پردرآمدترین شغل های پاره وقت کدامند و چگونه می‌توان از آن‌ها کسب درآمد کرد؟

0

پردرآمدترین شغل های پاره وقت کدامند؟ چه کارهایی پاره‌وقت محسوب می‌شوند و می‌توان در کنار شغل اصلی به آن پرداخت؟ آیا مشاغل پاره وقت شامل بیمه، عیدی و پاداش هم می‌شوند؟ این‌ سؤالات فقط بخشی از ابهامات افرادی است که به دنبال شغل پاره‌وقت هستند.

رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی، گرفتن پروژه‌های مرتبط با کار اصلی و حتی کار دانشجویی، خرید و فروش سهام، تولید محتوا و برنامه‌نویسی از جمله مشاغل پاره‌وقت محسوب می‌شوند و هر کسی می‌تواند متناسب با دانش، تجربه و وقتی که می‌گذارد، درآمدی در کنار درآمد شغل اصلی داشته باشد.

در ادامه به پردرآمدترین مشاغل پاره‌وقتی می‌پردازیم که مناسب کارمندان، دانشجویان و حتی بازنشستگان هستند. با ما همراه باشید.


شغل پاره وقت چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود؟

شغل پاره وقت (Part-time job) کاری است که فرد شاغل قبل یا بعد از شغل اصلی خود انجام می‌دهد؛ اگر هم فرد شاغل نباشد، ساعات خاصی در هفته را به‌صورت شیفتی یا شناور به کار می‌پردازد.

شغل پاره‌وقت ملزم به رعایت قوانین و استانداردهای مشاغل تمام‌وقت نیست. کسی که اقدام به انجام کار پاره‌وقت می‌کند، زمان کمتری را مشغول به کار است.

پردرآمدترین شغل های پاره وقت به ساعت کاری کمی هم نیاز دارند. ساعات کاری شغل پاره‌وقت، کمتر از مشاغل تمام وقت (۴۰ ـ ۴۴ ساعت در هفته) است. حداکثر زمانی که یک فرد می‌تواند به کار پاره‌وقت بپردازد، بین ۲۰ تا ۲۲ ساعت در هفته است. همانند شغل تمام‌وقت، کارمند طی قراردادی با کارفرما متعهد می‌شود که ساعات مشخصی را در هفته به کار مشغول شود.

شغل پاره وقت چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود؟

مشاغل پاره وقت به ۲ بخش اصلی تقیسم می‌شوند:

  • مشاغل پاره‌وقت حضوری: در این مشاغل، فرد ملزم است ساعاتی را به انجام شغل مورد نظر بگذراند. این ساعات بین کارمند و کارفرما توافق می‌شود؛ مثل کار در رستوران یا فروشندگی.
  • مشاغل پاره وقت غیرحضوری: به کار فریلنسری هم معروف است. در این نوع کارها، فرد الزامی به حضور در محل کار ندارد و به‌صورت دور کاری وظایف خود را انجام می‌دهد؛ مانند تولید محتوا، طراحی یا برنامه‌‌نویسی.

دورکاری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

پردرآمدترین مشاغل فریلنسری را بشناسید

معرفی ۵ شغل زنانه با سرمایه کم | بررسی شرایط و درآمد‌

دلایل افراد برای اشتغال به کار پاره وقت چیست؟

باتوجه‌به وضعیت اقتصادی کشور، بسیار از افراد برای تأمین مخارج زندگی، داشتن درآمد اضافی یا سرمایه‌گذاری، اقدام به اشتغال در کار پاره‌وقت می‌کنند. گاهی پردرآمدترین شغل های پاره وقت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. موارد زیر بعضی از دلایل پرداختن به شغل پاره‌وقت هستند:

  • پر کردن وقت آزاد خود (به‌ویژه بازنشستگان)
  • یادگیری مهارت جدید
  • گرفتن مدرک یا گواهینامه مرتبط یا غیرمرتبط با شغل اصلی
  • آماده‌شدن برای تغییر شغل
  • آماده‌شدن برای شغل تمام‌وقت
  • دانشجو، دانش‌آموز یا سرباز بودن

شغل پاره‌وقت برای چه کسانی مناسب است؟

مشاغل پاره‌وقت باتوجه‌به ماهیت‌شان، برای بسیاری از افراد مناسب است. کسانی که حتی به‌صورت تمام‌وقت هم در جایی مشغول به کار هستند، می‌توانند به‌صورت پاره‌‌وقت کاری را که در آن ماهرند یا به آن علاقه دارند، انجام دهند. اما بیشتر مشاغل پاره وقت مناسب کسانی است که به‌صورت دائم در جایی مشغول به کار نیستند؛ مانند والدین، افرادی که مشکلات جسمی یا روحی دارند و همانطور که اشاره شد سربازان، دانشجویان و بازنسشتگان. همچنین برخی افراد ترجیح می‌دهند که به‌صورت فریلنسر (آزادکار) کار کنند که در این صورت، مشاغل پاره وقت برای آنان گزینه ایدئالی است و پردرآمدترین شغل های پاره وقت در خیلی مواقع در بین مشاغل فریلنس هستند.

پردرآمدترین شغل های پاره وقت کدامند؟

مشاغل پاره‌وقت یا فریلنسی‌ وجود دارد که گاهی نه‌تنها از نظر درآمد با کارهای تمام‌وقت برابری می‌کنند، بلکه گاهی درآمد بیشتری هم دارند. در ادامه، برخی از پردرآمدترین شغل های پاره وقت را بررسی می‌کنیم:

۱- تولید محتوا

این شغل از فهرست پردرآمدترین شغل های پاره وقت ، آنقدر گسترده است که بسیاری افراد با میزان توانایی، مهارت، زمان و امکانات متفاوت می‌توانند آن را شروع کنند. بازار محتوا روزبه‌روز در حال گسترش است و هر محتوایی مخاطب خاص خود را پیدا می‌کند. نوشتن برای وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها، ساخت ویدئو برای اینستاگرام، کپی‌رایتینگ، تولید پادکست و … از جمله مهم‌ترین زیرمجموعه‌های تولید محتواست. در میان این‌ها، نوشتن برای وب‌سایت‌ها شاید در دسترس‌ترین نوع باشد؛ اما کار راحتی نیست. ترجمه هم بخشی از تولید محتواست که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد.

جدیدترین آگهی‌های استخدام برای تولید محتوا را ببینید

۲- ادمین صفحات شبکه‌های اجتماعی

این مورد هم از پردرآمدترین شغل های پاره وقت است که به لطف گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شغل دوم یا کار پاره‌وقت درآمدزایی باشد. (در مطلب مهارت‌های ادمین شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید هر آنچه را که برای این کار لازم فرابگیرید.)

۳- همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

یکی دیگر از پردرآمدترین شغل های پاره وقت ، همکاری در فروش است. همکاری در فروش به این معنی است که فردی پیشنهاد خرید یا فروش محصول و خدماتی را در وب‌سایت یا وبلاگ خود قرار می‌دهد و به‌ازای هر فروش، درصدی را دریافت می‌کند. مشخص است که میزان درآمد، به میزان فروش بستگی دارد. در این روش، می‌توان از میزان کلیک کردن روی آگهی، تعداد بازدید یا تعداد خرید، پورسانت دریافت کرد.

۴- رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی

این کار راهی است برای کسب درآمد آن دسته افرادی که خودروی شخصی دارند. با گسترش سرویس‌های تاکسی آنلاین و افزایش تقاضا برای این خدمات، فرصت خوبی برای کسب درآمد بیشتر ایجاد شده است؛ تا جایی که به یکی از پردرآمدترین شغل های پاره وقت تبدیل شده‌اند.

۵- مشاور املاک پاره‌وقت

شغلی است که بعد از ساعت کاری معمول می‌توان آن را انجام داد. تقاضا برای مسکن، چیزی است که هرگز پایان نمی‌یابد و در مواقعی از سال به اوج خود می‌رسد. برای انجام این شغل به مهارت‌های پایه زیادی نیاز نیست یا اگر هم باشد، می‌توان در زمان کوتاهی فراگرفت. خوبی مشاوره املاک این است که فرد می‌تواند از همان ابتدا درآمد زیادی به دست بیاورد.

جدیدترین آگهی‌های استخدام مشاور املاک را ببینید

۶- تدریس آنلاین

یکی از بهترین منابع کسب درآمد جانبی و جزء پردرآمدترین شغل های پاره وقت است. این کار می‌تواند هم فروش فایل‌های آموزشی ضبط‌شده باشد و هم تدریس همزمان. آموزش نرم‌افزار، برنامه‌نویسی، تدریس آنلاین زبان انگلیسی، آموزش دیجیتال مارکتینگ و هر مهارتی که فرد دارد، می‌تواند تبدیل به شغل پاره‌وقت با درآمد زیاد شود. (مطالعه مطلب مهارت‌های مدرس می‌تواند در آماده‌شدن برای تدریس آنلاین مفید باشد.)

مهارت‌های مدرس، هرآنچه که یک مدرس باید بداند
۷ سوال مهم که باید پیش از انتخاب شغل تدریس از خود بپرسید

تدریس آنلاین یکی از پردرآمدترین شغل های پاره وقت است.

۷- خرید و فروش سهام و فعالیت در بازارهای مالی

راهی است برای رسیدن به درآمدهای زیاد و یکی دیگر از پردرآمدترین شغل های پاره وقت به حساب می‌آید. با هر میزان سرمایه و دانشی می‌توان وارد این بازارها شد. با وجود اینکه ریسک بورس و در کل بازارهای مالی زیاد است، اما با کسب تجربه و فراگیری آموزش‌های لازم، این شغل می‌تواند درآمد جانبی مناسبی داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که خرید و فروش سهام، نیازی به حضور در جایی ندارد و زمان زیادی را هم نمی‌گیرد.

۸- برنامه‌نویسی

با وجود اینکه یک رشته تخصصی محسوب می‌شود، اما آنقدر پیچیده نیست که کسی نتواند آن را فرا بگیرد. مدت زمانی که برای یادگیری مفاهیم اصلی، کسب تجربه اولیه و شروع کار نیاز است، بین ۴ تا ۶ ماه است. نکته جالب برنامه‌نویسی این است که فرد می‌تواند حتی با شرکت‌های خارجی همکاری کند و درآمد ارزی داشته باشد. تنها ابزار موردنیاز این کار یک کامپیوتر است، بااین‌حال یکی از پردرآمدترین شغل های پاره وقت هم هست.

۹- مشاغل پاره‌وقت خانگی

مورد آخر از فهرست پردرآمدترین شغل های پاره وقت مربوط به مشاغل خانگی است. برای والدینی که در خانه هستند یا بازنشستگان بسیار مناسب است. صنایع دستی، فرآورده‌های غذایی خانگی، بافت فرش و گلیم، بسته‌بندی، پخت غذاهای خانگی و … می‌تواند منبع درآمد خوبی برای این قشر باشد. گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هم به دیده‌شدن کار این افراد و فروش بیشتر محصولات‌شان کمک زیادی می‌کند. 

کار در منزل و مزایا و معایب آن

همه چیز درباره خوداشتغالی | چگونه از وام خوداشتغالی و تسهیلات بانکی آن استفاده کنیم؟

مشاغل پاره‌وقت چه مزایا و معایبی دارند؟

مزایا و معایب پردرآمدترین شغل های پاره وقت

کار پاره‌وقت همانند مشاغل تمام‌وقت (Full-time) مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مزایا

  • یادگیری مهارت‌های جدید
  • افزایش درآمد
  • گزینه مناسب برای شروع مسیر شغلی
  • اختصاص‌دادن زمان بیشتر به خانواده و کارهای موردعلاقه
  • فشار کاری کمتر
  • فرصت ادامه تحصیل
  • یادگیری و بالا بردن مهارت‌های مدیریت زمان و انرژی
کار دانشجویی | مزایا، معایب و فرصت‌ها

معایب

  • نداشتن امنیت شغلی
  • نداشتن بازنشستگی
  • نداشتن بیمه و مزایای شغلی
  • نبود ارتقای شغلی و گرفتن ترفیع
  • برخوردار نبودن از تسهیلات بانکی مثل دریافت وام به نام خود

قانون کار در مورد مشاغل پاره‌وقت چه می‌گوید؟

قانون کار در رابطه با مشاغل پاره‌وقت، قوانین و مقرراتی دارد که در ادامه مهم‌ترین آنها بررسی می‌شوند:

  • ماده ۷ قانون کار: همانند کار تمام‌وقت، در شغل پاره‌وقت هم باید بین کارفرما و کارمند قرارداد تنظیم شود.
  • ماده ۳۹ قانون کار: عیدی و پاداش کارمندان پاره‌وقت بر اساس ساعات کارکرد آنها محاسبه می‌شود.
  • ماده ۱۴۸ قانون کار: بیمه و سنوات می‌تواند به کارمند پاره‌وقت هم تعلق بگیرد، اما این موضوع تا حد زیادی به توافق بین کافرما و کارمند بستگی دارد.
  • مرخصی معمولاً به کارمند پاره‌وقت تعلق نمی‌گیرد؛ مگر اینکه کار پاره‌وقت ۳ روز در هفته یا ۱۵ روز در ماه باشد که در این صورت، کارمند می‌تواند از حق مرخصی برخوردار شود.
آیا شغل پاره وقت برای شما مناسب است؟

جمع‌بندی

مشاغل پاره‌وقت می‌توانند درآمد جانبی و در مواردی حتی درآمد اصلی افراد باشد. گستردگی مشاغل پاره‌وقت این امکان را برای طیف زیادی از افراد جامعه فراهم می‌کند که بر اساس توانایی‌ها، مهارت‌ها و زمانی که صرف می‌کنند، به کار پاره‌وقت بپردازند و درآمد مناسبی داشته باشند.

به نظر شما چه مشاغل دیگری می‌توانند در لیست پردرآمدترین شغل های پاره وقت قرار بگیرند؟ نظرات خود را در مورد مشاغل پاره‌وقت و تجربیاتی که داشتید، با ما در میان بگذارید.


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.