چقدر بلوار و محله مرزداران تهران را می‌شناسید؟

0

یکی از محله‌های نوپا و جدید در شمال ‌غرب تهران، محله مرزداران در اطراف بلوار مرزداران است. این محله در گذشته باغ‌های انار و توت فراوانی داشته است؛ اما امروز جای آن باغ‌ها و ویلاهای قدیمی را آپارتمان‌های نوساز و بلند گرفته‌اند. این محله دارای امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی بوده و پارک‌ها و بوستان‌های آن به همراه آب‌وهوای مناسب، شرایط زندگی مناسبی را برای ساکنان محلی فراهم می‌کنند. مرزداران از غرب با بزرگراه یادگار امام (ره)، از شرق با بزرگراه شیخ فضل‌ الله نوری، از شمال با بزرگراه حکیم و از جنوب با بزرگراه جلال آل احمد همسایه است. یکی از مهمترین خیابان‌های مرزداران، بلوار مرزداران با طول ۳/۵ کیلومتر است. خیابان البرز، خیابان ایثار و خیابان ناهید نیز از دیگر خیابان‌های مهم محلهٔ مرزداران هستند.

محله مرزداران کجا است؟

محله مرزداران در منطقهٔ ۲ تهران قرار گرفته و به نوعی مرزداران تهران اصطلاحا از محله‌های بالا شهر پایتخت محسوب می‌شود. طبق نقشه‌های موجود از پایتخت، مرزداران در شمال غربی تهران واقع شده است. محدوده اطراف مرزداران را می‌توان اینگونه توصیف کرد:

  • از غرب با بزرگراه یادگار امام (ره) و محلهٔ صادقیه
  • از شرق با بزرگراه شیخ فضل‌ الله نوری
  • از شمال با بزرگراه حکیم
  • از جنوب با بزرگراه جلال آل

مرزداران از طرف شرق به مسیل کم‌آبی می‌رسد که در کنار بزرگراه شیخ فضل الله نوری جریان دارد. مسیلی که در بهار پر آب‌تر است و دورش را با دیوارهای سنگی و سیمانی پوشانده‌اند. این مسیل همواره از گوشهٔ شمال شرقی تا انتهای جنوب شرقی در مرز محله جاری شده و تا موازات بزرگراه جلال آل احمد و آریا شهر ادامه می‌یابد. همان‌طور که خواندید، محلهٔ صادقیه در غرب این محله قرار دارد. ازطرفی بزرگراه یادگار امام، حدفاصل بزرگراه جلال آل احمد و بلوار مرزداران و همچنین بزرگراه اشرفی اصفهانی حد فاصل بلوار مرزداران تا بزرگراه شهید حکیم، مرز غربی محله را تشکیل می‌دهند.

همه آگهی‌های املاک مرزداران در دیوار

نقشهٔ بلوار مرزداران

در تصویر زیر، محدوده محلهٔ مرزداران و دسترسی‌های آن آن مشخص شده است. همان‌طور که می‌دانید، در تقسیم‌بندی‌های شهری محله‌ کاملی به‌نام مرزداران وجود ندارد و به‌طور کلی خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف بلوار مرزداران، به‌نام همین محله هم شناخته می‌شوند.

تاریخچهٔ محلهٔ مرزداران

هرچند محلهٔ مرزداران جزو محله‌های نوساز شهر تهران محسوب می‌شود، اما تاریخ و سرگذشت جالبی دارد. به گفتهٔ یکی از ساکنان محلی که از سال ۱۳۶۰ در این محله سکونت داشته، مرزداران قدیم نسبت به مرزداران جدید چهرهٔ متفاوتی داشته است. در گذشته‌های دور این محله، خاکی و تپه ‌مانند بوده و باغ‌های میوه‌ٔ زیادی نیز در آن قرار داشته‌اند. مردم محلی برای فروش میوه از الاغ استفاده می‌کردند و میوه‌ها را برای فروش به آریاشهر می‌بردند. آن زمان در این محله چند ویلا وجود داشته، اما بیشتر خانه‌ها کاهگلی بوده و خانه باغ‌های زیادی در محل به چشم می‌خورده است. در گوشه و کنار مرزداران همچنان می‌توان آثاری از قدیم را پیدا کرد. مانند آسیاب کهک، که باغ‌داران قدیم برای باغ‌دارای و دامپروری از آن استفاده می‌کردند. یکی دیگر از بازمانده‌های تاریخی این محله نیز باغ ‌اناری است که در خیابان پارک این محله قرار دارد. در گذشته انارهای دانه سیاه آن بسیار شهرت داشته است. بلوار مرزداران که یکی از بلوارهای معروف این محله است، در سال ۱۳۶۷ آسفالت شده و نام آن در ابتدا شکوفه‌های انقلاب بوده است. نامی که بعدها به مرزداران تغییر کرد. در گذشته اولین مهاجران این منطقه ۱۶ خانواده یزدی و اردبیلی بودند. در آن زمان تمامی زمین‌ها متعلق به فرمانفرمایان بود. این ۱۶ خانواده از یک نمایندهٔ مجلس به نام حائری‌زاده زمینی‌هایی با ابعاد ۵۰۰ متر خریداری کردند و چند خانهٔ ویلایی در آنجا ساختند. ویلاهایی که در کنار باغ‌های انار و توت قرار داشت و اکنون جای خود را به آپارتمان‌های چندین طبقه داده است.

قیمت مسکن در محلهٔ مرزداران

قیمت خانه در محلهٔ مرزداران نسبت به بسیاری از محله‌های تهران متوسط است. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین هر متر خانه در مرزداران را کمی بالاتر از بسیاری از محله‌‌های دیگر دانست. به طور میانگین قیمت هر متر مربع املاک مسکونی در مرزداران (تیر ۱۴۰۰) بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر و گاه پایین‌تر نیز در این محله دیده شده که بستگی به طراحی واحد مسکونی و محل قرارگیری آن در منطقه دارد.

آگهی‌های فروش مسکونی مرزداران در دیوار

امکانات محلی در مرزداران

به‌دلیل تراکم جمعیت امکانات مناسب شهری در این محله تامین شده است. امکاناتی از قبیل مراکز درمانی، مراکز آموزشی، مراکز خرید و مراکز تفریحی به‌خوبی در این محله در دسترس هستند. به همین دلیل در مرزداران تهران قیمت خانه نسبتا بالا است. از جمله مهمترین مراکز خرید این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرکز خرید الغدیر
  • پردیس
  • الوند

برج نگین رضا نیز در این منطقه واقع شده وفودکورت‌های آن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را سرو می‌کنند. همچنین در این محله، بوستان‌های زیبایی به چشم می‌خورند. از میان آن‌ها می‌توان بوستان‌های زیر را نام برد:

  • بوستان گل‌ها
  • بوستان کریمی
  • بوستان سیمرغ
  • پارک پردیسان

مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی نیز در این محله قرار دارد. همچنین این منطقه دارای چند کتابخانهٔ فعال است. در جهت شمال غربی محله، تعدادی مغازهٔ تعمیرات خودرو و کارواش وجود دارد. همچنین چندین نمایندگی مجاز خودرو نیز با زمین‌های وسیع در این منطقه مشاهده می‌شود که در گذشته گاوداری بوده‌ است. شهرک آزمایش تهران در محله مرزداران قرار دارد. شهرکی که هر فردی که به دنبال تمدید و صدور گواهی‌نامه پایه یک و پایه دو بود، گذرش به این شهرک می‌افتاد. علاوه بر شهرک آزمایش، سازمان‌ها و ادارات زیاد دیگری هم در این منطقه به چشم می‌خورد:

  • سازمان حفاظت محیط‌ زیست
  • نمایشگاه گل و گیاه پردیسان
  • موزهٔ تنوع زیستی پردیسان
  • سازمان آب‌وفاضلاب و تصفیه‌خانه و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن (متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی)

گالری عکس مرزداران

بلوار مرزداران را می‌توان مهم‌ترین مسیر عبور و مرور در این منطقه دانست. امکانات متعددی در اطراف این بلوار قرار دارد. در آلبوم تصاویر زیر، عکس‌هایی از این بلوار و مراکز مهم آن را مشاهده می‌کنید.

حمل‌ونقل عمومی و مترو محله مرزداران

در پاسخ به سوال چگونه به مرزداران برویم باید بگوییم این محله یکی از خوش دسترس‌ترین محله‌های شهر تهران است. چرا که در محله، دسترسی مناسبی به اتوبان‌های اصلی در غرب تهران دارد. به همین دلیل ساکنان محلی می‌توانند از طریق اتوبان‌ها به مناطق مختلف شهری دسترسی پیدا کنند. ناگفته نماند که استفاده از خودروی شخصی برای دسترسی‌های محلی در این محله مناسب‌تر از وسایل حمل‌ونقل عمومی است. محله اطراف بلوار مرزداران ایستگاه مترویی به همین نام در خط ۶ مترو تهران دارد. البته اتوبوس‌های محله صادقیه به سمت مرزداران و اتوبوس‌های تندروی میدان آزادی به سمت دانشگاه آزاد هم در ابتدای بلوار مرزداران، توقف دارند.

خیابان‌های مهم اطراف محله مرزداران

یکی از مهمترین خیابان‌های این محله، بلوار مرزداران است. بلواری که ۳/۵ کیلومتر طول دارد و از شریان‌های اصلی شمال غرب تهران محسوب می‌شود. این بلوار، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری را به بزرگراه اشرفی اصفهانی متصل می‌کند. در مرزداران خیابان البرز نیز جزو خیابان‌های مهم محله است. خیابانی که جهت شمالی-جنوبی دارد و به بلوار مرزداران منتهی می‌شود. در مرزداران خیابان ایثار نیز جزو خیابان‌های مهم محلی محسوب می‌شود. خیابان ایثار جزو خیابان‌های عریض این محله بوده و به بزرگراه جلال آل احمد و بلوار مرزداران منتهی می‌شود. در نقشه تهران مرزداران خیابان ناهید نیز جزو خیابان‌های مهم محله است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.