خرید و فروش در بازار خودرو قفل شد

بیش از یک ماه است که کمتر معامله‌ای در بازار خودرو صورت گرفته و خرید و فروش‌ها بسیار محدود شده است و نمایشگاه‌داران مشتری چندانی نداشته‌اند و به نظر می‌رسد بازار خودرو این روزها رمق خود را از دست داده است.

بازار خرید و فروش خودرو همزمان با روند کاهشی نرخ ارز شاهد کاهش قیمت‌ها در انواع محصولات داخلی بود، اما از روز گذشته نوسانات جدید بازار ارز خرید و فروش خودرو را نیز متاثر خود قرار داده است. به نحوی که کمتر کسی حاضر به خرید خودرو بوده و همه منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

به اعتقاد فعالان بازار، در صورت ثبات قیمت ارز کاهش قیمت بیشتری در انواع محصولات ایران خودرو و سایپا به وجود خواهد آمد، اما به دلیل اینکه بازار به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست هرکس تمایل به خرید خودرو دارد تصمیم خود را به تاخیر نینداخته و نسبت به خرید خودرو اقدام کند.

بیشتر بخوانید: افت تولید ماهانه خودروهای داخلی در اولین ماه زمستان

برخی کارشناسان معتقدند؛ اگر مسئولان بتوانند قیمت ارز را مدیریت کنند و اجازه افزایش دوباره به آن ندهند، بازار خودرو به ثبات نسبی می‌رسد و ریزش درصد بیشتری از نرخ‌های موجود در بازار خودرو را شاهد خواهیم بود.

به اعتقاد فعالان بازار، با وجود روند کاهشی قیمت‌ها هنوز تقاضا در بازار روند کاهشی دارد و همین موضوع عاملی شده تا آن دسته از افرادی که خودروها را برای سود بیشتر در پارکینگ‌های خود نگه داشته باشند از سودهای کلان صرف نظر کرده و خودروها را راهی بازار کرده‌اند اما از ان طرف کسی حاضر به خرید خودرو نیست.

تجربه ثابت کرده زمانی که قیمت ارز بالا می‌رود، قیمت تمام محصولات حتی کالاهای بی‌ربط همسو با نوسان نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند و هنگامی که نرخ ارز روند نزولی به خود می‌گیرد، شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم اما نه به اندازه درصدی که افزایش یافته است.

در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در شرایط تحریم، تکانه‌های هر اتفاق بین‌المللی در کشور ما بیشتر است. برخی فعالان بازار عنوان می‌کنند بسیاری از خریداران دست نگه داشته‌اند تا با احیای برجام، قیمت خودرو در داخل کشور ریزشی شود و در حال‌ حاضر، رکودی که در بازار حاکم شده به ‌دلیل ثبات نسبی در بازار ارز است و اینکه مردم دغدغه خرید ندارند.

***

شما می‌توانید با آخرین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

نظرات بسته شده است.