تولید پارس خودرو ۵۵ درصد کاهش یافت

تولید پارس‌ خودرو حدود ۱۳۲ هزار و ۴۰۴ دستگاه از تولید سال ۱۳۹۶ کمتر است.

0

روند ۱۰ساله شاخص‌های کلیدی در بازار خودرو از دو ضربه داخلی و خارجی به این صنعت حکایت دارد. قیمت‌‌گذاری دستوری به‌عنوان اولین ضربه محسوب می‌شود. این در شرایطی است که تحریم‌های خارجی و به‌‌دنبال آن افزایش نرخ ارز و رشد تورم عمومی که صعود قیمت نهاده‌های تولید را به‌همراه داشت، ضربه دوم را به خودروسازی و البته بازار وارد کرد.

با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی کشور، این صنعت بزرگ عصری جدید پر از دشواری و چالش را شروع کرده و بر این اساس نه‌تنها شرکای معتبر خارجی خود را از دست داده است، بلکه تیراژ و کیفیت محصولاتش هم رو به نزول رفت.

تحریم‌های جدید آن‌قدر سختگیرانه است که تقریباً همه خودروسازان معتبر ایران را ترک کرده و صنعت خودرو کشور را تنها گذاشته‌اند. در این وضعیت اگرچه خروج خودروسازان خارجی در کل موجب کاهش تیراژ و افت کیفیت و متوقف‌شدن برنامه‌های آنها در صنعت خودرو کشور خواهد شد، ولی اثرات این خروج بر کمپانی‌های خودروساز داخلی یکسان نبوده و متفاوت است.

بر این اساس خروج خارجی‌ها در بعضی شرکت‌های داخلی منجر به کاهش شدید تولید و افت کیفی هم‌زمان با از دست‌رفتن شریکی بین‌‌المللی شد و در بعضی دیگر اثراتی خفیف‌تری گذاشت. با وجود اینکه خودروسازان وعده افزایش ۲۵  درصدی تولید را در سال ۱۴۰۰ به دولت داده بودند، اما شرکت پارس‌ خودرو با تولید ۱۰۹ هزار و ۸۳۸ دستگاه در سال ۱۴۰۰ حدود ۶٫۶ درصد افزایش تولید نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است.

بررسی عملکرد شرکت پارس‌ خودرو در قبل و پس از تحریم‌ها نشان می‌دهد، با وجود تولید نزدیک به ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو در این شرکت، تولید پارس‌ خودرو حدود ۱۳۲ هزار و ۴۰۴ دستگاه از تولید سال ۱۳۹۶ کمتر است. به‌عبارتی پس از تحریم‌ها تولید پارس ‌خودرو کاهش ۵۵ درصدی داشته است.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.