ریزش ۸۰ میلیون تومانی قیمت در بازار خودروهای خارجی

0

بررسی‌های میدانیِ صورت‌گرفته حاکی از آن است که روند قیمت خودروهای وارداتی از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تاکنون ریزشی بوده است. باتوجه‌به ارتباط مستقیم رشد قیمت خودروهای وارداتی به نرخ ارز و تعرفه‌ گمرکی، نمی‌توان انتظار داشت به‌صورت رویایی قیمت خودروها در بازار کاهش یابد. در بازاری که به‌صورت انحصاری در دست ۲ یا ۳ خودروساز باشد، شرایط صنعت بهبود نمی‌یابد.

به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، بخش‌ خصوصی هنوز آمادگی دارد که خودروهای خارجی را با سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور وارد کند، اما این طرح با بهانه‌های مختلف دولتی‌ها رو‌به‌رو شد و عملاً باعث منتفی‌شدن واردات خودرو خارجی به کشور شد.

سال گذشته واردکنندگان خودرو از ۹ طرح پیشنهادی به مجلس برای واردات خودروی بدون انتقال ارز خبر دادند. همچنین، در این باره با وزیر صمت مذاکراتی شکل گرفت، اما این طرح به سرانجام نرسید. این اتفاق درحالی رخ داد که دولت در بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان به‌عنوان حقوق ورودی خودروهای خارجی، ۲ هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال خودرو و ۶۸۷ هزار و ۶۷۳ میلیارد تومان به‌عنوان مالیات شماره‌‌گذاری خودرو مشخص شده است.

آزاد شدن واردات خودرو تاکنون عملی نشده است و فرآیند آن مشخص نیست. اگر قرار است واردات بر اساس ارزهایی انجام شود که منشأ خارجی دارند، مشکلات خاص خود را خواهد داشت. اگر واردات خودرو آزاد شود، تعرفه آن باید مشخص شود. از سوی دیگر نرخ ارز چقدر خواهد بود. باتوجه‌به پیچیدگی‌ها و مشکلاتی مانند عدم واردات خودرو از خودروسازان اصلی و تأمین آنها از کشورهای واسطه، واردات تأثیر چشمگیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت، اما می‌توان انتظارِ تأثیر قیمتی روی خودروهای مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را داشت.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو چه زمانی آزاد می‌شود؟

ریزش ۸۰ میلیون تومانی قیمت در بازار خودروهای خارجی

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در این زمینه گفت: «فروش کالای سرمایه‌ای در کشوری که تورم آن زیاد است، مفهومی ندارد. هرچند این روزها قیمت برخی انواع مدل خودروی خارجی حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان ارزان شده است، اما کاهش قیمت در بازار خودروهای خارجی تداوم ندارد.»

در شرایطی که عرضه خودرو نسبت به تقاضا دچار محدودیت و عقب‌ماندگی می‌شود، باید سمت عرضه خودرو را به‌عنوان ابزار استراتژیک برای کنترل و تعادل‌بخشی به بازار تقویت کنیم؛ اما درنهایت تصمیمگیر این دو اولویت دولت است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: «با سیاست‌‌گذاری‌های اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو، احتمال افزایش قیمت سایر خودروها نیز وجود دارد، چراکه خودروسازان زیان انباشته دارند و هیچ راه‌حلی جز افزایش قیمت وجود ندارد.»

خبری دراین‌باره: اولین قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

باید دید در دولت بعدی، چه تدابیری اتخاذ خواهند کرد. این مورد نیز مشروط بر لغو تحریم‌ها است. هرچند که باید دید خودروسازان خارجی نیز چه برنامه‌ای را خواهند داشت. اکنون کاهش قیمت دلار و فضای مثبت ناشی از اخبار مذاکرات وین باعث شده است که خودروهای خارجی اندکی ارزان شود.

فیروز نادری فعال بازار خودرو گفت: «مردم به‌دلیل مذاکرات وین و احتمال گشایش سیاسی بااحتیاط خودرو می‌‌خرند؛ به‌طوری‌که با کاهش قیمت دلار، قیمت برخی خودروهای خارجی همچون اسپورتیج، توسان، اپتیما هر یک بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان ارزان شده است.»

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.