مقایسه ام جی ۳۶۰ با چری آریزو ۵

سدان کم‌مصرف و پُربازده

0

خودروهای سدان همواره از جایگاه مناسبی در بازار جهانی برخوردارند. دلیل این امر نیز کاربری مناسب شهری و ایجاد فضایی مناسب برای استفاده خانواده‌ها است. از سوی دیگر اضافه شدن پیش‌رانه‌های توربو به این دسته از خودروها موجب شده که علاوه بر بالا رفتن راندمان موتور، مصرف سوخت نیز کاهش یابد که همین موضوع باعث شده تا استقبال از این دسته خودروها طی چند سال گذشته به‌شدت افزایش پیدا کند. خودروسازان چینی نیز به‌دلیل سهم‌خواهی بیشتر از بازارهای جهانی، به تولید محصولات مجهز به سیستم توربوشارژ روی آورده‌اند. در این مطلب به مقایسه ام جی ۳۶۰ با چری آریزو ۵ خواهیم پرداخت و این دو خودروی رقیب در بازار کشور را از جنبه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد.

مقایسه ام جی ۳۶۰ با چری آریزو ۵

در ایران، بازار سدان‌های چینی چند سالی است که بسیار رونق پیدا کرده و شاهد عرضه محصولات گوناگون در این سگمنت هستیم. بر این اساس می‌توان گفت اصلی‌ترین رقیب برای MG 360 در بازار ایران چری آریزو ۵ است که مانند MG با تیپ‌بندی‌های گوناگونی عرضه می‌شود.

چری آریزو ۵ نیز در ابتدا مانند ام جی ۳۶۰ با پیش‌رانه تنفس طبیعی ۱۵۰۰ سی‌سی در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شد که چندی بعد نسخه توربوی این سدان روانه بازار شد. درواقع، هر دو خودرو با پیش‌رانه تنفس طبیعی چندان جذابیتی نداشتند و همین موضوع باعث شد تا نمونه‌های توربوشارژ آن‌ها راهی بازار کشور شود.

با مقایسه ام جی ۳۶۰ با چری آریزو ۵ باید گفت که هر دو خودرو از لحاظ فنی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و فقط برخی تفاوت‌ها باعث می‌شود عملکرد آن‌ها کمی متفاوت‌تر شود. درواقع، هر دو از یک پیش‌رانه چهار سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی مجهز به توربوشارژر بهره می‌برند که در آریزو ۵ این موتور توانایی تولید ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر را دارد و پیش‌رانه ام جی ۳۶۰ توانایی تولید نیرویی معادل ۱۳۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر را دارد. اما انتقال قدرت در آریزو ۵ توربو اتوماتیک برعهده جعبه‌دنده اتوماتیک CVT است و در ام جی ۳۶۰ اتوماتیک توربو این عمل توسط جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

همچنین وزن خالص MG 360 حدود ۴۰ کیلوگرم از آریزو ۵ توربو سبک‌تر است. بنابراین، ام چی ۳۶۰ با وجود قدرت کمتر، شتاب و عملکرد بهتری دارد. اما نمونه‌های تنفس طبیعی این دو خودرو نیز از لحاظ عملکرد در رده کیفی پایین‌تری قرار می‌گیرند. در ام جی ۳۶۰ شاهد استفاده از پیش‌رانه ۱۵۰۰ سی‌سی با قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر هستیم که در نسخه اتوماتیک توسط جعبه‌دنده چهارسرعته و در نسخه دستی توسط جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همچنین در آریزو ۵ معمولی نیز از یک پیش‌رانه ۱۵۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی استفاده شده که توانایی تولید نیرویی معادل ۱۱۶ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۱ نیوتن‌متر را دارد. انتقال قدرت در نسخه اتوماتیک همچنان برعهده جعبه‌دنده اتوماتیک CVT است و در نمونه دستی این عمل توسط جعبه‌دنده پنج‌سرعته صورت می‌گیرد.

با مقایسه ام جی ۳۶۰ با چری آریزو ۵ باید بگوییم که چری آریزو ۵ از لحاظ خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی در وضعیت بهتری نسبت به MG 360 قرار دارد، زیرا درحال‌حاضر گروه صنعت خودرو آذربایجان به‌دلیل عدم تأمین مناسب و کافی قطعات منفصله این خودرو، میزان تیراژ تولید و مونتاژ این خودرو را به‌شدت کاهش داده و نسبت به تعهدات معوقه خود دچار مشکل شده است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که درحال‌حاضر (سال ۱۳۹۸ شمسی) این معضل برای تمامی شرکت‌ها و برندها صدق می‌کند و این بدان معنا نیست که مدیران‌خودرو برای تأمین قطعات محصولات خود هیچ‌گونه مشکلی ندارد. فقط در مقام مقایسه این امر صادق بوده و می‌توان گفت که چری آریزو ۵ در این بخش از وضعیت بهتری برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.