ترافیک اول مهر، ساعات کار ادارات را شناور می‌کند!

0

مهرماه دیگری با ترافیک‌های سنگین صبحگاهی در راه است. از این رو مدیران شهری باید به فکر راهکارهایی برای حل مشکل ترافیک شهری باشند. آمارها می‌گوید که تنها در تهران به‌صورت متوسط در ابتدای مهرماه ترافیک ۳۰ درصد بیشتر می‌شود.

در سال‌های اخیر راهکارهای زیادی برای حل این مشکل در کلان‌شهرها به ویژه تهران اندیشیده شد. امسال هم از میانه‌های تابستان صحبت از طرحی با عنوان «شناورسازی ساعات کار ادارات» مطرح بود. نهایتاً در ۱۳ شهریور ماه امسال در جلسه شورای ترافیک طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات، بانکها و مدارس تصویب و قرار شد از ابتدای مهر امسال اجرایی شود.

طرح شناورسازی چه تغییری در ساعات کاری پدید می‌آورد؟

هنوز جزئیات بیشتری از این طرح و نحوه اجرای آن منتشر نشده است. اما از مذاکرات اولیه صورت گرفته در شورای ترافیک و صحبت‌های محسن منصوری، استاندار تهران بر می‌آید قرار است ساعت کاری ادارت، مدارس و بانک‌ها حدود دو ساعت در ساعات آغاز و پایانی فعالیت خود شناور باشد.

احتمالا به زودی جزئیات دقیق اجرایی این طرح منتشر می‌شود ولی برداشت اولیه از این طرح چنان است که کارکنان ادارات می‌توانند یا کار خود را دو ساعت زودتر شروع و دو ساعت زودتر هم تمام کنند و یا در ابتدای ساعت کاری با تاخیر دو ساعته در محل کار حاضر شوند و از سوی دیگر دو ساعت بیشتر در محل کار باقی بمانند.

از آنجایی که این طرح برای اولین‌بار در حال اجراست اطلاعات چندانی از آن در دسترس نیست و باید منظر دستورالعمل‌های اجرایی بعدی بود. استاندار تهران در این زمینه می‌گوید:

«در گذشته موضوع جابه‌جایی ساعت کاری ادارات انجام شده بود اما طرح شناورسازی برای اولین بار اجرا خواهد شد که جزییات این طرح پس از مشورت و تایید نهایی با دستگاه‌های بالادستی اعلام خواهد شد.»

شناورسازی تنها راه حل نیست

شناورسازی ساعات کاری اداری تنها راه‌حل مدیران شهری برای کنترل ترافیک اول مهر ماه نیست. از دوران کرونا فرهنگ دورکاری هم به فرهنگ غالب بسیاری از سازمان‌ها  نهادها تبدیل شده است. اگرچه کرونا در ایران کم‌وبیش آرام گرفته اما این فرهنگ سازمانی همچنان می‌تواند به عنوان راهکاری برای حل برخی مشکلات باشد.

برای همین تصمیم گرفته شده علاوه بر اجرای طرح شناورسازی ساعات کاری ادارات از طرح دورکاری هم برای کنترل ترافیک آغاز سال تحصیلی استفاده شود.

با این حال این طرح تنها تا پایان مهرماه اجرا خواهد شد. در این طرح نیز ۲۰ درصد دورکاری در دستگاه‌های اداری و اجرایی اعمال شود. استاندار تهران معتقد است اجرای این دو طرح می‌تواند ۳۰ درصد بار ترافیکی تهران را در ابتدای مهرماه کنترل کند.

پایان کرونا و آغاز مشکلات ترافیکی

یکی از دلایلی که امسال مدیران شهری در حال تصمیم‌گری سفت و سخت‌تری برای مهار ترافیک ابتدای سال هستند پایان محدودیت‌های کرونایی است. در دو مهرماه گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا و غیر حضوری بودن مدارس مشکل چندانی در ابتدای مهر ماه وجود نداشت. ولی امسال بعد از دو سال و چند ماه آموزش غیر حضوری قرار است مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند. از این رو بار دیگر شاهد ترافیک‌های پائیزی در تهران هستیم.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در این زمینه می‌گوید:

«پیش‌بینی‌هایی برای آغاز سال تحصیلی صورت گرفته است. پس از دو سال وقفه به دلیل غیرحضوری بودن مدارس ( به دلیل کرونا) امسال شاهد ترافیک ۲۰ درصدی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید هستیم که البته باید تمهیداتی اندیشیده شود.»

یکی از راهکارهای حل بخشی از این مشکل استفاده از سرویس مدارس است. موضوعی که هر سال نگرانی‌های فراوانی در خصوص قیمت بالا و کیفیت و استاندارد خودروهای آن وجود دارد. با این حال در صورت خدمت رسانی درست و منصفانه سرویس مدارس بی‌شک شاهد کاهش استفاده شهروندان از خودروی شخصی خواهیم بود و ترافیک هم به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

استاندار تهران در خصوص وضعیت سرویس مدارس در ابتدای سال تحصیلی می‌گوید:

«لزوم توجه به کیفیت سرویس مدارس بسیار مهم است. سرویس مدارس هزینه‌های بالایی دارد و بعضا این هزینه‌ها سرسام‌آور شده و گاهی خود سرویس‌ها نرخ‌گذاری می‌کنند لذا باید آموزش و پرورش نظارت دقیقی در این زمینه انجام دهد. بی‌تردید استانداردهایی وجود دارد و وسیله نقلیه نمی‌تواند ۶ نفر را سوار کند، لذا باید در این زمینه نظارت ویژه‌ای صورت گیرد.»

مهدی چمران اما یکی از مخالفان طرح‌هایی نظیر شناورسازی ساعات کاری است. او می‌گوید تغییر ساعت کاری کارمندان در پیک ترافیک می‌تواند اثرگذار باشد اما بر ترافیک فشرده تهران چندان تأثیری نخواهد داشت. چمران معتقد است توسعه خدمات حمل‌ونقل عمومی و همچنین خدمت‌رسانی صحیح سرویس مدارس می‌تواند چاره کار باشد.

 


انواع آگهی مشاغل را در بلاگ دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.