نگاهی به افزایش قیمت خودروهای خارجی و وارداتی در آذر ماه

گزارش قیمت خودروهای خارجی در آگهی‌های دیوار ( آذر ۱۴۰۰)

0

آذر ماه امسال هم، مانند ماه قبلش، خودروهای خارجی در بازار کشور با افزایش قیمت روبه‌رو بودند. این اتفاق در حالی افتاد که طی چند هفته گذشته قیمت دلار از مرز ۳۰ هزار تومان گذشت و درهای جدیدی را در اقتصاد کلان کشور گشود.

طی ماه‌های گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همسو شدن مجلس شورای اسلامی با دولت، بیشتر مردم چشم انتظار آزادسازی واردات خودرو در کشور بودند که متاسفانه این پرونده همچنان مسکوت مانده است. پس از آنکه ایرادات طرح آزادسازی واردات خودرو توسط شورای نگهبان به مجلس مطرح شد، این مصوبه برای برطرف کردن برخی شبهات مجدداً به مجلس بازگشت.

با این حال، مجددا در ابتدای آذر ماه این خبر به بیرون آمد که شورای نگهبان مصوبه واردات خودرو را پذیرفت و ایرادی به آن نگرفت. و اینجا بود که بسیاری از خبرگزاری‌ها به حواشی و اتفاقات مربوط به این اتفاق پرداختند. با این حال، طولی نکشید که خبری مبنی بر بازگشت مجدد طرح واردات خودرو به مجلس منتشر شد. سخنگوی شورای نگهبان در این باره گفت: «هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح سامان‌دهی صنعت خودرو را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته و طی نامه‌ای اعلام کرده که ایرادات سابق این هیئت همچنان به‌قوت خود باقی است، لذا مراتب به مجلس اعلام خواهد شد.»

ظاهراً این بار مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد به بحث واردات خودرو شده و ایراداتی را به این طرح وارد دانسته است. روز گذشته نیز مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با صراحت درباره واردات خودرو عنوان کرد که بحث واردات خودرو باید منتفی شود.

در نهایت، همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا قفل بازار خودروی کشور همچنان دست نخورده باقی بماند و افزایش قیمت دلار، مجددا بر روی افزایش قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

با این اوصاف، در ادامه این مطلب به بررسی قیمت خودروی محبوب‌ترین مدل خودروهای خارجی در ایران می‌پردازیم.

قیمت خودروهای هیوندای در بازار – آذر ۱۴۰۰

چند سالی است هیوندای سانتافه پرمتقاضی‌ترین خودروی خارجی کشور محسوب می‌شود. این خودرو که طرفداران بسیاری در کشورمان دارد، علی‌رغم میلیاردی شدن قیمتش، همچنان در صدر پرخرید و فروش‌ترین خودروهای خارجی در ایران قرار دارد.

در حال حاضر قیمت یک نسخه صفر کیلومتر هیوندای سانتافه ix45 مدل ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است. قیمت این خودرو در پایان ماه گذشته، حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است که نشان از افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو دارد. از سایر انواع هیوندای سانتافه هم می‌توان به مدل ۲۰۱۷ این خودرو اشاره کرد که در حال حاضر حدود ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

هیوندای آزرا گرنجور دیگر خودروی محبوب هیوندای در ایران است. آزرا گرنجور ۲۰۱۹ که در پایان ماه قبل قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، با افزایش قیمت ۱۰۰ میلیونی، در حال حاضر حدود ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این افزایش قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی برای آزار گرنجور نسخه ۲۰۱۸ نیز صادق بوده است و این مدل آزرا نیز اکنون با قیمت ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در بازار یافت می‌شود.

النترا ۲۰۱۸ نیز دیگر خودروی محبوب هیوندای در کشورمان است. این خودرو نیز با بالا رفتن قیمت دلار، از این مسابقه عقب نماند. هیوندای النترا ۲۰۱۸ که در ماه گذشته با قیمتی حدود ۱ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان معامله می‌شد، اکنون حدود ۱ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

دیگر خودروی هیوندای که در ایران طرفداران زیادی دارد هیوندای سوناتا است. درباره قیمت انواع هیوندای سوناتا می‌توان گفت که قیمت تیپ ۳ هیوندای سوناتا هیبرید با افزایش ۷۰ میلیون تومانی به حدود ۲ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان رسید. تیپ ۲ همین خودرو که با نام GLS شهرت دارد، افزایش قیمت ۳۰ میلیون تومان داشته است و حدود قیمتش به ۱ میلیارد و ۹۸۸ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودروهای کیا در بازار – آذر ۱۴۰۰

کیا دیگر خودروساز بزرگ کره‌ای است که از جمله پرطرفدارترین برندهای خارجی خودرو در ایران است. کیا اپتیما هیبرید که در ماه‌های گذشته یکی از پرمتقاضی‌ترین مدل‌های این خودروساز معروف در ایران بوده با افزایش ۹۰ میلیون تومانی نسبت به انتهای آبان ماه، قیمتش به ۲ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت کیا اپتیما جی‌تی لاین نیز با جهشی ۵۰ میلیون تومانی به حدود ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است.

کیا اسپورتیج، دیگر خودروی محبوب این خودروساز کره‌ای، هم مانند مدل قبلی با جهش قیمتی ۹۰ میلیون تومانی نسبت به انتهای ماه آبان روبه‌رو بوده است. به این ترتیب، قیمت مدل ۲۰۱۸ کیا اسپورتیج از ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان به حدود ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کیا سراتو هم که از قضا نسخه مونتاژی‌اش هم در بازار کشورمان موجود است با ۷۰ میلیون افزایش نسبت به انتهای آبان ماه، به ۱ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان رسید. نسخه مونتاژی سراتو هم‌اکنون حدود ۱ میلیارد تومان در بازار قیمت دارد.

در آخر هم باید اضافه کنیم که کیا سورنتو بیش از سایر مدل‌ها افزایش قیمت داشته است. این خودرو که در آبان ماه با قیمتی نزدیک به ۳ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان معامله می‌شد، در حال حاضر حدود ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت سایر خودروها در بازار نیز با افزایش روبه‌رو بوده است

ب‌ام‌و سری ۵ سدان از دیگر خودروهای محبوب بازار کشور است که هم‌اکنون ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که قیمت همین خودرو در انتهای ماه قبل، ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بود.

رنو تلیسمان خودروی پرطرفدار دیگری در بازار ایران است که قیمتش در یک ماه اخیر از ۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان به حدود ۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان رسیده است. رنو کولیوس هم با تجربه افزایش قیمت ۹۰ میلیون تومان نسبت به ماه قبل، هم اکنون ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.