واردات محدود خودرو به کشور انجام خواهد شد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد

0

بیست‌وچهارم شهریور بود که مجلس شورای اسلامی طرح آزادسازی واردات خودرو را با رأی زیادی تصویب کرد تا پس از بیش از ۳ سال، طلسم ورود خودروهای خارجی در آستانه شکستن قرار گیرد. بااین‌حال، ۱ هفته بعد شورای نگهبان اعلام کرد مصوبه واردات خودرو دارای ابهام و ایراد است؛ بنابراین آن را برای اصلاح به مجلس ارجاع داد.

هرچند گمان می‌رفت شورای نگهبان ایراداتی اساسی از جمله مغایرت واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی را مطرح کند، اما این شورا ابهاماتی کلی را مطرح و بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس از حل آنها صحبت به میان آوردند. به‌گفته آنها، ایرادات شورای نگهبان به مصوبه واردات خودرو سخت نیست و قابل‌رفع است.

روح‌الله عباس‌پور در توضیح نشست عصر یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی برگزار شد، به خبرنگاران گفت: «در این نشست ابهامات شورای نگهبان و ایراد شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت. سپس مقرر شد کارگروهی به ریاست رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شود تا ساز و کارهای موردنیاز برای واردات خودرو پیش‌بینی شود.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: «کمیسیون صنایع درصدد واردات مدیریت‌شدهٔ خودرو بدون فشار به منابع ارزی است. در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت از کمیسیون خواست برای ساماندهی بازار خودرو مهلتی تعیین کنند؛ چراکه وی برنامه‌ای ۶ ماهه برای مسائل مربوط به صنعت خودرو مانند افزایش تولید، تعدیل قیمت و … دارد.»

او تأکید کرد: «به‌رغم این که وزارت صمت و معاونت ارزی بانک مرکزی به‌دلیل ارز موردنیاز با واردات خودرو مخالف هستند، ولی کمیسیون صنایع و معادن به‌دنبال واردات خودرو بدون تحمیل فشار به منابع ارزی کشور است.»

عباس‌پور با بیان اینکه شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو که پیش از این نیز در مجلس دهم تدوین و تصویب شده بود، ایراد گرفته است، گفت: «کمیسیون صنایع و معادن در مجلس یازدهم به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان، طرح ساماندهی صنعت خودرو را اصلاح کرد. بر اساس آن، خودرو به‌صورت محدود و باتوجه‌به نیاز کشور وارد خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «در این مصوبه منابع ارزی موردنیاز برای واردات خودرو از طریق ارز منشأ خارجی و صادرات قطعات خودرو تأمین می‌شود. شورای رقابت هم هر ۶ ماه، میزان نیاز کشور به واردات خودرو را تأمین می‌کند.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره طرح تولید پایدار زنجیره فولاد که در نشست امروز مطرح شد، خاطرنشان کرد: «هر چند کمیسیون صنایع و معادن طرحی درباره ساماندهی بازار فولاد دارد که در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد، اما سیدرضا فاطمی امین در نشست امروز از کمیسیون خواست که برای بررسی این طرح فرصتی به وزارت صمت داده شود.»

آگهی‌های خرید و فروش خودرو

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.