پشت فرمان ام‌وی‌ام X55 پرو؛ تست و بررسی محصول جدید مدیران خودرو

تکامل روی طول موج متوسط

0

در ادامه فعالیت‌های مدیران خودرو در راستای گسترش و توسعه سبد محصولات خود در بازار ایران و با جدا کردن محصولات پریمیوم این کمپانی با اطلاق نام فونیکس، به نظر می‌آید که در آغاز سال ۱۴۰۱ فرصت خوبی پیش آمده تا محصولات تحت عنوان ام‌وی‌ام نیز نمایشی قدرتمندانه برای بازار زیر یک میلیارد تومان ایران به روی صحنه ببرند. این اتفاق در روز پایانی فروردین و در پیست مجموعه ورزشی آزادی با ام‌وی‌ام X55 پرو رخ داد در حالی که کارت دعوت برای حضور در صحنه در جیب ما هم بود.

یکی سفید، یکی سیاه

با وجود هوای دم‌کرده و آسمان غبارآلود تهران، قدم زدن در کنار مسیر آسفالته پیست آزادی هیچ حظّی ندارد، اما اگر قرار به مهار بیش از ۱۵۰ اسب بخار پشت فرمان یک اتومبیل جدید و تازه‌نفس باشد، همه چیز عوض می‌شود. دو خودرو جدید ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ با پسوند «پرو» در دو رنگ متضاد می‌توانند دقایقی هیجان‌انگیز را وسط یک ظهر کسالت‌آور بسازند، یکی سیاه و یکی سفید.

ام‌وی‌ام X55 پرو با انجام تغییراتی در مدل پایه این خودرو که تعداد نسبتا محدودی از آن در بازار ایران وجود داشت، به میدان آمده و این تحولات به نوعی موجب تکامل و عملکرد بهتر این خودرو شده‌اند. ام‌وی‌ام X55 پرو در همان نگاه اول تفاوتش را با اضافه کردن جلو پنجره کهکشانی که در تیگو ۷ و تیگو ۸ دیده می‌شود، به ما نشان می‌دهد.

علاوه بر این، اضافه شدن قطعات سرخ رنگ بر روی سپرها، زهوارهای جانبی و حتی تریم داخلی این پیام را می‌رسانند که X55 پرو قطعا چابک‌تر و اسپرتی‌تر از مدل معمولی خود است. البته که به تدریج تفاوت‌های دیگر هم آشکار می‌شوند.

یک دو سه، آتش

فرصت برای سواری با ام‌وی‌ام X55 پرو زیاد نیست بنابراین باید با برنامه آن را در پیست کوچک آزادی راند. دو دور اول را با آرامش و بدون فشار آوردن به سیستم تولید و انتقال نیرو پشت سر می‌گذارم. فرصت خوبی است تا با مجموعه داشبورد و فرمان ارتباط برقرار کنم. اهرم تعویض دنده شکل زیبایی پیدا کرده و به سبک برادران این خودرو یعنی تیگو ۷ و ۸ است. گیربکس این خودرو از نمونه کلاچ دوبل خشک (DCT) به گیربکس CVT تغییر کرده و به شکل ۹ سرعته مصنوعی کار می‌کند در حالی که اهرم تعویض دنده به صورت تیپ‌ترونیک مجازی هم کار می‌کند.

با این حال کار را به گیربکی واگذار می‌کنم. داشبورد با خطوط قرمز رنگ یک وسوسه دائمی برای فشردن پدال گاز است اما در دو دور اول مقاومت می‌کنم. گیربکس و موتور سر و صدای آزاردهنده‌ای ندارند و احساس ملال‌آور جعبه دنده CVT نیز خیلی کمتر از مدل‌های قبلی است.

دو دور بعدی با حالت رانندگی اسپرتی انجام می‌شود و سعی می‌کنم از همه ۱۵۶ اسب بخار این خودرو استفاده کنم. این چند اسب بخار بیش از قبل، با احساس لذت‌بخش گیربکس که ترکیب می‌شود به راننده جرات می‎دهند تا با سرعت بیشتری به پیچ‌های پیست حمله کند. ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ پرو کمی دچار کم‌فرمانی هست اما پایداری خوبی در حین پیچیدن با سرعت بالا دارد و همچنان راننده را به گاز دادن دعوت می‌کند. اینگونه است که با سرعت حدود ۱۱۵ کیلومتر هم می‌توان ایکس ـ ۵۵ رابه سمت پیچ معروف اس شکل پیست آزادی هدایت کرد!

شتاب این خودرو که یک کراس‌اوور شهری با هیکل متوسط محسوب می‌شود غافلگیرکننده است. در گرمای سر ظهر و با بنزین معمولی و موتوری که دو سه ساعت تمام تحت فشار بوده، ثبت صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۰.۲ ثانیه واقعا راضی‌کننده است. یعنی در هوای خنک‌تر و با استفاده از بنزین اکتان بالا می‌توان به سادگی به زمان زیر ۱۰ ثانیه رسید که برای این خودرو حدود ۱.۵ تنی چشمگیر است.

نکته مهم دیگر دید مناسب روی صندلی راننده است که برای استفاده روزمره یک امتیاز مثبت و مهم محسوب می‌شود. ستون‌های جلو، آینه‌ها و ابعاد شیشه‌ها برای رانندگی مناسب است و می‌تواند ضریب اطمینان بیشتری به سرنشینان بدهد.

جدیدترین آگهی‌های ام‌وی‌ام X55

ام‌وی‌ام X55 پرو؛ لوکس اما بی‌ادعا

بعد از چهار دور قابل قبول در پیست حالا می‌شود به ماجراهای دیگر ام‌وی‌ام X55 پرو نیز اشاره کرد که مناسب مشتریان عادی این خودرو هستند. مدیران خودرو سطح قابل قبولی از امکانات را برای این خودرو در نظر گرفته که شاید در مقایسه با تیگو ۷ و تیگو ۸ کمتر باشد، اما برای استفاده روزمره و شهری کافی به نظر می‌رسد.

ظاهر خودرو همچنان شبیه ایکس ـ ۳۳ است اما با اضافه شدن برخی از ژن‌های تیگو ۷ و تیگو ۸، انگار پلی است بین ام‌وی‌ام و شاسی‌بلندهای فونیکس. رینگ‌های جدید به همراه مه‌شکن‌های روی سپر جلو نیز چهر مدرن‌تری به ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ پرو بخشیده‌اند. در نمای جانبی، اما خبری از خطوط خاص و مواج نیست و سادگی، خصوصیت اصلی آن است.

داخل کابین ایکس ۵۵ پرو اما مشابه فونیکس تیگو ۷ پرو ساخته شده تا این خودرو را بالاتر از نمونه قبلی خود قرار دهد. حتی تریم مشکی و قرمزی که روی داشبورد و تودوزی صندلی های این خودرو اعمال شده نیز مشابه با تیگو ۷ پرو است. در پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتالی ۷ اینچی قرار دارد که اطلاعات خودرو را به راننده نشان می دهد. در میان داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرم‌کننده قرار دارد که این دو نیز مشابه با فونیکس تیگو ۷ پرو مدیران خودرو هستند.

روی کنسول وسط یک اهرم تعویض دنده الکترونیکی (شیفت بای وایر) قرار گرفته که دقیقا مشابه شیفترهای تیگو ۷ و ۸ است. مزیت شیفتر الکترونیکی این است که ارتباط مکانیکی با گیربکس ندارد و فضای بیشتری در کنسول برای قراردادن اشیا و لوازم به سرنشین می‌دهد. پنل دیجیتالی سیستم تهویه ایکس ـ ۵۵ پرو مشابه با تیگو ۷ پرو بوده، ولی این خودرو فاقد سیستم تهویه دوکاناله است و امکان تنظیم دمای مجزا برای سرنشینان جلو وجود ندارد. اما یک دریچه برای سرنشینان عقب نیز فراهم شده که امکان مناسبی است.

وجود یک پد ویژه برای موبایل هم نکته جالب کنسول است اما نباید فکر کنید که امکان شارژ بی‌سیم هم وجود دارد و تنها می توانید تلفن همراه خود را در این قسمت قرار دهید. در بالای پنل دیجیتالی سیستم تهویه، کلیدهای مربوط به روشن و خاموش کردن گرمکن صندلی های جلو و تنظیم سیستم تهویه قرار دارند. یک ردیف بالاتر هم کلیدهای سیستم مالتی مدیا و دوربین دید ۳۶۰ درجه قرار گرفته‌اند.

برخلاف تیگو ۷ پرو که یک سانروف پانورامیک بالای سر سرنشینان دو ردیف قرار دارد، در ام‌وی‌ام X55 پرو یک سانروف برقی دو حالته تنها بالای سر ردیف اول قرار گرفته است. در پشت آینه میانی نیز یک خروجی USB قرار دارد که می توان یک دوربین کوچک به آن وصل کرد تا امکان ثبت وقایع نیز به وجود بیاید.

زیر کاپوت ام‌وی‌ام X55 پرو چه خبر است؟

قلب تپنده ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ پرو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بوده که هم‌حجم با بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران است؛ با این فرق که موتور ۱.۵ لیتری ام وی ام X55 پرو توسط مهندسان کمپانی AVL اتریش ساخته شده و با توربوشارژ ساخت هانی‌وال آمریکا سِت شده است.

پشت فرمان ام‌وی‌ام X55 پرو؛ تست و بررسی محصول جدید مدیران خودرو
خانواده ام‌وی‌ام

مشابه همین پیشرانه روی نسخه قبلیX55 هم نصب بوده، ولی توان تولیدی این یکی از ۱۴۷ به ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن نیز از ۲۱۰ به ۲۳۰ نیوتن متر ارتقا پیدا کرده که تاثیر آن را بر عملکرد خودرو کاملا احساس کردیم.

ام‌وی‌ام X55 پرو هنوز قیمت رسمی ندارد، اما به نظر می‌آید سیاست مدیران خودرو این است که آن را زیر یک میلیارد و احتمالا با قیتی در حدود ۹۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه کند، جایی که هنوز رقبای پرتعدادی در آن وجود ندارد، حداقل در میان خودروهای صفر کیلومتر …

خرید و فروش و قیمت ام‌وی‌ام X55

جدیدترین آگهی‌های ام‌وی‌ام X55
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.