مقایسه پورشه ماکان با ولوو XC90 و لکسوس NX200t

رقابت لوکس‌ها در ارتفاع متوسط

0

کراس‌اوورهای لوکس خودروهایی هستند که معمولاً طبقات بالای جامعه به سمت‌ آن‌ها می‌روند. چون خرید و استفاده از این‌دست خودروها در توان غالب مردم و قشر متوسط نیست. پورشه ماکان نیز کراس‌اووری از این دست است که البته در حوزه رقابت نیز کراس‌اوورهای لوکس دیگری را هم نزدیک به خودش می‌بیند. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مقایسه پورشه ماکان با ولوو XC90 و لکسوس NX200t و همچنین، سعی می‌کنیم مزایا و معایب ماکان را با این هم‌رده‌ها بر کفه ترازو قرار دهیم.

مقایسه پورشه ماکان با ولوو XC90

با مقایسه پورشه ماکان با ولوو XC90 در می‌یابیم که پیشرانه هر دو خودرو یکسان است، اما قدرت ولوو XC90 بیش‌تر از پورشه ماکان است چون چیزی نزدیک به ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید خواهد کرد. ولوو XC90 در شتاب‌گیری اولیه کندتر از ماکان عمل می‌کند.

از سوی دیگر، ولوو XC90 را باید خودروی آرام‌تری بدانیم، درحالی‌که رانندگی با پورشه ماکان اسپرت‌تر و تندوتیزتر با فرمان‌پذیری و تعلیق قابل‌توجه‌تری امکان‌پذیر است.

ولوو XC90 سعی کرده در آپشن‌ها و طراحی داخلی خودرو این ضعف را جبران کند. ولوو در کل برندی است که شعار اصلی‌اش را امنیت قرار داده و طبیعی است که در این زمینه، ازجمله سامانه‌های ترمز و …، حرف‌های بیش‌تری برای گفتن داشته باشد.

ظاهر کراس‌اوور ولوو XC90 بسیار هماهنگ و شیک است و در این کلاس، از بهترین‌ها محسوب می‌شود. شاید ظاهر این خودرو یکی از برگ برنده‌هایش در برابر پورشه ماکان باشد زیرا اساساً کلاس کراس‌اوور جزو مزیت‌های نسبی پورشه نبوده است، بلکه این کمپانی غالباً در کلاس کوپه و سدان و کروک و … حضور پررنگی دارد و حتی طراحی خاص این خودرو در این کلاس‌ها شناخته می‌شود.

با این حال، به‌طور کلی ولوو XC90 را باید خودرویی ضعیف‌تر از پورشه ماکان بدانیم؛ امری که حتی خودش را در قیمت کارکرده‌های این خودرو هم نشان می‌دهد؛ ضمن این‌که بازار کارکرده‌های ولوو XC90 وضعیت جالبی ندارد، اما پورشه ماکان دست‌به‌نقدتر خریدوفروش می‌شود.

مقایسه پورشه ماکان با لکسوس NX200t

دیگر مقایسه‌ای که در این زمینه صورت می‌گیرد، مقایسه پورشه ماکان با لکسوس NX200t است. برند لکسوس نیز جزو برندهای لاکچری محسوب می‌شود، اما لاجرم در مقایسه با برندهای لاکچری آلمانی و حتی ایتالیایی، یک قدم عقب‌تر می‌ایستد. هرچند که لکسوس سعی می‌کند در این بازار خودی نشان دهد، اما این فاصله همیشه حفظ می‌شود.

اولین تفاوت معنادار بین لکسوس NX200 توربو و پورشه ماکان را باید در قیمت آن‌ها دانست. درحالی‌که قیمت ماکان‌ها حتی تا دو برابر لکسوس هم می‌رسد. بااین‌حال، NX200t طراحی خاص و آپشن‌های جدیدی دارد تا در این رقابت سخت و نفس‌گیر کم نیاورد. کنترلر لمسی، شارژر وایرلس و … از آپشن‌هایی است که در NX200 توربو تعبیه شده است.

از نظر فنی، تفاوت معناداری در قدرت تولیدشده دو خودرو احساس نمی‌شود و تقریباً با هم برابرند. البته حداکثر سرعت ایجادشده در ماکان حدوداً ۳۰ کیلومتر و قدرت ایجادشده‌اش نیز ۲۰ اسب‌بخار بیش‌تر است.

هردو خودرو امکانات مشترکی چون کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری و فرمان حساس به سرعت و… دارند. در مقایسه نهایی، ماکان حرفی برای NX200 توربو باقی نمی‌گذارد. البته تفاوت قیمت معنادار، که شاید به دو برابر هم برسد، ممکن است خیلی‌ها را از این خودرو منصرف کند و به سمت خودروهایی چون لکسوس NX200t سوق دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.