با جاهای دیدنی نور و مناطق گردشگری این منطقه آشنا شوید

0

نور شهرستان بزرگی در مازندران است که از ساحل دریای خزر تا ارتفاعات البرز میانی را در بر می‌گیرد. شهر نور در بخش مرکزی همین شهرستان، ساحلی شنی و زیبا دارد و لقب پایتخت ساحلی کشور را از آن خود کرده است. جاهای دیدنی نور بسیار متنوع هستند، از ساحل دریا گرفته تا آب گرم‌های معدنی، آبشار، رودخانه، جنگل و مرتع، همگی در این منطقه در دسترس گردشگران قرار دارند. علاوه بر این، شهر نور یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان مازندران است و آثار و ابنیه تاریخی هم برای علاقه‌مندان این نوع جاذبه‌های گردشگری، در آن به وفور وجود دارد. در این نوشته درباره بهترین فصل سفر به این شهر و جاذبه‌های دیدنی آن می‌خوانید.

بهترین فصل سفر به نور

نور یکی از معدود شهرهای شمالی است که جنگل، دریا و کوه را با هم دارد. مناطق ییلاقی نور کم نیستند. شهر نور در شمال این شهرستان، آب و هوایی مرطوب و معتدل و در اکثر روزهای سال دمایی مطبوع دارد. مناطق ییلاقی و ارتفاعات این شهرستان در بخش جنوبی مثل بلده و یوش پوشش گیاهی مرتعی دارند و ساکنان آن‌ها زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک را تجربه می‌کنند.

ارتفاعات جنگلی میانی، نسبت به جلگه شمالی، خنک‌تر هستند و رطوبتی مطبوع‌تر دارند. این تنوع نسبی آب و هوایی در همه نقاط نور برای سفر در تابستان مناسب است. توصیه می‌شود که در زمستان به مناطق کوهستانی شهرستان نور سفر نکنید. درمقابل در اوج گرمای تابستان مناطق مرتعی و جنگلی مرتفع‌تر، آب و هوای بهتری نسبت به سواحل شرجی دارند. ساحل هم در بهار و پاییز و اکثر روزهای تابستان برای سفر آب و هوای مناسبی دارد.

آگهی‌های اجاره کوتاه‌مدت ویلا در نور را اینجا ببینید

جاهای دیدنی نور در چمستان

آب گرم و روستای لاویج

آب گرم لاویج یکی از چندین چشمه آب گرم‌ و معدنی شمال ایران است که بین دره‌های جنگلی کوه البرز قرار دارد. حتما نام عسل لاویج، سوغاتی باارزش این ناحیه را شنیده‌اید. چشمه‌های آب گرم در کنار طبیعت فوق‌العاده جنگلی و سرسبز این ناحیه، می‌تواند سفری پر از آرامش و لذت برای گردشگران بسازد. این روستا با آب و هوایی خنک در تابستان و طبیعت کم و بیش دست نخورده اطرافش، به خودی خود یک جاذبه گردشگری است.

دریاچه الیمالات

از نور به سمت چمستان، در جاده می‌توانید به دنبال تابلوهایی باشید که به سمت دریاچه الیمالات می‌رود. این دریاچه طبیعی در دل جنگل‌های انبوه، می‌تواند برای طبیعت‌گردان مکان مناسب کمپینگ و اقامت شبانه باشد. اگر اهل کمپ زدن هم نباشید، تماشای این دریاچه می‌تواند گردشی یک روزه طی اقامت در نور، لاویج یا چمستان برنامه‌ریزی شود.

مسیر دریاچه الیمالات نور

پارک جنگلی سیسنگان

پارک جنگلی سیسنگان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های استان مازندران با وسعتی به اندازه ۶۰۰ کیلومتر مربع است. در این پارک جنگلی انواع گونه‌های گیاهی، زمین اسب سواری، مسیر دوچرخه، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی و زمین بازی کودکان وجود دارد. آبشار سیسنگان، دیدنی جذاب دیگری است که می‌توانید از آن هم در حوالی پارک دیدن کنید.

پارک جنگلی کشپل

این پارک جنگلی۷۲۰۰ هکتاری در منطقه چمستان نور به خاطر چشمه‌های فراوان، مشهور بوده و مشابه پارک جنگلی نور دارای آلاچیق و امکانات رفاهی مناسب پیک‌نیک‌های خانوادگی است. با این تفاوت که در منطقه‌ای مرتفع‌تر نسبت به پارک جنگلی نور قرار داشته و در تابستان خنک‌تر به نظر می‌رسد.

جنگل واز

این جنگل واقع در چمستان نور یکی از باستانی‌ترین بخش‌های جنگل‌های هیرکانی و منطقه‌ای نسبتا بکر است. توصیه می‌کنیم برای رفتن به این جنگل بکر حتما راهنما و بلد راه به همراه داشته باشید و با تجهیزات به آنجا بروید.

روستای جوربند

روستایی در چمستان نور که کم و بیش از ویلاسازی‌ها و تغییرات سال‌های اخیر در امان مانده و محیطی آرام و طبیعتی زیبا دارد. لذت چند روز زندگی روستایی را می‌توانید با سفر به این روستا تجربه کنید.

آبشار آب‌پری و آبشار حرام او

از شهر نور به سمت غرب حرکت کنید و حوالی جنگل سیسنگان سراغ جاده آب‌پری را بگیرید. این جاده فرعی که قسمت‌هایی از آن خاکی است، به سمت ارتفاعات و دو آبشار زیبا و بی‌‌نظیر حرام‌آب (یا حرام او) و آب‌پری می‌رود. این آبشارها از جذاب‌ترین جاهای دیدنی نور محسوب می‌شوند. هر یکی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و مناظر بی‌نظیری در دل طبیعت می آفرینند. ضمن بازدید از این آبشارها از آب و هوای خنک تابستانی در این مسیر هم لذت خواهید برد.

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی وسیع ۳۶۰۰ هکتاری نور در شرق این شهر، عملا فاصله‌ای با شهر ندارد. اگر در یکی از ویلاهای ساحلی شهر نور یا شهرک‌های ویلایی اطرافش اقامت دارید، قدم زدن و گردش در پارک جنگلی این شهر می‌تواند لذت پیاده‌روی در بخشی از زیباترین و انبوه‌ترین جنگل‌های شمال را در فضایی محافظت شده و امن برایتان به ارمغان بیاورد. این پارک مکان مناسبی برای پیک‌نیک است و امکانات اقامتی موقت مثل سرویس بهداشتی و آلاچیق دارد.

پارک جنگلی نورساحل نور

شهر نور یکی از زیباترین کناره‌های دریای خزر با ۲۳ کیلومتر خط ساحلی است. بخشی از ساحل که در ناحیه شهری قرار دارد، با امکانات تفریحی ساحلی مثل جت اسکی، پاراسل و قایق، اسب‌سواری و غرفه‌های ارائه‌دهنده چای و خوراکی در دسترس گردشگران است. درواقع همین ساحل را می‌توان یکی از بهترین جاهای دیدنی نور برای عاشقان دریا دانست.

ویلاهای ساحلی در شهر نور با چشم‌انداز دریا یکی از جذابیت‌های ساحل این شهر به شمار می‌روند. اگر به آب‌تنی و شنا در ساحل علاقه دارید، حتما در مناطق حفاظت شده که ویژه این کار هستند، در ساعات و روزهای مجاز برای شنا به این تفریح بپردازید. بخش دیگری از ساحل که کمی خارج از فضای شهری است و ظاهر طبیعی خود را بیشتر حفظ کرده، به کسانی پیشنهاد می‌شود که فضای خلوت و تماشای طلوع و غروب خورشید در ساحل را بر شلوغی فضای شهری، ترجیح می‌دهند.

ساحل نور مازندران

کاخ تمیشان

کاخی مجلل، با معماری خاص و مدرن که در زمان پهلوی دوم ساخته شده و اکنون داخل دانشگاه منابع طبیعی شهر نور واقع است. اگر در سفر به نور بخواهید از این کاخ هم بازدید کنید، خوب است که قبلا از طریق تلفن از باز بودن آن برای بازدید عمومی مطلع شوید.

به‌دنبال اجاره ویلا در نور هستید؟ اینجا کلیک کنید

جاهای دیدنی نور در بلده

خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج که بعدها آرامگاه او هم شد، با ویژگی‌های سنتی معماری مناطق کوهستانی شمال، به موزه نیما تبدیل شده است. خانه‌ اجدادی نیما یوشیج با مساحت ۷۰۰ مترمربع در سال ۱۲۰۷ هجری قمری به دست خاندان او ساخته شد.

در این خانه موزه وسایل مورد استفاده نیما یوشیج و خانواده‌اش در زمان حیات، اسناد و نامه‌ها، عکس و تصاویر، دست‌نوشته‌ها و کتابخانه او نگهداری می‌شود. خانه نیما را می‌توان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی نور برای علاقه‌مندان به تاریخ، هنر و فرهنگ دانست.

دیوار املاک

قلعه پولاد بلده

قلعه پولاد بلده یا نور، قلعه‌ای تاریخی در شمال شهر بلده با قدمتی حدود ۷۰۰ سال است. این قلعه در دوره حکومت سلجوقیان بر فراز قله‌ای در میان کوه‌های این شهر بنا شده و بهترین فصل دیدن این بنای تاریخی، به دلیل قرار داشتن در ناحیه کوهستانی با جاده‌های پیچ‌درپیچ، اواسط بهار تا آخر تابستان است. این قلعه از خاص‌ترین جاهای دیدنی نور برای علاقه‌مندان به تاریخ است.

البته مناطق دیدنی نور به همین چند تایی که اینجا خیلی کوتاه معرفی کردیم، محدود نمی‌شود. از مهم‌ترین جاهای دیدنی نور می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • روستا، آبشار و کاروانسرای یالرود
  • غار کهو
  • روستای ناتل
  • آبشار ونوش
  • کلیسای آنتوان مقدس
  • عمارت باباخان
  • مقابر سلاطین استندار (توصیحات بیشتر)
  • فیل سنگی لاویج
  • قله آزادکوه
  • مراکز خرید و فروشگاه‌های برند
  • موزه و گالری دیدی‌سنتر

هزینه بازدید از برخی جاهای دیدنی نور

خانه نیما۴هزار تومان
کاخ تمیشانرایگان
پارک جنگلی نور۵هزار تومان به ازای هر اتومبیل
پارک جنگلی سیسنگان۶۵۰۰ تومان به ازای هر اتومبیل
دریاچه الیمالات۶۵۰۰ تومان به ازای هر اتومبیل و ۱۳۰۰ تومان به ازای هر نفر
قلعه پولادرایگان
آبشار آب‌پریرایگان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.