فاطمی امین: ناکارآمدی‌های صنعت خودرو تا ۲ سال آینده رفع می‌شود

قول وزیر صمت برای رفع ناکارآمدی‌های صنعت خودرو

0

صنعت خودروسازی ایران از اوایل دهه ۳۰ شمسی تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. صنعتی پر سر و صدا و پر حاشیه. از تولید پیکان و سمند گرفته تا واردات روزافزون خودروهای خارج و در هایت خداحافظی با بهترین شرکای تجاری در طول ۶۰ سال تجربه صنعت خودروسازی ایران بوده است.

فاطمی امین، وزیر صمت اعلام کرده است: «قول من برای رفع ناکارآمدی‌های صنعت خودرو ۲ ساله است و دوره ۳ ساله لازم است تا ۹ برنامه تعیین‌شده در این صنعت عملیاتی شود. اکنون ۵۰۰ هزار دستگاه کمتر از نیاز کشور،خودرو تولید می‌شود و علت آشفتگی بازار این است که عرضه و تقاضا با هم نمی‌خواند. سال آینده بیش از نیاز داخلی، خودرو تولید خواهد شد و دیگر فرعه‌‌کشی نخواهیم داشت.»

وی ادامه داد: «فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه یک رانت ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی ایجاد کرده است. برای ۱۰ هزار خودرو ۴ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند، درحالی‌که کل نیاز به خودرو حدود ۵۰۰ هزار نفر است.» وزیر صمت گفت: «خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و برای ۱۰ هزار خودرو ۴ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند، درحالیکه کل نیاز به خودرو حدود ۵۰۰ هزار نفر است و این بازار واقعی نیست و رانتی و سوداگرانه است.»

به‌گفته فاطمی امین امسال ۱۳۰ هزار دستگاه تا آخر سال خودرو عرضه خواهد شد و ۱۳۰ هزار دستگاه هم برای سال آینده پیش‌فروش می‌شود و درمجموع تولید خودرو  ۲۶۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد.» برنامه راهبردی صنعت خودرو از سوی وزارت صمت به‌تازگی منتشر شد که در این برنامه برای اصلاح چالش‌های صنعت خودرو ۹ پروژه اولویت‌‌دار برای اجرا تا خرداد ۱۴۰۱ تعریف شده است.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.