مقایسه پروتون جن ۲ با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و سیتروئن زانتیا

1

پروتون جن ۲ خودرویی اسپرت و با ظاهری جذاب است. این خودرو ساخت کشور مالزی است. در این مقاله، ما قصد داریم به مقایسه پروتون جن ۲ با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و سیتروئن زانتیا بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه‌ای بر مقایسه پروتون جن ۲

خودروهای بسیاری در ابتدای ورود به بازار امید به کسب موفقیت دارد و با ورودشان به بازار، به‌ نظر می‌رسد که در مقایسه با رقبایشان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به‌زودی سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص خواهد داد. یکی از همین خودروها پروتون جن ۲ است که در زمان ورود به بازار ایران خودروی بسیاری جذابی به‌ نظر می‌رسید، ولی در‌نهایت آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست جایگاه واقعیش را پیدا کند.‌ امروز این خودرو در بازار خودروهای کارکرده خرید و فروش می‌شود.

اگر قصد خرید یکی از آنها را داشته باشید، بدون شک با خود فکر می‌کنید که چه گزینه‌های دیگری به‌غیراز این خودرو در دسترس خواهد بود و ارزش خرید کدام یک بیشتر است. بنابراین در این مطلب قصد داریم که پروتون جن ۲ را با دو تا از نزدیک‌ترین رقبایش در بازار مقایسه کنیم.

مقایسه پروتون جن ۲ با پژو ۲۰۶ تیپ ۵

بدون شک پژو ۲۰۶ را باید یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران دانست (در مطلب راهنمای خرید پژو ۲۰۶ به طور مفصل درباره این خودرو صحبت کرده‌ایم). این هاچ‌بک فرانسوی که سالیان زیادی است در بازار ایران حضور دارد کمابیش محبوبیت خود را حفظ کرده است، اگرچه در حفظ کیفیتش چندان موفق نبوده است.‌

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نخستین‌بار در سال ۱۳۸۲ پا به خیابان‌های ایران گذاشت و در‌حال‌حاضر نیز محبوب‌ترین مدل پژو ۲۰۶ است. بدون‌شک دلیل اصلی موفقیت این خودرو ظاهر آن است که موردپسند همه اقشار جامعه به‌خصوص جوانان قرار گرفت.

مقایسه پروتون جن ۲ با پژو ۲۰۶ تیپ ۵
پروتون جن ۲ از نمای روبه‌رو

نکته اصلی در‌خصوص ظاهر پژو ۲۰۶ هماهنگی اجزای بدنه آن است که در کنار یکدیگر طرحی زیبا و چشم‌نواز را رقم زده است.‌ اگرچه امروز ظاهر این خودرو به‌دلیل وفور آن در سراسر کشور تا حدودی تکراری شده است اما کماکان زیبا به‌ نظر می‌رسد.‌ اما در نقطه مقابل پروتون جن ۲ قرار دارد که همانند پژو ۲۰۶ از ظاهری جذاب و اسپرت بهره می‌برد.‌ طراحی تمام قسمت‌ها از جلوپنجره مشبک گرفته تا طراحی خاص چراغ‌ها، فرم سپرها و حتی آینه‌های جانبی مشخص می‌کند که جن ۲ سعی دارد خود را به‌عنوان خودرویی اسپرت جلوه دهد. بنابراین باید گفت که هر دو خودرو در نمای ظاهری وضعیت مناسبی دارد و انتخاب از میان آنها کاملاً سلیقه‌ای خواهد بود.

در نمای داخلی هر دو خودرو المان‌های اسپرت‌بودن به‌ چشم می‌خورد، ولی در‌ مجموع این پژو ۲۰۶ است که از طراحی زیباتری در مقایسه پروتون جن ۲ برخوردار است. اما از نظر فضای کابین جن ۲ به‌دلیل ابعاد بزرگ‌تر، برتری اندکی بر ۲۰۶ دارد. از نظر امکانات نیز هر دو خودرو در یک سطح قرار دارد و امکانات بسیار معمولی در آن‌ها به‌ چشم می‌خورد. قلب تپنده پژو ۲۰۶ موتوری ۴ سیلندر است که ۱۵۷۸ سی‌سی حجم دارد و با کد فنی TU5/JP4 نیز شناخته می‌شود. این پیشرانه می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند.

پروتون جن ۲ از پیشرانه‌ای ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر برخوردار است که قدرت و گشتاوری برابر با پیشرانه‌ ۲۹۶ را ارائه می‌دهد.‌ البته پژو ۲۰۶ در مقایسه پروتون جن ۲ اندکی چالاک‌تر است و دلیل آن نیز می‌تواند وزن کمترش باشد. پژو ۲۰۶ برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو از یک گیربکس ۵ دنده‌دستی بهره می‌برد، در‌حالیکه جن ۲ در دو نسخه ۵ دنده‌دستی و ۴ دنده‌اتوماتیک عرضه شده است.‌ هر دو خودرو از نظر مصرف سوخت وضعیت مناسبی دارد، هرچند پژو ۲۰۶ در‌مجموع اندکی کم‌مصرف‌تر است.‌

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه پژو ۲۰۶ با پراید و تیبا ۲ و ام‌وی‌ام ۱۱۰ را مطالعه کنید.
پروتون جن ۲ نمای داخلی
نمای داخلی پروتون جن ۲

در‌نهایت باید گفت از میان این دو خودرو پژو ۲۰۶ به دلایلی مانند گستردگی خدمات‌پس‌ازفروش و بازار خرید و فروش بهتر، گزینه مناسب‌تری است. از طرفی پروتون جن ۲ برای کسانی که از چهره تکراری ۲۰۶ خسته شده‌اند می‌تواند گزینه جذاب‌تری باشد، هرچند نگهداری و تأمین قطعات آن به‌راحتی ۲۰۶ نخواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به سایت دیوار مراجعه کنید.

مقایسه پروتون جن ۲ با سیتروئن زانتیا

زانتیا یکی دیگر از خودروهای شناخته‌شده و محبوب در بازار ایران است که در رده قیمتی پروتون جن ۲ قرار دارد.‌ این خودرو که توسط شرکت «سایپا» در حدفاصل سال‌های ۸۰ تا ۸۹ در ایران تولید شد، خیلی زود توانست به خودرویی محبوب در بازار ایران تبدیل شود و یکی از دلایل اصلی آن موتور قدرتمندی بود که در شتاب و سرعت عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذاشت.

از نظر ظاهری نیز زانتیا خودرویی جذاب و اصطلاحاً جوان‌پسند بود. اگرچه طراحی کابین زانتیا چنگی به‌دل نمی‌زند و در مقایسه پروتون جن ۲ بسیار قدیمی و کسل‌کننده به‌ نظر می‌رسد و پروتون جن ۲ حداقل در درون کابین وضعیت بهتری دارد.

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو وضعیت تقریباً مشابهی دارد، هر‌چند زانتیا به برخی آپشن‌های بیشتر و البته خاص مانند قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو در جاده‌های هموار و ناهموار و تنظیم اتوماتیک ارتفاع خودرو بر اساس توزیع بار و وزن سرنشین مجهز است.‌ هر دو خودرو به ۲ عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز است و از سیستم‌های ترمز ABS و EBD بهره می‌برد.‌

مقایسه پروتون جن ۲ با سیتروئن زانتیا
نمای پشتی پروتون جن ۲

زانتیا در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های مختلفی عرضه شد که سایپا ۲ پیشرانه ۱٫۸ و ۲ لیتری را برای ایران در نظر گرفت که هر دو با گیربکس ۵ دنده‌دستی عرضه شد. پیشرانه ۱٫۸ لیتری قابلیت تولید حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد، در‌حالیکه پیشرانه ۲ لیتری زانتیا می‌تواند ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند.

بنابراین زانتیا ۱٫۸ لیتری رقابت تنگاتنگی با نسخه دستی جن ۲ خواهد داشت و نسخه ۲ لیتری آن نیز عملکرد به‌مراتب بهتری را از خود به‌ نمایش خواهد گذاشت. اگرچه زانتیا در هر دو نسخه در مقایسه پروتون جن ۲ خودروی پر‌مصرف‌تری است.‌

سیتروئن زانتیا هزینه تعمیر بیشتری دارد و باتوجه‌به پیچیدگی سیستم‌های درونی آن ممکن است مالک خود را به دردسر بیندازد و در در مقایسه پروتون جن ۲ استهلاک بیشتری دارد.‌ هر دو خودرو در بازار دست‌دوم محبوبیت چندان زیادی ندارد و بسیاری از افراد به‌سراغ خودروهای صفر یا خودروهای هم‌قیمت دیگر می‌روند. 

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش سیتروئن زانتیا به سایت دیوار مراجعه کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه پروتون جن ۲ در اختیارتان قرار داده باشد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار مطلع شوید:

قیمت خرید و فروش پروتون جن ۲

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

1 نظر
  1. امیرحسین پورکند می‌گوید

    سلام. با تشکر از مطلب خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.