آشنایی با جاهای دیدنی محمودآباد و مکان‌‌های گردشگری این منطقه

0

محمودآباد همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر به شمال کشور است. در حالی که در بسیاری از تعطیلات یا در گرمای تابستان شهرهای معروف غربی مازندران غرق در مسافر و گردشگر شود، این محمودآباد است که با ساحل فوق‌العاده زیبایش و روستاهای جنگلی دیدنی‌اش به یک مقصد زیبا برای شما خواهد بود. جایی که روی نقشه مساحت کمتری را نسبت به شهرهای معروف و پر مسافر مازندران به خود اختصاص داده، اما به دلیل زیبایی و کیفیت بالای ساحلش می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد. اینکه سفر به محمودآباد چه کیفیتی خواهد داشت و چه چیزهایی در انتظار ماست، هدف این یادداشت است. سعی می‌کنیم کمی شما را با جاهای دیدنی محمودآباد آشنا کنیم.

 محمودآباد و نگاه تاریخی

محمودآباد یکی از مناطق تاریخی مازندران است. بندری با سابقه کهن که هم در روزگاران قدیم و هم در این ایام همیشه مورد اقبال مردم بوده و روزگار پررونقی داشته است. بندر تاریخی محمودآباد در گذشته بخشی از آمل کهن بوده و تاریخی هم‌سان با این شهر مهم تاریخی دارد. برخی مطالعات تاریخی می‌گوید که از قرن دوم هجری تا دوران قاجار محمودآباد کنونی به عنوان بندری برای آمل کاربرد داشته و مردم در آمل از طریق این بندر دادوستد می‌کردند.

در گذشته با تمدن شکل گرفته در محمودآباد، به این شهر اهلم می‌گفتند که حالا روستا و جنگلی معروف در این شهرستان است. آنچه اکنون به عنوان محمودآباد می‌شناسیم، شهری است که مدنیت خویش را از دوران ناصری به ارث برده و بنیان‌گذار آن حاج محمدحسن خان اصفهانی، پدر محمدحسین امین‌الضرب بوده است. همین پیشینه تاریخی تاثیر فراوانی در جاهای دیدنی محمودآباد دارد که حالا مورد توجه گردشگران و مسافران است.

جدیدترین آگهی‌های اجاره ویلا محمودآباد را اینجا ببینید

فهرست کلی جاهای دیدنی محمودآباد

محمودآباد بیشتر به ساحل زیبایش معروف است. خط ساحلی دیدنی این شهر یکی از جذابیت‌های طبیعی آن و بی‌شک یکی از بهترین تجربه‌های ساحلی مازندران محسوب می‌شود. چرا که خط ساحلی‌ که بابلسر و فریدونکنار را به این شهر وصل می‌کند و از غرب به نور می‌رود، در دو سوی شرقی و غربی این شهر به شدت دیدنی و خواستنی است. حتی اگر به دیدن جاهای دیدنی محمودآباد نمی‌روید به شما توصیه می‌کنیم در این جاده ساحلی رانندگی کنید و شرق را به غرب محمودآباد بدوزید و حداقل یک طلوع یا یک غروب را در آنجا ببینید. جاهای دیدنی محمودآباد را می‌توان در سه دسته کلی زیر دسته بندی کرد:

جاهای دیدنی محمودآباد برای طبیعت‌گردها

  • آب بندان سرخرود
  • جنگل روستای اهلم
  • ساحل سرخرود
  • تالاب سرخرود
  • روستا و آب گرم لاویج
  • جنگل بونده
  • آبشار آب پری
  • روستای خشت‌سر
  • روستای کلوده
  • دریاچه آزادمون

جاهای دیدنی محمودآباد برای علاقه‌مندان به تاریخ

  • سقانفار‌های عبدالله آباد
  • سقانفار‌های گلیرد

مراکز تفریحی

  • پارک جنگلی تشبندان محمودآباد
  • شهربازی سرزمین رویا‌ها
  • پارک جنگلی طاهباز
  • پارک ساحلی شهرداری
  • پارک ساحلی لاله
  • پارک ساحلی ملت

مطلب تکمیلی: محمودآباد کجاست؟ آشنایی با امکانات و شرایط زندگی

نمایی از شهر محمودآباد

سرخرود و زیبایی‌های بی حدش

سرخرود یکی از زیباترین سواحل مازندران را در اختیار دارد. از آنجایی که احتمالا در دهه‌های قبلی برای توسعه مازندران، بیشتر توجه‌ها به سواحل غربی بوده، در گذشته کمتر شناخته شده بود. البته حالا و در ۱۰ سال اخیر می‌توان سرخرود را بزرگترین مرکز سرمایه‌گذاری در مازندران دانست. رشد و توسعه این ساحل زیبا که حالا شهری در شرق محمودآباد و بخشی از شهرستان محمودآباد است، به شدت عجیب و جالب توجه به نظر می‌‌رسد.

در حال حاضر جمعی از بهترین گزینه‌های اقامتی را در ساحل سرخرود می‌توانید پیدا کنید و در سال‌های گذشته هم خانه‌ها و ویلاهای فوق‌العاده‌ای در آن ساخته شده است. دریا تقریبا از همه جاهای خیابان اصلی این شهر قابل رویت است. سرخرود به جز عمارت‌های زیبا، خیابان‌های پر زرق و برق و فروشگاه‌هایی که شما را به خود می‌خواند چند جاذبه دیدنی دیگر هم دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

آب بندان سرخرود

آب‌بندان سرخرود که به آن آب‌بندان بیشه هم می‌گویند در جنوب سرخرود واقع است. آب‌بندان‌ها را در مازندران برای تامین آب زمین کشاورزی می‌ساختند و یک عارضه انسانی در دل طبیعت به حساب می‌آیند. جایی که با آب باران پر می‌شود و به کمک زمین کشاورزی می‌آید و خودش هم به مرکزی برای تجمع حیوانات و پرندگان تبدیل می‌شود. این آب‌بندان یکی از زیباترین مکان‌ها برای پرنده‌نگرها است و در فصل‌های مهاجرت محل تجمع پرندگان مهاجر به ویژه قو می‌شود. در مجموع قو به ویژه قوهای فریادکش، پیوستگی خاصی با اقلیم سرخرود دارند و این منطقه را برای مهاجرت‌های فصلی‌شان انتخاب می‌کنند.

تپه‌های باستانی سرخ‌رود

همانطور که گفتیم محمودآباد یک بندر تاریخی است و آثار تاریخی کشف شده در این منطقه قدمت آن را به دوران پیش از اسلام نسبت می‌دهند. یکی از نشانه‌های مهم کشف شده در محمودآباد که خبر از گذشته تاریخی آن می‌دهد، تپه‌های تاریخی سرخرود بوده که از دوران اشکانیان باز مانده است. این تپه‌ها که بیش از سه هزار متر از زمین‌های منطقه را به خود اختصاص داده‌اند، به دلیل ارتفاع بیشترشان از جلگه پیش‌رو و برای کاربردهای نظامی در نظر گرفته شده بودند. اهالی به این تپه‌ها قلاع کتی می‌گویند و در فاصله ۴ کیلومتری ساحل خزر قرار دارند.

تالاب سرخرود

آبان و آذر فصل سفر به تالاب سرخرود است. در این فصل و در این تالاب زیبا می‌توانید هزاران گونه پرنده مهاجر را ببینید. غازها، قوها و درناهایی که سرخرود را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند، در این تالاب سکونت دارند. تماشای آن‌ها تجربه‌ای منحصر به فرد است که در همه جا دست نمی‌دهد.

ساحل سرخرود

حالا که از همه دینی‌های سرخرود گفتیم بد نیست از زیباترین دیدنی این شهر یعنی خط ساحلی زیبایش هم بگوییم. یکی از باکیفیت‌ترین سواحل شمال ایران از نظر خدمات ارائه شده و همچنین یکی از زیباترین آن‌ها که جزو جاهای دیدنی محمودآباد هم به حساب می‌آید، همین ساحل سرخرود است. این ساحل در شرق محمودآباد واقع شده و به طرز باورنکردنی از سواحل خلوت مازندران به شمار می‌رود که گوشه‌های بسیاری برای نشستن و دل سپردن به صدای امواج دارد.

مراکز خرید سرخرود

همان‌طور که گفتیم سرخرود در سال‌های اخیر با توسعه فراوانی همراه بوده و این اقبال عمومی موجب شده تا این شهر به مرکزی برای تجمع مراکز خرید، فروشگاه‌ها و برندهای معروف تبدیل شود. به گونه‌ای که حالا می‌توانید با خیال راحت این شهر را به عنوان یک مقصد برای خریدهایتان به ویژه لباس و لوازم خانگی تبدیل کنید.

محمودآباد کجاست ؟

پارک جنگلی تشبندان محمودآباد و چند جنگل زیبای دیگر

محمودآباد مانند بسیاری دیگر از شهرهای مازندران این قابلیت را دارد که ترکیب مناسبی از جنگل و دریا را پیش روی شما بگذارد. تا اینجا از سواحل دیدنی محمودآباد بسیار حرف زدیم و حال بد نیست یکی دو مقصد زیبای جنگلی را به شما معرفی کنیم. یکی از جنگل‌های زیبا در این شهر پارک جنگلی تشبندان محمودآباد است. جایی در دل روستای تشبندان در بخش مرکزی محمودآباد.

این منطقه ذخیره‌گاه خوبی از گونه‌های گیاهی و جانوری است و برای همین هم منطقه حفاظت شده به حساب می‌آید. بنابراین سفر به آن هم با شانس بالای دیدن گونه‌های جالب حیات وحش همراه است و هم مراقبت بالایی لازم دارد؛ هم از خودتان هم از طبیعت زیبای تشبندان محمودآباد. البته این تنها پارک جنگلی محمودآباد نیست. طاهباز، بونده و اهلم هم از دیگر جنگل‌ها و جاهای دیدنی محمودآباد مخصوص علاقه‌مندان به طبیعت هستند که دیدن‌شان به شدت توصیه می‌شود.

آبشار آب‌پری

آب‌پری از آن آبشارهایی است که شهرتی بیشتر از شهرستان و استان خود دارد. بسیاری از مردم در جای جای ایران نام آن را شنیده‌اند یا تصاویر دیدنی آن را دیده‌اند. آبشار زیبایی در مسیر محمودآباد به رویان که به دلیل ارتفاع زیادش و محیط جنگلی دوست داشتنی‌اش بسیار معروف است. اغلب در کنار این آبشار مردمی را می‌بینید که به پیک‌نیک آمده‌اند یا برای شب‌مانی قصد کمپ زدن دارند. چرا که طبیعت بکرش و هوای خنکش هر جنبده‌ای را به سمت خودش می‌کشد. در اطراف این آبشار، آلاچیق برای چادر زدن و چند دکه و فروشگاه برای خدمات‌رسانی هم وجود دارد.

لاویج و سایر ییلاقات محمودآباد

لاویج یکی از بهترین ییلاقات محمودآباد به شمار می‌آید. این روستای زیبا در دامنه البرز با مجموعه چشمه‌های آب گرمش و همچنین مناظر دیدنی‌اش از جنگل زیبای هیرکانی می‌تواند یک مقصد مناسب تابستانی باشد. همین چند ویژگی کوتاهی که برشمردیم سالانه مسافران زیادی را به این روستا می‌کشاند.

وقتی وارد جاده زیبای نور چمستان شوید و از ورودی پارک جنگلی کشپل بگذرید، به لاویج زیبا می‌رسید. لاویج یکی از روستاهای مرتع محمودآباد است و ۲۵۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. برای همین هم مقصد مناسبی برای تابستان‌های گرم است. اجاره دادن خانه‌های روستایی در این روستا به مسافران بسیار رایج است و برای همین علاوه بر ویلاهای زیادی که در این روستا ساخته شده می‌توانید خانه‌های روستایی زیادی هم برای اجاره و اقامت پیدا کنید.

روستای تاریخی اهلم که جنگل اهلم در آن واقع است، یکی دیگر از جاهای دیدنی محمودآباد محسوب می‌شود. جایی با مناظر طبیعی بسیار زیاد و قاب‌های فراموش نشدنی از هیرکانی دوست داشتنی. از دیگر ییلاقات محمودآباد می‌توان به روستای کلوده و روستای خشت‌سر اشاره کرد.

آگهی‌های اجاره کوتاه‌مدت محمودآباد را اینجا ببینید

جاهای دیدنی محمودآباد در اطراف ساحل

محمودآباد شهری مخصوص تفریحات ساحلی است. خیلی‌ها پیش از سفر به دنبال جاهای دیدنی محمودآباد با آدرس می‌گردند. اما حتی اگر پیش از سفر به محمودآباد جست‌وجو هم نکرده باشید با پیش گرفتن خط ساحلی این شهر بخشی از بهترین دیدنی‌ها و تفرجگاه‌های این شهر را پیدا می‌کنید.

اگر به دنبال تفریحات آبی و لذت بردن و خوش‌گذرانی در ساحل هستید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما شهربازی سرزمین رویاها در محمودآباد است. اگر از محمودآباد به سمت فریدون‌کنار بروید، در پنج کیلومتری شهر محوطه ساحلی بزرگی را پیدا می‌کنید که پر از امکانات برای لذت بردن است.

محمودآباد شهر پارک‌های ساحلی است. علاوه بر سرزمین رویاها پارک ملت هم یکی دیگر از پارک‌های قدیمی و ساحلی این شهر است. شهربازی کودکان این پارک جای مناسبی برای سرگرم کردن فرزندان‌تان است و نمای زیبای پارک به دریا هم می‌تواند شما را به آرامش برساند. امکانات اولیه‎‌ای چون آلاچیق و سرویس بهداشتی و … هم برای رفاه حال شهروندان در این پارک قرار دارد. پارک ساحلی شهرداری هم دیگر پارک ساحلی بزرگ و معروف محمودآباد است.

بازار در محمودآباد

مراکز خرید و بازارهای محلی

این روزها کدام شهر بزرگ و پر ترددی است که فروشگاه‌های بزرگ و شلوغ نداشته باشد. اکثر برندهای تامین‌کننده خرده‌ریز و مایحتاج که به صورت زنجیره‌ای در ایران فعالیت می‌کنند، در محمودآباد هم شعبه دارند. به جز این‌ها در محمودآباد فروشگاه‌ها و مراکز خرید فراوان دیگری هم وجود دارد. ولیعصر و الغدیر دو مورد از بزرگترین مراکز خرید محمودآباد هستند. در بازار بزرگ ولیعصر، جمعه‌ها یک بازار هفتگی به اسم جمعه بازار راه می‌افتد که بسیار شلوغ و پر طرفدار است.

در محمودآباد هم مانند بسیاری از شهرهای مازندران بازارهای روز محلی وجود دارد. از قضا بازار ماهی‌فروش‌های محمودآباد بسیار معروف و محبوب هم هست. چرا که در آن ماهی را به شیوه سنتی و با روش چوب زدن می‌فروشند. به این گونه که صیادان ماهی را به بازار می‌آورند و در میدانگاه آن قرار می‌دهند و در یک حراجی پر شور هر ماهی به بالاترین قیمتی که مشتری‌ها بیان می‌کنند، فروخته می‌شود. حتی اگر اهل خریدن ماهی هم نیستید، دیدن این صحنه را از دست ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.