محله اقدسیه کجاست؟ هر آنچه باید درباره این محله لوکس پایتخت بدانید

0

محله اقدسیه در زمان پهلوی به منطقه نظامی تغییر کاربری داد. در زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی و سکونت او در کاخ نیاوران، اینجا به محلی برای زندگی ثروتمندان و درباریان تبدیل می‌شود. با ساخت‌وساز در این محله، تهرانی‌های اصیل به مناطق شمالی تهران از جمله اقدسیه مراجعه می‌کنند. به همین دلیل هم اقدسیه در دستهٔ محله‌های گران قرار دارد. رفت‌وآمد به محلهٔ اقدسیه آسان است. یکی از ایستگاه‌های خط ۳ متروی تهران اقدسیه نام دارد. ۴ خط اتوبوس به این محله در رفت‌وآمد هستند. اقدسیه ۴ سفارتخانه از جمله ازبکستان، نیوزیلند، چین و سوئد را در خود جای داده است. در ادامه مطلب بیشتر با این محله لوکس تهران آشنا می‌شوید.

فروش آپارتمان اقدسیه

محله اقدسیه کجاست؟

یکی از محله‌های لوکس و اعیان‌نشین منطقهٔ یک تهران، اقدسیه نام دارد. این محله به دلیل همجواری با کاخ نیاوران که زمانی محل سکونت محمدرضا پهلوی بود، مورد توجه بسیاری از ثروتمندان قرار گرفت. تا جایی که از زمان ساخت کاخ نیاوران و استقرار محمدرضا پهلوی در این کاخ، درباریان و ثروتمندان تهرانی به سمت خرید زمین و ساخت خانه در محلهٔ اقدسیه روی آوردند. با نگاهی به نقشهٔ تهران متوجه خواهید شد که اقدسیه نقشه مثلثی شکلی دارد که از شمال به کاشانک، از شرق به آجودانیه و اراج، از جنوب به بزرگراه صدر و از غرب به نیاوران و پاسداران منتهی می‌شود.

نقشه اقدسیه تهران

در تصویر زیر نمایی از محله اقدسیه تهران را همراه با دسترسی‌ها و محله‌های مجاور مشاهده می‌کنید. این محله در غرب بزرگراه امام علی قرار دارد و مرز غربی آن نیز خیابان لنگری است.

تاریخچه محله اقدسیه

اقدسیه در روزگاران دور به حصار ملا شناخته می‌شد. مانند همهٔ روستاهای شمیران و شمال تهران، شغل مردم این خطه کشاورزی بود. همهٔ شمیرانی‌ها حصار ملا را به قنات‌های پر آبش می‌شناختند. به همین دلیل هم این بخش از تهران، بسیار خوش آب‌وهوا بود و خاک حاصلخیزی داشت. ظهیرالدوله که پدر داماد ناصرالدین شاه بود، حصار ملا و بخشی از زمین‌های شمیران را خرید. او در یکی از دیدارهایش با ناصرالدین شاه حصار ملا را به او بخشید. ناصرالدین شاه هم که علاقهٔ بسیار زیادی به طبیعت و خوشگذرانی داشت، با کمال میل این پیشکش را از ظهیرالدوله قبول کرد.

برج در محله اقدسیه

بعد از گذشت مدتی، ناصرالدین شاه حصار ملا را به یکی از سوگلی‌های محبوبش به نام امینه‌اقدس بخشید. امینه‌اقدس که محبوبیت فراوانی نزد ناصرالدین شاه داشت، از او خواست که عمارتی در حصار ملا برایش بسازد. ناصرالدین شاه هم به خواست امینه‌اقدس گوش کرد و عمارت کلاه‌فرنگی را در آنجا ساخت. این منطقه بعدها با نامی که از صاحبش گرفت، به اقدسیه معروف شد.

این محلهٔ خوش آب‌وهوا با روی کار آمدن رضا شاه، تغییر کاربری داد. رضاشاه که شیفتهٔ مسائل نظامی بوده و خود یک نظامی بود، اقدسیه را به محلی برای اردوی تابستانی دانشکدهٔ افسری تبدیل کرد. ناگفته نماند که این منطقه به محلی برای نگهداری مهمات هم تبدیل شده بود.

در زمان زمامداری محمدرضا پهلوی و به دلیل سکونت این خاندان در کاخ نیاوران، به اقدسیه توجه ویژه‌ای شد. البته اقدسیه در دوران پادشاهی محمدرضا پهلوی هنوز هم یک منطقهٔ نظامی بود و عمارت کلاه‌فرنگی هم هنوز خانهٔ فرماندهٔ افسران ارتش بود. اما در دههٔ چهل به این منطقه توجه بیشتری شد. آن هم به این دلیل بود که جمعیت تهران رو به فزونی رفت.

جمعیت تهران که زیاد شد، تهرانی‌های اصیل به زندگی در مناطق شمالی روی آوردند و مهاجران شهرهای دیگر در مرکز تهران سکنی گزیدند. همین موضوع هم باعث به وجود آمدن بالا شهر و پایین شهر شد. در دههٔ ۵۰ ساخت‌وساز در اقدسیه افزایش یافت؛ تا اینکه در دههٔ ۷۰ سروکلهٔ برج‌سازان به این منطقه باز شد.

در دههٔ هفتاد، برخی از ساکنان اقدسیه که خانه باغ‌های هزار تا دو هزار متر داشتند، به فکر ساخت‌وساز خانه‌های چند طبقه و برج‌های سر به فلک کشیده افتادند. حالا با ساخت برج‌های غول آسا در این محلهٔ خوش آب‌وهوا اگر در مسیر اقدسیه قرار بگیرید، دیگر اثری از درخت‌های فراوان و باغ‌های سرسبز نخواهید یافت.

امکانات محله اقدسیه

یکی از مهم‌ترین مشخصات اقدسیه آب‌وهوای مطبوع این محله است. با اینکه دیگر خبری از آن خانه باغ‌های قدیمی نیست، اما مسئولان شهرداری به فضای سبز این محله توجه ویژه‌ای داشته‌اند. از دیگر مشخصات این محله می‌توان به آپارتمان‌های لوکس با امکانات باورنکردنی‌اش اشاره کرد. البته که برای خرید یا اجارهٔ چنین آپارتمان‌هایی به یک جیب پر از پول هم نیاز است.

اگر زلزله‌ای رخ دهد یا وضعیت اضطراری اعلام شود، ساکنان اقدسیه می‌توانند به ۷ مکان تخلیهٔ اضطراری مانند بوستان اراج در نزدیکی میدان اراج اقدسیه، مجموعه ورزشی سازمان صنایع دفاع در خیابان صنایع (شهید فخری‌زاده)، بوستان نارنجستان در خیابان نارنجستان، مدرسه رضایی راد در نزدیکی میدان اقدسیه، بوستان ثامن در خیابان عزت‌الله انتظامی و بوستان نیاوران در ابتدای خیابان پاسداران مراجعه کنند.

خیابان در محله اقدسیه

رستوران‌ها

در محلهٔ اقدسیه، مکان‌های زیادی برای تفریح وجود دارد. از جمله این مکان‌ها می‌توان به رستوران‌های متعدد اشاره کرد. این رستوران‌ها در دسته رستوران‌های گران قرار می‌گیرند که از معروف‌ترین‌شان می‌شود به شاندیز، اقدسیه و رستوران کاخ چهلستون اشاره کرد.

مراکز خرید

در کنار رستوران‌ها، مراکز خرید هم جایی برای وقت‌گذرانی و خرید نیازهای اساسی محسوب می‌شوند. از میان مراکز خرید اقدسیه می‌توان به مرکز خرید اقدسیه در خیابان اقدسیه و آوا سنتر در خیابان اقدسیه اشاره کرد. آوا سنتر مجموعه‌ای کامل است که با مراجعه به آن هم می‌توان خرید‌های اساسی را انجام داد، هم از تماشای مغازه‌های موجود در آن لذت برد و هم برای خوردن غذا به فودکورت آن رفت.

ساکنان محلهٔ اقدسیه برای خرید مایحتاج خود می‌توانند به هایپر مارکتی که در خیابان اقدسیه وجود دارد، بروند.

بوستان‌ها

از دیگر مراکز تفریحی محلهٔ اقدسیه می‌توان به بوستان‌های زیبای آن اشاره کرد. این محله ۵ بوستان دارد:

  • شهید لنگری در خیابان لنگری
  • نارنجستان در خیابان نارنجستان چهارم
  • شاهدان در خیابان بهار
  • اراج در میدان اقدسیه
  • پارک ثامن در خیابان عزت‌الله انتظامی

با وجود تمام مراکز تفریحی، اما اقدسیه سینمایی ندارد. ساکنان اقدسیه برای تماشای فیلم باید راه طولانی را تا سینمای دزاشیب و شمیران طی کنند.

مراکز درمانی

یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های تهران به نام بیمارستان نیکان در محلهٔ اقدسیه قرار دارد. ساخت این بیمارستان از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹به طول انجامید و در نهایت در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد. همچنین درمانگاه سینا واقع در خیابان شهید لنگری از دیگر مراکز درمانی این محله است.

سازمان‌ها و مراکز متفرقه

در کنار تمام مراکز تفریحی، درمانی و اضطراری که نام برده شد، در بخش جنوبی این محله سازمان‌های دولتی متعددی قرار دارند:

  • نمایشگاه دائمی نقشه در خیابان موحد دانش
  • سازمان عقیدتی سیاسی سپاه در میدان اقدسیه
  • مرکز علوم جوی و اقیانوسی و سازمان هواشناسی در خیابان لنگری
  • سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در خیابان شهید لنگری
  • سازمان تجارت بین‌المللی صاایران در شهید لنگری
  • شرکت صنایع مخابرات ایران در خیابان شهید لنگری

این محله ۴ سفارت‌خانه ازبکستان در خیابان بوستان، سفارتخانه نیوزیلند در خیابان سوسن، سفارتخانه چین در خیابان فیروزبخش و سفارتخانه سوئد در خیابان بوستان را در خود جای داده است.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

خیابان‌های مهم محله

بهترین محله اقدسیه، یک خیابان به نام همین محله یعنی اقدسیه (موحد دانش) است. این خیابان یکی از مهم‌ترین خیابان‌های محله اقدسیه به شمار می‌رود. اکثر رستوران‌ها، مراکز خرید و مکان‌های اداری در خیابان موحد دانش یا اقدسیه جمع شده‌اند. قیمت خانه در این خیابان به دلیل امکاناتی که در خود جای داده، بسیار بالا است. از دیگر خیابان‌های مهم این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سپند
  • فیروزبخش
  • امیر بهاد
  • گلستان شمالی (قاسمی)

با وجود اینکه در تمام محله، آپارتمان‌های لوکس و گران به چشم می‌خورد؛ اما در این خیابان‌ها آپارتمان‌هایی با کیفیت و امکانات باورنکردنی یافت می‌شود.

قیمت خانه در اقدسیه

با توجه به اینکه اقدسیه در منطقهٔ ۱ تهران قرار دارد، باید انتظار خود از قیمت‌ آپارتمان در اقدسیه تهران را هم بالا ببرید. در این محله بیشتر خانه‌های با متراژ بالای ۲۰۰ متر به چشم می‌خورد و مشخص است که ساکنان اقدسیه به خانه‌های با متراژ بالا علاقمندند. دیوار این امکان را فراهم کرده که بدون مراجعهٔ حضوری به آژانس‌های املاک از قیمت خانه در محله‌ها آگاه شوید.

اگر سری به دیوار بزنید، متوجه خواهید شد که در اقدسیه خانه‌ها از متری ۴۸ تا ۲۰۶ میلیون تومان معامله می‌شود. برای مثال در دی ۱۴۰۰ باید برای خانهٔ ۸۷ متری بابت هر مترمربع  ۴۸ میلیون تومان پول پرداخت کنید. اگر هم به دنبال خانه با متراژ بالا هستید، باید برای خانه ۵۸۰ متری ۲۰۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازید.

اجاره آپارتمان در اقدسیه

حمل‌ونقل عمومی در محله

یکی از ایستگاه‌های متروی خط ۳ تهران، به نام اقدسیه است. این ایستگاه در نزدیکی میدان اقدسیه قرار دارد و فاصلهٔ چندانی با بیمارستان نیکان ندارد. البته اگر قصد رفتن به اقدسیه را دارید، می‌توانید در ایستگاه نوبنیاد که یکی از ایستگاه‌های نزدیک به اقدسیه است، پیاده شوید. در این ایستگاه می‌توانید با تاکسی‌های خطی خود را به جنوب اقدسیه برسانید.

در کنار مترو، خطوط اتوبوسرانی اقدسیه هم وضعیت بسیار مطلوبی دارد. ۴ خط اتوبوس در اقدسیه فعال هستند:

  • خط میدان ازگل به پایانهٔ تجریش
  • خط میدان رسالت به میدان قدس (فقط در مسیر رفت)
  • خط شهرک صدف به بلوار صبا (متروی قیطریه)
  • خط سوهانک به سه راه ضرابخانه

همچنین تاکسی‌های خطی در سراسر اقدسیه حاضرند و شما را به هر مقصدی می‌برند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.