بیوگرافی مایکل شوماخر؛ مرد افسانه‌ای فرمول یک

1

نام مایکل شوماخر آنقدر پرآوازه است که در زبان عامه کشور ما هم، به یک صفت برای توصیف مهارت رانندگان تبدیل شده است! کمتر کسی پیدا می‌شود که نام مایکل شوماخر آلمانی، پرافتخارترین راننده تاریخ فرمول یک را نشنیده باشد. زندگی مایکل شوماخر، هم در دوران حرفه‌ای و هم در دوران پیش‌و‌پس از آن داستان‌هایی دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به زندگینامه مایکل شوماخر یا همان مرد افسانه‌ای فرمول یک جهان که ماشین‌بازهای جهان و طرفداران مسابقات فرمول یک خاطرات زیادی از او دارند.

دوران کودکی و نوجوانی مایکل شوماخر

برای بررسی زندگینامه مایکل شوماخر باید به سال‌های کودکی او بازگشت. مایکل شوماخر که با نام مستعار شومی شناخته می‌شود، در سوم ژانویه سال ۱۹۶۹ در شهر هورت هرمولهاین به دنیا آمد. تنها ۴ سال سن داشت که تجربه سواری بر یک وسیله موتوری را تجربه کرد. پدر او رالف، به روی چهارچرخه‌اش موتور یک موتورسیکلت را نصب کرد. اما اولین ماشین، تنها مدت کوتاهی عمر کرد و شومی سوار بر آن به تیر چراغ برخورد کرد و وسیله موتوری او در هم شکست.

کودکی مایکل شوماخر
تصویری از کودکی مایکل شوماخر

این اتفاق باعث شد تا والدین او الیزابت و رالف، تصمیم بگیرند شومی را برای تعلیم اصولی و البته در شرایطی ایمن، در باشگاه اتومبیلرانی و مسابقات محلی ثبت نام کنند و شومی به جوان‌ترین عضو این باشگاه تبدیل شد.

یک سال بعد، رالف که در یک پیست کارتینگ کار می‌کرد، برای پسرش یک ماشین کارتینگ کوچک خریداری کرد و مایکل با آن خودرو توانست در ۶ سالگی اولین قهرمانی خود را کسب کند. با آنکه از همان اوایل کودکی زندگی شومی با اتومبیل‌رانی عجین شده بود، اما او یک انسان تک بعدی نبود. علاقه شدید وی به فوتبال و جودو، باعث شد در اوایل نوجوانی برای انتخاب رشته ورزشی، بین جودو و کارتینگ مردد شود.

در نهایت او جودو را برگزید و در مسابقات همان سال رتبه سوم را کسب کند. موفقیت او در این رشته هم ادامه‌دار بود و توانست در سن ۱۵ سالگی قهرمانی آلمان و در ۱۶ سالگی مقام دوم جوانان جهان را کسب کند. البته انتخاب جودو هم نتوانست مایکل شوماخر جوان را از دنیای رانندگی دور کند و او توانست در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ به مقام قهرمانی مسابقات کارتینگ در کشور آلمان برسد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید از مسابقات فرمول یک بدانید

دوران جوانی شومی و آغاز راه یک اسطوره

پس از قهرمانی‌های پی‌درپی در آلمان، در سال ۱۹۸۷ مایکل شوماخر نوزده ساله توانست مقام قهرمانی کارتینگ در اروپا را نیز از آن خود کند. با وجود موفقیت در این رشته، او تصمیم گرفت تا از دنیای کارتینگ خداحافظی کند. در همان سال، مایکل ترک تحصیل کرد و به عنوان دستیار مکانیک مشغول به کار شد.

مسابقات فرمول ۳، انتخاب بعدی شوماخر برای رشد استعداد خارق‌العاده خود در زمینه رانندگی بود. با آنکه اتومبیل‌های فرمول ۳ از نظر قدرت و سرعت ضعیف تر از همتایان‌شان در مسابفات فرمول ۱ هستند، تجربه چند سال حضور در مسابقات این رشته و سرانجام قهرمانی در سال ۱۹۹۰ سکوی پرتاب این اسطوره رانندگی جهان شد.

مایکل شوماخر در دوران جوانی
مایکل شوماخر در دوران جوانی

بالاخره در سال ۱۹۹۱ مایکل شوماخر جوان به مسابقات فرمول ۱ راه یافت. در تجربه اولین حضور در این مسابقات، شومی توانست به مقام هفتم گرندپری بلژیک دست یابد و خود را به عنوان پدیده نوظهور مسابقات فرمول ۱ معرفی کند. بنتون اولین باشگاهی بود که مایکل شوماخر را به خدمت گرفت و او در سال ۱۹۹۲ با این تیم، نخستین قهرمانی گرندپری خود را در بلژیک به دست آورد.

چهار فصل حضور در بنتون با فتح ۱۸ گرندپری و دو قهرمانی جهان همراه بود. اولین مقام قهرمانی در جهان در سال ۱۹۹۴، برای مایکل شوماخر با حواشی زیادی همراه بود. مطرح شدن شایعاتی پیرامون تغییرات و مشخصات فنی خودرو او، نخستین قهرمانی را با اما و اگر همراه کرد. طولی نکشید که شوماخر لیاقت و توان خود را به اثبات برساند و دومین قهرمانی جهان او در سال ۱۹۹۵ به ثبت رسید و این آغاز روند قهرمانی‌ها در زندگینامه مایکل شوماخر بود.

در همان سال، شوماخر به تیم فراری پیوست. آخرین قهرمانی جهان برای فراری در سال ۱۹۷۹ توسط شکتر ثبت شده بود و حضور شوماخر جانی دوباره به این تیم بخشید. او توانست در ۱۹۹۶، سه قهرمانی و در سال ۱۹۹۷، ۵ مقام قهرمانی گرندپری برای فراری کسب کند.

کاپ قهرمانی مایکل شوماخر
مایکل شوماخر بر سکوی قهرمانی

فصل ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ دوران کم فروغ حرفه‌ای او بود. در سال ۲۰۰۰ شوماخر طلسم ۲۱ ساله فراری را شکست و توانست اولین قهرمانی جهان را در قالب این تیم به دست آورد. بعد از آن، به طرز شگفت‌انگیزی ۴ فصل متوالی قهرمان جهان شد.

با مرور زندگینامه مایکل شوماخر باید گفت که سال ۲۰۰۳ طلایی‌ترین سال زندگی او بود که توانست با کسب پنجمین قهرمانی متوالی و ششمین قهرمانی جهان، رکورد مانوئل فانجیو که ۵۰ سال دست نیافتنی بود را بشکند. شومی سال ۲۰۰۵ هفتمین قهرمانی و در سال ۲۰۰۶ مقام دوم را در مسابقات قهرمانی جهان کسب کرد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه انزو فراری؛ بنیان‌گذار غول خودروسازی فراری

دوران بازنشستگی مایکل شوماخر

دوران بازنشستگی در بیوگرافی مایکل شوماخر هم دوران پرتلاطمی بود. کسب موفقیت‌ها و قهرمانی‌های پیاپی برای بسیاری از ورزشکاران، سبب می‌شود جذابیت پیروزی و انگیزه قهرمانی در آنها کم شود و باعث افت و یا کناره‌گیری آنها از دنیای حرف‌های شود. اما مایکل شوماخر با وجود قهرمانی‌های متعدد به سختی توانست بازنشستگی را بپذیرد و از دنیای هیجان و سرعت فرمول ۱ فاصله بگیرد.

اولین بار در سال ۲۰۰۶ که شومی مقام دوم جهان را به دست آورد و ۷ گرندپری را هم برد، اعلام بازنشستگی کرد. شوماخر که از دنیای مسابقات خداحافظی کرده بود و به عنوان مشاور در فراری حضور داشت، تنها سه سال دوری را تحمل کرد و در سال ۲۰۱۰ بار دیگر به میدان رقابت بازگشت.

شوماخر ۴۱ ساله این بار به تیم نوپای مرسدس بنز پیوست و به مدت سه فصل پیاپی با این تیم در مسابقات شرکت کرد. در این سه سال این راننده افسانه‌ای تنها توانست یک بار بر روی سکو برود و در نهایت سال ۲۰۱۲، پایانی بود برای حضور شوماخر بزرگ در پیست مسابقات فرمول یک.

تصادف، کُما و دوران سخت زندگی مایکل شوماخر

شاید فصل پایانی زندگینامه مایکل شوماخر برای طرفدارانش خوشایند نبود. در آخرین روز زمستان ۲۰۱۳، خبری منتشر شد که شوکی بزرگ به جامعه اتومبیل‌رانی و دوستداران مایکل شوماخر کبیر وارد کرد. مایکل که به همراه پسر خود برای تفریح به یکی از پیست‌های اسکی فرانسه رفته بود، با وجود تبحر بالا و تجهیز کامل از نظر ایمنی، در برخورد با یک صخره از ناحیه سر دچار آسیب شدید شد و به کما فرو رفت.

این کما نزدیک به ۷ ماه طول کشید و او در ماه ژوئن سال بعد به هوش آمد. از زندگی مایکل شوماخر بعد از کما، با گذشت ۷ سال اطلاعات چندانی منتشر نشده است و خانواده وی او را کاملا از هیاهوی رسانه‌ها دور نگه داشته داشته‌اند.

با این حال، خبرهای معدودی که از آشنایان و نزدیکان به خانواده شوماخر به گوش می‌رسد، حاکی از آن است که شوماخر هوشیاری خود را کاملا به دست آورده است. او اکنون در ویلای خود در لوزان همراه با کادر و امکانات کامل درمانی و به دور از هیاهو به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید: فهرست سریعترین اتومبیل‌های جهان

خوشحالی مایکل شوماخر پس از قهرمانی

زندگی شخصی مایکل شوماخر

مایکل شوماخر در سال ۱۹۹۵ با «کارینا بش» ازدواج کرد. حاصل این ازدواج، دو فرزند به نام‌های «جینا مارینا» و «مایک» است. شومی در تمام سال‌های شهرت به شدت حامی و مراقب حریم شخصی خانواده خود بود و زندگی شخصی خود را از کانون توجه دور نگه داشت.

با مرور بیوگرافی مایک شوماخر متوجه می‌شود که او اصلا دوست نداشت که پسرش مایک راه او را دنبال کند. آگاهی از راه پر مخاطره که سال‌ها آن را با تمام پیچ و خمش گذرانده بود باعث می‌شد تا مایکل تلاش کند پسرش را از پیست‌های اتومبیلرانی دور نگه دارد. اما تلاش او به ثمر ننشست و مایک هم به جرگه اتومبیل‌رانان پیوست تا شاید بتواند تکرار افسانه شوماخر باشد.

مایک شوماخر پسر مایکل شوماخر
مایک؛ پسر مایکل شوماخر

مایکل شوماخر با وجود ثروت فراوان بسیار ساده زندگی می‌کند و در کمال تعجب علاقه‌ای به اتومبیل‌های لاکچری ندارد. یک فیات ابارت ۵۰۰ برای استفاده شخصی و یک فیات کروما برای استفاده خانوادگی، تنها اتومبیل‌های پارکینگ منزل شوماخرهاست. البته کمپانی فراری پس از دوران بازنشستگی به عنوان هدیه، یک دستگاه فراری FXX به او اهدا کرد.

فصل ۱۹۹۷، بدترین فصل حرفه‌ای مایکل شوماخر بود. در آخرین گرندپری فصل ۹۷، شوماخر که جایگاه دوم را داشت، سعی کرد حریفش ویلنوئف را از پیست خارج کند. هرچند موفق به این کار نشد، اما مقام دوم و تمامی امتیازات کسب شده در طول آن فصل از وی کسر شد.

تنها مصدومیت دوران حرفه‌ای مایکل شوماخر در فصل ۱۹۹۹ و در یک تصادف در گرندپری ایتالیا اتفاق افتاد. شکستن پای مایکل در این حادثه باعث شد مسابقات آن فصل را از دست بدهد.

مایکل شوماخر بسیار به کارهای بشردوستانه علاقه‌مند است و درصد قابل توجهی از درآمدش را صرف امور خیریه می‌کند. در سال ۲۰۰۲ شومی به عنوان سفیر ویژه یونسکو انتخاب شد. یکی از اقدامات تحسین برانگیز او، کمک ۱۰ میلیون دلاری به آسیب دیدگان سونامی سال ۲۰۰۴ در هند بود.

بیشتر بخوانید: ایمن‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۰ کدامند؟

رکوردها؛ فصل آخر زندگینامه مایکل شوماخر

  • مایکل شوماخر در سال ۲۰۰۰، پس از وقفه ۲۱ ساله موفق به کسب عنوان قهرمانی برای تیم فراری شد.
  • اسطوره فرمول یک با کسب هفت قهرمانی پی‌در‌پی در جهان رکورد خارق‌العاده از خود به ثبت رسانده است. این در حالی است که، رکورد سابق قهرمانی‌های پی درپی، با ۵ قهرمانی در اختیار مانوئل فانجیو قرار داشت و طی ۵۰ سال هیچکس موفق به دستیابی به این رکورد نشده نبود.
  • شوماخر با ثبت ۹۱ پیروزی، رکورددار بیشترین قهرمانی در گرندپری است. رکورددار قبلی گرندپری ۳۹ قهرمانی کمتر از شوماخر کسب کرده است!

امیدواریم که مطالعه زندگینامه مایکل شوماخر برای شما هم جذاب بوده است. از نظر شما بهترین راننده مسابقات فرمول یک جهان چه کسی است؟

1 نظر
  1. مهرداد می‌گوید

    مایکل شوماخر اسطوره‌ایه که تکرار نمیشه. این سوسول موسولایی مثل همیلتون اصلا به پاش نمیرسن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.