بافت مسکونی جنت آباد

اقدام فرابورس برای کاهش هزینه وام مسکن

در روزهای گذشته قیمت اوراق مسکن رکورد زد و هزینه دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی به بیش از ۱۲۷ میلیون تومان رسید. به دنبال جهش قیمت این اوراق، فرابورس اعلام کرد که نوسان‌گیری در معاملات روزانه اوراق تسه از ابتدای هفته آینده ممنوع است.

به گزارش بلاگ دیوار، متقاضیان وام مسکن باید اوراق تسه مسکن خریداری کنند. جهش قیمت این اوراق در ماه‌های گذشته تا حدی بود که چند روز قبل رکورد زد و هزینه دریافت یک وام ۴۵۰ میلیون تومانی به بیش ۱۲۷ میلیون تومان رسید.

در واقع قیمت بالای این اوراق موجب شده که بیش از یک چهارم از مبلغ وام صرف خرید اوراق شود. در این شرایط بسیاری از متقاضیان وام مسکن که از خریداران مصرفی هستند، مجبور می‌شوند از انجام معامله صرف نظر کنند.

در این خصوص معاون نظارت بازار شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که نوسان‌گیری در معاملات روزانه اوراق تسه ممنوع است.

براساس این اطلاعیه، از روز شنبه ۲۳ بهمن ماه، امکان فعالیت همزمان در سمت خرید و فروش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن توسط مشتریان (نوسان‌گیری روزانه) وجود ندارد.

هزینه دریافت وام مسکن به مانع بزرگی برای خریداران مسکن تبدیل شده است. در این خصوص چند روز قبل، عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد که این بانک برای حل مشکل هزینه خرید اوراق مسکن در حال رایزنی با بورس و فرابورس است.

محمدحسن علمداری گفت:

اگر فرابورس موافقت کند، دامنه نوسان اوراق تسهیلات مسکن از پنج درصد به سه درصد کاهش می‌یابد.

به گفته او، همچنین بانک مسکن به دنبال این است که متقاضیان واقعی دریافت مسکن را که در این بانک تشکیل پرونده داده‌اند، به فرابورس معرفی کند. در واقع تصمیم بانک این است که کد ملی متقاضیان واقعی را به فرابورس بدهد تا فقط این افراد امکان خرید‌وفروش اوراق تسهیلات مسکن را داشته باشند.

در حال حاضر نیز متقاضیان دریافت وام مسکن می‌توانند در قالب طرح ۸۵ سالگی تاسیس بانک مسکن، اوراق مسکن را به صورت نیم‌بها خریداری کنند. فرصت خرید نیم‌بهای اوراق مسکن تا پایان بهمن ماه است و به جای ۱۷.۵ درصد نرخ سود ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *