مقایسه جک J5 با ام‌وی‌ام ۵۵۰ و برلیانس H330

سدان خانوادگی با پیشرانه‌ای قوی

2

 

امروزه به دلیل تنوع خودروهای چینی در بازار ایران، کار مشتریان برای انتخاب از میان آن‌ها بسیار مشکل شده است. در این بین اگر قصد خرید یک خودروی سدان خانوادگی را داشته باشید، این قضیه پیچیده‌تر نیز می‌شود زیرا خودرویی که به‌دنبال آن می‌گردید طبیعتا باید فاکتورهای مثبت زیادی داشته باشد.

در میان سدان‌‌های چینی موجود در بازار، جک J5 می‌تواند به‌عنوان یک گزینه مناسب محسوب شود اگرچه رقبایی نیز دارد که می‌توانند عرصه را بر آن تنگ کنند. حال از این میان این رقبا، قصد داریم به مقایسه جک J5 با ام‌وی‌ام ۵۵۰ و برلیانس H330 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف هر یک را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

مقایسه جک J5 با ام‌وی‌ام ۵۵۰

جک J5 به‌عنوان یک سدان چینی از طراحی مناسبی برخوردار است؛ به‌طوری‌که به‌راحتی می‌تواند اکثر مشتریان ایرانی را راضی نگه دارد. در نمای روبروی جک جی ۵، چراغ‌های کشیده و زیبایی به چشم می‌خورد که در کنار جلوپنجره کرومی و خطوط حجم‌دهی روی کاپوت چهره نسبتا قابل قبولی را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

نمای کناری این خودرو اگرچه ساده است ولی خط حجمی کشیده شده از چراغ‌های عقب تا گلگیر جلو و تا حدودی به یاری آن آمده است. ارتفاع خودرو نیز مناسب به نظر می‌رسد اگرچه اندازه رینگ‌های ۱۶ اینچی آن می‌توانست اندکی بزرگتر باشد. نمای عقب جی ۵ نیز ساده طراحی ساده‌ای دارد.

در نقطه مقابل ام‌وی‌ام ۵۵۰ قرار دارد که در نمای روبرو به لطف خطوط ملایم روی کاپوت، چراغ‌های بزرگ، جلو‌پنجره کرومی و سپر حجیم خود چهره‌ای عضلانی به خود گرفته است و در کمال تعجب طراحی قسمت عقب بسیار ناهماهنگ با قسمت جلو است و بین این دو به‌هیچ‌وجه هارمونی برقرار نیست که این موضوع به نمای کناری خودرو نیز ضربه زده است. بنابراین در مجموع می توان Jac J5 را خودروی زیباتری دانست.

با مقایسه جک J5 با ام‌وی‌ام ۵۵۰ در داخل کابین، متوجه متریال ارزان‌قیمت و نه باکیفیت آن خواهید شد، اگرچه باز هم از بسیاری از خودروهای چینی بازار بهتر است. کنسول میانی فاقد نمایشگر لمسی است ولی در عوض انبوهی از کلیدها برای کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع بر روی آن به چشم می‌خورد. صندلی‌ها و روکش فرمان با نیز با چرم تزیین شده است. صندلی‌ها راحت هستند و فضای کافی را نیز برای سرنشینان فراهم می‌کنند.

عکس جک J5 - نمای پشتی
نمای پشتی از جک J5

چری در طراحی داخلی ام‌وی‌ام ۵۵۰ خوب عمل کرده و سعی داشته با نیم‌نگاهی به خوردوهای لوکس اروپایی تا حدودی فضای دلنشینی را برای سرنشینان فراهم کند. در داخل خودرو از پلاستیک بسیار هوشمندانه استفاده شده تا فضای کل کابین را تحت تأثیر خود قرار ندهد. صندلی‌های این خودرو راحتی مناسبی دارد و سرنشینان جلو را به خوبی در بر می‌گردد. در مجموع ام‌وی‌ام ۵۵۰ در این قسمت بهتر ظاهر شده و برتری محسوسی دارد.

هر دو خودرو از آپشن‌ها و امکانات مناسبی بهره می‌برند. جک J5 به امکاناتی مانند ۲ عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و قابلیت کنترل از روی فرمان، سیستم خودکار تهویه مطبوع به خروجی برای سرنشینان عقب، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت و سانر‌وف اشاره کرد. ولی از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بی‌بهره است.

با مقایسه جک J5 با ام‌وی‌ام ۵۵۰ در می‌یابیم که از نظر ایمنی، دو خودرو در یک سطح قرار دارند. هر دو به ۲ عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز هستند و از سیستم‌های ترمز ABS و EBD بهره می‌برند. ترمز‌های جلو و عقب هر دو خودرو نیز دیسکی است با این تفاوت که در جک J5 از نوع دو جداره با قابلیت تهویه و خنک‌شوندگی استفاده شده است.

جک جی ۵ به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری مجهز است که می‌تواند ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت موتور به وسیله یک گیربکس ۴سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. صفر تا ۱۰۰ این پیشرانه حدود ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.  

از طرفی ام‌وی‌ام ۵۵۰ از یک پیشرانه ۲ لیتری بهره می‌برد که می‌تواند ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. و برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو نیز از یک گیربکس CVT با قابلیت تعویض دنده تیپ ترونیک ۷سرعته به صورت مصنوعی کمک می‌گیرد. شتاب صفر تا ۱۰۰ و حداکثر سرعت این پیشرانه نیز همانند جک جی ۵ خواهد بود.

هر دو پیشرانه با توجه به وزن کمتر جک جی ۵ عملکرد مشابهی خواهند داشت. درمجموع جک جی ۵ به دلیل استهلاک کمتر و بازار خرید و فروش مناسب، گزینه بهتری به‌نظر می‌رسد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه ام‌وی‌ام ۵۵۰ با خودروهای هم‌رده را نیز مطالعه کنید.

عکس جک J5 نمای داخلی
نمای داخلی جک J5

مقایسه جک J5 با برلیانس H330

برلیانس H330 یکی از دیگر از سدان‌های چینی حاضر در بازار ایران است. این خودرو از نظر ظاهری شرایط مطلوبی دارد و به دلیل الگوبرداری از محصولات ب‌ام‌و تا حدودی چهره‌ای اروپایی به خود گرفته است. اجزای بدنه از هماهنگی خوبی برخوردارند و از ویژگی‌های مهم ظاهری این خودرو می‌توان به ترکیب مناسب چراخ‌های جلو در کاره جلوپنجره بزرگ و حجم‌دهی مناسب بدنه اشاره کرد. در نقطه مقابل جک J5 نیز از چهره قابل قبولی برخوردار است؛ اگرچه در مقایسه با برلیانس اندکی قدیمی به نظر می‌رسد.

کابین برلیانس H330 نیز از طراحی مناسبی برخوردار است. کابین اگرچه ارگونومی خوبی دارد ولی جنس متریال آن راضی‌کننده نیست و از پلاستیک ارزان‌قیمت بیش از حد در آن استفاده شده است. مشکلی که جک جِی ۵ نیز به آن دچار است. با این هر دو خودرو فضای مناسبی برای سرنشینان فراهم شده و از این نظر مشکلی احساس نمی‌شود.

اگرچه جک جی ۵ به دلیل فاصله محور بیشتر اندکی در این زمینه شرایط بهتری دارد. ولی برلیانس از نظر فضای برتری دارد فضای صندوق عقب در برلیانس ۴۶۰ لیتر و در جک جی ۵ ۴۱۵ لیتر است. هر دو خودرو از نظر ابعاد کلی نیز تقریبا شرایط مشابهی دارند، با این حال Jac J5 تنها چند سانتی‌متر بزرگ‌تر است.

با مقایسه جک J5 با برلیانس H330 از نظر امکانات رفاهی، در می‌یابیم که هر دو خودرو شباهت زیادی به یکدیگر دارند و از امکانات مشابهی مانند سان‌روف و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برند. از برتری‌های جک J5 می‌توان به سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها اشاره کرد. در البته برلیانس به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای مجهز است که در جک جی ۵ به‌چشم نمی‌خورد.

هر دو خودرو از نظر تجهیزات ایمنی نیز بسیار نزدیک به هم هستند. ۲ عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو و ترمز‌های عقب و جلو دیسکی به همراه سیستم‌ها ABS و EBD در هر د‌و خودرو موجود است. البته برلیانس H330 در این قسمت به یک آپشن ویژه مجهز است و آن هم باز شدن خودکار قفل درها در هنگام تصادف است.

بیشترین تفاوتی که میان این دو خودرو دیده می‌شود در بخش پیشرانه آن‌هاست. برلیانس H330 به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز است که توان تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در‌حالی‌که جک J5 از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری بهره می‌برد و که قدرت و گشتاوری بیشتری معادل ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور را ارائه می‌دهد. بنابراین می‌توان روی قدرت بیشتر جک جی ۵ حساب باز کرد، در‌حالی‌که برلیانس H330 مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.

هر دو خودرو نیز به یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک مجهز هستند. اما جعبه دنده برلیانس H330 از نظر کیفیت، دوام، هماهنگی با پیشرانه، استهلاک، نرمی تعویض دنده، هوشمند بودن و عملکرد دقیق در وضعیت بهتری نسبت به جعبه دنده جک J5 اتوماتیک قرار دارد. بد نیست برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل‌تر، مطلب مقایسه برلیانس H330 با خودروهای مشابه را هم مطالعه کنید.

در مجموعه می‌توان گفت هر دو خودرو انتخاب خوبی هستند. با این حال جک J5 پیشرانه قدرتمندتری دارد و برلیانس H330 نیز خودروی زیباتری است. هر دو خودرو از نظر خدمات پس از فروش و تأمین قطعات نیز شرایط نسبتا مشابهی دارند.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی از خودروی جک J5 در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش جک J5 در بازار کشور مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ تجربه سواری با کدام یک از خودروهای بالا را دارید؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

2 نظرات
  1. علی‌زارع می‌گوید

    من خودم جک جی ۵ دارم و واقعا راضیم. اون یکی خودروها رو‌ ولی نمیدونم.

  2. ع . م می‌گوید

    جک جی ۵ یک خودرو خیلی خوبه ، به نسبت خودروهای ایرانی و چینیِ متوسط ! بنظرم خیلی بهتره !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.