تغییرات قیمت فروش آپارتمان در مراکز استان‌ها در آگهی‌های دیوار (آذر ۱۴۰۰)

رونق بازار مسکن آغاز شد؟

0

گزارش اخیر بانک مرکزی از آمار معاملات مسکن در شهر تهران نشانه‌های پررنگی را از آغاز رونق در بازار مسکن به همراه داشت. بازار مسکن حدود ۲ سال است که در رکود به سر می‌برد؛ اما آمار بانک مرکزی نشان‌دهنده رونق گرفتن این بازار و افزایش معاملات است. طبق آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی، در آذرماه سال جاری، حدود ۹.۸ هزار واحد مسکونی در تهران معامله شده که نسبت به آبان‌ماه حدود ۳۳.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. مقایسه تعداد معاملات با آذرماه سال گذشته نیز نشان‌دهنده ۲۸۲.۵ درصد افزایش است.

بر اساس گزارش آذرماه بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد بیشتر شده که قیمت متوسط ۳۲.۶ میلیون تومانی بر متر مربع را نشان می‌دهد. کارشناسان بر این باورند که عامل اصلی افزایش معاملات مسکن، افزایش قیمت‌ها است که به طور مستقیم به قیمت دلار و تورم عمومی وابستگی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مسکن در تهران به طور متوسط حدود ۱۰۰۰ دلار بر متر مربع است و با نوسانات قیمت دلار تغییر می‌کند تا این نسبت برقرار بماند.

همچنین سرکوب تورم عمومی به طور موقت و غیرواقعی باعث رکود در بازار مسکن می‌شود که در حال حاضر با آن مواجه نیستیم.

کاهش امیدواری به احیای سریع برجام، سبب اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران از عدم افت شدید قیمت دلار و کاهش جدی تورم و در پی آن کوچ سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن شده است. اتفاقی که منجر به افزایش چشمگیر معاملات و سرمایه‌گذاری در این بازار شده است.

خرید آپارتمان در دیوار

گزارش تغییر قیمت در آگهی‌های دیوار

در این گزارش به بررسی آگهی‌های فروش آپارتمان که در دیوار درج شده‌اند می‌پردازیم. اطلاعاتی که در ادامه مشاهده خواهید کرد از آگهی‌های مربوط به مراکز استان‌ها در آذرماه سال جاری استخراج و با اطلاعات ماه قبل و ماه مشابه سال قبل مقایسه شده‌اند.

لازم به ذکر است که آمارهای رسمی بر اساس قیمت تمام‌شده معاملات هستند، اما آمارهای ما در این گزارش طبق آگهی‌های درج‌شده در دیوار به دست آمده و علاوه بر این، جامعه آماری این گزارش آپارتمان‌های ۲ تا ۵ ساله است. با وجود دو دلیل مذکور، اختلاف بین آمارهای رسمی و ارقام این گزارش قابل انتظار است.

تغییرات قیمت‌ها در آگهی‌های دیوار نسبت به ماه گذشته

مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، در آذرماه بیشترین میزان افزایش نرخ واحد مسکونی را داشت. آگهی‌های درج‌شده در دیوار یاسوج در آذرماه ۸.۱ درصد گران‌تر از آگهی‌های آبان‌ماه بوده‌اند. به عبارت دیگر، هر متر مربع آپارتمان ۲ تا ۵ ساله در یاسوج در آبان‌ماه حدود ۶.۵ میلیون تومان آگهی شده بود؛ اما قیمت میانگین آگهی‌های فروش آپارتمان در دیوار یاسوج در آذرماه حدود ۷ میلیون تومان بر متر مربع است.

با وجود تورم چشمگیر، یاسوج همچنان ارزان‌ترین آپارتمان‌ها را در میان مراکز استان‌ها دارد. در مقابل شیراز، مرکز استان فارس، که با وجود کاهش قیمتی که در ماه گذشته تجربه کرد همچنان گران‌ترین مرکز استان پس از تهران است.

آگهی‌های مربوط به برخی از شهرها نیز نشان‌دهنده افت قیمت فروش هستند. مرکز استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، بیشترین کاهش قیمت را در میان مراکز استان‌ها داشت. آگهی‌های فروش آپارتمان درج‌شده در دیوار شهرکرد در آذرماه حدود ۷.۴ درصد نسبت به آبان‌ماه کاهش قیمت داشته‌اند؛ بدین معنی که قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهرکرد از حدود ۱۲ میلیون تومان به حدود ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

آگهی‌های فروش که در دیوار درج شده‌اند، به طور میانگین ۱.۵ درصد افزایش نرخ آپارتمان در مراکز استان‌ها را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهند. به بیان دقیق‌تر، قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در مرکز هر استان در آبان‌ماه حدود ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده؛ در حالی که در آذرماه حدود ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شده است.

تغییر قیمت ماهانه آپارتمان در مراکز استان‌ها در آگهی‌های دیوار

قیمت یک متر مربع آپارتمان دو تا پنج سال ساخت – برای مشاهده آگهی‌های هر شهر، روی نام آن کلیک کنید.

شهرآبان ۱۴۰۰آذر ۱۴۰۰درصد تغییر آذر ۱۴۰۰ نسبت به آبان ۱۴۰۰
یاسوج۶,۵۰۲,۰۰۰۷,۰۲۶,۰۰۰۸.۱
ایلام۹,۱۶۰,۰۰۰۹,۸۴۶,۰۰۰۷.۵
خرم‌آباد۱۰,۰۶۹,۰۰۰۱۰,۷۱۵,۰۰۰۶.۴
بوشهر۱۱,۳۲۲,۰۰۰۱۱,۹۸۹,۰۰۰۵.۹
همدان۱۶,۷۷۴,۰۰۰۱۷,۴۱۵,۰۰۰۳.۸
قم۱۲,۹۹۸,۰۰۰۱۳,۴۶۶,۰۰۰۳.۶
اهواز۱۲,۴۱۴,۰۰۰۱۲,۸۵۱,۰۰۰۳.۵
زنجان۱۳,۰۱۴,۰۰۰۱۳,۴۷۲,۰۰۰۳.۵
اردبیل۱۰,۹۸۱,۰۰۰۱۱,۳۶۷,۰۰۰۳.۵
کرمان۱۱,۰۲۴,۰۰۰۱۱,۳۴۲,۰۰۰۲.۹
تهران۳۹,۸۲۷,۰۰۰۴۰,۹۱۴,۰۰۰۲.۷
زاهدان۸,۷۶۰,۰۰۰۸,۹۹۶,۰۰۰۲.۷
یزد۱۳,۵۸۱,۰۰۰۱۳,۹۳۸,۰۰۰۲.۶
کرمانشاه۱۲,۸۵۸,۰۰۰۱۳,۱۷۹,۰۰۰۲.۵
ارومیه۱۲,۷۸۷,۰۰۰۱۳,۰۷۷,۰۰۰۲.۳
قزوین۱۴,۰۵۱,۰۰۰۱۴,۳۶۳,۰۰۰۲.۲
بندرعباس۱۲,۰۰۳,۰۰۰۱۲,۲۳۰,۰۰۰۱.۹
تبریز۱۲,۱۳۶,۰۰۰۱۲,۲۲۶,۰۰۰۰.۷
اصفهان۱۷,۲۲۰,۰۰۰۱۷,۳۴۲,۰۰۰۰.۷
اراک۱۶,۴۹۶,۰۰۰۱۶,۶۰۲,۰۰۰۰.۶
سمنان۱۰,۸۳۵,۰۰۰۱۰,۸۹۳,۰۰۰۰.۵
کرج۱۵,۵۴۶,۰۰۰۱۵,۵۸۹,۰۰۰۰.۳
مشهد۱۲,۷۵۵,۰۰۰۱۲,۷۲۹,۰۰۰۰.۲-
رشت۱۴,۱۸۴,۰۰۰۱۴,۱۲۳,۰۰۰۰.۴-
بیرجند۸,۶۵۰,۰۰۰۸,۵۱۰,۰۰۰۱.۶-
سنندج۱۰,۸۹۳,۰۰۰۱۰,۷۰۳,۰۰۰۱.۷-
بجنورد۹,۵۴۰,۰۰۰۹,۳۷۰,۰۰۰۱.۸-
شیراز۱۸,۸۹۶,۰۰۰۱۸,۵۰۸,۰۰۰۲.۱-
ساری۱۳,۷۶۴,۰۰۰۱۳,۴۷۶,۰۰۰۲.۱-
گرگان۱۴,۵۵۶,۰۰۰۱۳,۷۷۷,۰۰۰۵.۴-
شهرکرد۱۱,۹۶۵,۰۰۰۱۱,۰۸۳,۰۰۰۷.۴-

 تغییرات قیمت‌ها در آگهی‌های دیوار نسبت به سال گذشته

در قسمت تورم‌های سالانه، شهر یزد صدرنشین جدول است؛ آپارتمان‌های یزد آذرماه سال جاری با ۳۹.۶ درصد افزایش قیمت نسبت به آذرماه سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند.

شهرکرد تنها مرکز استان است که در طول یک سال گذشته رشد منفی قیمت داشته است. در آذرماه امسال آگهی‌های فروش آپارتمان در دیوار شهرکرد نسبت به آذرماه سال گذشته ۰.۶ کاهش قیمت داشته‌اند.

قیمت آپارتمان در تهران، بر اساس آگهی‌های درج‌شده در دیوار تهران، نسبت به آذرماه سال گذشته حدود ۱۱.۶ درصد افزایش یافته و قیمت هر متر مربع آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت را حدود ۴۱ میلیون تومان نشان می‌دهد.

بر اساس آمار منتشرشده از طرف بانک مرکزی واحدهای مسکونی در تهران، با قیمت ۳۲.۶ میلیون تومان بر متر مربع در آذرماه امسال، ۲۱.۱ درصد نسبت به آذرماه سال گذشته و ۱.۸ درصد نسبت به آبان‌ماه امسال افزایش قیمت داشته‌اند. این آمار از خرید و فروش‌های تمام‌شده در بنگاه‌های معاملاتی شهر تهران به دست آمده است.

تغییر قیمت سالانه آپارتمان در مراکز استان‌ها در آگهی‌های دیوار

قیمت یک متر مربع آپارتمان دو تا پنج سال ساخت

شهرآذر ۱۳۹۹آذر ۱۴۰۰درصد تغییر آذر ۱۴۰۰ نسبت به آذر ۱۳۹۹
یزد۹,۹۸۵,۰۰۰۱۳,۹۳۸,۰۰۰۳۹.۶
اصفهان۱۳,۵۳۶,۰۰۰۱۷,۳۴۲,۰۰۰۲۸.۱
یاسوج۵,۶۳۴,۰۰۰۷,۰۲۶,۰۰۰۲۴.۷
ساری۱۰,۸۴۴,۰۰۰۱۳,۴۷۶,۰۰۰۲۴.۳
بوشهر۹,۷۳۶,۰۰۰۱۱,۹۸۹,۰۰۰۲۳.۱
بندرعباس۱۰,۰۳۹,۰۰۰۱۲,۲۳۰,۰۰۰۲۱.۸
کرمان۹,۵۹۹,۰۰۰۱۱,۳۴۲,۰۰۰۱۸.۲
اردبیل۹,۶۶۱,۰۰۰۱۱,۳۶۷,۰۰۰۱۷.۷
رشت۱۲,۰۳۹,۰۰۰۱۴,۱۲۳,۰۰۰۱۷.۳
خرم‌آباد۹,۲۲۷,۰۰۰۱۰,۷۱۵,۰۰۰۱۶.۱
ارومیه۱۱,۳۱۶,۰۰۰۱۳,۰۷۷,۰۰۰۱۵.۶
سنندج۹,۳۴۸,۰۰۰۱۰,۷۰۳,۰۰۰۱۴.۵
زنجان۱۱,۸۲۶,۰۰۰۱۳,۴۷۲,۰۰۰۱۳.۹
ایلام۸,۶۵۸,۰۰۰۹,۸۴۶,۰۰۰۱۳.۷
قزوین۱۲,۶۴۱,۰۰۰۱۴,۳۶۳,۰۰۰۱۳.۶
کرمانشاه۱۱,۶۷۷,۰۰۰۱۳,۱۷۹,۰۰۰۱۲.۹
اهواز۱۱,۴۴۴,۰۰۰۱۲,۸۵۱,۰۰۰۱۲.۳
تهران۳۶,۶۵۰,۰۰۰۴۰,۹۱۴,۰۰۰۱۱.۶
تبریز۱۱,۰۳۹,۰۰۰۱۲,۲۲۶,۰۰۰۱۰.۸
کرج۱۴,۲۰۹,۰۰۰۱۵,۵۸۹,۰۰۰۹.۷
اراک۱۵,۱۳۹,۰۰۰۱۶,۶۰۲,۰۰۰۹.۷
سمنان۹,۹۹۰,۰۰۰۱۰,۸۹۳,۰۰۰۹
مشهد۱۱,۷۰۸,۰۰۰۱۲,۷۲۹,۰۰۰۸.۷
شیراز۱۷,۰۵۱,۰۰۰۱۸,۵۰۸,۰۰۰۸.۵
بجنورد۸,۶۳۷,۰۰۰۹,۳۷۰,۰۰۰۸.۵
زاهدان۸,۳۱۶,۰۰۰۸,۹۹۶,۰۰۰۸.۲
قم۱۲,۴۵۱,۰۰۰۱۳,۴۶۶,۰۰۰۸.۲
گرگان۱۳,۱۸۳,۰۰۰۱۳,۷۷۷,۰۰۰۴.۵
همدان۱۶,۶۶۶,۰۰۰۱۷,۴۱۵,۰۰۰۴.۵
بیرجند۸,۱۸۳,۰۰۰۸,۵۱۰,۰۰۰۴
شهرکرد۱۱,۱۵۴,۰۰۰۱۱,۰۸۳,۰۰۰۰.۶-

 در مجموع، آپارتمان‌های ۲ تا ۵ ساله در مراکز استان‌ها در آذرماه سال جاری ۱۴ درصد نسبت به آذرماه سال گذشته گران‌تر در دیوار آگهی شده‌اند. بر اساس آگهی‌های درج‌شده در دیوار در آذرماه امسال، قیمت میانگین هر متر مربع آپارتمان در مرکز استان‌ها حدود ۱۳.۶ میلیون تومان است. رقم مشابه در سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تومان بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.