محله کامرانیه تهران و امکانات و شرایط زندگی آن را بهتر بشناسید

0

کامرانیه در منطقه ۱ تهران قرار دارد. این محله به دو قسمت کامرانیه شمالی و کامرانیه جنوبی تقسیم شده است. قسمت شمالی کامرانیه به نیاوران می‌رسد و قسمت جنوبی آن به جنوب فرمانیه و بزرگراه صدر منتهی می‌شود. حوالی منطقه کامرانیه نیز محله‌های معروفی قرار دارد. غرب محله کامرانیه دزاشیب و چیذر، جنوب آن اختیاریه و شرق آن فرمانیه قرار گرفته است.

کامرانیه مترو ندارد؛ اما نزدیکترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه مترو شهید صدر است. این ایستگاه در جنوب محله کامرانیه واقع شده و در خط ۳ مترو تهران قرار دارد. راه دیگر دسترسی به این محله از طریق اتوبوس‌‌‌های بزرگراه صدر است. این اتوبوس‌‌ها نیز در جنوب محله کامرانیه توقف دارند. یکی از مهمترین و معروف‌ترین خیابان‌های محله کامرانیه بازدار نام دارد. خیابانی که به کامرانیه شمالی و جنوبی معروف است. این خیابان جهتی شمالی به جنوبی دارد و از شمال به خیابان دکتر باهنر و از جنوب بزرگراه صدر منتهی می‌شود.

خرید آپارتمان کامرانیه

کامرانیه کجاست؟

کامرانیه یادگاری از گذشته‌های دور است. سرسبزی و خوش آب‌وهوایی این منطقه ساکنان بسیاری را به این محله جذب می‌کند. کامرانیه در منطقه ۱ تهران قرار داشته و به دو قسمت کامرانیه شمالی و کامرانیه جنوبی تقسیم می‌شود. قسمت شمالی کامرانیه به نیاوران می‌رسد و قسمت جنوبی آن به جنوب فرمانیه و بزرگراه صدر منتهی می‌شود.

حوالی منطقه کامرانیه نیز محله‌های معروفی قرار دارد. غرب محله کامرانیه دزاشیب و چیذر، جنوب آن اختیاریه و شرق آن فرمانیه قرار گرفته است. چهارراه کامرانیه نقشه گویایی دارد و موقعیت آن به خوبی در محدودهٔ این محله مشخص است. این چهارراه، خیابان کامرانیه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده و با بلوار اندرزگو تقاطع دارد.

محله کامرانیه

تصویر محله روی نقشه

در تصویر زیر، نمایی از این محله را به‌همراه دسترسی‌ها و مکان‌های مهم مشاهده می‌کنید.

 تاریخچه محله کامرانیه

محله کامرانیه در گذشته‌های بسیار دور بخشی از حصار بوعلی بود. حصاری که از قرن چهارم شمسی زمانی که دیلمان ری حاکمش بود، در شمال تهران قرار داشت و تا زمان حکومت آقا محمدخان قاجار به قوت خود باقی ماند. در دوره ناصرالدین شاه اما اوضاع کمی متفاوت شد و شاه تصمیم گرفت در این منطقه کاخی سلطنتی دست و پا کند کاخی که نام آن را صاحبقرانیه گذاشت.

در همین اوضاع پسر شاه شروع به خرید یک‌جای زمین‌های غرب حصار بوعلی کرد. جایی که اکنون به محله کامرانیه تبدیل شده و درست همین مکان است. محلی که کامران میرزا باغ‌های زیبایش را در آن بنا کرد. اما بعد از مرگ او زمین‌هایش به شخصی به نام فرمانفرما فروخته شد. او علاوه بر زمین‌های کامران میرزا، زمین‌های پایین حصار بوعلی را نیز خریداری کرد، جایی که اکنون تبدیل به محله فرمانیه شده است. یعنی دومین محله جدید بعد از کامرانیه که در همسایگی حصار بوعلی شکل گرفت.

این روند ادامه داشت تا نوبت به دوران حکومت پهلوی دوم رسید. زمانی که کامرانیه مانند همسایه جنوبی‌اش یعنی فرمانیه رنگ عوض کرد و مکانی برای سکونت مهاجران شد. به طوری که در دوره حکومت محمدرضا شاه پهلوی، جمعیت این محله چندین برابر شد و از دهه ۱۳۵۰ بسیاری از زمین‌ها و باغ‌های این محله برای ساخت و ساز در نظر گرفته شد.

آثار تاریخی محله کامرانیه

گذر تاریخ در محله کامرانیه به خوبی در سه یادگار قدیمی این محله مشخص است. این سه یادگار؛ باغ فرمانیه، باغ سالاریه و تکیه حصار بوعلی است. باغ فرمانیه باغی است که در زمان ناصرالدین شاه، فرمانفرما آن را از دختر کامران میرزا خریداری کرد و عمارتی زیبا در آن بنا نهاد. باغی که دست آخر نصیب ایتالیایی‌ها شد.

باغ سالاریه نیز دیگر باغی است که عباس میرزا سالار لشکر، که یکی از پسرهای فرمانفرما بود،‌ آن را بنا نهاد. باغی که امروز تنها یک کوچه به نام سالاریه و یک چنار کهنسال از آن باقی مانده و تکیه خشت و گلی حصار بوعلی نیز دیگر یادگار تاریخی این محله است. این تکیه که قدیمی‌ترین تکیه محله شمیران محسوب می‌‌شود، همچنان نیز پابرجاست.

برج در کامرانیه

امکانات محله کامرانیه

تمرکز امکانات لوکس در کامرانیه به دلیل هم‌مرزی با بلوار اندرزگو و نیاوران دیده می‌شود. به همین دلیل مراکز خرید بسیاری در این منطقه وجود دارند که برای اهالی کامرانیه و مناطق دیگر نام آشنا هستند. چرا که محصولات و اجناسی که در این مراکز خرید و فروش می‌شوند از مرغوبیت بالایی برخوردارند. مراکز خرید سانا و مجتمع تجاری آوان که در نزدیکی بلوار اندرزگو واقع شده‌اند از جمله مراکز پرطرفدار در این منطقه به حساب می‌آیند. مجتمع خرید فرمانیه،‌ روما سنتر و مرکز خرید نارون در کامرانیه شمالی قرار گرفته‌اند.

در منطقه کامرانیه دو برج‌ معروف نیز به چشم می‌خورند. وجود دو برج روما رزیدنس و کوه نور سبب شده که بافت محلی کامرانیه بسیار مدرن و لوکس به نظر برسد. در مجتمع کوه نور نیز مغازه‌های بسیاری قرار دارند. البته باید توجه داشته باشید که قیمت اجناس اینجا با مناطق دیگر تهران تفاوت فاحشی دارد.

کامرانیه منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا به حساب می‌آید. البته وجود بوستان‌های بسیار در این منطقه سبب شده که این ویژگی به صورت برجسته به چشم بیاید. بوستان بنفشه و باهنر در کامرانیه شمالی و بوستان‌های باغ نظر، براتی، مهر و مینا در حد فاصل کامرانیه و فرمانیه خودنمایی می‌کنند.

کامرانیه به لحاظ امکانات در بهترین وضعیت خود قرار دارد. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیاری در نقاط مختلف این محله واقع شده‌اند. بیمارستان فرهنگیان باهنر،‌ مرکز جراحی فرمانیه،‌ بیمارستان فرمانیه، کلینیک شمس مشرق کامرانیه و مرکز زیبایی اکوبیوتی از جمله مراکز درمانی معروف در منطقه کامرانیه هستند.

آشنایی با محله‌های دیگر تهران:

قیمت خانه در محله کامرانیه

قیمت خانه در کامرانیه شمالی و جنوبی نسبت به بسیاری از محله‌های تهران بالاتر است.

با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین قیمت هر متر خانه در کامرانیه را بالاتر از بسیاری از محله‌های دیگر دانست. به طور میانگین قیمت هر مترمربع املاک مسکونی در کامرانیه (اسفند۱۴۰۰) بین ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود. دلیل این افزایش قیمت در هر متر مربع به نوساز بودن خانه و کلید نخوردن آن مربوط است. همچنین باید توجه داشت که قیمت آپارتمان در برج های کامرانیه و بهترین خیابان های کامرانیه از این بازه قیمتی مقداری بالاتر است.
جدیدترین آگهی‌های فروش مسکونی کامرانیه

حمل‌ونقل عمومی محله کامرانیه

هرچند محله کامرانیه در شمالی‌ترین نقطهٔ شهر تهران و در نزدیکی کوهپایه‌های البرز واقع شده، اما دسترسی به آن مشکل نیست. البته باید توجه داشت که کامرانیه مترو ندارد؛ اما نزدیکترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه مترو شهید صدر است. این ایستگاه در جنوب محله کامرانیه واقع شده و در خط ۳ مترو تهران قرار دارد. راه دیگر دسترسی به این محله از طریق اتوبوس‌‌‌های بزرگراه صدر است. این اتوبوس‌‌ها نیز در جنوب محله کامرانیه توقف دارند. همچنین به دلیل نزدیکی این محله به بزرگراه صدر می‌توان از طریق تاکسی و خودروهای شخصی به کامرانیه دسترسی داشت.

خیابان‌های مهم کامرانیه

یکی از مهمترین و معروف‌ترین خیابان‌های محله کامرانیه، بازدار نام دارد. خیابانی که به کامرانیه شمالی و جنوبی معروف است. این خیابان جهتی شمالی به جنوبی دارد و از شمال به خیابان دکتر باهنر و از جنوب بزرگراه صدر منتهی می‌شود. خیابانی که با خیابان اندرزگو تقاطع دارد و یکی از پر رفت‌وآمدترین خیابان‌های محله کامرانیه است. دیگر خیابان مهم محله کامرانیه، ‌خیابان دکتر لواسانی است. این خیابان جهتی غرب به شرق دارد و رستوران، بانک و مراکز خرید زیادی در اطراف آن مشاهده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.