رامسر کجاست؟ آشنایی با شرایط سکونت در این شهر شمالی

19

شهرهای زیادی در ایران عنوان «عروس» را یدک می‌کشند؛ اما احتمالا و با جمیع آراء بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی متفق‌القول هستند که رامسر شایسته‌ترین شهر برای کسب این عنوان است. یکی از زیباترین شهرهای ایران که به قول معروف هر چه خوبان همه دارند، این شهر یک‌جا در دل خود جای داده است. نگین مازندران و زیباترین شهر آن در پای رشته کوه البرز، سهمی از جنگل هیرکانی و همچنین پنجه‌ای بر دریای خزر دارد. نزدیکی این شهر به مرز گیلان حالا و هوای آن را چیزی مابین مازندران و گیلان کرده و احتمالا به همین دلیل هم این شهر می‌تواند هوادران هر دو استان را راضی نگه دارد. چه آنهایی که دیوانه‌وار گیلان را دوست دارند و آن را به مرکزی برای سفر و گردش و حتی محلی برای مهاجرت و زندگی تبدیل کرده‌اند و چه آنهایی که دل‌بسته مازندران هستند. با همه این احوال شاید از خود بپرسید که زندگی در رامسر چگونه است؟ این شهر چه ویژگی‌هایی دارد و یک نگاه غیر توریستی درباره این شهر چه می‌گوید؟ نقاط قوت و ضعف زندگی در رامسر چیست؟ آیا این شهر گزینه خوبی برای زندگی و مهاجرت هست؟ این مقاله قصد دارد به این سوال‌ها پاسخ دهد.

اطلاعات کلی

نگاهی به آخرین آمارهای رسمی در ایران این اطلاعات کلی درباره رامسر را به ما می‌دهد:

  • بر اساس آخرین آمار سال ۱۳۹۵، جمعیت رامسر ۳۵۹۹۷ نفر است.
  • میانگین دمای سالانه آن ۲۱ درجه است.
  • سالانه به طور متوسط ۱۲۰۰ میلیمتر باران در آن می‌بارد.
  • به طور متوسط سه روز در سال یخبندان دارد.
  • شهر پائین‌تر از سطح دریا واقع شده است.
  • مساحت رامسر ۷۲۹ کیلومتر مربع است.

تله کابین رامسر

رامسر کجاست؟

رامسر غربی‌ترین شهر مازندران محسوب می‌شود. در واقع مرز مازندران و گیلان، رامسر است. بعد از این شهر، چابکسر و ابتدای استان گیلان شروع می‌شود. رامسر همچنین از یک طرف به دریای خزر می‌رسد. نواحی جنوبی این شهر تا بلندای البرز پوشیده از روستاهای بسیار زیبا است که تعداد زیادی از آن‌ها شهرتی ملی دارند. مثلا کیست که این روزها نام روستای «جواهر ده» را نشنیده باشد.

پس در مازندران اگر به سمت غرب حرکت کنید، بعد از نوشهر و چالوس و تنکابن به آخرین شهر مازندران می‌رسید که رامسر نام دارد. یکی از شهرهای مازندران که به دلیل اقلیم مناسب‌ترش نسبت به سایر شهرها به محلی برای زندگی مهاجران هم بدل شده و گروه‌های زیادی از جای جای ایران برای زندگی در این شهر زیبا به آن مهاجرت کرده‌اند.

بخشی از این فرهنگ مهاجرت به رامسر به ماجرای رونق این شهر در دوران پهلوی هم باز می‌گردد. پهلوی دوم این شهر را به شهری برای گذراندن زمان تعطیلاتش تبدیل کرده بود و برای همین در آن تاسیسات عمرانی قابل توجهی رخ داد. همین مسئله آوازه این شهر را بر سر زبان‌ها هم انداخت و در پناه همین توجه‌ها بود که این شهر به محلی برای مهاجرت گروه زیادی در ایران تبدیل شد. بنابراین خیلی پیش از عصر انفجار اطلاعات و گسترش شبکه‌های اجتماعی و آگاهی یافتن مردم از بسیاری از چیزها، رامسر شهری معروف بود و مردم در اقصی نقاط ایران پاسخ سوال «رامسر کجاست» را می‌دانستند.

بخشی از مردم این شهر این روزها به زبان ترکی حرف می‌زنند؛ چرا که زمانی گروه‌هایی از ترک‌زبان‌های ایران به این شهر مهاجرت کرده بودند. باوجود این مهاجرت، همچنان فرهنگ غالب در این شهر فرهنگ مازندرانی است. البته باید توجه کرد که مثل خیلی از مناطق مرزی، نزدیکی این شهر به گیلان موجب شده تا لهجه آنها تحت تاثیر لهجه گیلانی قرار بگیرد.

زبان‌شناسان لهجه‌های موجود در مازندران را به سه دسته شرقی، غربی و میانی تقسیم‌بندی می‌کنند که گویش رامسری در تقسیم‌بندی غربی قرار می‌گیرد. همچنین فرهنگ آشپزی در رامسر هم بسیار تحت تاثیر گیلان است. اگرچه این روزها به دلیل از بین رفتن خیلی از مرزها در جذب توریست در سرتاسر نوار شمالی ایران، شما می‌توانید کته کباب و میرزاقاسمی و باقلا قاتوق پیدا کنید؛ اما به هر حال اگر از رویه شهر وارد لایه‌های زیرین و سنتی آن شویم، می‌بینیم که رامسر، شهری با فرهنگ گیلانی در دل مازندران است.

اگر قصد خرید ویلا در رامسر دارید، اینجا کلیک کنید

نقشه رامسر

رامسر روی نقشه جایی بین چابکسر و شیرود قرار دارد. از یک سو موج‌های خروشان خزر آن را در برگرفته از سوی دیگر به دیواره‌های البرز و جنگل اوشیان گیلان می‌رسد. اگر عبارت نقشه رامسر را جست‌وجو کنید، به شهرستانی بزرگ با بخش‌های شهری و روستاهای گوناگون می‌رسید. این شهرستان توسعه یافته روزگاری بخشی از تنکابن بود و در ابتدای قرن اخیر به عنوان یک شهرستان مستقل شناخته شد. بعدها این شهرستان ذیل توجه پهلوی دوم، توسعه سریعی پیدا کرد. در تصویر زیر، مرزهای شهر را همراه را مسیرهای دسترسی مشاهده می‌کنید.

معرفی و تاریخچه

بی‌اغراق می‌توان گفت در میان شهرهای استان مازندران، رامسر بهترین اقلیم را برای سکونت دارد. این شهر از زمانی که نامش سخت‌سر بوده تا الان که نامش رامسر شده، شهرت و محبوبیت زیادی داشته است. بسیاری آن را رامسر شمال می‌خوانند و استعاره‌ای از مفهوم کلی شمال در ذهن مردم ایران است.

رامسر از آن شهرهایی است که شما از ارتفاعاتش می‌توانید نمایی زیبا از کوه، جنگل و دشت پیش‌رویش که شهر در آن بنا شده و حتی دریا را ببینید. برای همین این شهر یکی از مقصدهای محبوب عکاسان است؛ چرا که امکان ثبت نماهایی را به آنها می‌دهد که در جای دیگر وجود ندارد. بخشی از بهترین ساحل‌های دریای خزر در این شهر وجود دارد و از این رو برای مسافران بسیار محبوب است.

تمام نوار شمالی این شهر هم مرز با دریای خزر است و جاده‌ ساحلی این شهر نمایی زیبا به شما از دریای خزر را می‌دهد. گزینه‌های فراوان برای گذراندن یک روز لب ساحل، موجب شده تا این شهر فرصت‌های زیادی را به ساکنانش برای وقت‌گذرانی دهد. کما اینکه حجم مسافران وارد شده به این شهر هم به خودی خود عیار آن را مشخص می‌کند.

به جز ساحل خزر، این شهر روستاهای بسیاری زیبایی هم دارد که اغلب در ناحیه جنوبی آن و در دامنه البرز واقع شده‌اند. جنگل دالخانی یکی از جنگل‌های انبوهی است که در این منطقه قرار دارد و بخشی از این روستاهای زیبا در دل آن هستند. یک جنگل انبوه و پر از گونه‌های بعضا نادر که علاوه بر اینکه پوشش مناسب گیاهی را تامین می‌کند، جایی مناسب برای طبیعت‌گردها و ماجراجوهاست تا با یک جنگل‌نوردی دو روزه از ارتفاعات البرز، خودشان را به ساحل دریای خزر برسانند.

جاده به سمت رامسر

محله‌های مشهور رامسر

با نگاهی به نقشه رامسر با محله‌های گوناگون این شهر آشنا می‌شویم. برخی تاریخی هستند و رنگی از اصالت دارند و برخی دیگر برای روزگار تازه این شهر بوده و نمادی از زندگی مدرن در شهر هستند. مهم‌ترین محله‌های رامسر را می‌توان به صورت زیر لیست کرد:

  • محله‌های ساحلی
    • توساسان
    • دریا پشته
    • چهارصد دستگاه
  • سایر محله‌های رامسر
    • لات محله
    • آخوند محله
    • شاه منصور محله
    • ابریشم محله
    • لپاسر
    • نارنج بن
    • طالش محله فتوک
    • غریب محله

بسیاری از محله‌ها، محله‌های قدیمی رامسر هستند که هسته‌های اقتصادی شهر حول آنها شکل گرفته است. مراکز پرورش نوغان که زمانی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی این شهر بوده از یک سو و بازاری ماهی‌فروش‌ها و فروش محصولات کشاورزی از سوی دیگر موجب شکل‌گیری بسیاری از محله‌ها بود.

بی‌شک در میان همه این محله‌ها هم مرغوب‌ترین جای رامسر زندگی در حوالی بلوار بزرگ و ثبت ملی شده این شهر یعنی بلوار معلم است. یک خیابان بسیار زیبا که نظیرش در ایران شاید تنها در چهارباغ اصفهان دیده شود. محله‌ای که نمادی از ایده شهرسازی درست بوده که در گذشته وجود داشته و بعدها از میان رفته است. این محله، جایی برای بروز و ظهور مردم و فرصت دیدار و گشت و گذار به شمار می‌آید. درنتیجه در میان همه محله‌های این شهر می‌توان بلوار معلم را بهترین محله آن نامید.

آگهی‌های فروش آپارتمان در رامسر

اقتصاد شهری

ساحل‌ها و پلاژهای گوناگونی که در خط ساحلی رامسر طراحی شده، در کنار پارک‌های جنگلی یکی از مهم‌ترین مراکز جذب توریست است. همانطور که می‌دانید گردشگران و مسافران بخش بزرگی از اقتصاد شهری رامسر را می‌گردانند و در این میان ساحل دریای رامسر یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها است. اما علاوه بر این‌ها، این شهر مانند بسیاری از شهرهای مازندران اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و محصولات دریایی دارد. برنج و ماهی بخش بزرگی از محصولات این شهر را تشکیل می‌دهند و در نواحی جنوبی آن باغ‌های بزرگ مرکبات هم وجود دارد. روزگاری مزارع پرورش نوغان هم بخش بزرگی از اقتصاد این شهر را تشکیل می‌داد که حالا کم‌رنگ‌تر شده است.

بازار رامسر

زیبایی‌های دریای رامسر

بی برو برگرد دریای رامسر یکی از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی این شهر است. اگر به این شهر سفر کرده یا در آن زندگی می‌کنید، حتما یکی از گزینه‌های شما برای گذراندن وقت است. رامسر هم ساحل سنگی دارد و هم ساحل شنی و به این ترتیب می‌تواند هر دو دسته از طرفداران ساحل را راضی نگه‌ دارد. اگر به دنبال یافتن بهترین نقاط دریای رامسر برای استراحت و گردش هستید، شاید لیست کوتاه و جمع و جور زیر به شما کمک کند:

  • ساحل خلج
  • پلاژ ساحلی شهرداری
  • ساحل توسکاسرا
  • ساحل نقره‌ای
  • دهکده ساحلی

زندگی در رامسر

رامسر یکی از شهرهای شمال ایران بوده که به‌خاطر تجمع معمارها، استادهای بنا و کارگرهای ماهر کیفیت خانه‌ها، ویلاها و آپارتمان‌ها در آن بسیار بالا است. در واقع جریان ویلاسازی و ساخت‌وسازهای لوکس در این شهر قدمتی بیشتر از سایر نقاط مازندران دارد و همین مسئله موجب شده خانه‌ها در این شهر از کلاس بهتری در ساخت برخوردار باشند و زندگی در رامسر سطح رفاه بالاتری داشته باشد.. خانه‌های رامسر را می‌توان در سه کلاس مختلف دسته‌بندی کرد:

  • ویلاهای ساحلی
  • خانه‌های شهری
  • ویلاهای جنگلی

همانطور که می‌دانید تمرکز ویلاهای ساحلی در شمال رامسر زیاد است و ویلاهای جنگلی در روستاهای جنوبی آن به وفور یافت می‌شود. خانه‌های شهری هم در مناطق شهری و محله‌های شهر به وفور دیده می‌شوند.

داخل شهر رامسر

هزینه زندگی

پاسخ به این سوال که زندگی در این شهر چقدر هزینه دارد رابطه مستقیمی با هزینه اسکان دارد که مدام هم در حال تغییر است. در حال حاضر اگر سری به دیوار بزنید و از فیلترهای مخصوص موارد برای اجاره و فروش در رامسر را بررسی کنید، می‌بینید که خانه‌هایی با متری ۷ میلیون تومان تا متری ۵۰ میلیون تومان در این منطقه یافت می‌شود.

ویلاهای جنگلی و ویلاهای ساحلی با طراحی‌های مدرن و استفاده از مواد اولیه با کیفیت در صدر این لیست قرار دارند و قیمت‌شان تا متری ۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد. البته خانه‌های کوچک‌تر با سال ساخت قدیمی‌تر ارزان‌تر هستند. خانه‌های شهری هم بسته به محله متفاوت هستند؛ اما نهایت قیمت آپارتمان‌ها در رامسر طبق اطلاعات سایت دیوار متری ۲۰ میلیون تومان است. برای اجاره هم باید خودتان را برای ودیعه‌های ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی آماده کنید و اجاره‌ها هم بین یک تا ۵ میلیون تومان در ماه تغییر می‌کند. در مجموع مهم‌ترین چیزی که هزینه زندگی در رامسر را بالا برده، قیمت خانه و اجاره آن است.

آگهی‌های اجاره مسکونی رامسر را اینجا ببینید

گالری عکس

در تصاویر زیر می‌توانید نمایی از بافت شهرنشینی و امکانات سکونتی و رفاهی شهر مشاهده کنید. همان‌طور که می‌بینید، در این شهر ترکیبی از زیبایی سنتی شمال ایران با ساختمان‌سازی لوکس به چشم می‌خورد.

امکانات رفاهی داخل شهر رامسر

برای اینکه بفهمیم یک شهر تا چه میزان قابل سکونت است، باید برآوردی از امکانات رفاهی آن داشته باشیم. برای همین بد نیست نگاهی به داخل شهر رامسر داشته باشیم. اگر اهل تفریح و وقت گذرانی با دوستان خانواده هستید، رامسر یکی از مناسب‌ترین شهرها برای شما خواهد بود. لیست زیر تنها بخشی از خدمات رفاهی موجود در رامسر است:

  • پارک آبی رامسر
  • پارک جنگلی صفارود رامسر
  • تله کابین رامسر
  • آبگرم هتل آزادی رامسر
  • مجتمع رفاهی و تفریحی شهر سبز رامسر

همچنین این شهر به دلیل توریستی بودن، هتل‌های خوب و قابل قبولی دارد. برخی از مهم‌ترین هتل‌های رامسر عبارتند از:

  • هتل پارسیان
  • هتل بزرگ ملکشاه
  • هتل بام سبز رامسر
  • هتل لیدو

در رامسر همچنین بازار محلی بزرگ و قابل توجهی وجود دارد که به نیازهای شما پاسخ می‌دهد و گشت و گذار و خرید در آن می‌تواند یک سرگرمی هم برای شما محسوب شود. این به جز بازار میوه و تره باری است که شهرداری مدیریت آن را برعهده دارد.

دیوار املاک

حمل‌ونقل

در رامسر خبری از خطوط مترو نیست، اما خطوط اتوبوس‌رانی شهری به خوبی مسافران را در داخل شهر رامسر جابه‌جا می‌کند. همچنین این شهر فرودگاه داشته، اما ایستگاه قطار ندارد. ایستگاه قطار در طرح توسعه ریل آهن به غرب مازندران، از سال‌ها پیش در دست احداث قرار دارد. از آنجایی قیمت زمین در غرب مازندران برای واگذاری بسیار بالا است، این پروژه با سرعت کمی پیش می‌رود.

بیمارستان امام سجاد رامسر

مراکز درمانی

در رامسر همچنین کلینیک و درمان‌گاه‌های فراوانی وجود دارد. مهم‌تر از آن یک بیمارستان مجهز در این شهر بوده که می‌توان گفت مهم‌ترین مرکز درمانی غرب مازندران است. بیمارستان امام سجاد که جمعی از بهترین و متخصص‌ترین پزشکان را در دل خود جای داده است، مشهورترین مرکز درمانی رامسر به شمار می‌آید.

این شهر یک مرکز فرهنگی هم هست. جایی برای نمایش فرهنگ بومی که آن را علاوه بر بازار بزرگ و ستودنی میوه و تره‌بارش می‌توانید در فروشگاه‌های متعدد صنایع دستی و همچنین در فرهنگ غذایی آن ببینید که در رستوران‌های شیک و قابل قبول شهر تبلور دارد. همانطور که پیش‌تر گفتیم فرهنگ بومی شهر، تحت تاثیر گیلان و مازندران است و این مسئله در همه شئونات زندگی رامسری‌ها به وضوح دیده می‌شود.

19 نظرات
  1. FEREYDOUN JAM می‌گوید

    متاسفانه سالهای زیادی است که روند توسعه در رامسر متوقف شد و پروژهایی بزرگی که در سطح کلان باید اجرایی میشد متوقف و یا به فراموشی سپرده شد از جمله ساخت بزرگترین بیمارستان کودک در جهان که بصورت نیمه کاره در قسمت جنوبی بیمارستان فعلی رها شد
    شهرستان رامسر. با فاصله طولانی از مرکز استان ساری دچار محرومیتهای فراوانی قرار دارد بطوری که اکثر بودجهای اختصاصی به این شهر نمیرسد وهمین مسئله باعث رکود رشد و توسعه در رامسر شده است
    عدم توجه مسئولان استانی به این شهر باعث ایجاد بیکاری جوانان وفقر چشمگیر. در میان مردم این متطقه شده است

    1. رضا می‌گوید

      باید هم متوقف می شد بزرگترین بیمارستان کودک جهان به چه درد یک شهر کوچک می خورد ؟ مراجعه کنندگانش چه کسانی باید باشند ؟ از کجا باید بیایند ؟؟؟

      1. رامین می‌گوید

        اگه چنین اتفاقی بیفته از حیث توریسم درمانی و به دنبال ان سیاحتی ارزشهای افزوده زیادی ایجاد میکند.

    2. سعید می‌گوید

      من الان این مقاله را دیدم گفتم شاید به واسطه سرچ هایی که ت گوگل کردم این را دیدم.
      من رفتم شمال و اکثر شهر ها را هم رفتم و دو روز رامسر بودم انصافا بهترین شهر شمال را رامسر دیدم و به چند بنگاه رفتم قیمت ملک را پرسیدم. که گران هم بود
      به نظرم شهری بود که کمتر شرجی بود و خیلی مرتب و مردم با کلاسی داشت.

      الان دوستمان بحث رادیو اکتیو را مطرح کردن دیگه زده شدم و از اولویت خریدم خارج شد.

  2. امیر می‌گوید

    مدیریت دیوار فکر کنم‌ بچه رامسره که از کوه های رادیو اکتیوی رامسر چیزی نمیگه‌
    چرا نمیگین رامسر مرکز سرطان ایران هست و تششعات رادیو اکتیویش دو برابر مراکز هسته ایه
    و بنده ده سال رامسر نرفتم بعد ده سال رفتم تفاوتی خاصی توش ندیدم اصلا ساخت سازی نشده فقط تپه های جنگلیش ازبین رفته همش اپارتمان شده

    1. علی می‌گوید

      ببخشید بیشتر توضیح بدین داستان رادیو اکتیو چیه تو شهر رامسر بگین ماهم بفهمیم لطفا

  3. Amir می‌گوید

    ولی بعد برگشتم به‌مازندران شهر متل قو بی نهایت پیشرفت کرده و برای خرید ملک شهر به شهر گشتم و در کل گران ترین زمین ها در منطقه متل قو بود ولی سایت دیوار به دروغ حرف از گرانی زمین رامسر میزنه چرا اینقدر دروغ میگید رامسر اگ عروس بود ادمایی مث عظیم زاده و اکثرا سرمایه گذارا میومدن برجاشونو توی رامسر میساختن نه متل قو

  4. امیر می‌گوید

    ولی بعد برگشتم به‌مازندران شهر متل قو بی نهایت پیشرفت کرده و برای خرید ملک شهر به شهر گشتم و در کل گران ترین زمین ها در منطقه متل قو بود ولی سایت دیوار به دروغ حرف از گرانی زمین رامسر میزنه چرا اینقدر دروغ میگید رامسر اگ عروس بود ادمایی مث عظیم زاده و اکثرا سرمایه گذارا میومدن برجاشونو توی رامسر میساختن نه متل قو

    1. مجید می‌گوید

      برج عظیم زاده که یک جای خیلی شلوغ و در یک خیابان پر ترافیک ساخته شده حیف که تو رامسر نیست

    2. مهدی می‌گوید

      سلام
      بلاخره کجا خریدی
      چون منم چند ماهه کل گیلان و مازندران رو گشتم
      قیمت ها وحشتناک شده

    3. ا.ر می‌گوید

      فرهنگ مازندرانی غالبه ؟! عجب جوک خنده داری ، گیلکی حرف میزنن به لهجه شرق گیلانی ،خودشونو گیلک میدونن، ریشه تبارشون مثل مردم شرق گیلان دیلمیه، لباس قاسم آبادی می‌پوشن، ترانه های فولکوریک گیلکی میخونن ، الان دقیقا فرهنگ مازندرنیش کجا غالبه ؟!

      1. رضامنش می‌گوید

        **** کجا گیلکی حرف میزنند که ما ندیدیم؟!! کجا خودشون رو گیلانی میدونند. تفریح قالب مردم گیلان اومدن به مازندرانه بعد مازندرانی خودشس رو گیلانی بدونه؟!! تاریخ بخون دیلمی اون زمان که بخشی از طبرستان کبیر بودید رو مطالعه کن. از بزرگی مازندران همین بس که ۹۳ درصد پروژهای خالص توریستی خالص شمال در این استانه استان دیلمیانت ۲ و نیم درصد یعنی زیر خط ****. از شاهنامه بخون از مازندران فردوسی از دماوند از افریدون و آرش و سهراب که تنها شهر آمل اسمش ۱۷ بار در شاهانامه اومده شهر رشتت *****.

  5. ماهان می‌گوید

    یک شهر دلگیر وبی درامد برای زندگی که فقط تنها درامدش از اجاره شبانه ویلا و آپارتمانه که ویلا داران بشدت گوش مسافران رو میبرن با قیمتهای بسیار بالا و ظرف مدت یکسال جایی دیگه شروع به ساختن ویلای بعدی میکنن مواد غذایی بشدت گرون تر از شهرهای دیگر شمالی زندگی در این شهر رو برای افرادی که پشوانه مالی خوبی ندارند توسیه نمیکنم

  6. محمد می‌گوید

    رامسر و کلا منطقه شمال از مشکل جدی اشعه رادیو اکتیو رنج میبره و موضوع خیلی جدی است و امکانات شهری آن هم روز به روز ضعیف تر شده برای همین با همان مقدار پول ایرانی ها دارن در ترکیه خرید می‌کنند

  7. حسین می‌گوید

    خدا اون پدر و پسر بیامرزه نور به قبرشون بباره.. دریغ از یک قران بودجه دریغ یک وره پیشرفت. فقط شهر ارامی. دعوا داخلش نداره

  8. ایران می‌گوید

    رامسر تنها شهری در ایران است که خاکش اورانیم داره و تشعشعات آن سبب افزایش سرطان در این شهر است … با این همه زیبایی جای امن و مناسبی برای زندگی نیست .‌ .

  9. آرش می‌گوید

    رامسر از جمله مناطقی است که لایه ازون بالای سرش سوراخ هست و از کف هم تششع رادیواکتیو داره. برای همین چند سال پیش از طرف ناسا اعلام شد که اهالی رامسر کیس های مناسبی برای سکونت در مریخ هستند. درحال حاضر نظام مهندسی پروتکلی برای عایق کاری کف ساختمان ها داره. درمجموع جای مناسبی برای سکونت طولانی مدت محسوب نمیشه

  10. امیر می‌گوید

    من متولد اهواز هستم ولی بین سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۸۶ به مدت ۳۲ سال در ویلایی پدری ۴۰۰۰ متری در محله فرودگاه رامسر زندگی کرده‌ام. هرچه خاطرات زیبا دارم از آن دوران و آن فضا و منظره زیبای کوه مخملی جنگلی سبز زیبای آن است. آسمان بی‌نهایت آبی، دریای بی‌نهایت زیبا، بارانهای طراوت‌بخش، درختان پرتقال، آب دادن به گلهای هفت‌رنگ باغ. حیف که ویلای پدری به فروش رفت و دست ما از آن شهر زیبا کوتاه شد.

  11. یاسین می‌گوید

    در رامسر بدلیل وجود فرودگاه ،اجازه برج سازی در خطه ساحلی داده نمیشه،ضمن اینکه برج سازی منظره شهر را خراب کرده ودید را محدود میکند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.