طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به کجا رسید؟

0

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت هنوز برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیامده است. این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود این طرح تا پایان مرداد ۱۴۰۱ به صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیاید و برای تصویب به رای نمایندگان گذاشته شود.

نمایندگان مجلس، زمستان گذشته وعده‌ تصویب این طرح را مطرح کردند اما بررسی و تصویب سایر طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس قرار گرفت و از روی شانه‌های طرح ساماندهی بدون تفاوت عبور کردند.

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت یکی از بزرگترین پروژه‌های مجلس برای سامان دادن به قراردادهای استخدامی در ادارات دولتی است.

نمایندگان این طرح را گامی مهم در جهت رسیدن به عدالت استخدامی در کشور می‌دانند. با این حال دلیل این همه تاخیر در رسیدگی به این طرح در چیست؟

سنگ بزرگ سازمان امور اداری استخدامی پیش پای طرح

از صحبت‌های نمایندگان مجلس چنین برمی‌آید که این طرح در مجلس مخالفانی ندارد. حتی رسیدگی به آن در کمیسیون اجتماعی مجلس بی هیچ مشکلی به پایان رسیده و مخالفی هم برای آن وجود ندارد.

در مقابل این نمایندگان، سازمان امور اداری و استخدامی کشور بزرگترین مخالف این طرح به شمار می‌رود و مانع از رسیدن آن به مجلس شده‌ است. خبرگزاری ایلنا در گزارشی در این زمینه به نقل از یک فعال کارگری نوشت:

«مدیران سازمان امور اداری و استخدامی می‌گویند اگر مجلس این کار را خودش انجام دهد و طرح را مصوب کند، ایرادات اصل ۷۵ قانون اساسی را به آن وارد می‌کنند و از شورای نگهبان خواستار بازگشت آن می‌شوند.»

سازمان امور اداری و استخدامی معتقد است استخدام این تعداد کارمند دولت که ذیل قراردادهای دیگر با دولت همکاری می‌کنند بار مالی سنگینی دارد.

لطیفی، رئیس سازمان امور استخدامی کشور در خصوص این طرح گفت:

«این موضوع در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال پیگیری است و ما همکاری خوبی با مجلس داریم. البته طرح مجلس چند نسخه اصلاح را تجربه کرده است. باید با این نکته اشاره کنم که طرح ساماندهی صرفا شامل جذب و استخدام نیست و ساماندهی نیروهای انسانی از نگاه دولت این است که عادلانه با توجه به نیاز کشور بتوانیم نیروهای انسانی را جذب کنیم.

برداشت ما این است که ظرفیت قانونی برای ساماندهی نیروهای شرکتی وجود دارد و شاید قانون جدید چندان کمکی نکند و تنها جنبه‌ی تاکیدی داشته باشد.»

آگهی‌های انواع مشاغل را در دیوار ببینید

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت شامل چه کسانی می‌شود؟

در این روزها ادعاهای زیادی هم درباره مشمولان این طرح شده است. علی بابایی کارنامی یکی از نمایندگانی است که این طرح را با جدیت پیش می‌برد. بابایی کارنامی در مورد انتشار اخباری مبنی بر اینکه طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت تنها شامل نیرو‌های دستگاه‌های اجرایی می‌شود، با بیان اینکه منظور از کارکنان دولت در این طرح به معنای عام آن است، گفت:

«دولت در این طرح بر اساس ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری به معنای عام مدنظر قرار گرفته است که شامل نیرو‌های فعال در نهاد‌های عمومی غیردولتی و سایر بخش‌های حاکمیتی نیز می‌شود. اگر قرار بود این طرح تنها شامل نیرو‌های دولتی شود، ارائه آن معنا و مفهومی نداشت، چرا که دولت بر اساس ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری می‌تواند نیرو‌ها را وارد قرارداد مستقیم کند.»

سایر اخبار استخدامی را در دیوار بخوانید:


***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.