جدیدترین آمار ثبت‌نام و ظرفیت باقیمانده طرح جهش مسکن

چه کسانی شانس بیشتری برای تایید ثبت‌نام دارند؟

0

براساس جدیدترین آمارهای وزارت راه و شهرسازی حدود ۱.۷ میلیون نفر در طرح جهش مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. چه تعداد از این متقاضیان واجد شرایط هستند؟

به گزارش بلاگ دیوار، در طرح جهش مسکن چهار میلیون مستاجر صاحب ‌خانه می‌شود، دولت وعده داده که این واحدها را تا پایان چهار سال آینده به متقاضیان تحویل می‌دهد. براساس آخرین آمارهای وزارت راه و شهرسازی، از روز ۲۸ مهر ماه امسال تا پایان هفته‌ای که گذشت یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۳۱ نفر در طرح مذکور ثبت‌نام کرده‌اند.

متقاضیان کمتر از ۱۰ روز دیگر فرصت دارند که در این طرح ثبت‌نام کنند. با نام نویسی ۱.۷ میلیون نفر حدود ۲.۳ میلیون ظرفیت دیگر باقی مانده است. به نظر می‌رسد تا نیمه آذر تعداد ثبت‌نام کنندگان به دو میلیون نفر برسد. حتی اگر در زمان باقی مانده تعداد ثبت‌نام کنندگان دو میلیون نفر شود هم در واقع نصف ظرفیت در نظر گرفته شده‏، ثبت‌نام کرده‌اند.

نداشتن خانه، تاهل، استفاده نکردن از تسهیلات مسکن و سبز بودن فرم ج از مهم‌ترین شروطی است که برای متقاضیان مسکن در نظر گرفته شده است. البته زنان مجرد خودسرپرست بالای ۳۵ سال، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و طلاب نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

معمولا در طرح‌های مسکن دولتی ثبت‌نام‌کنندگانی هستند که یکی از شرایط گفته شده را ندارند و در بررسی نهایی از لیست مشمولان حذف می‌شود.

به طور مثال‏، برای پروژه ۴۰۰ هزار واحدی مسکن ملی در دولت قبلی، در دور اول نام‌نویسی ۱.۶ میلیون نفر ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند؛ یعنی از میان تمام کسانی که ثبت‌نام کردند فقط ۲۸ درصد واجد شرایط بودند. با احتمال این که تعداد نهایی متقاضیان طرح فعلی دو میلیون نفر باشد، اگر این فرض را در نظر بگیریم که یک سوم ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط هستند در واقع ۶۰۰ هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط هستند.

برخی از مسئولان نیز از واجد شرایط بودن درصد پایینی از ثبت‌نام کنندگان خبر داده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان می‌گوید: بیش از ۱۵۰ هزار نفر در این استان برای دریافت مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آنان واجد شرایط دریافت مسکن هستند؛ یعنی در استانی به بزرگی اصفهان ثبت‌نام ۲۲ هزار نفر تایید می‌شود.

علاوه بر شروطی که در نظر گرفته شده برای برخی از مستاجران ظرفیت جدا در نظر گرفته شده و این افراد در صورت ثبت‌نام حتما واجد شرایط شناخته می‌شوند. در واقع اگر متقاضیان چهار شرط اصلی را داشته باشند ثبت‌نام آنها به احتمال بسیار بالا تایید می‌شود. روستاییان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد دهک‌های اول تا سوم در اولویت این طرح قرار دارند.

نویسنده: فاطمه قاسمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.