ارزان‌ترین مناطق تهران برای خانه‌دار شدن

مقایسه آمار ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ با ۱۴۰۱

0

خانه‌دار شدن در تهران نیز همانند هر جای دیگر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان است و همه به دنبال مناطق و محله‌هایی هستند که در آنها خانه ارزان‌تر از همه جا خرید و فروش می‌شود.

از سویی دیگر، رشد بی‌سابقه قیمت مسکن در سال‌های اخیر سبب شده تا پیش‌بینی درباره این مسئله کار چندان ساده‌ای نباشد. با وجودِ این، بررسی قیمت‌‌ها در شش ماه اول سال و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل، می‌تواند به ما ارزان‌ترین مناطق و محله‌های تهران برای زندگی را نشان دهد.

قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران؛ یک نگاه کلی

هرچند قیمت مسکن به عوامل مختلفی مانند قیمت زمین، متراژ و عمر بنا، هزینه ساخت‌وساز، نرخ مالیات‌های مربوط به حوزه مسکن، درآمد سرانه کشور و نرخ رشد نقدینگی بستگی دارد، اما از آمارهای این حوزه نیز نباید غافل شد. بررسی آمارهای حوزه مسکن و مقایسه آن با سال‌ قبل، به ما درصدی تقریبی از این قیمت‌ها می‌دهد که پیش‌بینی قیمت و برنامه‌ریزی برای خرید مسکن را کمی ساده‌تر می‌کند. برای معرفی ارزان‌ترین مناطق تهران نیز باید ابتدا قیمت کلی مسکن را بررسی کنیم تا به یک دیدگاه جامع در این حوزه برسیم.

بر اساس «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران» در فروردین ماه سال ۱۴۰۱، یعنی ابتدای امسال تعداد معاملات انجام‌شده در کلان‌شهر تهران به ۴/۳هزار فقره رسید که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، حدود ۶۳ درصد بیشتر بود. این میزان معامله در مردادماه امسال به ۸/۷هزار فقره یعنی ۴۲درصد بیشتر از مردادماه سال ۱۴۰۰ رسید.

همچنین، مطابق با گزارش‌ها و آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی، در فروردین ۱۴۰۱، میانگین قیمت واحدهای مسکونی معامله‌شده در تهران حدود ۳۴۲میلیون ریال برای هر متر مربع بود. در واقع، قیمت خانه‌های معامله‌شده در ابتدای امسال نسبت به فروردین ۱۴۰۰ حدود ۱۷درصد افزایش یافت. این میزان در میانه تابستان امسال به ۴۲۷میلیون ریال برای هر متر مربع رسید که نسبت به مردادماه سال قبل ۳۸درصد بیشتر بود.

ارزان‌ترین مناطق تهران برای خانه‌دار شدن

خانه‌های ۵ساله دوباره پرفروش‌ترین خانه‌ها شدند

بر اساس گزارش بانک مرکزی از آخرین تحولات حوزه مسکن، در ابتدای امسال خانه‌هایی که عمر بنای آنها به ۵ سال یا کمتر می‌رسد، همچنان بیشتر از همه معامله شده‌اند. در فروردین‌ماه امسال، خرید و فروش این واحدهای مسکونی حدود ۷/۲۸درصد از سهم معاملات مسکن را به خود اختصاص داد و در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته حدود ۷درصد کاهش یافت.

اوضاع معامله این خانه‌ها در مردادماه ۱۴۰۱ نسبت به اوایل سال چندان تغییر نکرد. در مردادماه امسال، خانه‌هایی که عمر بنای آنها به ۵ سال یا کمتر می‌رسد، ۹/۲۸درصد بیشتر از بقیه خانه‌ها خرید و فروش شدند. این در حالی است که در مردادماه سال گذشته، خانه‌های ۵ساله در تهران حدود ۳۳درصد بیشتر از بقیه خانه‌ها فروخته شدند.

خانه در کدام مناطق تهران ارزان‌تر است؟

بعد از مرور اوضاع کلی خرید و فروش مسکن در تهران، باید این آمار را به تفکیک مناطق تهران نیز بررسی کنیم تا ارزان‌ترین مناطق مشخص شوند.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در فروردین‌ماه امسال، منطقه ۱ کلان‌شهر تهران بیشترین میانگین قیمت مسکن را داشته و هر مترمربع زیربنای مسکونی در این منطقه به‌طور متوسط ۶/۷۵۱ میلیون ریال معامله شده است.

کمترین میانگین قیمت معاملات مسکن در این ماه نیز به منطقه ۱۸ تهران با ۷/۱۵۷ میلیون ریال برای هر متر مربع اختصاص داشت. به عبارت دیگر، در فروردین امسال قیمت مسکن نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته، در منطقه ۱ حدود ۱۲ درصد و در منطقه ۱۸ حدود ۱۷ درصد افزایش پیدا کرد. 

در مردادماه امسال این آمار تغییر چندانی نداشته و منطقه ۱ همچنان پیشتاز است. خانه‌های منطقه ۱۸ نیز همانند قبل، ارزان‌تر از همه معامله شده‌اند. در این ماه، میانگین قیمت معاملات مسکن در منطقه ۱ پایتخت حدود ۸۰۵ میلیون ریال و در منطقه ۱۸ این شهر ۲۰۰ میلیون ریال بود، یعنی در منطقه ۱ قیمت مسکن نسبت به مردادماه سال گذشته حدود ۲۵درصد و در منطقه ۱۸ حدود ۴۰ درصد افزایش یافت.

آگهی‌های ملک را در دیوار ببینید

محله‌های ارزان‌تر تهران کجاست؟

تا اینجا، آمارهای کلی بانک مرکزی را با هم مرور کردیم ولی در حال حاضر، اگر بخواهیم در یکی از ارزان‌ترین محلات تهران خانه بخریم، باید به سراغ کدام محله‌ها برویم؟

طبق آخرین آمار از سایت دیوار که تجارت‌نیوز آن را منتشر کرده، تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ محله‌ نواب با میانگین ۱۶.۳ میلیون تومان برای هر متر مربع ارزان‌ترین محله تهران اعلام‌شده و محله‌های فلاح، جی، بریانک، افسریه، جیحون و سلسبیل در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این آمار در در مردادماه سال ۱۴۰۰ کاملا متفاوت بود. در آن زمان، محله خاورشهر با میانگین ۱۲.۵ میلیون تومان برای هر مترمربع ارزان‌ترین خانه‌ها را داشت و محله‌های یافت‌آباد جنوبی، قیام‌‌دشت، دولت‌خواه جنوبی و شمالی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.


***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.