره، چند سال بعد به خاطر کمبود تقاضا در خود کره جنوبی تولیدش متوقف شد.

خرید و فروش و قیمت هیوندای سانتافه

خرید و فروش و قیمت هیوندای توسان

جدیدترین آگهی‌های هیوندای سانتافه

تولیدات هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی هیوندای

 اولین محصول هیبریدی هیوندای بر روی مدل سوناتا شکل گرفت و در سال ۱۹۹۵ در نمایشگاه سئول با نام FGV-1 معرفی و رونمایی شد. نسل‌های بعدی اولیه نیز بر روی النترا و اکسنت شکل گرفت و تمامی آنها از تکنولوژی سوخت‌ موازی استفاده می‌کردند؛ یعنی استفاده هم زمان و چرخشی از موتور بنزینی و الکتریکی.

تولیدات هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی در تاریخچه هیوندای

شرکت هیوندای به‌طور رسمی از سال ۲۰۰۸ ساخت خودروهای برقی را آغاز کرد و هیوندای سوناتا هیبریدی جدید در نمایشگاهی در لوس‌آنجلس معرفی شد و نسل بعدی آن ۳ سال بعد رونمایی و در فوریه همان سال به فروش رسید. هیوندای در ماشین‌های هیبرید خود به‌جای استفاده از «یون لیتیوم» از مجموعه‌ای به اسم «هیبرید بلو درایو» استفاده می‌کند که شامل باتری‌های لیتیوم پلیمر است.

آوانته LPI جدید برقی نیز در کره در سال ۲۰۰۹ ساخته شد. این اولین ماشین هیبریدی بود که با یک موتور احتراق داخلی با سوخت مایع LPG کار می‌کرد و ترکیب این موتور با باتری‌های پلیمر برای اولین‌بار در ساخت یک ماشین شکل گرفت. در همان سال مدل کوچک و جمع و جور BlueOn رونمایی شد که بر اساس پلتفرم i10 ساخته شده بود.

این هاچ‌بک برقی مجهز به موتوری ۱۶٫۵ کیلووات بود که می‌توانست در مدت ۶ ساعت و با تنها پریز ۲۲۰ ولتی شارژ شود. این عدد تا ۸۰ درصد شارژ و با برق ۳۸۰ ولت و ۳ فاز فقط ۲۵ دقیقه بود. این ماشین قادر بود با شتاب اولیه ۱۳ ثانیه‌ای به ماکزیمم سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

تا ماه مارس ۲۰۱۴ فروش کل خودروهای هیبریدی کیا و هیوندای روی هم به ۲۰۰ هزار دستگاه رسید. در سال ۲۰۱۶ هیوندای یک مدل ۵ در با نام لونیک ۵ معرفی کرد. این نام که ابتکار خود شرکت و مختص خودروهای هیبریدی ابداع شده بود، ترکیبی انحصاری از دو کلمه «یون» و «یونیک» است. این اولین خودروی تمام برقی در دنیا بود که حتی برای شروع کارکردن موتور نیز به احتراق داخلی استاندارد نیاز نداشت.

هیوندای ۳ نسخه از این مدل را معرفی کرد که به‌لحاظ ساختاری با هم متفاوت بود. هر سه خودرو در نمایشگاه‌های ماشین در کره و آمریکا به نمایش گذاشته شد. بعد از موفقیت لونیک، این شرکت در آگوست سال ۲۰۲۰ گروه تخصصی ساخت ماشین‌های برقی خود با همین نام را راه‌اندازی کرد و زیر مجموعه‌اش قرار داد. بعد از این تصمیم، شرکت هیوندای اعلام کرد که اولین ماشین‌های برقی آنها با فناوری پیشرفته شارژ سریع در قالب ۳ مدل مختلف به بازار خواهد رسید: اولین آنها که یک کراس‌اوور است با نام تجاری لونیک ۵ در سال ۲۰۲۱، دومین آنها که یک سدان خواهد بود با نام لونیک ۶ در سال ۲۰۲۲ و سومین‌ مورد با نام لونیک ۷ در کلاس SUV و با ابعادی بزرگ در سال ۲۰۲۴ وارد معاملات خودرو در دنیا خواهد شد.

در دسامبر سال ۲۰۲۰ شرکت هیوندای از جزئیات فناوری E-GMP شرکت خود رونمایی کرد که قلب و پایه طراحی فنی ماشین‌های برقی‌شان را شکل می‌دهد. این تکنولوژی دارای یک مجموعه باتری زیر کابین به‌همراه پکیج موتور، گیربکس و سیستم انتقال انرژی برقی است که همه آنها را مهندسان هیوندای طراحی و ساخته‌اند. این شرکت اعلام کرده است این فناوری باعث می‌شود که راندمان و سرعت موتور برخلاف سایز کوچک آن، تا ۷۰ درصد در مقایسه با نمونه‌های مشابه بازار بیشتر شود.

خودروی لونیک ۵ بر همین اساس ساخته شد. گروه سازنده اعلام کرده است که باتری آن با شارژر ۳۵۰ ولتی فقط در ۱۸ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود و با ۵ دقیقه از شارژ آن می‌توان ۱۰۰ کیلومتر مسافت طی کرد.

در ماه مارس ۲۰۱۸ این شرکت از یک خودروی SUV هیدروژنی با نام تجاری Nexo رونمایی کرد و فروش آن را به‌عنوان جدیدترین و پیشرفته‌ترین SUV خود با ضمانت‌نامه ۱۰ ساله شروع کرد. این خودرو تا سال ۲۰۲۰ توانست به فروش ۱۰ هزار دستگاه در دنیا برسد. در همان سال هیوندای نسخه هیدروژنی کامیون مدل Xcient را معرفی کرد که اولین کامیون با سوخت هیدروژن در جهان است. بعد از این معرفی بلافاصله با گروه سوئیسی قرارداد همکاری امضا کرد تا ۵۰ دستگاه از این مدل کامیون را در سال ۲۰۲۰ تحویل دهد.

بعد از این موفقیت این گروه خودروسازی موفق به معرفی اولین نسخه هیدروژنی اتوبوس مدل Elec با ظرفیت ۴۴ نفر شد که حاوی ۲۴ صندلی و ۲۰ جایگاه برای ایستادن بود. این محصول مجهز به ۵ تانک هیدروژنی است و با هر بار پرشدن، می‌تواند ۴۳۰ کیلومتر براند و در عرض ۱۵ دقیقه هم پر خواهد شد که خود برگ موفقیت دیگری در تاریخچه شرکت هیوندای است.

خرید و فروش و قیمت هیوندای سوناتا LF هیبرید

جدیدترین آگهی‌های هیوندای

سخن آخر و جمع‌بندی تاریخچه هیوندای

خب، بد نیست کمی از تاریخچه هیوندای در ایران بدانیم. هیوندای در ایران ابتدا با گروه کرمان موتور به هم‌وطنان ارائه شد. بعد از واردات، معرفی و مونتاژ دو مدل ورنا و النترا، گروه آسان موتور ادامه این همکاری را به عهده گرفت. بر اساس این همکاری ابتدا چند مدل از جمله آزرا، سوناتا، توسان، سانتافه به ایران وارد شد و بعد از فروش و محبوبیت آنها نسخه‌های جدید i20 و i30 هم به محصولات قبلی اضافه شد.

این شرکت توانست در سال ۲۰۰۸ به مقام هشتم بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو برسد و هم‌اکنون در رده سوم قرار دارد. بهترین رکورد تولید و ساخت این کمپانی به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد که حدود ۴ میلیون و ۸۵۸ هزار دستگاه در سال بوده است. مثالی که برای این غول خودروسازی کره‌ای زده می‌شود، این است که امروزه در برخی کشورهای اروپایی از هر ۱۰ خودرو SUV یکی ساخت هیوندای است. این شرکت توانسته در هر کلاس ماشین یک مدل موفق در تمام این سال‌ها معرفی کند. هیوندای توانسته است با پایبندی به نام‌های قدیمی خود و درعین‌حال با تغییرات چهره و فناوری جدید مدل‌های مشهور و شناخته‌شده‌، همچنان محبوبیت خود را در دنیا حفظ کند.

افتخارات هیوندای در حال حاضر با حضور در کشورهای اشاره‌شده و همچنین کشورهای دیگری مثل مکزیک، برزیل، فیلیپین، اندونزی، مصر، آفریقای جنوبی، لیبی، استرالیا و نیوزلند ادامه دارد. شرکت هیوندای به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین خودروسازهای دنیا با توانایی بسیار زیادی در خدمات‌پس‌از‌فروش شناخته می‌شود.

خرید و فروش و قیمت انواع خودرو هیوندای

نظر شما درباره تاریخچه هیوندای و خودروهای تولیدی آن چیست؟ آیا تجربه سواری با خودروهای هیوندای را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

1 نظر
  1. ghaem می‌گوید

    حالا همین داستان برند هیوندای رو مقایسه کنید با ایران خودروی خودمون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.