مشکلات جدید برای متقاضیان طرح جهش مسکن

ساخت مسکن 150 کیلومتر دورتر

0

با این که ۱۰ روز تا پایان زمان ثبت‌نام طرح جهش مسکن باقی مانده، اما دو وعده مدیران وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در امر خانه‌دار کردن مستاجران اجرایی نشده است. هنوز امکان ثبت‌نام خودمالکان فراهم نشده و از سوی دیگر متقاضیان ۴۰۰ شهر نمی‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

یکی از روش‌های ساخت در طرح جهش مسکن، ساخت از طریق روش خود مالکی است. در این روش صاحبان املاک موجود در بافت فرسوده و اراضی بایر می‌توانند با سهیم کردن افرادی که فاقد مسکنی که تاکنون از تسهیلات دولتی نظیر وام، زمین و مسکن استفاده نکرده‌اند، از تسهیلات طرح مسکن استفاده کنند.

به نقل از فارس، در این روش سازنده یک واحد مسکونی از ملک ساخته شده را برای خود برمی‌دارد و تسهیلات را به متقاضی واجد شرایط یعنی مصرف‌کننده نهایی انتقال می‌دهد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، از اواخر آذر ماه خود مالکان می‌توانند در قسمت ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن در بخش خودمالکان اقدام به ثبت‌نام کرده و بدون نیاز به داشتن شرایط خاصی، از این تسهیلات استفاده کنند.

اما با گذشت پنج روز از دی ماه همچنان این امکان در سامانه ثمن فراهم نشده است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان بسیاری از واحدهای مسکن خود مالک در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته می‌شود و به دست متقاضیان نهایی می‌رسد.

یکی از دیگر از مشکلات طرح جهش مسکن در خصوص شهرهایی است که نام آنها در لیست شهرهای واجد شرایط قرار ندارد.

محمود محمودزاده پیرامون همراهی استانداران برای تامین زمین نهضت ملی مسکن گفته است: «مقرر شد، ثبت‌نام متقاضیان مسکن در همه شهرهای کشور انجام شود و سامانه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن برای کل کشور باز می‌شود.»

برخلاف اظهارات معاون وزیر، هم اکنون امکان ثبت‌نام در ۴۰۰ شهر برای مردم مهیا نشده و بخش عمده‌ای شهرهای مجاز نیز فاصله طولانی با شهر محل زندگی مردم دارد.

برای مثال متقاضیان نهضت ملی مسکن در محلات باید در فاصله ۱۵۰ کیلومتری برای شهر جدید امیرکبیر برای دریافت مسکن ثبت‌نام کنند یا متقاضیان بهبهانی تنها برای دریافت مسکن در فاصله ۲۰۰ کیلومتری در شهر جدید رامین امکان ثبت‌نام دارند.

از یک سو متقاضیان طرح جهش مسکن ۱۰ روز زمان دارند که درخواست خود را ثبت‌ کنند و از سوی دیگر حدود ۱۵ روز از وعده محمود محمودزاده می‌گذرد، همچنان شهرهای جدید برای دسترسی مردم به ثبت‌نام مهیا نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.