با محله شهر زیبا تهران و شرایط زندگی و تاریخچه آن آشنا شوید

0

شهر زیبا محله‌ای در حوالی روستای کن است. این منطقه حدود ۵۰ سال پیش توسط دولت احداث شد. در حوالی دههٔ ۳۰ دولت اقدام به ساخت آپارتمان برای مستشاران خارجی کرد؛ اما این آپارتمان‌ها مورد پسند آنان قرار نگرفت. دولت تلاش کرد که با کمترین قیمت این آپارتمان‌ها را به مردم بفروشد. اکنون حدود نیم قرن از رونق گرفتن شهرزیبا می‌گذرد و این منطقه مورد توجه افرادی که به آب‌وهوای تمیز و سالم نیاز دارند، قرار گرفت.

شهر زیبا کجای تهران است؟

اواخر دههٔ ۳۰ بود که دولت در غرب پایتخت، اقدام به ساخت آپارتمان‌هایی کرد. این آپارتمان‌ها برای مستشاران خارجی آماده شده بود. اما مستشاران خارجی آن‌ها را نپسندیدند. از این رو ساختمان‌ها با قیمتی کمتر به مردم فروخته شدند. به دلیل زیبایی این آپارتمان‌ها، مردم آن را شهر زیبا نامیدند. شهر زیبا اکنون در منطقه ۵ قرار دارد.

شهر زیبا تهران

نقشه شهر زیبا

این محله از شمال به شهران، از شرق به جنت‌آباد و صادقیه، از جنوب به سازمان برنامه و کوی ارم و از غرب به دهکدهٔ المپیک منتهی می‌شود. در نقشه زیر از شهر زیبا به خوبی می‌توان بوستان‌ها و خیابان‌های اصلی آن را مشاهده کرد.

خیابان‌ها و بلوارهای زیر، مرزهای این محله هستند:

  • بزرگراه شهید باکری در شرق
  • بزرگراه شهید همت در شمال
  • خیابان‌های شهرک شهدا و شهران در غرب
  • بلوار آیت‌الله کاشانی در جنوب

تاریخچه شهرزیبا

۵۰ سال قبل، محله‌ای در زمین‌های کن جنوبی ساخته شد که اهالی به آن کوی کن می‌گفتند. بعدها به دلیل زیبایی آپارتمان‌ها و شهرک ساخته شده، به شهرزیبا معروف شد. در واقع شهرزیبایی‌ها رکورددار زندگی مدرن و آپارتمان‌نشینی در تهران شدند. شهر زیبا محدوده‌ای از روستای کن و سنگلاخی و غیرقابل کشت و زراعت بود.

اوایل دهه ۳۰ که اولین شهرک تهران ساخته شد، برای مردمی که در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کردند، جذاب و خواستنی نبود. حتی سازمان مسکن سعی کرد قیمت پیش‌فروش آپارتمان‌ها را کمتر از قبل کند. تنها چند خانوار اقدام به خرید این آپارتمان‌ها کردند. پس از چندی به دروغ پارچه‌هایی روی آپارتمان‌ها زده شد با این عنوان: ” فروخته شد” . سازمان مسکن برای تهییج و تحریک مردم این اقدام را انجام داد. البته این اقدام موثر واقع شد و کم کم فروش آپارتمان‌ها رونق گرفت.

در خرید آپارتمان‌های این محله، استقبال مردم بیشتر از طبقات بالایی بود؛ چرا که طبقات دیگر نیمه ساز بودند. آپارتمان‌های شهرزیبا ۸۵ متری بود و با سبک معماری مدرن ساخته شده بودند. نمای آجری قرمز رنگ این آپارتمان‌ها، شهر زیبا را زیباتر کرده بود. امروز، محله‌ای که زمانی خواهان زیادی نداشت، جزو محله‌های با قیمت متوسط در نیمه شمالی شهر تهران محسوب می‌شود.

به‌دنبال آپارتمان فروشی در شهر زیبا هستید؟ اینجا کلیک کنید

محله شهر زیبا در تهران

امکانات و مراکز مهم محله

شهرزیبا مانند هر منطقه‌ دیگر به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده است. شاید دیگر آن حال‌وهوای قدیمی را نداشته باشد؛ اما نمی‌توان آن را منطقه‌ای کاملا مدرن هم دانست. با این حال این منطقه با گذشت زمان امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی را در خود جای داده است.

یکی از نشانه‌های شهر زیبا، تعدد تاکسی تلفنی است. به طوری که هر خیابان خالی از تاکسی تلفنی نیست. البته به دلیل کمبود خطوط تاکسی‌رانی در این منطقه، وجود آژانس تلفنی منطقی هم به نظر می‌رسد که حتی امروز با سرویس‌های متعدد تاکسی اینترنتی، هنوز فعال هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ شهرزیبا وجود بنگاه‌های معاملات ملکی است. چرا که بازار آپارتمان فروشی این محله هنوز رونق خوبی دارد. اگر در داخل منطقه کمی قدم بزنید و سراغی از مسجد محل بگیرید، مسجدی را به شما نشان خواهند داد که سبقه‌‌ای طولانی دارد. زمین این مسجد توسط یکی از اهالی قدیمی شهرزیبا به نام حاج غلامحسین وقف شده است. ورثهٔ‌ حاج غلامحسین راضی به این وقف نبودند. تا اینکه یکی از اهالی قدیمی به نام حاج فرج‌الله وساطت می‌کند و این زمین برای ساخت مسجد واگذار می‌شود.

این مسجد با هدف ایجاد کتابخانه، درمانگاه، کانون فرهنگی و ورزشی احداث شد. البته تمامی هزینه ساخت‌وساز مسجد از کمک‌های مردمی بود. بخشی از ساختمان به صورت نیمه‌کاره باقی ماند. وجود مسجد از این جهت اهمیت دارد که در ۵ طبقه،‌ دو طبقه شبستان زنانه و مردانه، امکانات زیر را برای اهالی فراهم می‌کند:

  • باشگاه ورزشی
  • مجموعه تجاری حجت‌بن‌الحسن (عج) با ۲۴ مغازه،
  • درمانگاه
  • کانون فرهنگی
  • سالن سخنرانی
  • کتابخانه

ظرافتی تمام عیار در معماری مسجد محله شهرزیبا دیده می‌شود. محراب‌ سه ضلعی مسجد با کاشی‌های آبی، کاشی‌کاری شده است. پنجره‌های شبستان طاق مانند هستند. شیشه‌های رنگی در سراسر پنجره‌های شبستان به کار گرفته شده و زیبایی این مسجد چشم هر بیننده‌ای را محسور می‌کند.

دیوار املاک

آب‌وهوای خنک شهر زیبا را می‌توان مدیون همجواری با روستای کن دانست. به همین دلیل هنوز بقایایی از سرسبزی روستای کن در شهر زیبا دیده می‌شود. پارک‌ها و بوستان‌های محله، گواه بر این موضوع هستند. از مشهورترین بوستان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امیرکبیر،
  • پارک کودک
  • پارک مخابرات
  • هخامنش،
  • مبعث
  • شاداب
  • پنج تن
  • بهمنی نژاد

شهر زیبا دارای درمانگاه‌های شبانه‌روزی مناسبی است. درمانگاه‌های زیر، به صورت شبانه‌روزی به ساکنان خدمات ارائه می‌دهند.

  • حجت
  • حیات
  • میعاد

گالری عکس شهر زیبا

همان‌طور که گفته شد، هنوز آثاری از بافت قدیمی در این محله دیده می‌شود. بوستان‌های متعدد، نماد دیگر محله شهرزیبا هستند. در آلبوم زیر، تصاویری از بافت محله و امکانات آن مشاهده می‌کنید.

 

 قیمت اپارتمان فروشی شهر زیبا

آپارتمان‌های فروشی شهر زیبا بین مردم و املاکی‌ها طرفداران خودش را دارد. چرا که آب‌وهوای این محله باعث می‌شود بسیاری از مردم به آن گرایش پیدا کنند. به طور میانگین قیمت املاک محله، متوسط رو به بالا برآورد می‌شود. با نگاهی به آگهی‌های فروش آپارتمان در دیوار قیمت آپارتمان فروشی شهر زیبا (شهریور۱۴۰۰) حدودا متری ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان تخمین زده شده است. البته می‌توان املاکی با قیمت پایین‌تر در نقاط مختلف محله پیدا کرد.

آگهی‌های فروش آپارتمان شهر زیبا را اینجا ببینید

خیابان‌های مهم محله

منطقهٔ شهر زیبا همانند بسیاری از مناطق دیگر از یک سری خیابان‌های اصلی و مهم تشکیل شده است. بلوار تعاون در شهرزیبا بسیار شناخته شده بوده و مراکز مهم هم در این بلوار قرار دارند. از دیگر خیابان‌های مهم محله،، بلوار کانون، بلوار لاله غربی، حکیم و کاشانی هستند. البته بلواری به نام شهر زیبا هم در این منطقه است که پارک کودک در کنار آن قرار دارد.

آشنایی با محله‌های دیگر تهران:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.