آیا شغل پاره وقت برای شما مناسب است؟

0

محصل بودن، داشتن مشاغل متعدد و مواردی از این قبیل سبب می‌شود تا شما شغل پاره وقت را جایگزین اشتغال تمام‌وقت کنید. همچنین ممکن است به دلیل ناکافی بودن درآمد کسب‌شده از یک شغل دائمی، تصمیم به داشتن شغل دوم به‌صورت پاره‌وقت بگیرید. دلیل انتخاب شغل پاره وقت هر چیزی که باشد، باید ابتدا مشخص شود که این مدل از اشتغال برای شما مناسب است یا خیر؟ به همین دلیل قصد داریم تا شما را با شغل پاره وقت و اینکه برای چه کسانی مناسب است، آشنا کنیم.

شغل پاره وقت چیست؟

افراد شاغل در کار تمام‌وقت، در روزهای کاری به‌طور معمول حدود ۸ ساعت حضور فعال در محیط کار دارند. اگر میزان ساعت کاری کمتر از این مقدار باشد، به‌عنوان کار پاره‌وقت (Part-Time) در نظر گرفته می‌شود. معمولاً کار پاره وقت نصف ساعت کاری تمام وقت (یعنی حدود ۲۰ تا ۲۲ ساعت در هفته) در نظر گرفته می‌شود؛ اما مقدار دقیق آن بستگی به توافق بین کارگر و کارفرما و قرارداد کاری بین آنها دارد.

قرارداد کار پاره وقت

قرارداد کار پاره‌وقت همانند سایر قراردادهای کاری، کاملاً قانونی است. این قرارداد به همراه ضوابط و شرایط آن در ماده ۳۵، ۳۷ و ۳۹ قانون کار اشاره شده است. بنابراین به یاد داشته باشید که برای قرارداد شغل پاره‌وقت، حداقل‌های قانون باید رعایت شود. البته باید توجه داشت باشید که میزان اعطای این حداقل‌های قانونی، براساس ساعت کاری‌ است.
به طور کلی، زمانی که برای آغاز همکاری بین شما به‌عنوان نیروی کار و کارفرما روی زمان مشخصی توافق شود و این زمان کمتر از ۸ ساعت در روز و ۴۴ ساعت در هفته باشد، قرارداد مابین‌تان قرارداد کار پاره‌وقت خواهد بود.

انواع قرارداد کار بین کارگر و کارفرما و مزایای هرکدام

مزایای شغل پاره وقت براساس ساعت کاری‌ است

شغل پاره‌وقت برای چه کسانی مناسب است؟

نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که شغل پاره وقت برای چه کسانی مناسب است. اما در صورتی که شما یکی از دلایل اشاره‌شده در ادامه این مطلب را دارید، گزینه مناسبی برای انتخاب شغل پاره‌وقت هستید:

  • اگر مسئولیت نگهداری از فرزندان یا مسئولیت خانه‌داری بر عهده‌تان است.
  • اگر قصد یادگیری مهارت‌های کاری جدیدی را دارید یا به دنبال تکمیل رزمه کاری‌تان هستید.
  • اگر هدفتان کسب درآمد بیشتر در کنار یک شغل تمام‌وقت است.
  • اگر در حال تحصیل هستید.

مزایا و معایب کار دانشجویی

پردرآمدترین شغل های پاره وقت کدامند و چگونه می‌توان از آن‌ها کسب درآمد کرد؟

در کنار این موارد، اگر به دنبال

  • انعطاف‌پذیری در زمان انجام کار
  • مدیریت راحت‌تر سایر برنامه‌های زندگی
  • کاهش خستگی ناشی از کار در شغل‌های تمام‌وقت
  • تجربه موقعیت‌های کاری جدید
  • کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل
  • امکان ارتباط بیشتر با خانواده و دوستان

هستید، برای این مدل کاری مناسب خواهید بود.

مزایای شغل پاره وقت

سوالاتی که باید پیش از تقاضا برای شغل پاره‌وقت از خود بپرسید

در قدم اول باید از خود بپرسید که آیا امنیت شغلی در کار نیمه‌وقت را می‌پذیرید یا خیر؟ زیرا معمولاً در شرکت‌هایی که نیروی پاره‌وقت استخدام می‌کنند، در شرایط تعدیل نیرو به سراغ افراد با شغل پاره‌وقت می‌روند.

در قدم بعد نیز باید از خود بپرسید که آیا هدف شما از انتخاب کار پاره‌وقت، اشتغال در آن به‌صورت بلندمدت است یا کوتاه‌مدت؟ در صورتی که هدف شما داشتن شغل پاره وقت برای بلندمدت باشد بهتر است جوانب احتیاط را رعایت کنید؛ زیرا چنین مشاغلی ثبات کار تمام‌وقت را ندارد.

همچنین اگر از نظر روحی فردی جاه‌طلب هستید، انتخاب مشاغل پاره‌وقت به‌صورت بلندمدت برای شما مناسب نیست؛ چرا که دسترسی به مدارج بالاتر شغلی در بین افراد دارای شغل پاره‌وقت سخت‌تر صورت می‌گیرد.

بهترین آگهی های شغل پاره وقت را ببینید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.