بازیگر اصلی معاملات مسکن در دی ماه؛ کدام خانه‌ها خریدار بیشتری دارد؟

تحلیل گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه سال 1400

0

آمارهای معاملات مسکن نشان می‌دهد که به احتمال زیاد بیشتر معامله‌گران در دی ماه از نوع خریداران مصرفی بوده‌اند. آنها خانه‌هایی با متراژ کمتر از ۸۰ مترمربع و با قیمت نهایی کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را معامله ‌کرده‌اند.

به گزارش بلاگ دیوار، بانک مرکزی «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه سال ۱۴۰۰» را منتشر کرده که براساس آن تعداد معاملات با ۹ هزار و ۸۱۶ هزار فقره نسبت به آذر ماه امسال نیم درصد و نسبت به دی ماه پارسال ۱۷۳ درصد رشد کرده است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران نیز به ۲۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسیده که از رشد ۱.۱ و ۲۰.۳ درصدی نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد.

نشانه‌های ورود خریدار مصرفی مسکن

گزارش معاملات دی ماه در تهران نشان می‌دهد که خریدار مصرفی وارد بازار شده است. تحلیل کارشناسان برای دو سال آینده بازار مسکن این است که معاملات وارد فاز رکودی شده است. به نظر می‌رسد دو گروه خریداران مصرفی و متقاضیان تبدیل به احسن شرایط به نسبت با ثبات بازار ملک را مناسب دیده‌اند و دست به خرید زده‌اند.

سه نشانه در گزارش معاملات دی ماه تهران وجود دارد که ورود خریداران مصرفی را به بازار مسکن تایید می‌کند.

اولین آمار درباره متراژ خانه‌هاست، خریداران مصرفی چون بودجه زیادی ندارند، بیشتر به سمت خرید ملک با متراژ کمتر از ۸۰ متر می‌روند.

آگهی‌های املاک کوچک‌تر از ۸۰ متر در دیوار

آمارها نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع بیش از ۵۸ درصد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر از آنجایی که قیمت کل واحدهایی با متراژ کمتر از ۸۰ متر برای بودجه کم مناسب بوده، خریدار مصرفی اقدام به خرید کرده است.

حدود ۱۶ درصد از معاملات برای خانه‌هایی با متراژ ۶۰ تا ۷۰ متری و ۱۵.۶ درصد از معاملات برای خرید خانه‌هایی با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر انجام شده است.

آمار تعداد معاملات انجام شده براساس ارزش هر واحد مسکونی نیز این موضوع را تایید می‌کند که عمده بازیگران اصلی معاملات مسکن در دی ماه خریداران مصرفی بوده‌‌اند.

سومین نشانه نیز به آمار بیشترین خرید و فروش براساس قیمت نهایی مربوط می‌شود. در دی ماه بیشترین خرید و فروش برای واحدهای مسکونی انجام شده که قیمت نهایی آنها بین یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. سهم این گروه نسبت به کل معاملات ۱۹.۴ درصد است. خانه‌هایی با قیمت کل ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان نیز با سهم ۱۵.۵ درصدی در رتبه دوم قرار دارد.

آگهی‌های فروش مسکونی ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیون تومان

به نظر می‌رسد دومین گروه بازیگران بازار ملک، متقاضیان تبدیل به احسن هستند. کسانی که  قصد دارند خانه قبلی خود را بفروشند و خانه جدیدی با موقعیت مکانی بهتر یا با متراژ بیشتری خریداری کنند.

به نظر می‌رسد متقاضیانی که ملک آنها در حاشیه شهر یا شهرک‌های اطراف تهران قرار داشته یا کمتر از ۵۰ متر بوده، بازار دی ماه را فرصت مناسبی برای تبدیل ملک به احسن دیده‌اند و وارد بازار شده است.

به طور خلاصه می‌توان گفت که بیشترین معامله برای خرید خانه‌هایی انجام شده که شرایط زیر را داشته‌اند:

۱- املاک مسکونی با قیمت هر متر مربع بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان

۲- واحدهای مسکونی  ۶۰ تا ۷۰ متری

۳- خانه‌هایی با قیمت کل یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.