محله قیطریه کجاست؟ آشنایی با تاریخچه و شرایط زندگی در این محله لوکس

0

آنچه که از تاریخ محلهٔ قیطریه در کتب و کاوش‌های تاریخی وجود دارد، نمایانگر قدمت ۳ هزار ساله این محله است. البته ساخت‌وساز و آبادانی این محله از سال ۱۳۵۰ شروع شد. محله‌ای که اکنون به‌عنوان یکی از مناطق لوکس و اصیل تهران شناخته می‌شود. قیطریه فعلی در منطقه ۱ تهران قراردا دارد. این محله از شمال به محله حکمت، از جنوب به بزرگراه صدر، از شرق به محله چیذر و از غرب به خیابان شریعتی منتهی می‌شود. این محله محدودیت ترافیکی و آلودگی هوا ندارد، اما همیشه ترافیک خودروها در آن دیده می‌شود. با این وجود دسترسی محله قیطریه به نقاط دیگر تهران با خطوط تاکسیرانی، خط ۱۰۶ اتوبوسرانی و ایستگاه متروی قیطریه بسیار آسان است. محله قیطریه سینما و بیمارستان ندارد و ساکنان آن برای رسیدن به این مراکز باید مسافتی را طی کنند. با وجود تمام محدودیت‌ها و شلوغی قیطریه، کیفیت زندگی در آن قابل مقایسه با نقاط مرکزی تهران نیست.

قیطریه کجاست؟

اگر در خیابان شریعتی بعد از عبور از بزرگراه صدر به یکی از خیابان‌های سمت راست خود تغییر مسیر بدهید، به محله قیطریه وارد می‌شوید. قیطریه در منطقه ۱ تهران قرار دارد و از مناطق خوش آب‌وهوا و لوکس شهر تهران به حساب می‌آید. قرار گرفتن در منطقه ۱ و آب‌وهوای بی‌نظیر این منطقه، باعث شده قیمت خانه در قیطریه بسیار گران باشد. قیطریه از شمال به حکمت، از شرق به چیذر (سلیمانی شرقی)، از غرب به خیابان شریعتی و از جنوب به بزرگراه صدر راه دارد؛ درست در محاصره بهترین مناطق لوکس و گران تهران.

آگهی‌های املاک مسکونی قیطریه را اینجا ببینید

نقشه محله قیطریه

در تصویر زیر، مرزبندی و دسترسی‌های قیطریه را به‌خوبی مشاهده می‌کنید. همان‌طور که می‌بینید، بلوار مشهور اندرزگو هم در این مرزبندی در بخشی از محله قرار دارد.

تاریخچه محله قیطریه

آنچه که در شناسنامه قیطریه به ثبت رسیده، بیانگر این است که این محله قدمتی ۳ هزار ساله دارد. در سال ۱۲۷۹ کارمندان سفارت انگلستان در مکانی که حالا به نام بوستان قیطریه شناخته می‌شود، بقایایی از هزاره دوم قبل از میلاد را پیدا کردند. این آثار به موزه‌های انگلستان فرستاده شدند، اما کاوش روی این بخش از تهران بی‌نتیجه باقی ماند.

در سال ۱۳۳۷ زمانی‌ که کارگران در حال ساخت‌وساز در تپه‌های قیطریه بودند، آثار بسیار قدیمی را یافتند. از آن زمان کار خود را متوقف کردند و کاوش روی این بخش از پایتخت به وسیله سیف‌الله کامبخش‌فرد شروع شد. او در سال ۱۳۵۰ نخستین گزارش خود را منتشر کرد و در این گزارش از قدمت ۳ هزار سالهٔ آثار به دست آمده خبر داد.

در گذشته‌های دور قیطریه چیزی بیشتر از یک روستا در شمیران نبود. روستایی که اغلب کشاورزان در آن دور هم گرد آمده بودند. میرزا علی اصغر خان اتابک، صدراعظم ناصرالدین شاه در تپه‌های قیطریه صاحب باغ وسیعی بود. بخشی از این باغ در حال حاضر به بوستان قیطریه تبدیل شده که در آن آثاری از درختان کهن آن زمان یافت می‌شود. اتابک در این باغ به ساخت‌وساز یک ساختمان پرداخت که در حال حاضر آن ساختمان به عنوان فرهنگسرا و کتابخانه ملل شناخته می‌شود. با وجود اینکه ساخت‌وساز در دهه ۱۳۲۰ هجری شمسی در قیطریه آغاز شد؛ اما عملا بعد از اتمام کاوش کامبخش‌فرد قابل سکونت شد.

فرهنگسرا و کتابخانه ملل محله قیطریهامکانات محله قیطریه

این محله را می‌توان یکی از پر امکانات‌ترین مناطق تهران بر شمرد. البته امکاناتی که اغلب برای ساکنان ثروتمند مناسب هستند.

بوستان‌ها

محله قیطریه ۸ پارک کوچک و بزرگ دارد. یکی از شاخص‌ترین نمادهای مهم محله قیطریه، پارک قیطریه است. این بوستان در بلوار قیطریه قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های تهران محسوب می‌شود. این بوستان روزانه جمعیت بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند تا جایی که به یکی از بوستان‌های شاخص تهران برای گشت‌وگذار تبدیل شده است. پیست اسکیت و فرهنگسرای ملل در این بوستان قرار دارد.

رستوران‌ها

سرتاسر قیطریه را رستوران‌های لوکس و گران پوشانده است. از مهم‌ترین این رستوران‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصیل
  • ناپلی
  • مجمع
  • تیس
  • روتیندا
  • آوادیس
  • شمس‌العماره

مراکز دولتی و سفارتخانه‌ها

محله قیطریه دو سفارتخانه فنلاند در خیابان میرزاپور و مالی در خیابان بهرام را در خود جای داده است.

سینما

در داخل محلهٔ قیطریه سینمایی وجود ندارد. ساکنان محله برای تماشای فیلم‌های روی پرده می‌توانند به سینما جوان در خیابان شریعتی مراجعه کنند.

مراکز ورزشی و تفریحی

باشگاه‌های بدنسازی سرتاسر این محله را پوشانده‌اند. گفتنی است که فدراسیون و خانه تکواندو و اداره ورزش و جوانان شهرستان شمیرانات در محله قیطریه قرار دارد. همچنین مجتمع ورزشی چمران (بولینگ عبدو سابق) در خیابان شریعتی و در محدوده محله قیطریه واقع شده است.

مجتمع‌های تجاری

مجتمع تجاری در قیطریه

محله قیطریه پر از پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری لوکس است. مجتمع‌هایی که میزبان معروف‌ترین برندهای جهان هستند. از این مجتمع‌ها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • سانا
  • الماس
  • اندرزگو
  • سهیل
  • مرکز خرید قیطریه

ساکنان این محله اگر قصد تامین مایحتاج روزانهٔ خود را داشته باشند باید به بازار میوه و تره بار و هایپر می قیطریه در بلوار کاوه مراجعه کنند.

مراکز درمانی

این محله بیمارستان ندارد و تنها مرکز درمانی عمومی در قیطریه درمانگاه شبانه‌روزی نسیم واقع در بلوار قیطریه است. ساکنان این محله مجبورند برای انجام کارهای بیمارستانی خود مسافت زیادی تا بیمارستان صدر، اختر یا شهدای تجریش را طی کنند.

از دیگر مراکز شناخته شده در قیطریه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به مسجد نور قیطریه در خیابان مفید
  • کلیسای قلب مقدس
  • کانون زبان ایران
  • آموزشگاه زبان ایرفاسام در خیابان شهید قلندری
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی در خیابان کریمی
  • سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در کوچه شهید عباس حسینی

حمل‌ونقل عمومی و مترو قیطریه

قیطریه در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا نیست. ازطرفی به دلیل ترافیک همیشگی در بلوار اندرزگو و بلوار کاوه، رفت‌وآمد در آن، سخت و گاهی طاقت‌فرسا است. دسترسی محله به خیابان‌های مهمی مانند شریعتی، بزرگراه صدر، فرمانیه، الهیه، تجریش و چیذر بسیار آسان است. قیطریه یکی از ایستگاه‌های متروی تهران را به نام خود زده و به همین دلیل هم رفت و آمد به سایر نقاط تهران را برای ساکنان این محله آسان‌تر کرده است. اگر قصد تردد با تاکسی در این محله را دارید، می‌توانید از تاکسی‌های خطی داخل قیطریه استفاده کنید یا به پایانه تاکسیرانی تجریش بروید. همچنین خط ۱۰۶ پایانه افشار (پارک وی) – پایانه لاله شما را به قیطریه می‌رساند.

آلبوم عکس قیطریه

در گالری زیر تصاویری از امکانات، بافت مسکونی و خیابان‌های مهم قیطریه را مشاهده می‌کنید.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

قیمت خانه در قیطریه

اگر به فایل‌های فروش خانه در قیطریه نگاهی بیندازید، انواع و اقسام خانه‌های مسکونی را با قیمت‌های متفاوت خواهید دید. در قیطریه خانه از متری ۴۰ میلیون تومان تا ۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود (آبان ۱۴۰۰). البته خانه‌هایی با متراژ و امکانات بسیار لوکس هم در بین آگهی‌های این منطقه دیده می‌شوند که تا متری بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هم قیمت‌گذاری می‌شوند.

نکته‌ای که درباره خرید خانه در قیطریه وجود دارد، تنوع قیمت و متراژ در این منطقه شمالی ست. به این ترتیب که با همان بودجه‌ای که برای خرید خانه با متراژ بالا در مرکز شهر کنار گذاشته‌اید، می‌توانید خانه با متراژ پایین‌تر در قیطریه پیدا کنید.

جدیدترین آگهی‌های فروش آپارتمان در قیطریه

خیابان‌های مهم محله قیطریه

خیابان‌های مهم قیطریه در ذهن اکثر تهرانی‌ها، بسیار آشنا هستند. از این خیابان‌ها می‌توان به بلوار اندرزگو، بلوار کاوه و بلوار قیطریه اشاره کرد. بلوار کاوه و اندرزگو سالیان سال محل تجمع جوانان ثروتمند بوده و به یکی از خیابان‌های اصلی برای گشت‌زنی با ماشین تبدیل شده است. از خیابان‌های محلی مهم قیطریه هم می‌توان خیابان شهید خراسانی، روشنایی و موسیوند را نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.