دسترسی‌پذیری درگاه پرداخت دیوار

دسترسی‌پذیری درگاه‌های پرداخت اینترنتی؛ حق اساسی افراد دارای معلولیت

دیوار برای بهبود دسترسی‌پذیری، با PSPها وارد همکاری شده است. سداد اولین درگاه پرداختی است که در همکاری مشترک با دیوار درگاه پرداخت خود را دسترسی‌پذیر کرد.

امکان دسترسی به خدمات آنلاین و به‌ویژه درگاه‌های پرداخت اینترنتی، یکی از حقوق اساسی افراد دارای معلولیت، به‌خصوص نابینایان و کم‌بینایان، است. فراهم کردن امکان استفاده آسان و بی‌دردسر از این خدمات برای همه افراد جامعه، از جمله تعهدات مهم شرکت‌ها در دنیای دیجیتال امروز محسوب می‌شود.
دسترسی‌پذیری درگاه‌های پرداخت اینترنتی به معنای ایجاد شرایطی است که همه کاربران، از جمله نابینایان، بتوانند بدون مشکل از این خدمات استفاده کنند. این شامل مواردی مانند ارائه کد امنیتی صوتی (کپچا)، خوانده شدن صحیح فیلدها (شماره کارت، CVV2، بخش ورود تاریخ انقضای کارت، کد امنیتی و رمز پویا) و برچسب‌های متنی توسط صفحه‌خوان‌ها، و اعلام خطاها به شکل قابل فهم برای کاربران نابینا است.
صفحه‌خوان‌ها نرم‌افزارهایی هستند که به افراد نابینا و کم‌بینا امکان می‌دهند محتوای متنی روی صفحه‌نمایش را به صورت صوتی دریافت کنند. این ابزارها با تبدیل متن به گفتار، کاربران را قادر می‌سازند تا به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و با اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها تعامل داشته باشند. برای دسترسی‌پذیری بهتر، ضروری است که تمامی عناصر رابط کاربری، از جمله دکمه‌ها، فرم‌ها و پیام‌های خطا، به خوبی توسط صفحه‌خوان‌ها شناسایی و خوانده شوند.

همکاری دیوار با PSPها در دسترسی‌پذیری درگاه‌های پرداخت‌ اینترنتی

از آنجایی که برخی فعالیت‌ها مانند ثبت آگهی‌ و ارتقای آن روی محصول دیوار نیازمند پرداخت آنلاین هستند و با توجه به اهمیت دسترسی‌پذیری برای نابینایان، دیوار اقداماتی انجام داده تا فرآیند پرداخت در اپلیکیشن و وب‌سایت دیوار به طور کامل قابل دسترسی برای همه افراد باشد. در یکی از این اقدامات، دیوار با همکاری بازارپی ، کاربران نابینای صفحه‌خوان را به درگاه‌های پرداختی متصل می‌کند که از قابلیت‌های دسترسی‌پذیری لازم برخوردارند تا این کاربران بتوانند به راحتی و با اطمینان از خدمات پرداخت آنلاین استفاده کنند.
دیوار همچنین به منظور بهبود دسترسی‌پذیری، با PSPها وارد همکاری شده است. با توجه به دسترسی‌پذیر نبودن درگاه‌های پرداخت بانکی، سداد اولین درگاه پرداختی بود که با تیم دسترسی‌پذیری دیجیتال دیوار وارد همکاری مشترک شد. با علاقه و پیگیری سداد و از طریق برگزاری جلسات و انتقال دانش دسترسی‌پذیری دیجیتال از سوی دیوار، این درگاه پرداخت با توسعه‌های فنی که تیم سداد انجام داد، دسترسی‌پذیر شد. همچنین، دیوار مسیر همکاری با PSPها را با تعامل با پرداخت الکترونیک سامان ادامه می‌دهد تا به تدریج تمامی درگاه‌های پرداخت دسترسی‌پذیر شوند.

الزام دسترسی‌پذیری دیجیتال توسط بانک مرکزی برای درگاه‌های پرداخت اینترنتی

با توجه به اهمیت دسترسی‌پذیری دیجیتال در کلیه فرآیندهای پرداخت و بانکداری الکترونیک، امید می‌رود که بانک مرکزی نیز با الزامی کردن و رگوله کردن این موضوع برای همه PSPها، به تحقق بیشتر این حق اساسی کمک کند. پلتفرم‌های اینترنتی به صورت معمول از چند درگاه بانکی برای بهبود فرآیندهای خود استفاده می‌کند و تلاش بانک مرکزی و شرکت‌های پرداخت الکترونیک در این رابطه می‌تواند مسیر زندگی دیجیتال افراد دارای معلولیت را تسهیل کند.
دسترسی‌پذیری باید به عنوان یک اصل بنیادین در تمامی بخش‌های بانکداری الکترونیک و پرداخت‌های آنلاین لحاظ شود. این موضوع نه تنها به درگاه‌های پرداخت محدود نمی‌شود، بلکه تمامی اپلیکیشن‌ها و صفحات وب مربوط به خدمات بانکی نیز باید دسترسی‌پذیر باشند.
امروزه بسیاری از بانک‌ها از اپلیکیشن‌های موبایل برای ارائه خدمات متنوع به مشتریان خود استفاده می‌کنند، این اپلیکیشن‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که تمامی دکمه‌ها و گزینه‌ها به درستی توسط صفحه‌خوان‌ها شناسایی و خوانده شوند و همه بخش‌های رابط کاربری نیز برای کاربران نابینا قابل فهم باشد.
عدم دسترسی‌پذیری این خدمات می‌تواند منجر به محدودیت شدید در استفاده از خدمات بانکی برای افراد دارای معلولیت شود، که این موضوع برخلاف اصول برابری و عدالت اجتماعی است. بنابراین، لازم است تمامی بانک‌ها و موسسات مالی بهبود مستمر درگاه‌های پرداخت و اپلیکیشن‌های خود را در دستور کار قرار دهند و به الزامات دسترسی‌پذیری توجه ویژه‌ای داشته باشند.به این ترتیب، همه افراد جامعه، بدون توجه به محدودیت‌های جسمی و ذهنی، قادر خواهند بود از خدمات بانکی و پرداخت آنلاین به شکل آسان و مطمئن استفاده کنند.
دیوار آمادگی دارد در تعامل با PSPها و انتقال دانش، به تسهیل مسیر دسترسی‌پذیری دیجیتال در خدمات بانکداری الکترونیک بپردازد. دیوار با شعار «دسترسی دیجیتال، برای همه» و تشکیلِ تیمِ تخصصیِ دسترسی‌پذیری، یک سال است که بر دسترسی‌پذیری اپلیکیشن و وب‌سایت خود تمرکز ویژه‌ای کرده است. همچنین در نمایشگاه الکامپ امسال، دیوار جایزهٔ «بهترین شرکت در مسیر دسترسی‌پذیری» را دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *