مقایسه پروتون ایمپین با رنو مگان و هیوندای آوانته

خودروی مالزیایی

0

سدان‌ها از پرفروش‌ترین و پرتقاضاترین کلاس‌های خودرو در ایران و سراسر جهان است، به همین دلیل رقابت در این حوزه نیز گسترده‌تر است. وقتی از خودروی پروتون ایمپین صحبت می‌کنیم حتماً باید توجه داشته باشیم که بسیاری از سدان‌های ریز و درشت به‌عنوان رقبای این اتومبیل در بازار وجود داشته و دارد. در این مقاله‌، ما به مقایسه پروتون ایمپین با رنو مگان و هیوندای آوانته می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه پروتون ایمپین

سدان‌ها را شاید بتوان پرتقاضاترین و بیشترین کلاس خودروها در بازار خودروی ایران و جهان دانست؛ چرا‌که هم می‌تواند کارکرد خانوادگی و هم کارکردهای اسپرت داشته باشد. به همین دلیل، استقبال از پروتون ایمپین (Proton Impian) هم در دوره‌هایی بد نبود؛ هرچند که امروز کمتر اثری از آن استقبال گذشته وجود دارد.

به‌هر‌حال، تجربه رانندگی با سدانی از سرزمین مالزی باید کنجکاوی هر کسی را برانگیزد. با هم بخشی از این تجربه‌ها را مرور می‌کنیم.

مزایای پروتون ایمپین:

  • ایمپین خودرویی باکیفیت خوب و قیمت مناسب برای خانواده متوسط جامعه است.
  • ظاهر این خودرو ساده و بدون آلایش است. بیننده در ابتدای مواجهه با ایمپین، یک امتداد خط در جلو و بالای چراغ‌ها می‌بیند؛ خطی که چهره‌ای اخم‌آلود به خودرو داده اما در‌عین‌حال به آن قدرت خاصی داده است.
  • چراغ‌های بزرگ مستطیل‌شکل جلوی خودرو به اضافه‌کردن حس قدرت بیشتر کمک می‌کند.
  • رینگ‌های اسپرت با طراحی خودرو تناسب دارد. در ادامه خطوط ساده و نرم که در کنار درهای خودرو قرار دارد، ایمپین را ساده‌تر نشان می‌دهد.
  • تجهیزات این خودروی مالزیایی استاندارد و قابل‌‌قبول است.
  • اولین نکته‌ای که شاید برای شما مهم باشد، کیسه‌های هوای جلو است که در دو طرف و کنار صندلی تعبیه شده‌ است.
  • این خودرو ازنظر ایمنی از مؤسسه NCAP برای ایمنی سرنشینان بزرگ‌سال ۳ ستاره دریافت کرده است.
  • سیستم ترمز ABS و EBA، کلید هوشمند ضدسرقت و ریموت کنترل از دیگر امکانات ایمنی خودروی مالزیایی است.
  • با‌ وجود ظاهر پر‌قدرت خودرو وزن آن کم است. وزن پروتون ایمپین تنها ۱۱۰۰ کیلوگرم است.
  • اولین مواجهه راننده با داشبورد خودرو برخوردی خوب خواهد بود. داشبورد پروتون ایمپین بزرگ و جادار، مایل و به‌سمت راننده است. دکمه‌های خودرو بر روی کنسول تعبیه شده است. جنس رویهٔ صندلی‌ها از جنس پارچه است و از عرق‌کردن هم جلوگیری می‌کند. کابین این خودرو نیز رؤیایی و بی‌سرو‌صداست.
  • شاید اولین ویژگی مثبت این خودرو موتور آن باشد که در اصل طراحی شرکت میتسوبیشی است. موتور آن ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قدرت خودرو ۱۱۰ اسب بخار است.
  • نکتهٔ مهمی که درباره موتور این خودرو وجود دارد و رانندگانی که با آن تجربه رانندگی دارند به آن تأکید می‌کنند، این است که تعمیرات موتور خیلی هزینه کمی دارد و با تعویض ماهانه یا سالانه روغن‌ها مشکل چندانی پیش نخواهد آمد.
  • مصرف سوخت خودرو کم است. در جاده‌ها ۵٫۸ لیتر بنزین برای پروتون ایمپین نیاز است.
  • آلایندگی خودرو پروتون ایمپین کم است و بر اساس استانداردهای ایمنی و محیط‌‌‌‌زیستی، استاندارد آلایندگی یورو ۴ را دریافت کرده است.
  • پروتون ایمپین خودروی بزرگی است و قابلیت نشستن ۵ سرنشین را دارد. این خودرو برای خانواده‌ای ۵ نفره بسیار مناسب است.
  • صندوق‌عقب خودرو خیلی بزرگ است و قابلیت جاشدن چند وسیله را دارد.
  • فرمان خودرو روکش چرمی دارد و با‌کیفیت قابل‌قبولش رانندگی را برای راننده لذت‌بخش می‌کند.
  • فرمان خودرو روان است و راننده با اشاره‌ای شاهد واکنش سریع خواهد بود.
  • کلاچ خودرو سفت است و هماهنگی خوبی هم با چرخ‌دنده‌ها دارد. نکته جالب اینکه رانندگانی که سال‌هاست از خودرو استفاده می‌کنند، از روان‌بودن استحکام و رانندگی لذت‌بخش آن سخن می‌گویند.
مزایای پروتون ایمپین:
پروتون ایمپین از نمای روبه‌رو

 معایب پروتون ایمپین:

  • ارزان بودن خودرو جایی خود را نشان می‌دهد! کیفیت وسایل به‌کاررفته در این خودرو به‌خاطر ارزان بودن این اتومبیل زیاد مناسب نیست.
  • زاگرس خودرو که زمانی این خودرو را وارد و مونتاژ می‌کرد، اکنون دیگر وجود خارجی ندارد؛ همین موضوع خدمات پس از فروش آن را دچار مشکل می‌کند.
  • مؤسسه‌های ایمنی به‌خاطر نداشتن امکانات خاص برای حفاظت از سرنشینان کودک به این کمپانی خودروساز اخطار داده‌ و این خودرو را مناسب سرنشینان کوچک ندانسته‌اند.

مقایسه پروتون ایمپین با رنو مگان

رنو مگان ۲ لیتری دنده اتوماتیک محصول شرکت خودروسازی رنو در فرانسه است. ویژگی هر دو خودرو این است که دیگر در ایران تولید نمی‌شود. موتور مگان ۲ لیتری است و به‌اندازه ۱۳۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. درحالیکه حجم موتور پروتون ایمپین ۱٫۶ لیتر است و توان تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت را هم دارد. اوج سرعت خودروی مالزیایی به‌اندازه ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است، اما خودرو فرانسوی سرعت بیشتری دارد و سقف سرعت آن به اندازه ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت تعریف شده است.

تفاوت در موتور هم در این قسمت خودش را نشان می‌دهد: با وجود اینکه قدرت موتور مگان در مقایسه پروتون ایمپین بیشتر است، اما برای رسیدن به حداکثر شتاب در هر دو خودرو به‌اندازه ۱۱ ثانیه زمان نیاز است. البته این موضوع می‌تواند به سبک‌تربودن پروتون هم مربوط باشد.

مصرف سوخت در مگان هم زیاد است. بعد از هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۵ لیتر بنزین می‌سوزاند، مصرف سوخت در ایمپین ۲ لیتر کمتر و به‌اندازه ۵٫۸ لیتر است. هر دو خودرو دارای ترمز ABS است و این امر ایمنی خودروها را تأمین می‌کند. برخلاف ایمپین، مگان در استانداردهای آلایندگی تنها ۳ ستاره دریافت کرده است.

مقایسه طراحی پروتون ایمپین با رنو مگان

در طراحی خودروها باید گفت که طراحی مگان جذاب‌تر از آب درآمده است. در مگان از خطوط منحنی بیشتری استفاده شده است و این ویژگی مگان را در مقایسه پروتون ایمپین اسپرت‌تر نشان می‌دهد.

چراغ جلوی مگان از طراحی بر پایه خطوط منحنی تبعیت می‌کند. خطوط منحنی در ادامه امتداد می‌یابد و از دستور طراحی پیروی می‌کند تا به چراغ‌های مثلثی خاص رنو که تقریباً در تمامی مدل خودرو‌هایش وجود دارد، کشیده شود. داخل مگان هم مانند ایمپین ساده است. نکته مهمی که در هر دو وجود دارد، جاداربودن داشبورد و صندلی‌هاست.

مقایسه پروتون ایمپین با رنو مگان
نمای داخلی پروتون ایمپین

مقایسه امکانات پروتون ایمپین با رنو مگان

امکانات و آپشن‌های مگان در مقایسه پروتون ایمپین بیشتر است؛ به‌عنوان مثال با وجود اینکه تهویه ایمپین خیلی خوب است و راننده‌ها هم از آن به‌شدت راضی هستند، تهویه در مگان با کنترل خودکار انجام می‌شود.

این خودروی فرانسوی ویژگی‌های دیگری هم دارد که خودرو مالزیایی از آن بی‌بهره است. دکمه استارت، روشن و خاموش‌کردن چراغ‌ها و سنسورهای نور، کارت هوشمند، پرده شیشه عقب و جانبی، سنسور باران، آینه‌های جانبی برقی به‌همراه گرمکن، اتوماتیک‌بودن دنده‌ها و کارت هوشمند از آپشن‌های مگان است.

قیمت خرید و فروش رنو مگان

مقایسه پروتون ایمپین با هیوندای آوانته

شرکت خودروسازی هیوندا در کره جنوبی قرار دارد. از همان روزهای اولیه تولید پروتون ایمپین، کارشناسان این خودرو را با هیوندا قیاس می‌کردند. اولین تفاوتی که بین این دو خودروی آسیای شرقی وجود دارد میزان حجم موتور است.

حجم موتور هیوندای در مقایسه پروتون ایمپین بیشتر است؛ به این گونه که حجم خودروی کره‌ای به‌اندازه ۲ لیتر است، اما قدرت هیوندای به‌اندازه ۱۴۱ اسب بخار تعریف شده است؛ پس در میزان قدرت هم هیوندا در مقایسه پروتون ایمپین برتری دارد.

مقایسه پروتون ایمپین با هیوندای آوانته
نمای پشتی پروتون ایمپین

میزان مصرف سوخت در هیوندای از پروتون بیشتر است. در جاده بین‌شهری مصرف سوخت در ایمپین به‌اندازه ۵٫۸ لیتر و در آوانته به‌اندازه ۶٫۲ لیتر است.

از نظر استانداردهای آلایندگی این ایمپین است که با داشتن استانداردهای یورو ۴ در صدر قرار دارد. استاندارد آلایندگی در آوانته یورو ۳ است. ایمنی در هر دو خودرو تقریباً یکسان است. هر دو دارای ایمنی مناسب، کیسه هوا برای سرنشینان جلو و سیستم ترمز ABS و EBD است.

مقایسه طراحی پروتون ایمپین با هیوندای آوانته

طراحی هر دو خودرو ساده است. استفاده از خطوط منحنی تقریباً هر دو خودرو را شبیه به هم ساخته است، هرچند هیوندا در طراحی مدرن‌تر است. طراحی داخلی هیوندا هم مانند پروتون ساده است.

نکته جالبی که در هیوندا وجود دارد و آن را جذاب می‌کند، نیم‌دایره‌ای است که در جلوی داشبورد قرار دارد و رانندگی را برای راننده راحت می‌کند. در بازار خرید و فروش قیمت هیوندای آوانته کره‌ای در مقایسه پروتون ایمپین مالزیایی گران‌تر است.

قیمت خرید و فروش هیوندای آوانته

جمع‌بندی

در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه پروتون ایمپین در اختیارتان قرار داده باشد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار مطلع شوید:

قیمت خرید و فروش پروتون ایمپین

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.